شناسه خبر: 21421 منتشر شده در مورخ: 1399/5/7 ساعت: 00:09 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 7 مرداد 1399

روزنامه سه شنبه 7 مرداد 1399

عناوین روز: برگزاری آنلاین جشنواره تئاتر معلولان - سخنگوی دولت به کرونا مبتلا شد - فرمول جدید محاسبه حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی از مردادماه - انتشار کتابهای بریل برای کودکان نابینا در کانون پرورش فکری - رعایت نکات بهداشتی از منزل تا دسته های سینه زنی - انتشار اولین آلبوم «شادی‌های اقوام ایرانی» - 70 درصد بودجه فدراسیون تخصیص داده شد/ وعده های وزارت ورزش عملی نشده است - دزد نادم خود را تسلیم قانون کرد

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 7 مرداد 1399

7 ذی الحجه 1441

28 جولای  2020

سال بیست و چهارم شماره 6474

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد

........عناوین.........

برگزاری آنلاین جشنواره تئاتر معلولان

سخنگوی دولت به کرونا مبتلا شد

فرمول جدید محاسبه حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی از مردادماه

انتشار کتابهای بریل برای کودکان نابینا در کانون پرورش فکری

رعایت نکات بهداشتی از منزل تا دسته های سینه زنی

انتشار اولین آلبوم «شادی‌های اقوام ایرانی»

70 درصد بودجه فدراسیون تخصیص داده شد/ وعده های وزارت ورزش عملی نشده است

دزد نادم خود را تسلیم قانون کرد

 

..........ویژه

* در روز های نه چندان پر خبر در حوزه ی معلولان, معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی از برگزاری جشنواره ی تئاتر معلولان زاگرس و آفتاب به صورت آنلاین خبر داده و اعلام کرده که این جشنواره از 13 تا 16 مرداد برگزار می شود. ایران سپید گفت و گوی مفصلی با مسئولان اجرایی این جشنواره منتشر خواهد کرد.

طرح توزیع لوازم خانگی در قالب سبد کالا های ارزان قیمت, خبریست که محمد رضا کلامی, سرپرست معاونت داخلی وزارت صمت به خبرگزاری تسنیم گفته و درباره ی شرایط توزیع این کالا ها توضیح داده است. به گفته ی کلامی, اولویت اجرای این طرح با زوج های جوان تحت پوشش کمیته ی امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی یا فرزندان مددجویان این دو سازمان است.

کلامی با اشاره به اینکه هدف از این کار حذف  واسطه ها و عرضه مستقیم کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده واقعی است گفت این طرح قرار است با مشارکت پاکشوما و شرکت انتخاب  شروع شود. گروه انتخاب در مرداد ماه ٣٥ هزار بسته را آماده کرده و پاکشوما نیز قرار است نرخ خود را برای این بسته اعلام کند.

کلامی همچنین در خصوص نحوه ی ارائه ی این کالا ها به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) اظهار داشت: قرار است بهزیستی و کمیته امداد به صورت وب سرویسی سامانه خود را به سامانه این دوشرکت متصل کنند و مزدوجین تحت پوشش این دو نهاد باید درخواست خود را به نهادهای مربوطه اعلام کنند. سپس به صورت سیستمی یک کد رمزدار برای مشمولین تعیین و به واحدهای تولیدی اعلام می شود تا بر اساس آن افراد به درگاه الکترونیکی واحدهای تولیدی، مراجعه و محصولات را اینترنتی خریداری کنند.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت حتی اگر این دو نهاد موافقت و استانها نیز آمادگی لازم را داشته باشند، این امکان وجود دارد به صورت نمونه شرایط مشاهده حضوری این 5 قلم فراهم شود.

کلامی در پایان گفت: مشمولین این طرح پس از انتخاب محصول مورد نظر و واریز وجه می توانند کالا را تحویل بگیرند.  در بسته نخست اسنوا این ٥ قلم کالا به ارزش  ٩ میلیون و پانصد هزار تومان را در اختیار اقشار قرار می دهد.

بر اساس گفته های کلامی, پنج قلم کالای مد نظر, لوازم اصلی جهیزیه شامل اجاق گاز, یخچال, تلویزیون, ماشین لباس شویی و جارو برقی است.

فاطمه رضوان مدنی سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور , از ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به ۱۹۰ هزار نفر در سال گذشته  خبر داد و اظهار داشت که این خدمات در جهت پیشگیری از معلولیت‌ها، از سوی این سازمان به مردم ارائه شده است. رضوان مدنی تأکید کرده که بیش از 70 هزار دانش آموز از نظر اختلالات ژنتیک درمان شده اند.

وی در توضیح تکمیلی صحبت های خود پیرامون برنامه های پیشگیرانه در حوزه ی دانش آموزی اظهار داشت: در برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها برای دانش آموزان در سال ۹۸ بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان مقطع دهم و یازدهم آموزش دیده‌اند.

رضوان مدنی همچنین به تعداد کسانی که در طول 23 سال مشاوره ی ژنتیک شده اند اشاره کرده و گفته در طول 23 سال, حدود یک میلیون و 800 مشاوره ی ژنتیک انجام شده است.

وی همچنین به غربال بینایی 41 میلیون کودک سه تا شش سال در طول 24 سال گذشته اشاره کرده و تأکید داشته که این اقدام منجر به شناسایی ۴۰۰ هزار کودک آمبلیوپی  شده است. آمبلیوپی به تنبلی چشم اطلاق می شود که طی این بیماری، دید مرکزی به خوبی تکامل نمی‌یابد.

که منجر به شناسایی ۴۰۰ هزار کودک آمبلیوپی  شده است. آمبلیوپی به تنبلی چشم اطلاق می شود که طی این بیماری، دید مرکزی به خوبی تکامل نمی‌یابد.

خبرگزاری صدا و سیما از ارسال نامه ی قدردانی وحید قبادی دانا, رئیس سازمان بهزیستی به علی عسکری, رئیس رسانه ی ملی خبر داد.

بر اساس این خبر, قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در نامه‌ای خطاب به آقای دکتر علی عسکری از پرداختن مناسب برنامه‌های مختلف رسانه ملی به مقوله مهم آسیب‌های اجتماعی قدردانی کرد. رئیس سازمان بهزیستی در این نامه مشخصاً به برنامه ی «شکلات تلخ» که به کودکان کار و خیابان و پیشگیری از اعتیاد پرداخته و از آنتن شبکه 5 پخش شده, اشاره کرده است.

 

..........اخبار روز

* سخنگوی دولت به کرونا مبتلا شد

تست کرونا «علی ربیعی» سخنگوی دولت مثبت بوده و وی به کووید 19 مبتلا شده است.

دفتر سخنگوی دولت با اعلام این خبر در اطلاعیه اورده: جلسه هفتگی دکتر علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت  برگزار نمی شود.

با توجه به بروز برخی علائم و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دکتر ربیعی از اواخر هفته گذشته در منزل در حال استراحت بوده و باتوجه به اینکه تست اولیه کرونای ایشان مثبت شده و به منظور بررسی‌های بیشتر و بنا به تأکید پزشکان در بیمارستان بستری شده‌اند.

حال عمومی وی خوب گزارش شده است. همچنین دکتر ربیعی به منظور احترام به خبرنگاران محترم و در راستای اطلاع رسانی مسئولانه، پاسخ سوالات همکاران محترم را این هفته به صورت مکتوب  ارایه می کنند.

* دادستان کل کشور:

اگر موجر بیشتر از 25 درصد اضافه اجاره خواست مستاجر نه پرداخت کند و نه تخلیه.

* دولت حق محروم کردن دریافت کنندگان وام رهن از طرح اقدام ملی مسکن را ندارد

نیکزاد نائب رئیس مجلس گفت:

وام ودیعه مسکن هیچ ربطی به طرح اقدام ملی مسکن و هر طرح حمایتیِ دیگر در راستای خانه دار شدن مردم ندارد و وزارت راه و شهرسازی هیچ وقت چنین حقی ندارد که با صرف یک وام ۵۰ میلیونی، افراد را از شمول طرح‌های حمایتی محروم نماید.

صرفا افرادی که به اصطلاح، فرم «ج» آنها قرمز می باشد و قبلا کمک یارانه ای در بخش مسکن دریافت کرده‌اند، از طرح های حمایتی مثل طرح اقدام ملی مسکن محروم می‌شوند و این مسئله شامل کمک‌های جزئی مثل وام برای رهن منزل مسکونی نمی شود.

* عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا: کنکور باید لغو گردد

دکتر مینو محرز گفت:

اصلا وضعیت فعلی تهران خوب نیست و کنکور باید عقب بیفتد و به هیچ‌وجه هیچ نوع تجمعی توصیه نمی‌شود

امکان انتقال بیماری آنهم ساعت‌ها نشستن در در فضای بسته وجود دارد.

هرجا هرتجمعی هست باید کنسل گردد، عزاداری، عروسی، رستوران و یا هرنوع مراسم دیگری!

سرعت انتشار بیماری وحشتناک و فوق‌العاده بالاست و به سرعت همه را ابتلا می‌کند.

* حریرچی: کنکور را نمی‌توان به تعویق انداخت

معاون کل وزارت بهداشت:

لااقل تا یک‌سال آینده واکسن کرونا در دسترس عموم مردم نخواهد بود، در حال حاضر مهمترین دغدغه سازمان جهانی بهداشت تولید نیست بلکه توزیع پس از تولید واکسن است.

ممکن است شهریور و پائیز وضعیت بدتر از الان باشد، پس نمی‌توان کنکور را عقب انداخت.

* رئیس سازمان غذا و دارو: ۲ و نیم میلیون واکسن  آنفولانزا رایگان از اواخر شهریور توزیع می‌شود

..........گزارش روز

* فرمول جدید محاسبه حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی از مردادماه: معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: فرمول نهایی اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران براساس شاخص‌های چهار گانه مبلغ متناسب‌سازی؛ ضریب ترغیب؛ تفاوت تطبیق و کمک هزینه معیشت و مسکن طراحی شده است که مبنای محاسبه و پرداخت حقوق مستمری‌بگیران از ماه جاری خواهد بود. مهرداد قریب اظهار کرد: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان براساس بند "ب" ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه به اجرا گذاشته شده است و تمامی مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده کلی و بازماندگان مشمول این قانون هستند.

وی افزود: شاخص‌های موثر بر متناسب‌سازی حقوق مستمری بگیران شامل مبلغ متناسب‌سازی، ضریب ترغیب، تفاوت تطبیق و کمک هزینه معیشت و مسکن است.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی درباره نحوه محاسبه مبلغ متناسب‌سازی حقوق مستمری بگیران، گفت: این مبلغ از طریق ضرب مبلغ پایه در تفاوت ضریب مستمری زمان اجرای متناسب سازی با ضریب مستمری در زمان برقراری بعلاوه یک بدست می‌آید.

قریب افزود: ضریب مستمری در زمان برقراری نیز با تقسیم مستمری قابل پرداخت در زمان برقراری بر حداقل مستمری سال برقراری بدست می‌آید. ضریب مستمری در زمان اجرای متناسب‌سازی نیز با تقسیم مبلغ مستمری در زمان اجرای متناسب سازی بر حداقل مستمری در زمان اجرای متناسب‌سازی محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: مبلغ پایه به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه از ۱۵۰ هزار تومان برای مستمری بگیران دارای سابقه۱۰ سال و کمتر بیمه پردازی شروع می‌شود و برای افراد دارای ۳۵ سال و بیشتر بیمه پردازی به ۴۶۵ هزار تومان می‌رسد.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: ضریب ترغیب در فرمول اجرایی متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران به منظور برقراری عدالت طراحی شده است تا آن دسته از مستمری بگیرانی که در زمان اشتغال حق بیمه خود را به صورت منظم و مستمر پرداخت کرده‌اند از طریق اعمال این ضریب دریافتی بیشتری داشته باشند.

قریب اظهار کرد: ضریب ترغیب در واقع حاصل ضرب حداقل دستمزد در زمان اجرای متناسب سازی در ضریب متناسب با میزان سابقه است. این ضریب برای افراد دارای بیش از ۲۵ سال سابقه بیمه پردازی اعمال شده است.

قریب در ادامه درباره تفاوت تطبیق اعمال شده در فرمول متناسب سازی، گفت: مبلغ مستمری و مزایای جانبی مستمری بگیران پس از اجرای متناسب سازی برای سوابق ۳۰ تا ۳۴ سال از مبلغ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای سوابق ۳۵ سال و بالاتر از مبلغ ۳ میلیون تومان نباید کمتر باشد و کسری احتمالی تا مبلغ مذکور تحت عنوان تفاوت تطبیق به مستمری بگیران مربوطه پرداخت می‌شود.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی افزایش مجدد کمک هزینه معیشت و کمک هزینه مسکن را آخرین بخش از فرمول اجرایی متناسب‌سازی حقوق مستمری بگیران برشمرد و گفت: کمک هزینه معیشت از ۴۸ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان و کمک هزینه مسکن از ۲۲ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان رسیده است که در مجموع نسبت به سال ۹۸ از شد ۱۷۲ درصدی برخوردار شده است.

.........گفتگوی ویژه

* انتشار کتابهای بریل برای کودکان نابینا در کانون پرورش فکری: در خبرها داشتیم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 14 عنوان کتاب بریل را برای کودکان و نوجوانان نابینا منتشر کرده است. در این باره گفتگویی داشتیم با روح الله کاظمی زاده   مدیر کل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

در ابتدا از او پرسیدم: انتشارات کانون چه تعداد کتاب بریل منتشر کرده است و کودکان نابینا چگونه می توانند به این کتابها دسترسی داشته باشند؟

کاظمی زاده گفت: بزودی 15 عنوان کتاب بریل برای کودکان و نوجوانان نابینا آماده بهره برداری می شود که تعداد کتابها از تعداد عناوین بیشتر خواهد بود. از آن جمله است جزیره بی تربیتها لبخندی برای سوفیا، خورشید کالسکه سوار ، دو مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان و ... بیش از نیمی از این کتابها آماده و تحویل داده شده است. قصد داریم در روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی معلولان همه این کتابها را به صورت رسمی رونمایی کنیم. ما تا حال 55 عنوان کتاب شنیداری هم تولید کرده ایم که به زودی به تولید انبوه می رسد. البته این کتابها برای همه بچه ها قابل استفاده است  و می توانند آنها را خریداری کنند. این کتابها در مراکز فراگیر کانون هم وجود دارند..

س: این کتابها برای فروش هم عرضه می شوند؟

ج: کتابهای شنیداری قابل خریداری هستند ولی چون هزینه تولید کتابهای بریل بسیار زیاد است این کتابها تنها در مراکز کانون وجود دارند. البته کتابهای شنیداری جدید هنوز برای فروش آماده نیستند اما 10 عنوان کتاب کودک و 10 رمان و ترجمه در فروشگاهها آفرینش کانون و سیستم فروش مجازی کانون قابل دسترسی و خریداری هستند. مشروح این گفتگو را در پادکست آخر هفته ایران سپید بشنوید.

 

........بهداشت و سلامت

* رعایت نکات بهداشتی از منزل تا دسته های سینه زنی: معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره پروتکل های بهداشتی برگزاری مراسم ماه محرم گفت: رعایت نکات بهداشتی از منزل آغاز می‌شود و تا هیئت‌ها، تکایا و دسته‌های سینه‌زنی قابل تعمیم خواهد بود. اما در نظر گرفتن این نکته که عزاداری‌های امسال با سال گذشته متفاوت است، نکته بسیار مهمی است.

به نقل از ایسنا، مهندس محسن فرهادی ادامه داد: واقعیت این است که یکی از مردمی‌ترین مراسمات در کشورمان، مراسم ماه محرم است. محرم و مراسم تاسوعا و عاشورا چندان دستور بردار نیست؛ زمانی ممکن است مراسمی داشته باشیم که دولت در آن موثر است و اعلام می‌کند مراسم تعطیل است اما مراسم محرم سوای مراسمات بزرگ دیگری که برگزار می‌شود، در هیئت‌ها، تکایا و منازل این مراسم برگزار می‌شود و طبیعتا برای کنترل آن شاید تنها دستور ممنوعیت کافی نباشد.

وی افزود: دو راه برای برگزاری این مراسمات و بویژه مراسمات تاسوعا و عاشورا پیش روی ما قرار می‌گیرد، اولین راه ارتباط مستقیم ما با مردم از طریق رسانه‌ها که به آنها اعلام کنیم عزاداری حسینی امسال منوط به رعایت برخی نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری است. نکته دوم نیز در نظر گرفتن چارچوب‌های قانون‌مند یا پروتکل‌های بهداشتی است که برای مراسمات عزاداری دو ماهِ محرم و صفر از خود مردم توقع کمک و همراهی داشته باشیم، درست مانند روزهای ابتدایی بروز بیماری که مردم به سمت کمک به رعایت پروتکل بهداشتی سوق پیدا کرده بودند. مراسمات محرم و صفر اینگونه نیست که با صدور یا ابلاغ بخشنامه تعطیل شود.

فرهادی درباره نوشتن پروتکل‌های بهداشتی برگزاری مراسمات عزاداری، اظهار کرد: وزارت بهداشت با ذی‌نفعانی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان حج و زیارت و... در تعامل هستیم و بر اساس نقطه‌نظرهای اعلام شده پروتکل‌ها نیز تدوین می‌شود.

فرهادی با اشاره به اینکه هرساله به مردم برای رعایت موازین بهداشتی در مراسمات عزاداری توصیه‌هایی انجام می‌شد، ادامه داد: سال‌های قبل در ماه محرم و صفر مشکل بیماری‌های روده‌ای و بیماری‌های واگیر را داشتیم که مرتبط با بهداشت مواد غذایی، یخ و ... بود. امسال علاوه بر دقت بر این نکات باید به پروتکل‌های بیماری کووید۱۹ نیز دقت کنیم. اگر رعایت نکات بهداشتی به قلب عزاداران منتقل شود قطعا موفق خواهیم بود.

........آهنگ و درنگ

* اولین آلبوم «شادی‌های اقوام ایرانی» به زودی منتشر می‌شود: آرش اوستا نوازنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی  در تازه ترین فعالیت موسیقایی خود مجموعه اول آلبوم «شادی های اقوام ایرانی» را منتشر خواهد کرد. در این آلبوم ۱۲ قطعه از ۲۸ اثری که توسط اوستا طی سال های اخیر جمع آوری و تنظیم شده توسط گروه موسیقی «اوستا» اجرا شده است.

آرش اوستا تنظیم کننده و خواننده این آلبوم بیان کرد: تجربه خوانندگی در این آلبوم از جهت نوع مخارج اصوات و لحن قطعات بسیار ارزنده بود. ما در تنظیم قطعات هم از هارمونی ایرانی و هم از هارمونی موسیقی کلاسیک جهانی بهره مند شدیم. ضمن اینکه در  تنظیم برخی قطعات نیز از گروه کر استفاده شده است.

وی گفت:  آلبوم «شادی‌های اقوام ایرانی» به صورت صوتی و تصویری ارائه می‌شود. این در حالی است که ویژگی تصویر به گروه مخاطب امکان می‌دهد تا به خوبی با فضای آیینی آلبوم عجین و با سازها و لباس محلی اقوام ایرانی بهترآشنا شود.

در توضیح این اثر موسیقایی آمده است: «ارکستراسیون این آلبوم مبتنی بر سازهای ایرانی با همراهی سازهای زهی است و از سازهای بومی هر منطقه برای رنگ‌آمیزی قطعات استفاده شده است. اشعار این آلبوم به زبان و گویش هر منطقه است اما ترجیع‌بند هر قطعه به زبان فارسی هم خوانده می‌شود که زبان وحدت همه‌ اقوام ایرانی است و باعث می‌شود تا همه‌ اقوام بتوانند از قطعات مختلف آلبوم لذت برده و در عین‌حال به اصل قطعه و معنی شعر لطمه‌ای وارد نشود.»

............ورزشی

* 70 درصد بودجه فدراسیون تخصیص داده شد/ وعده های وزارت ورزش عملی نشده است:

مجمع عمومی سالیانه فدراسیون نابینایان پنجم مردادماه در سالن سلمان فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

در این مجمع، دکتر مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان، کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک، علیرضا خسروی مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیونها، محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان، رؤسای هیأت های استانی و سایر اعضای مجمع حضور داشتند.

محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان در خصوص این مجمع در گفتگو با ایران سپید گفت: طبق دستور العمل وزارت ورزش تا مردادماه می بایست مجمع سالیانه فدراسیون را برگزار می کردیم و هفته گذشته دستور دادند به علت ممنوعیت برگزاری جلسات حضوری، مجمع به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شود. گزارش برگزاری مسابقات کشوری، باشگاهی و اردو های ملی در سال گذشته و در چهار ماهه نخست سال جاری تشریح شد. همچنین گزارش حسابرسی فدراسیون که از سوی حسابرس رسمی وزارت ورزش صورت گرفته بود قرائت شد و خزانه دار فدراسیون نیز گزارش عملکرد مالی سال گذشته را بیان کرد.

مظلومی در خصوص بودجه تخصیص یافته به فدراسیون نابینایان در سال گذشته گفت: 70 درصد از بودجه مصوب فدراسیون نابینایان پرداخت شد. البته طوری آن را مدیریت کردیم که نه تنها بدهی نداشتیم بلکه توانستیم ذخیره مالی برای امسال نیز داشته باشیم. بودجه فدراسیونها به خزانه برگشت نمیخورد و چون از محل کمکها است، می توانیم در سال جاری نیز از آن استفاده کنیم.

مظلومی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه وعده های وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با اختصاص زمین چمن به هیأت های استانی و دفتر کار عملی شده است بیان کرد: خردادماه سال گذشته جلسه ای با آقای سلطانیفر وزیر ورزش و جوانان داشتیم. آنجا توضیح دادیم تیم فوتبال پنج نفره ما نایب قهرمان پارالمپیک است اما هیچ کدام از استان های ما زمین چمن تخصصی برای فوتبال پنج نفره ندارند. وزیر ورزش در آن جلسه گفت: وزارتخانه 1600 زمین چمن در کشور دارد و ایشان دستور داد در هر استان یکی از این زمین ها به نابینایان اختصاص یابد که متأسفانه تا الآن هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. حتی در ماه رمضان امسال نیز طی جلسه ای که در فدراسیون جانبازان با ایشان داشتیم دوباره این بحث مطرح شد که قول پیگیری دادند. این مسئله بر روی سایت وزارت ورزش و جوانان نیز منتشر شده است و ما آن را برای اجرا به استانها اعلام کردیم.

رئیس فدراسیون نابینایان گفت: حتی هفت استان ما دفتر کار ندارند. استان اصفهان که هر سال جزء هیأت های برتر استانی است، کارهای خود را در محل بهزیستی استان اصفهان انجام می دهد. در حال حاضر تمام کارهای ما به صورت اتوماسیون اداری است و در این شرایط، من چطور می توانم از استانها انتظار داشته باشم پاسخگوی مکاتبات و نامه های ما باشند.

دکتر مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان، از فدراسیون نابینایان به عنوان فدراسیون چند رشته ای با ویژگی های خاص نام برد و گفت :تنوع رشته ها باعث تنوع تکنیکی، تنوع دیدگاهها و جذب سلایق بیشتر می شود. علی نژاد در ادامه از فدراسیون نابینایان به عنوان فدراسیونی موفق نام برد و گفت : فدراسیون نابینایان از نظر مالی از شرایط خوبی برخوردار است. این فدراسیون نه تنها بدهی نداشته بلکه ذخیره مالی نیز داشته و این نشان از مدیریت مالی مجموعه است.

علی نژاد در ادامه از خسروی مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیونها خواست تا استان به استان در خصوص زمین چمن و نیز دفتر کار برای استانهایی که فاقد مجموعه اداری هستند، پیگیری و به صورت ویژه نتایج را اعلام کنند که چرا عملیاتی نشده است.

وی تأکید کرد: طبعاً اگر دستوری داده می شود، باید کار انجام گیرد و اگر موانعی وجود دارد، رفع گردد.

امیر سرمدی

 

..........حوادث

* دزد نادم خود را تسلیم قانون کرد:

دیگر نمی‌خواهم به روزهای تلخ گذشته ام باز گردم. از آن روزگار تلخ و سیاه خسته شده ام و باید تاوان گناهانم را پس بدهم ...

این‌ها بخشی از اظهارات دزد ۳۰ ساله‌ای است که با اعترافاتش، بازپرس دادسرای مشهد را به حیرت وا داشت. او که پس از سه سال فرار، خود را تسلیم قانون کرده بود، وقتی مقابل میز عدالت و در برابر قاضی محمدرضا جعفری (بازپرس شعبه ۴۰۷ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) ایستاد، به صراحت اتهام سرقت احشام و دیگر لوازم ساختمانی را پذیرفت و در تشریح ماجرا گفت: از همان دوران نوجوانی به خلافکاری رو آوردم و مدام به دنبال رفیق بازی و مشروب خوری و مصرف مواد مخدر بودم.

در این میان، تعدادی از جوانان تازه به دوران رسیده روستا نیز با من همراه بودند و به چیزی جز خوش گذرانی و تفریح نمی‌اندیشیدند.

هر روز بیشتر به سوی خلاف کشیده می‌شدم تا این که روزی مادرم دختری از اهالی روستا را برای ازدواج به من پیشنهاد داد. این موضوع آن قدر جدی بود که حتی پدرم به طور غیرمستقیم آن دختر را برایم خواستگاری کرده بود، اما من هیچ علاقه‌ای به «سکینه» نداشتم.

او دختر خوبی بود و هیچ ایرادی نداشت، ولی من هیچ گاه به ازدواج با او نمی‌اندیشیدم. با وجود این، پدر و مادرم فکر می‌کردند اگر من با سکینه ازدواج کنم، از لاابالی گری دست می‌کشم و سر به راه خواهم شد. این گونه بود که برای فرار از این ازدواج، نقشه سرقت را طراحی کردم. برای اجرای این نقشه ابتدا به سراغ برادر آن دختر رفتم. او جوانی کم سن و سال بود. در حالی که من ۲۷ سال داشتم و هیجانی تصمیم نمی‌گرفتم.

خلاصه، خیلی زود به برادر سکینه نزدیک شدم و رفاقت صمیمانه‌ای را با او برقرار کردم. چند روز بعد نقشه سرقت احشام یکی از اهالی روستا را با «نعمت» در میان گذاشتم.

او کاملاً مخالف بود، ولی من برای اجرای نقشه فرارم از ازدواج باید او را به هر طریق ممکن راضی می‌کردم، برای این منظور به سراغ یکی دیگر از دوستان هم بساطی ام رفتم و نقشه سرقت احشام را برایش شرح دادم.

وقتی «وحید» به همراهی با من راضی شد، از او خواستم نعمت را نیز قانع کند. او که نمی‌دانست در ذهن من چه می‌گذرد، نقشه ام را پذیرفت و دو نفری نعمت را دوره کردیم.

آن قدر از زوایای مختلف او را در تنگنا قرار دادیم تا بالاخره به همکاری با ما رضایت داد و من جزئیات نقشه سرقت را برای آن‌ها شرح دادم و در پایان نیز گفتم اگر کارمان را به درستی انجام بدهیم هیچ کس به ما مشکوک نمی‌شود، اما در واقع هدف من از نقشه سرقت این بود که خودم را به برادر سکینه یک دزد حرفه‌ای معرفی کنم و او به خواهرش اجازه ندهد تا با من ازدواج کند. این گونه من از شر این ازدواج ناخواسته رها می‌شدم.

خلاصه، چند روز بعد همه لوازم مورد نیاز دستبرد به احشام را آماده کردم و به همراه نعمت و وحید شبانه وارد ساختمان یکی از اهالی روستا شدیم و علاوه بر چند رأس گوسفند، وسایل ساختمانی دیگری را نیز به سرقت بردیم، اگرچه مالباخته شکایتی را در یکی از مراکز انتظامی مطرح کرد، اما هیچ کس به ما مظنون نشد و من هم با آن دختر ازدواج نکردم چرا که باید از روستا دور می‌شدم.

از آن روز به بعد و با تقسیم پول احشام سرقتی، من از همدستانم جدا شدم و به مکان دیگری رفتم و به خلافکاری‌های خودم ادامه دادم، ولی دو سال قبل ناگهان به آخر خط رسیدم و خودم را موجودی درمانده و بدبخت یافتم. هیچ چیزی نداشتم و با بدبختی و فلاکت روزگار می‌گذراندم تا این که شبی خداوند دستم را گرفت و راه توبه را نشانم داد. همان شب توبه کردم و دست از کارهای خلاف کشیدم.

دیگر حتی لب به مشروب هم نزدم تا برای یک بار هم شده، راه درست زندگی کردن را تجربه کنم. بالاخره باید گذشته ام را نیز جبران می‌کردم.

این بود که به یکی از مراکز انتظامی رفتم و با تشریح ماجرای سرقت احشام در سه سال گذشته خودم را تسلیم قانون کردم، ولی ماموران انتظامی حرف هایم را باور نمی‌کردند و من به ناچار جزئیات بیشتری از سرقت احشام را توضیح دادم.

در همین حال یکی از افسران از پاسگاه محل استعلام کرد و این گونه پرونده ام را از بایگانی بیرون کشیدند و ... حالا هم می‌دانم مالباخته حاضر به گذشت نیست، اما من می‌خواهم پاک زندگی کنم و اگر مالباخته کمکم کند تا بتوانم کار کنم و اقساطی خسارتش را بپردازم، دیگر هیچ گاه به دنبال خلاف نمی‌روم.

خانواده ام نیز در تنگنای اقتصادی قرار دارند و نمی‌توانند به من کمک کنند، اما من صادقانه همه اتهام‌ها را می‌پذیرم و از محضر بازپرس محترم تقاضا دارم تا دستور دستگیری همدستانم را صادر نکند چرا که من آن‌ها را وادار به این کار کردم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *