شناسه خبر: 21452 منتشر شده در مورخ: 1399/5/14 ساعت: 11:38 گروه: اجتماعی  
راه اندازی اتاق چند حسی در مشهد

راه اندازی اتاق چند حسی در مشهد

کلنگ اولین مرکز تخصصی پیش دبستانی ویژه دانش آموزان آسیب دیده بینایی کشور در مشهد زده شد.

به گزارش ایران سپید این مرکز در آموزشگاه عمرانی واقع در ناحیه 4 مشهد قرار دارد. دکتر مهدی قاسمی پور، رئیس آموزش و پرورش خراسان رضوی در باره این مرکز می گوید: یکی از دوره های بسیار مهم در آموزش دانش آموزان آسیب دیده بینایی، دوره پیش از دبستان است در این دوره هدف ما رشد همه جانبه کودکان است. به همین دلیل این دوره باید از فعالیتهایی تشکیل شود که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودک باعث رشد جسمی و ذهنی کودک شود. خیلی از کودکان دارای ضایعه بینایی حالت انفعالی یا غیر فعال دارند. این حالت نتیجه کم بینایی این کودکان نیست بلکه محصول این است که کودک انگیزش سازمان یافته خوبی برای تحرک ندارد. برای یک کودک بینا محیط پر از انگیزه های بینایی است که کودک می تواند به سوی آنها حرکت کند ولی برای کودک نابینا این انگیزه ها وجود ندارد و این نبود انگیزش دیداری باعث می شود کودک برای به دست آوردن آنها  تلاشی نداشته باشد که این خود به خود به کاهش سطح تعامل محیط فیزیکی و کودک منجر می شود که نتیجه آن ضعف فعالیتهای مطلوب ذهنی دانش آموز آسیب دیده بینایی خواهد بود. به همین دلیل آموزشهای پیش از دبستان از ضرورت بسیار بالایی در تعلیم و تربیت دانش آموزان آسیب دیده بینایی برخوردار است.

قاسمی پور ادامه می دهد: اتاق چند حسی  ویژه دانش آموزان  آسیب دیده بینایی افتتاح شده است و شامل دو قسمت است یک قسمت اتاق تاریک که برای آموزش به کودکان اوتیسم نابینا و کم بینا و همچنین دانش آموزان نابینای چند معلولیتی به کار می رود. در این اتاق از نورپردازی و درست کردن اشکال و حروف با نور برای آموزش و تخلیه هیجانی و آرامش کودک استفاده می شود قسمت دوم اتاق تاریک شامل پنلها و وسایل حسی است که برای پرورش و تقویت همه جانبه حواس و ادراکات شنیداری، دیداری، لامسه و به ویژه حس عمقی در کودکان آسیب دیده بینایی کاربرد دارد و باعث افزایش توجه و تمرکز کودک می شود در ضمن درگیر کردن همزمان حواس اینگونه دانش آموزان باعث افزایش عملکرد آنها خواهد شد.  

رئیس آموزش و پرورش خراسان رضوی در باره ضرورت احداث اتاق چند حسی در مدارس نابینایان نیز می گوید: اتاق چند حسی باعث تقویت حواس مختلف، افزایش توجه و تمرکز، رشد مهارتهای شناختی و افزایش ارتباط گفتاری و غیر گفتاری می شود و فرصتی را فراهم می کند تا دانش آموز آسیب دیده بینایی تعامل ، تجربه خود تنظیمی و خود کنترلی را در خود به وجود آورد. در این اتاق با استفاده از بازی و یادگیری به کودک آرامش آموزش داده می شود و کودک آرام می شود و عواطف او بهبود می یابد و همچنین باعث بهبود مهارتهای درشت و ظریف دست و انگشتان می شود حس عمقی یک روش علمی برای تکامل و پیشرفت فعالیتهای حسی و حرکتی است و تمرین آن باعث می شود کارکردهای سیستم عصبی مرکزی هماهنگ شده و در نهایت منجر به رشد مهارتهای حرکتی کودکان نابینا و مخصوصا کودکان نابینایی که اوتیسم هم هستند می شود. بعلاوه باعث می شود سیستم عصبی مرکزی بتواند اطلاعات حسهای مختلف را یکپارچه کند و شخص را قادر می کند تا به محیط پیرامون خود عکس العمل مناسب نشان دهد و با دریافت تجربه های حسی مختلف از محیط به آرامش درونی برسد  

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *