شناسه خبر: 21554 منتشر شده در مورخ: 1399/5/26 ساعت: 12:38 گروه: اجتماعی  
مسئولان چه فکری برای تولید اسباب بازی کودکان نابینا دارند

مسئولان چه فکری برای تولید اسباب بازی کودکان نابینا دارند

با توجه به اهمیت بازی و تولید اسباب بازی مناسب کودکان نابینا، برای اینکه ببینیم مسئولانی که در این زمینه فعالیت می کنند آیا تا به حال فکری برای اسباب بازیهای ویژه نابینایان داشته اند یا نه به سراغ محسن حموله مدیر کل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفتیم.

به گزارش ایران سپیدمحسن حموله در این باره می گوید: کانون یکی از مراکزی است که توجه ویژه ای به کودکان و نوجوانان و حتی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه دارد و در مراکز فراگیر کانون مربیان با تجربه ای حضور دارند که آموزشهای خاصی در این حوزه دیده اند تا بتوانند با بچه ها ارتباط برقرار کنند. بچه های کم بینا و نابینا می توانند از این مراکز در شهرهای مختلف کشور استفاده کنند. سال گذشته ما معمای جورچین را برای همه بچه ها و ویژه بچه های کم بینا و نابینا باز تولید کردیم. البته بازیهای دیگری هم هست که شاید با تغییر دفترچه بازی  که شامل شرخ بازی است و تبدیل آن به خط بریل، بتوانیم از آنها هم برای این بچه ها استفاده کنیم مثل بازی تنگرام یا بازی با کش یا حتی با تغییرات کمی، جورچینهای چوبی را بتوانیم برای این بچه ها هم مناسب سازی کنیم. ما در اکثر برنامه های جشنواره ای بخشی را برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه داریم مثلا در جشنواره ملی اسباب بازی سال گذشته که پنجمین دوره جشنواره بود غرفه ای داشتیم که این بچه ها با خانواده هایشان مراجعه و در آنجا بازی می کردند و آموزشهایی را از طریق مربیان فرا می گرفتند. به طور کلی در آینده و در این حوزه تولید کنندگان اسباب بازی و کانون باید توجه بیشتری داشته باشند. . در بخش رقابتی جشنواره گذشته یکی از اسباب بازیهایی که حائز رتبه شد منچ فراگیر ویژه بچه های نابینا بود که توسط یکی از مربیان مراکز فراگیر کانون در اصفهان طراحی شده بود

س: آیا این منچ در پروسه تولید قرار گرفته است؟

ج: خیر هنوز به تولید انبوه نرسیده و قرار است در آینده جزو تولیدات کانون قرار بگیرد.

س: اگر کسی ایده ای برای ساخت اسباب بازی برای نابینایان داشته باشد باید به کجا مراجعه کند؟

ج: من به این افراد پیشنهاد می کنم که ابتدا نسبت به ثبت ایده خود در شورای نظارت بر اسباب بازی اقدام کنند تا گواهینامه دریافت کنند.و بعد در رویدادهایی مثل رویداد ملی ایده آزاد که الان دو سال است توسط کانون با هدف معرفی چهره های جوان و خلاق در حوزه طراحی اسباب بازی برپا می شود، شرکت کنند که در آنجا ایده شان توسط اساتید بررسی و نقاط قوت و ضعفش مشخص می شود و ایده به ایده ای تجاری تبدیل می شود یا به مرکز سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانه ای کانون مراجعه کنند که در صورت انتخاب و سرمایه گذاری بتوانیم این ایده را به محصول تبدیل و به بازار ارائه کنیم. فراخوان رویداد ایده آزاد معمولا در بهمن ماه آماده می شود و بر روی سایت کانون بارگذاری می شود و در حال حاضر در حال انجام سومین دوره هستیم. در بنیاد ملی بازیهای رایانه ای هم بازیهایی مناسب این نوع مخاطبین در نظر گرفته شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *