شناسه خبر: 21496 منتشر شده در مورخ: 1399/5/19 ساعت: 00:14 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 19 مرداد 1399

روزنامه یکشنبه 19 مرداد 1399

عناوین روز: تشکیل اتاق فکر آموزش و پرورش استثنایی - نامه جمعی از پزشکان به مراجع تقلید درباره مجالس عزاداری ماه محرم - خبر تازه معاون وزیر راه درباره - پرداخت وام اجاره - یک سامانه ی مشاوره ی پاسخگو - جزئیات پروتکل های بهداشتی کنکور ۹۹ - انتصاب سرپرستان دپارتمانهای تخصصی آکادمی ملی پارالمپیک - اسیدپاشی به خاطر عمه

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 19 مرداد 1399

19 ذی الحجه 1441

9 اگوست  2020

سال بیست و چهارم شماره 6483

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین............

تشکیل اتاق فکر آموزش و پرورش استثنایی

نامه جمعی از پزشکان به مراجع تقلید درباره مجالس عزاداری ماه محرم

خبر تازه معاون وزیر راه درباره پرداخت وام اجاره

یک سامانه ی مشاوره ی پاسخگو

جزئیات پروتکل های بهداشتی کنکور ۹۹

 دریافت

انتصاب سرپرستان دپارتمانهای تخصصی آکادمی ملی پارالمپیک

اسیدپاشی به خاطر عمه

 

.......ویژه

* تشکیل اتاق فکر آموزش و پرورش استثنایی

با حضور معاون وزیر و اعضای شورای معاونین، نشست شورای معاونین سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

دکتر سید جواد حسینی در این نشست با اعلام اینکه نظام نامه ارتباطی مدیران مدارس استثنایی به زودی تدوین خواهد شد اظهار داشت: تجربه گردانی و انتقال تجربیات به مدیران به عنوان راهبران آموزشی مدارس و همچنین انتقال تجربیات به روسای ادارات از ضروریات آموزش و پرورش استثنایی است و این نظام نامه با هدف نظم بخشی به ساختار ارتباطی مدیران تدوین خواهد شد.

وی افزود: با هدف ارتباط  شبکه ای با  مدیران، استان های کشور به چهار قطب تقسیم بندی شده و مدیریت و راهبری  هر قطب با یکی از اعضای شورای معاونین خواهد بود.

وی گفت: راه اندازی پارلمان واقعی و مجازی مدیران، ایجاد بستر ارتباطی ویژه مدیران استثنایی در شبکه شاد و حضور نماینده مدیران در جلسات سازمان بویژه شورای راهبری  از جمله مواردی است که در نظام نامه ارتباطی مدیران بر آنها تأکید شده است.

حسینی در ادامه با تأکید بر اینکه سازمان تجدید حیات شونده متکی بر استفاده از نظرات و تجربیات صاحبنظران است اظهار داشت: در کنار شورای رصد کاربست مطالعات ملی و بین المللی اتاق فکر آموزش و پرورش استثنایی با حضور صاحبنظران و متخصصین حوزه آموزش و پرورش استثنایی تشکیل خواهد شد.

معا‌ن وزیر با اعلام خبر تشکیل کانال های درسی دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد اظهار داشت: با تقسیم تولید محتواهای آموزشی بین استان های کشور، محتواهای آموزشی استاندارد از استان های کشور در حال جمع آوری و بازبینی است و از هفته آینده به مرور این محتواها در شبکه شاد قرار خواهد گرفت.

حسینی با اعلام آخرین آمار برنامه  سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی اظهار داشت: تاکنون ۶۷۸ هزار  معادل ۶۴ درصد  نوآموز بدو ورود به دبستان در سامانه سنجش نوبت گیری کرده اند که از این تعداد ۲۱۴ هزار معادل ۲۰ درصد کل نوآموزان بدو ورود به دبستان ارزیابی اولیه شده اند

وی افزود: علیرغم شرایط کرونایی، استقبال از برنامه سنجش بسیار خوب بوده و با توجه به آغاز سال تحصیلی در ۱۵ شهریور باید تمام تلاش ادارات بر سنجش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود متمرکز شود.

حسینی در پایان به اشاره به وجود تعارضات سازمانی اظهار داشت: در برخی موارد تعارضات و تضاد های برخی حوزه ها زیاد است و وظیفه مدیران ستادی و روسای ادارات  تلطیف فضای کاری و مدیریت تعارضات است‌.

 

.........اخبار روز

* نامه جمعی از پزشکان به مراجع تقلید درباره مجالس عزاداری ماه محرم

جمعی از پزشکان و کادر درمان که در صف نخست مبارزه با ویروس کرونا حضور دارند در آستانه محرم حسینی (ع) در نامه ای از مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه درخواست کرده اند که با بهره‌گیری از فقه پویای جعفری، عموم عزاداران حسینی را از برگزاری مجالس حضوری پرهیز دهند.

در بخشی از این نامه امده است: برگزاری هرگونه اجتماعات ازجمله مجالس عمومی عزاداری سرور و سالار شهیدان راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و توزیع غذای نذری قطعاً و یقیناً باعث افزایش شمار مبتلایان و مرگ هم‌میهنان خواهد شد.

هیچ نهاد ناظری توانایی ضمانت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط میلیون‌ها عزادار سیدالشهدا در مراسم سوگواری محرم را ندارد. در صورت ارائه مجوز، ضمانت متراکم و مسقف نبودن صدها هزار مجلس عزاداری در سراسر کشور غیرممکن است و در این شرایط حتی با استفاده از ماسک و رعایت فاصله بین عزاداران، امکان جدی سرایت بیماری وجود دارد. گسترش بیماری به هر نحو، تضییع حق‌الناس است/ایسنا

* ثبت نام دکتری بدون کنکور (استعداهای درخشان) سال ۱۳۹۹ دانشگاه آزاد از ۱۵ مرداد آغاز شده است و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد.

* سازمان ملل: معافیت‌های بشردوستانه کارایی ندارند؛ تحریم‌ها باید لغو شوند

* جان بولتون: رئیس‎جمهوری بایدن برای اسرائیل مشکل بزرگی خواهد بود.

* نوبخت: تغییرات یارانه‌ای در راه است

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

بندهای مربوط به اصلاح ساختار بودجه  را از بودجه ۹۹ حذف کردند!

ما سالیانه ۱۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهیم.

اگر یارانه را به همه بدهیم که یعنی آن را هدفمند توزیع نکرده‌ایم.

در برنامه اصلاح ساختار بودجه موضوع اصلاح پرداخت یارانه‌ها را گنجانده‌ایم.

 

............گزارش روز

* خبر تازه معاون وزیر راه درباره پرداخت وام اجاره:

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از روز بیست و یکم مردادماه روند معرفی متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه اجاره به ۱۹ بانک و موسسه اعتباری آغاز می شود گفت: در این مرحله تلاش این است که در کوتاه ترین زمان وام پرداخت شود.

محمود محمودزاده اظهار کرد: بخش زیادی از پالایش متقاضیان تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره انجام شده و متقاضیان طبق اعلامی که از قبل صورت گرفت بر اساس رقم سمت راست کد ملی خود از روز ۱۴ مرداد نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کرده‌اند که این روند تا بیستم ادامه می یابد.

وی افزود: از روز بیست و یکم معرفی افراد واجد شرایط را به بانک شروع می کنیم تا نسبت به تکمیل پرونده خود در بانک اقدام کنند.

محمودزاده با بیان اینکه ۱۷ بانک و دو موسسه اعتباری برای پرداخت وام اجاره توسط بانک مرکزی معرفی شده اند گفت: ما بر اساس سهمیه ای که هر بانک دارد در سامانه اقدام ملی مشخص کرده ایم که متقاضی می تواند شعبه بانک مورد نظر خود را مشخص کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره زمان پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره تصریح کرد: این مرحله مربوط به سیستم بانکی است اما تلاش می شود در کوتاه ترین زمان پرداخت ها صورت گیرد.

تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره به میزان ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان، مدتی قبل در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید. سود این تسهیلات ۱۳ درصد است. نحوه بازپرداخت آن بدین صورت است که در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و در پایان سال، اصل آن را پرداخت کنند.  در روش دوم، متقاضیان می‌توانند وام را سه ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. مستأجران در تهران ماهانه ۵۴۰ هزار تومان، کلانشهرها ۳۲۰ هزار تومان و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان پرداخت خواهند کرد.

بنابر اعلام عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، پرداخت این تسهیلات به محض اعلام مشخصات افراد واجد شرایط از سوی وزارت راه و شهرسازی آغاز خواهد شد.

 

............گفتگوی ویژه

* یک سامانه ی مشاوره ی پاسخگو

چند نفر از شما با سامانه 1480 آشنا هستید؛ سامانه ای که از سوی سازمان بهزیستی راه اندازی شده تا امکان مشاوره ی رایگان برای عموم جامعه را فراهم کند؟

طبعاً خیلی از ما با نظایر این سامانه به این علت که کارمان اقتضا نکرده و راهمان به مطب های مشاوران روانی نیفتاده, آشنا نیستیم؛ اما سازمان بهزیستی با در نظر گرفتن مشکلاتی که می تواند اقشار مختلف جامعه را در حوزه ی مشاوره درگیر کند, اقدام به راه اندازی یک سامانه مشاوره ی روانی کرده است.

بهزاد وحید نیا, مدیر کل دفتر مشاوره ی سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید, پیرامون این سامانه توضیح می دهد: «سامانه ی مشاوره ی تلفنی خدمات روان شناختی, برای دسترسی مردم در هر نقطه از کشور به خدمات تلفنی راه اندازی شده تا فرصت دسترسی عموم مردم به این خدمات فراهم شود. خود این خدمت جنبه ی تخصصی دارد؛ به این معنی که خدمات گیرندگان امکان دسترسی به بهترین خدمت برای رفع مسئله ای که دارند, داشته باشند. 400 متخصص در کشور با مدارک کارشناسی و دکترای روانشناسی در گرایش های مختلف دارند و در حوزه های مختلف مثل خانواده, مباحث تربیتی, اعتیاد, اختلالات مختلفی که افراد با آن ها درگیر هستند, ارائه ی خدمت می کنند.»

وحید نیا در ادامه به بخشی از خدمات این سامانه اشاره کرد که به علت شیوع ویروس کرونا ارائه می شود: «بخشی از خدمات این سامانه به صورت ویژه برای شرایط خاصی که به دنبال شیوع ویروس کرونا به وجود آمده, پیش بینی شده که کارشناسان ما آموزش های لازم مربوط به این شرایط را دیده اند و در کنار خدماتی که قبلاً ارائه می کردند, بر اساس نیاز های شرایط امروز ارائه ی خدمت می کنند.»

مدیر کل دفتر مشاوره ی سازمان بهزیستی در خصوص خدمت رسانی سامانه ی 1480 به معلولان نیز اظهار داشت: «قاعدتاً در تماس هایی که به منظور مشاوره از سوی خدمت گیرنده صورت می گیرد, یک ارزیابی کلی درباره ی وضعیت کلی او انجام می شود. اگر معلولیت بارزی وجود داشته باشد که در روند مشاوره اثر گذار باشد, در خصوص آن معلولیت از فرد سؤال می شود. معمولاً درباره ی سلامت فرد از او پرسیده می شود تا معلوم شود که او سابقه ی بیماری خاص داشته یا خیر؟ اگر فرد معلول باشد, قطعاً پرونده ای در سازمان بهزیستی دارد و مددکارش را هم می شناسد. ما سعی می کنیم خدمات روان شناختی مورد نیازش را تأمین و پشتیبانی کنیم. اگر فرد معلول نیازمند خدمات حضوری باشد؛ یعنی مشاوره ی بدوی کافی به نظر نرسد و فرد تشخیص دهد که نیازمند مشاوره ی حضوریست, درباره ی موقعیت پرونده اش و شعبه ای از سازمان که پرونده ی او آنجاست, پرسیده می شود. بعد از دریافت این اطلاعات, فرد یا به مددکارش ارجاع می شود یا به بخش مشاوره ی حضوری شعبه ای که پرونده اش آنجاست معرفی می شود تا یاری برگ مشاوره دریافت کند یا در نهایت, به بخش مشاوره ی دولتی سازمان که به صورت رایگان است, ارجاع می شود.»

وحید نیا در پاسخ به پرسش ما پیرامون ارائه خدمات فوریتی مثل خشونت علیه زنان معلول از سوی این سامانه اظهار داشت: «خدمات فوریتی مربوط به آسیب ها را بخش حوزه ی اجتماعی در سامانه 123 پشتیبانی می کند. قاعدتاً این حوزه خدمات مربوط به جامعه ی هدف تحت پوشش سازمان را هم دارد. خدماتی که ما ارائه می دهیم, جنبه ی فوریتی ندارد یا میزان فوریت آن کمتر است. ناگفته نماند ممکن است در تماس ها مشخص شود مسئله مربوط به مداخلات فوریست. در این صورت فرد به سامانه ی 123 معرفی و مشخصاتش هم به آن سامانه داده می شود و پیگیری های فعال از طریق اورژانس اجتماعی سازمان برای او را داریم.»

وی در خصوص عمده مواردی که برای مشاوره مطرح می شود, اظهار داشت: «تماس های مربوط به خانواده بیشترین سهم را دارد. مسائل بین فردی, تربیت فرزند, سازگاری با شرایط مختلف زندگی, تغییرات موقعیتی در زندگی, از جمله این موارد است. در حوزه ی اختلالات, بیشترین تماس ها مربوط به اختلالات اضطرابیست که مداخلات خاص خود را دارد و عمدتاً مشاوره ی حضوری را برای این حوزه پیش بینی کرده ایم.»

مدیر کل دفتر مشاوره ی سازمان بهزیستی در پایان, ضمن اشاره به رایگان بودن خدمات سامانه ی 1480 برای عموم جامعه, در خصوص پیش بینی خدمات به افراد خاص اظهار داشت: «اساساً خدمات ما برای عموم جامعه است؛ اما افراد خاص مثل زنان سرپرست خانوار, کارمندان سازمان بهزیستی و گروه های مختلف معلولیتی خدمات ما را به شکلی خاص دریافت می کنند؛ به این معنی که در خصوص ارائه ی خدمت به این افراد, به صورت کارشناسی و تخصصی عمل می کنیم. البته در حوزه ی خدمات مشاوره ی روان شناختی به معلولان به صورت علمی, به نظر می رسد باید بیشتر کار کنیم؛ گرچه قبلاً در این زمینه اقداماتی کرده ایم؛ اما در صورت اعلام نیاز از سوی انجمن ها این امکان را داریم که به مداخله گرانمان آموزش های تخصصی لازم را ارائه دهیم. لازم به ذکر است که خدمات سامانه ی 1480 در سراسر کشور رایگان است و تنها هزینه ای که فرد خدمت گیرنده می پردازد, هزینه ی مکالمه با تلفن شهریست. قبلاً خدمات ما از ساعت 8 صبح تا 8 شب بود؛ اما به علت بحران کرونا, تا ساعت 12 شب حتی در روز های تعطیل هم پاسخگوی عزیزان هستیم.»

............بهداشت و سلامت

* جزئیات پروتکل های بهداشتی کنکور ۹۹: معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: برای کنکور سراسری سه مرحله اجرایی پروتکل های بهداشتی در نظر گرفته شده که شامل قبل از آزمون، حین آزمون و بعد از آزمون است.

به نقل از مهر، محسن فرهادی افزود: داوطلبان با زمان خوب و مشخص وارد حوزه شوند. تک تک وارد حوزه امتحانی شوند و اگر آشنایی و دوستی را می‌بینند تجمعی برای گپ و گفت نداشته باشند. داوطلبان وقتی وارد حوزه‌های امتحانی می‌شوند در جای خود مستقر شوند و در داخل حوزه تجمع نکنند.داوطلبان باید سعی کنند در زمان آزمون و شروع آزمون به سایر داوطلبان و عوامل اجرایی نزدیک نشوند و فاصله اجتماعی حداقل ۲ متر را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: قرار شده است که قبل از آزمون تمام صندلی‌ها و نیمکت‌ها گندزدایی شوند. قبل از آزمون همکاران حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور آماده‌باش دریافت کرده‌اند و برای نظارت با ذکر اسم بازرس به حوزه‌ها معرفی کرده‌ایم که برخی از آنها در حوزه‌ها مستقر می‌شوند و مشاوره‌های لازم را در قبل، حین و بعد از آزمون به عوامل اجرایی آزمون ارائه می‌دهند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: به همه داوطلبان توصیه می‌شود که نوشت افزار را تحت هیچ شرایطی تبادل نکنند و توصیه اکید این است که حدود ۲۰ درصد از ظرفیت هر حوزه به داوطلبان آزمون سراسری اختصاص یابد. لازم است تعداد حوزه‌های آزمون را افزایش دهیم که این کار صورت گرفته است و از همین رو زمان آزمون سراسری به چهار روز افزایش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: این پروتکل‌های بهداشتی در زمان کنکور سراسری بسیار سختگیرانه اجرا می‌شود زیرا تعداد داوطلبان کنکور سراسری بیشتر است، دانش‌آموز هستند و تازه فارغ التحصیل شده‌اند و آشنا و دوستان بیشتری دارند.مواد ضدعفونی باید در حوزه‌های برگزاری وجود داشته باشد و با دستگاه مخصوص در اختیار داوطلبان قرار گیرد. داوطلب از درب منزل باید ماسک زده باشد. وزارت بهداشت از سازمان سنجش درخواست کرده است که برای ۱۰ درصد داوطلبان حوزه ماسک در حوزه موجود داشته باشند که اگر احیاناً ماسک آسیب دید و یا از بین رفت، ماسک به داوطلب داده شود تا داوطلب علاوه بر استرس امتحان با استرس نبود ماسک مواجه نشود.

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه تجمعی در آزمون‌های سراسری نباید صورت گیرد، اظهار داشت: متوجه ایم که معمولاً در آزمون‌های سراسری همراهان دانش آموزان به ویژه دانش آموزان دختر در بیرون حوزه‌ها تجمع می‌کنند که امسال خانواده‌ها باید توجه کنند که شرایط متفاوت است و تجمع نکنند. توصیه ما این است که اگر امکانش وجود دارد افراد با ماشین شخصی خود داوطلب را به محل آزمون برسانند و در ماشین بمانند تا آزمون به پایان برسد و محل را ترک کنند.

..........دُریافت

توسعه و ترویج شعر در روزگار ما، نشریات، نقش غیرقابل انکاری داشتهاند که این ویژگی بــه گواه صفحات و ســتونهای شــعر و ویژهنامههای ادبی قابل مطالعه اســت. بخش غالبــی از چهره های شعر، متولد اهتمام همین نشریات بودهاند که در ادوار مختلف ادبی و با فراز و فرودهای اقبال عمومی، در انتشار شعر و معرفی استعدادهای ادبی مداومت داشتهاند. نشریات نامداری هم چون »آرش«، »خوشه«، »فردوســی«، »تماشــا« و... در دورههایی موفق به معرفی چهرههایی به ادبیات شــدند که امروزه از آنها به عنوان ســرمایههای ادبی این ســرزمین نام برده میشــوند. آنچه که میتواند عامل توفیق این نشریات در پدیدهآفرینی و هدایت ادبی باشــد، ذوق و ذکاوت دبیران شــعر این نشریات است که با شناخت زمینه های ادبی و ضرورتهای روزگاری امکان معرفی شــاعران و جذب مخاطبان ادبی را فراهم میکرد. اســتقبال از نشریات ادبی و پذیرش نقش مؤثر آنها در معرفی شاعران و ترغیب مخاطبان ادبی باعث شد که عالوه بر نشریات سراسری، اتفاقاتی مشابه نیز در استانها و شهرستانها رقم بخورد که نامها و نشریات بسیاری را میتوان در این چرخه برشمرد. اگر چه در دو دهه اخیر با مقصورتر شدن بضاعت نشریات، صفحات شعر به نشــریات الکترونیک و فضاهای مجازی کوچ کردند اما همچنان نمیتوان نقش تأثیرگذار آنها را نادیده گرفت. به شعرهای چند تن از این دبیران اشاره کرده ایم که در زیر میخوانید

دیر آمدی ای سبزگون، پاییز در راه است
پاییز میآید، زمستان نیز در راه است
لبخند تابستان نمیپاید به لبهایت
این سان که پاییز و زمستان، تیز در راه است
با غنچههای عطرگون، دیر آمدی در باغ
این باغ را، بیرحمی گلریز در راه است
از من گذشت اما تو را میترسم ای سبز!
پاییز، با خشمی جنونآمیز در راه است
با من اگر همراه گردی خستگی با توست
ما را بیابانهای خوفانگیز در راه است
در انتظار من، شبی سرد و زمستانی است
اما تو را گرمای شورانگیز در راه است
این میوهها، ارزانی دستی جوانتر باد
پیرم من و زنهاری پرهیز در راه است
این سایبان را آهویی چاالک میزیبد
من خسته، دست و خنجری خونریز در راه است
چون شهر نیشابور، آبادم مبین امروز
این شهر را ویرانی چنگیز در راه است!
علیرضا طبایی
دبیر سرویس شعر جوانان امروز
 
آبیترین بارانی ام را میپوشم
و به »فرودگاه« میروم
حقیقتش این است
جمعه ها ابرها سبکترند
آدمها
اسبها
حتی مورچه ها خوشحال ترند
میگویند:
امروز صبح زود
از باالترین نقطه »فرود« میآیید
لبخند میزنید
و جهانیترین تیتر دنیا را
منتشر میکنید: جاء الحق...
کوچ
پروانه ها از شهر رفتند
گنجشکها و کلاغها هم
فقط ما
ما مانده ایم
همین چند میلیون زنبور
که هر صبح
بی هیچ آفتابگردانی
از کندوهایمان بیرون میریزیم
و نیشهایمان را
تا استخوان شهر فرو میکنیم
سینا علیمحمدی
دبیر سرویس شعر روزنامه جام جم
 
علی باباچاهی
دبیر سرویس شعر نشریه آدینه
مردی که خودش را تمام روز
در یک اتاق زندانی میکند
ً دیوانه نیست
اصلا
یا انار متراکمیست که در پوست خودش جا خوش کرده
یــا پیــاز متورمیســت کــه لایه لایه پــرده برنمــیدارد از 
تنهایی اش
در بیروت مردی را دیدم با پای گچ گرفته
که از تابوت بیرون نمیپرید
ّ پلنگ هم در قفس آهنین تصوری از آزادی دارد
در جنگ تن به تن هر دو پا گذاشتیم به فرار
من از یک طرف
ً من دیگر من از طرف دیگر
و شانه به شانه به خانه رسیدیم دقیقا
و من زیر یک سقف دراز به دراز
دراز کشیدم.
خیلی خوب شد
چند تابلو مختلف دور و برم میخکوب شد
نه عاشق عاشقم
ُ نه کشته ـ مرده شهری که ساکنانش در صدف خودشان
گوشماهی خودشانند
قطع امید نمیکنم
اما
ّ
از مردی که در یک اتاق زندانی شده
ُ یا مردهای که روی تختخواب دراز کشیده

............ورزشی

* انتصاب سرپرستان دپارتمانهای تخصصی آکادمی ملی پارالمپیک

سرپرستان دپارتمان های "پیشگیری از آسیب های ورزشی" و "سنجش و مانیتورینگ ورزشکاران" منصوب شدند.

مراسم معارفه دکتر امیرحسین براتی،سرپرست "دپارتمان پیشگیری از آسیب های ورزشی" و دکتر شادان محمدپور،سرپرست "دپارتمان سنجش و مانیتورینگ ورزشکاران" با حضور دکتر محمدرضا محمود خانی، رئیس آکادمی ملی پارالمپیک برگزار و احکام سرپرستان که به امضای محمد تابع، سرپرست دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک رسیده بود، اهدا شد.

دپارتمان پیشگیری از آسیب های ورزشی آکادمی ملی پارالمپیک از اردیبهشت ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز نموده و در سه ماه آغازین فعالیت این دپارتمان، نتایج حاصل از آزمون های سنجش قابلیت های جسمانی ورزشکاران که توسط دپارتمان سنجش و مانیتورینگ آکادمی پارالمپیک در سال گذشته اجرا شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این نتایج و متناسب با شرایط متأثر از شیوع بیماری کرونا، پروتکل های تمرین در خانه با هدف تعدیل و اصلاح عوامل خطرزای بروز آسیب‌های ورزشی و نیز پروتکل های تمرینی به طور اختصاصی برای هر یک از ورزشکاران تحت حمایت ستاد بازی های پارالمپیک توکیو در رشته‌های جودو، پارا تکواندو، پارا پاورلیفتینگ، پارا تیراندازی و پارا تیراندازی با کمان طراحی و ارائه شد.

همچنین این دپارتمان در ادامه فعالیت های خود، اقدامات جامعی را برای توسعه برنامه های پیشگیری از بروز آسیب در ورزشکاران پارالمپیکی دنبال می کند.

فعالیت های "دپارتمان سنجش و مانیتورینگ ورزشکاران" نیز از خرداد ماه سال گذشته و با تشکیل یک شورای تخصصی آغاز و تاکنون اقدامات گوناگونی از جمله معرفی آزمون های اختصاصی سنجش قابلیت های جسمانی در رشته های تحت حمایت ستاد توکیو ۲۰۲۰، اجرای دو تا سه مرحله سنجش قابلیت های جسمانی و روانی ورزشکاران پارالمپیکی، تشکیل پرونده و ثبت روند تغییرات پارامترهای سنجش و آنالیز داده های حاصل از ارزیابی ورزشکاران انجام شده است.

............حوادث

* به خاطر حمایت از عمه ام، با اسید به شوهرش حمله کردم

ساعت ۶:۳۰‌ صبح روز دوشنبه ‌۲۶ خرداد امسال رهگذرانی که در حال عبور از خیابان کارون حوالی بزرگراه نواب بودند با شنیدن صدای دلخراش مردی میانسال که فریاد می‌زد «آی‌سوختم» پلیس و امدادگران اورژانس را با خبر کردند.

همزمان زن و مرد موتور سوار که به نظر می‌رسید عامل حادثه هستند از محل متواری شدند.بررسی‌های مأموران پلیس نشان داد عاملان اسیدپاشی همان زن و مرد موتورسوار بودند که کلاه کاسکت و ماسک بهداشتی به صورت داشتند.

حرف‌های قربانی اسیدپاشی

قربانی اسیدپاشی پس از بهبودی نسبی به پلیس گفت:من متأهل هستم و یک فرزند هم دارم، اما چندسالی است در خانه‌ام حوالی خیابان کارون تنها زندگی می‌کنم. وی ادامه داد: همسرم از بستگان نزدیک من بود که با هم ازدواج کردیم و حاصل زندگی ما دو فرزند بود که یکی از آن‌ها فوت کرد. اوایل زندگی خوبی داشتیم و همیشه خوب و خوش بودیم تا اینکه از ۱۵‌سال قبل اختلافات من و همسرم شروع شد. ما از نظر اخلاقی با هم تفاوت داشتیم و حرف‌های یکدیگر را متوجه نمی‌شدیم و این موضوع روزبه‌روز بیشتر می‌شد تا جایی که چند سال قبل همسرم زندگی‌اش را از من جدا کرد و برای خودش خانه‌ای اجاره کرد و از آن زمان به بعد هر دو تنها زندگی می‌کنیم. او درخواست طلاق هم داد، اما من او را دوست دارم و او را طلاق ندادم و الان هم فکر نمی‌کنم که حادثه اسید پاشی زیر سر او باشد.

وی درباره روز حادثه گفت: من در برج مسکونی در شمال تهران به عنوان مهماندار مشغول به کار هستم و آن روز هم صبح از خواب بیدار شدم تا به محل کارم بروم که زنگ خانه‌مان سه‌بار به صدا در آمد و هر بار هم که آیفون را برداشتم کسی جواب نداد تا اینکه از خانه بیرون آمدم و به طرف خیابان به راه افتادم تا با تاکسی به محل کارم بروم. داخل خیابان متوجه شدم موتورسیکلتی که زن و مرد جوانی سوار آن هستند پشت سر من در حرکت هستند، اما توجهی به آن‌ها نکردم. مرد موتور سوار کلاه کاسکت به سر داشت و زن جوان هم که ترک‌نشین آن بود عینک آفتابی و ماسک بهداشتی به صورت زده‌بود. هنوز ثانیه‌هایی نگذشته بود که موتور سیکلت به من نزدیک شد و در یک لحظه زن جوان مایع داخل ظرفی را روی من پاشید.

شناسایی مرد موتور سوار

پس از طرح این شکایت پرونده به دستور بازپرس دادسرای امور جنایی تهران برای شناسایی عاملان اسیدپاشی در اختیار تیمی از کارآگاهان اداره شانزدهم پلیس‌آگاهی قرار گرفت. در حالی که عاملان اسیدپاشی از خود هیچ رد پایی به جا نگذاشته بودند، مأموران پلیس در تحقیقات تخصصی موفق شدند راننده موتور سیکلت را که مرد ۳۲‌ساله‌ای به نام فریبرز است، شناسایی کنند.

همچنین معلوم شد فریبرز مدتی است با برادرزاده همسر قربانی اسید پاشی که زن جوانی به نام پروانه است ارتباط دوستی دارد.بنابراین صبح روز سه‌شنبه ۱۴‌مرداد مأموران پلیس، فریبرز را به عنوان مظنون حادثه بازداشت و به اداره پلیس منتقل کردند.

متهم در بازجویی‌ها به جرم خود با همدستی پروانه اقرار کرد و گفت: مدتی قبل از طریق یکی از دوستانم با پروانه آشنا شدم.پروانه از همسرش جدا شده بود و با فرزندش زندگی می‌کرد و من هم گاهی به آن‌ها سر می‌زدم تا اینکه چند روز قبل از اسیدپاشی پروانه گفت قصد دارد شوهر عمه‌اش را تنبیه کند. او گفت که عمه‌اش با شوهرش اختلاف دارد و عمه‌اش را اذیت می‌کند به همین خاطر قصد دارد او را ادب کند. پروانه به من گفت که خانه‌اش موش دارد و برای او مایع اسیدی بخرم که من هم برای او مقداری مایع اسیدی خریدم. آن روز هم قرار بود شوهر عمه‌اش را تعقیب و محل کارش را پیدا کنیم و بعد در فرصت مناسب او را کتک بزنیم که ناگهان پروانه از روی موتور سیکلت روی او اسید پاشید.

برای دل داری عمه‌ام روی شوهرش اسیدپاشیدم

پس از اعتراف متهم مأموران پلیس پروانه را هم بازداشت کردند.وی در بازجویی‌ها گفت: چند سالی است عمه‌ام با شوهرش اختلاف دارد و هر زمانی که عمه‌ام مرا می‌دید، شروع به درد دل می‌کرد و از شوهرش بد می‌گفت. عمه‌ام می‌گفت که اگر پشت و پناهی داشت شوهرش هیچ وقت جرئت نمی‌کرد او را اذیت کند. من همیشه او را دل داری می‌دادم و می‌گفتم که خودم پشت و پناهت هستم و اگر موضوعی پیش آمد مرا در جریان قرار بدهد. چند روز قبل از حادثه دوباره عمه‌ام با من درد دل کرد و من هم تصمیم گرفتم شوهرش را ادب کنم تا جرئت نکند عمه‌ام را اذیت کند.پس از این موضوع را با فریبرز در میان گذاشتیم و در نهایت تصمیم گرفتیم روی او اسید بپاشیم. آن روز فریبرز به همین خاطر برای من اسید تهیه کرد و بعد هم هر دو برای اسیدپاشی اقدام کردیم.دو متهم در ادامه به دستور بازپرس جنایی برای تحقیقات بیشتر در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرارگرفتند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *