روزنامه دوشنبه 6 مرداد 1399عناوین امروز: کمبود اعتبار برای تأمین مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش مراکز توانبخشی - نخستین گفت و گوی اینستاگرامی ظریف با مخاطبان بین المللی - ثبتنام پیامکی وام اجاره تمدید نمیشود - اهمیت توجه به سلامت روان در شرایط کرونایی - از نظارت صدا و سیما بر شبکه های خانگی چه خبر؟ - با تمرین فراوان دوباره به تیم ملی بر میگردم - از مُرده شوهرم هم می ترسم |
روزنامه «ایران سپید»
دوشنبه 6 مرداد 1399
6 ذی الحجه 1441
27 جولای 2020
سال بیست و چهارم شماره 6473
صاحب امتیاز:
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وبسایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
........عناوین.........
کمبود اعتبار برای تأمین مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش مراکز توانبخشی
نخستین گفت و گوی اینستاگرامی ظریف با مخاطبان بین المللی
ثبتنام پیامکی وام اجاره تمدید نمیشود
اهمیت توجه به سلامت روان در شرایط کرونایی
از نظارت صدا و سیما بر شبکه های خانگی چه خبر؟
با تمرین فراوان دوباره به تیم ملی بر میگردم
..........ویژه
* کمبود اعتبار برای تأمین مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش مراکز توانبخشی:
مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: برای تهیه و تأمین اقلام بهداشتی از جمله موادضدعفونی، ماسک، دستکش و... هر ماه نیاز به اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان برای مراکز سازمان بهزیستی است.
مصطفی سراج گفت: درکشور بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ مرکز توانبخشی، شبه خانواده، مراکز اقامتی و... در سطح کشور فعالیت می کنند. و سازمان بهزیستی از ابتدای شیوع ویروس کرونا اقداماتی را برای پیشگیری و کنترل این بیماری در مراکز تحت نظارت خود انجام داده است.
وی تصریح کرد: علیرغم همه اقدامات انجام شده از سوی سازمان بهزیستی برای تأمین اقلام بهداشتی از جمله ماسک، دستکش و موادضدعفونی کننده همچنان مشکلات زیادی در مراکز وجود دارد که میطلبد دولت توجه ویژهای را برای تأمین اعتبار و خرید اقلام اشاره شده به سازمان بهزیستی داشته باشد.
سراج با اشاره به موفقیت سازمان بهزیستی در ارتباط با کنترل و پیشگیری ویروس کرونا در مراکز توانبخشی، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده ، تعداد مبتلایان و جانباختگان از ویروس کرونا در مراکز بهزیستی به مراتب کمتر از سایر کشورها است و امیدواریم این روند با کمکهای دولت ادامه پیدا کند.
وی افزود: هم اکنون مراکز برای تأمین اقلام بهداشتی با مشکل روبرو هستند البته در این زمینه ریاست سازمان بهزیستی رایزنیهای را با سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبار داشته است و سازمان برنامه و بودجه نیز این موضوع را از طریق وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا پیگیری کرده است. وی گفت: بنا بر پیگیریهای صورت گرفته در مرداد ماه قرار است کمکهایی به مراکز توانبخشی برای خرید و تأمین اقلام بهداشتی انجام بگیرد همچنین در هفتههای اخیر کمکهای از جمله توزیع موادضدعفونی و پوشینه به تعدادی از استانها انجام شده است که این کافی نیست.
* افتتاح اتاق چند حسی و تاریک روناک ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی در مشهد: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان ویژگی های اولین مرکز پیش دبستانی مستقل دانش آموزان با آسیب بینایی اظهار داشت: 23 مدرسه مستقل ویزه نابینایان در کشور وجود دارد اما برای نوآموزان با آسیب بینایی، پیش دبستانی مستقل در کشور وجود ندارد که امید است کلنگ زنی و ساخت این مرکز الگویی برای ساخت مراکز پیش دبستانی مستقل در کشور شود.
وی افزود: اتاق چند حسی باعث تقویت حواس مختلف افراد، افزایش توجه و تمرکز، رشد مهارت های شناختی، افزایش ارتباط گفتاری و غیر گفتاری می شود وفرصت تعامل، تجربه، خود تنظیمی، خود کنترلی را برای افراد بوجود می آورد.
حسینی با بیان اینکه اتاق چند حسی افتتاح شده شامل دو قسمت است اظهار داشت: یک قسمت آن اتاق تاریک است که برای آموزش به کودکان اتیسم نابینا و کم بینا و چند معلولیتی شیوه نور پردازی استفاده می شود و قسمت دوم شامل پنل و وسایل حسی است که برای پرورش و تقویت همه جانبه حواس خصوصا حس عمقی در کودکان نابینا استفاده می شود.
شایان ذکر است مرکز پیش دبستانی مستقل دانش آموزان با آسیب بینایی شامل 6 کلاس و ۳ اتاق توانبخشی خواهد بود که با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس با 250 متر مربع زیر بنا در ناحیه 4 مشهد ساخته خواهد شد.
- ساخت ۵ مدرسه استثنایی توسط یک خیر مدرسه ساز
دکتر سید جواد حسینی در حاشیه افتتاح اتاق چند حسی و تاریک روناک و کلنگ زنی اولین مرکز پیش دبستانی مستقل ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار داشت: دکتر خجسته یکی از خیرین مدرسه ساز ساخت ۵ مدرسه استثنایی را برعهده گرفتند و با تعهد این خیر ساخت 72 مدرسه از 210 مدرسه مورد نیاز استثنایی که در برنامه های سازمان است محقق می شود.
وی افزود: با همت خیرین مدرسه ساز و سازمان نوسازی مدارس روز به روز به سمت اتمام ساخت ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز آموزش و پرورش استثنایی پیش می رویم.
حسینی با بیان اینکه خیرین تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی در حوزه استثنایی کمک کرده اند اظهار داشت: مدرسه سازی خیرین در حوزه آموزش و پرورش استثنایی از حوزه آموزش و پرورش عادی جلوتر است بگونه ای که در برخی استان ها ۸۰ درصد مدارس استثنایی توسط خیرین ساخته شده است و تاکنون ۳۲۰ مدرسه استثنایی توسط خیرین ساخته شده است. وی با بیان اینکه علاوه بر خیرین باید به شکل ویژه از سازمان نوسازی و تجهیز مدارس تقدیر نمود اظهار داشت: سازمان نوسازی مدارس ساخت ۱۱ سالن ورزشی و ۳۲۰ سالن ورزشی درون مدرسه برای دانش آموزان استثنایی را تقبل کرده است. وی افزود: راه اندازی ۳۲ اتاق آکوستیک برای سنجش هوش و شنوایی در ۳۲ استان، مناسب سازی ۶۴ مدرسه عادی و اتیسم در تمامی استان ها و ساخت ۱۴ مدرسه اتیسم در کنار حرکت پرشتاب ساخت ۲۱۰ مدرسه استثنایی از دیگر برنامه های سازمان نوسازی مدارس در حوزه آموزش و پرورش استثنایی است.
.........اخبار روز
* نخستین گفت و گوی اینستاگرامی ظریف با مخاطبان بین المللی
محمد جواد ظریف در اینستاگرام خود نوشت: برای طرح بحث و گشودن باب گفتگو و مفاهمه، دانشکده مطالعات جهانِ دانشگاه تهران فرصتی فراهم کرده تا در چند جلسه یک دیدگاه در این زمینه را مطرح و در معرض بحث و نقد قرار دهم.
ارائه بحثها فعلا برای مخاطبان بین المللی به زبان انگلیسی است و نخستین جلسه این دوشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۷:۴۵ برگزار میشود.
* نیاز تهران به 15 هزار کلاس جدید
وزیر آموزشوپرورش:
تهران به 15 هزار کلاس جدید نیاز دارد و 25 هزار کلاس نیز نیازمند مقاومسازی است.
بودجه مدرسهسازی در دولت تدبیر و امید 7 برابر شده است.
باید تلاش کنیم تراکم دانش آموزی در کلاسها را پایین بیاوریم و کلاسهای 40 نفره نداشته باشیم.
* اختصاص 30 درصد تخت های بیمارستانهای تهران به بیماران کرونایی/ وضعیت قرمز در تهران حاکم است
نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونای تهران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
30 تا 35 درصد تختهای بیمارستانی در تهران به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص پیدا کرده است.
تمام بیمارستانهای دولتی، خصوصی، خیریه و نیمه دولتی در شرایط کنونی درگیر کرونا هستند.
در حال رایزنی هستیم تا بیمارستانهای خصوصی بیشتری پای کار بیایند.
در عمل وضعیت قرمز کرونایی در تهران حاکم است چرا که تعداد موارد ابتلا و بستری بالاست.
در عمل بیمارستانهای غیر کرونایی و کرونایی جدا شدهاند، اما تفکیک کامل ممکن نیست. یکی از چالشهای بیمارستانها تامین اکسیژن است. یک هزار نفر از پرسنل علوم پزشکی ایران به کرونا مبتلا شده اند.
* کارمزد تسهیلات ودیعه مسکن ۴ درصد شود
مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور:
پرداخت هر گونه تسهیلات در بازار مسکن تبعاتی برجای می گذارد، باید نظارت بر پرداخت این تسهیلات افزایش یابد و البته در این زمینه محبت بین مردم و مالکان بسیار بالاست که این خود باعث می شود دلالی و دزدی در این زمینه بسیار کاهش یابد.
اگر فردی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن دریافت می کند، این فرد به دلیل آنکه در گروه اقشار آسیب پذیر است نباید کارمزد ۱۳ درصدی پرداخت کند.
نرخ ۱۳ درصدی کارمزد تسهیلات ودیعه مسکن بسیار بالاست و باید برابر با توان اقشار آسیب پذیر حدود ۴ درصد باشد.
* ستاد مقابله با کرونای تهران به لغو طرح ترافیک اصرار دارد
استاندار تهران: استان تهران از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت خوبی قرار ندارد و حدود چهار هزار و 500 نفر در بیمارستانهای آن بستری هستند.
زیر ساختهای لازم از جمله در حملونقل عمومی و خدمات همگانی برای رعایت پروتکلها وجود ندارد و همین موضوع به افزایش تعداد مبتلایان منجر میشود.
محیطهای جمعی، پاساژها، حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و مترو پاشنه آشیل تهران و افزایش روند ابتلا به کرونا در پایتخت محسوب میشود. نمیتوان ورودی و خروجی تهران را بست.
ستاد مقابله و مدیریت ویروس کرونای استان به لغو طرح ترافیک اصرار دارد اما شهرداری پایتخت نسبت به آن تمکین نمیکند./ایرنا
.........گزارش روز
* ثبتنام پیامکی وام اجاره تمدید نمیشود
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل تعجیل برای اختصاص وام به مستأجران مهلت ثبتنام تمدید نمیشود، گفت: این وام به قراردادهای اجاره پس از چهارم مردادماه میرسد.
به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پروانه اصلانی، اظهار داشت: از (۴ مردادماه) سرپرستان خانوار با ارسال پیامکی کدملی خود به سرشماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ اقدام به ثبت نام برای دریافت کمک ودیعه مسکن کرده اند که ثبت نام تا ۹ مردادماه ادامه خواهد یافت.
وی گفت: در این مرحله، برنامه ریزی شده است تا یک میلیون خانوار، کمک ودیعه اجاره مسکن را دریافت کنند. اگر منابع وجود داشت و علاوه بر آن توانستیم افراد بیشتری را پوشش دهیم این کار را گستری خواهیم داد.
وی تصریح کرد: افرادی واجد دریافت کمک ودیعه مسکن هستند که بعد از تصویب مصوبه ستاد ملی کرونا یعنی چهارم مردادماه امسال در خصوص دریافت کمک ودیعه مسکن اقدام به اجاره واحدهای مسکونی خود کردهاند. در عین حال، اگر منابع اضافه تری وجود داشته باشند متقاضیانی که در ابتدای سالجاری تمدید قرارداد اجاره داشتند در مراحل بعدی میتوانند از زمره کسانی باشند که مشمول دریافت کمک ودیعه مسکن می شوند.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: تا هفته آینده پالایش ها جمع بندی شده و به متقاضیان واجد شرایط اعلام خواهد شد تا وارد سایت شده و ثبت نام خود را تکمیل کنند.
اصلانی با یادآوری اینکه در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان برای کمک ودیعه مسکن برای واجدان شرایط در نظر گرفته شده است، توضیح داد: نرخ سود این تسهیلات ۱۳ درصد و یکساله است. خانوارهایی که این تسهیلات را دریافت می کنند در این یکسال اقساط بابت سود را و نه اصل تسهیلات را می پردازند. بر این اساس سود تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، کلانشهرها و سایر شهرها ۵۴۰، ۳۲۰ و ۱۶۰ هزار تومان است.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تصریح کرد: تسهیلات کمک ودیعه مسکن حتما به مستأجران پرداخت می شود. زیرا از نظر عقود بانکداری اسلامی این امکان وجود ندارد که وثیقه را از مستأجر دریافت کنند و وام را به موجر بدهند. در عین حال مدلی در فروش خودرو استفاده می شود که وام به مستأجر داده می شود ولی چکی در وجه موجر کشیده می شود.
اصلانی در خصوص اولویت های دریافت کمک ودیعه مسکن، اعلام کرد: کارگران و حقوق بگیران ثابت، افرادی که تازه ازدواج کرده اند، خانوارهای پنج نفره و بیشتر اولویت ما در گروه دریافت کمک ودیعه مسکن هستند. همچنین افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی هستند از دیگر گروهای اولویت دار برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به شمار می روند.
وی ادامه داد: سازوکارهایی طراحی شده که در هفته جاری از طریق بانک مرکزی به تمامی بانک ها، اعلام خواهد شد.
- شروط پرداخت کمک ودیعه اجاره مسکن
اصلانی گفت: ظرف یک هفته آینده به متقاضیان پیامکی ارسال می شود تا برای تکمیل اطلاعات خود در سامانه اقدام ملی به نشانی www.tem.mrud.ir مراجعه کنند و اطلاعات خود را تدقیق کنند. بعد از تدقیق اطلاعات، پالایشی بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین نامه اجرایی آن انجام می شود تا مشخص شود که متقاضیان ثبت نام کننده قبلا تسهیلات یارانه از حوزه مسکن نداشته باشند، از سال ۸۴ به بعد مالک نباشند، متاهل و یا سرپرست خانوار باشند، و سابقه سکونت در شهر موردتقاضا را به مدت پنج سال داشته باشند. بعد از آن بر اساس شاخص هایی که اعلام شد اولویت بندی شده و به بانک ها معرفی می شوند.
وی در خصوص تمدید مدت اعتبار ثبت نام تسهیلات کمک ودیعه مسکن، اعلام کرد: زمان اعلام شده تمدید نمی شود. به این دلیل که تعجیل داریم تا وام کمک ودیعه مسکن پرداخت شود. اگر بخواهیم سامانه را باز بگذاریم فرصت را از دست می دهیم.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: در کشور حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مستأجر داریم که تمامی این افراد نیازمند حمایت نیستند. بعضا از بین این افراد، مستأجرانی وجود دارند که منابع مالی خود را به جای سرمایه گذاری در مسکن در کسب درآمد خود سرمایه گذاری کرده اند. ارزیابی ما این است که حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار مستأجر نیازمند حمایت و دریافت کمک ودیعه هستند.
وی ادامه داد: وثیقه هایی نیز که برای کمک ودیعه مسکن در نظر گرفته شده است شامل گواهی کسر از حقوق است که این گواهی برای حقوق بگیران به راحتی به بانک ارایه می شود. در عین حال برای افرادی که مشاغل آزاد دارند می توانند از محل کار خود گواهی بیاورند که استعلام لازم برای این اقشار نیز از طریق کدملی و کدبیمه شده اخذ می شود.
مدیرکل دفتر استقاد مسکن تصریح کرد: تلاش شده تا از گواهی سهام عدالت برای گواهی حقوق متقاضیان دریافت ودیعه مسکن استعلام گرفته شود. در مجموع رویکرد این است که شرایط بسیار ساده ای را بگذاریم به ویژه برای سایر شهرها که عدد کمک ودیعه ۱۵ میلیون تومان است.
............آموزشی
* اهمیت توجه به سلامت روان در شرایط کرونایی: همه گیری بیماری کووید-۱۹ به مفهوم بروز تغییرات ناگهانی در زندگی روزمره، الزام به رعایت فاصله اجتماعی و مواجهه با محدودیتهایی است که برخی از آنها می تواند بر سلامت روان افراد تاثیر منفی داشته باشد.این تغییرات موجب می شود تا میزان قرار گرفتن افراد در معرض فاکتورهای خطرزای موثر در بروز علائم افسردگی همچون نداشتن فعالیت فیزیکی، نبود حمایتهای اجتماعی، احساس تنهایی و محدودیت در انجام فعالیتهای سرگرم کننده افزایش پیدا کند.
همچنین شواهد موجود از تجربه همه گیریهای گذشته از قبیل سارس و آنفلوآنزای خوکی نشان میدهد که اقدامات مهار بیماری از قبیل قرنطینه و انزوای اجتماعی تاثیر مخربی بر سلامت روان دارد.
نرخ افسردگی در بزرگسالان و جوانان نگران کننده است و طبق پیش بینی های سازمان جهانی بهداشت (WHO) با ادامه شرایط فعلی افزایش پیدا میکند. تا سال ۲۰۳۰ میلادی، افسردگی بالاترین بار بیماری در سطح جهان خواهد بود.
بنابراین اگرچه تمرکز اولیه در مدت همه گیری بیماری به طور قابل توجهی روی سلامت جسمی است اما ضرورت دارد که سلامت روان افراد نیز مورد توجه قرار گیرد چرا که این دو با هم در ارتباط هستند.
در این مطلب به فردی که با شخص افسرده زندگی میکند، توصیههایی شده است.
بسیاری از افراد درخواست کمک از دیگران را مشکل می دانند و اجازه نمی دهند دیگران به احساس آنان پی ببرند. لازم است بدانیم اذعان فرد به حال خوب داشتن، لزوما به مفهوم خوب بودن او نیست. بهتر است تا از او سوالات بیشتری پرسیده شود تا علائم افسردگی پنهان نماند. درصورتیکه فرد از ابراز حال روحی خود امتناع می کند لازم است به رفتارهای او دقت شود و هر موضوع غیرعادی از قبیل نامنظم شدن الگوی خواب، از دست دادن اشتها و خیره شدن برای مدت زمان طولانی جدی گرفته شود.
احساسات افراد اغلب با افکار و رفتارهایشان مرتبط است و این در مدل رفتار درمانی شناختی نیز نشان داده می شود.
زمانیکه افراد احساس افسردگی می کنند اغلب جریان های تکراری از افکار منفی را تجربه می کنند.
در این شرایط میتوان از فرد خواست تا به جنبه دیگر وضعیتی که در آن قرار دارد نگاه کند. مثلا مطرح کردن پرسشهایی از قبیل اینکه "به دوستی که در این شرایط قرار دارد چه توصیهای میکنی؟" یا "روش مفیدتر فکر کردن در این مورد چه خواهد بود؟"
افسردگی باعث میشود افکار خود انتقادی از قبیل "من خوب نیستم" و "نباید چنین احساسی داشته باشم " به سراغ فرد بیاید. این افکار می تواند حس افسردگی را تشدید کند.
همچنین در نظر گرفتن این نکته مفید است که فرد مبتلا به افسردگی را مطمئن سازید که احساس او را درک می کنید و احساسات او قابل درک و معتبر است و به مرور زمان می گذرد. این نوع از تایید شدن به شخصی که افسرده است کمک می کند تا از انتقاد کردن از خود به دلیل داشتن چنین احساساتی خودداری کند.
افرادی که افسرده هستند معمولا از افراد و انجام فعالیت ها دوری می کنند. خودداری از انجام فعالیتهای لذت بخش و ارزشمند، افسردگی فرد را تشدید می کند. می توان به فرد کمک کرد تا دوباره به انجام کارهایی که برای او اهمیت داشته ترغیب شود تا با این احساس مقابله کند.
.........فرهنگ و هنر
* با اوج گیری بحران کرونا, عملاً بازار هنر و فعالیت های هنری سرد شد. گرچه برای مدت کوتاهی از آغاز تیر امسال و با وعده های مسئولان دولتی بارقه هایی از امید در دل هنرمندان برای از سر گیری فعالیت هایشان روشن شد؛ اما با موج جدید کرونا که دو صد پله بدتر از موج قبلی است, رسماً این فعالیت ها به حالت رکود بازگشت. پروژه های سینمایی نیمه تمام ماندند؛ نمایش هایی که قرار بود روی صحنه بروند, بلاتکلیف شدند؛ حتی عوامل برخی نمایش ها به منظور حفظ ارزش کارشان تصمیم به ضبط اثری گرفتند که قرار بود روی صحنه ببرند. با وجودی که دائماً اخبار صدور پروانه ی ساخت فیلم از سوی سازمان سینمایی منتشر می شود, اما بیشتر سینمایی ها دست و دلشان به شروع کار نمی رود.
در همین گیر و دار, از حدود یک ماه پیش موضوع نظارت و مدیریت سازمان صدا و سیما بر شبکه ی نمایش خانگی توجه رسانه ها را جلب کرد. شبکه ای که رسماً بیشتر مخاطبان سیما را از آن خود کرد و برغم آمار های –نه چندان واقعی- صدا و سیما مبنی بر داشتن مخاطبی 80 تا 90 درصدی, شبکه نمایش خانگی در جذب مخاطب مدیران سیما را به ستوه آورد.
بعد از حدود یک ماه, هنوز خبری از ارائه ی یک زیر ساخت درست از سوی صدا و سیما به منظور سیاست گذاری بر ادامه فعالیت شبکه ی نمایش خانگی ارائه نشده و حتی مشخص نشده کدام معاونت مدیریت این شبکه را عهده دار خواهد بود.
عطیه مؤذن, خبرنگار خبرگزاری مهر گزارشی در همین زمینه با عنوان «معادله ی چند مجهولی نظارت صدا و سیما بر نمایش خانگی/ سکوت همچنان ادامه دارد», تهیه کرده که خواندنیست:
«معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما»، «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)» و «مرکز سیمافیلم» بنابر شنیدهها مهمترین بخشهای سازمان صداوسیما هستند که بهصورت بالقوه و به دلیل مأموریتهایی که تاکنون برعهده داشتهاند میتوانند جزو گزینههای قبول مسئولیت نظارت بر سریالهای خانگی باشند اما هر یک از این نهادها چه قابلیتها و چه نقاط ضعفی دارند و کدامیک بهتر میتواند پاسخگوی این مسئولیت سنگین باشد؟
مأموریتهای فعلیاش چیست؟
معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما حدود ۱۰ سال است که شکل گرفته است و بیشتر در راستای راهاندازی زیرساختها توسعه یافت. این معاونت در سالهای اخیر به شکلگیری شبکههای اینترنتی تلویزیون و ساماندهی تلویزیونهای تعاملی مشغول بوده است.
اوج فعالیت این معاونت با ایجاد و شکلگیری آیپیتیویها همراه بود که یکییکی متولد شدند و تا قبل از شروع به کار وی اودیها بیشترین محل رجوع مخاطبان برای استفاده از برنامههای غیر تلویزیونی محسوب میشدند. مهمترین کارکرد آیپیتیویها قابلیت «پخش زنده» بود که باعث شد پخش برخی از کنسرتها و برنامههای زنده یا حتی زنده نمایی و همچنین پخش فوتبالها را در این شبکهها شاهد باشیم.
«تی وی نت»، «لنز» و «آیو» از جمله شناختهشدهترین این آیپیتیویها هستند و برنامههایی چون «سی و پنج» با اجرای فریدون جیرانی از جمله شاخصترین برنامههای تولید و عرضه شده بر این بستر محسوب میشود.
معاونت فضای مجازی صداوسیما همچنین در حال توسعه شبکههای داخلی صداوسیما مثل «سپهر»، «شیما» و… است که از طریق ستاپ باکس و یا ماهواره قابل دریافت است.
در حال حاضر غلامرضا نوری سرپرستی معاونت فضای مجازی صداوسیما را بر عهده دارد که ۱۵ اردیبهشت با حکم رئیس صداوسیما به این سمت منصوب شد. همچنین وی سعید مقیسه را به عنوان قائم مقام معاون فضای مجازی صداوسیما منصوب کرده است.
مهمترین چالشهایش در نظارت بر «سریالهای خانگی» چیست؟
معاونت فضای مجازی همانطور که گفته شد در سالهای اخیر بیشتر درگیر رشد و توسعه آیپیتیویها بوده است و به نظر میرسد در راستای تحقق کامل این مأموریت هنوز راه درازی پیش رو دارد. آیپیتیویها هرچند شروع به کارشان قبل از ویاودیها بود اما با گسترش ویاودیها تقریباً میتوان گفت کمتر نامی از آنها آورده میشود و احیای مجدد این ظرفیت رسانهای مأموریتی جدی و سنگین است.
محمدعلی خطیبی مدیر «تیوی نت» یکی از آیپیتیویهای فعال، پیش از این در گفتگویی تفصیلی با خبرگزاری مهر از دلایل شکست صداوسیما در مدیریت آیپیتیویها گفته بود که مهمترین دلیل وی برای این شکست تجاری و معنوی «بلاتکلیفی صداوسیما» در این حوزه بود. خطیبی در بخشی از این گفتگو بیان کرده بود: «در دوره قبل خیلی شرایط سختی داشتیم و هر کاری میخواستیم انجام دهیم ابتدا از طرف صداوسیما میگفتند نه! مثلاً اگر میخواستیم کنسرت پوشش دهیم یا تئاتر نمایش دهیم، همان اول جوابشان منفی بود و حتی برای بسیاری از این کارها برای ما تخلفهایی را هم ثبت کردند. درحالی که این کارها از نظر ما باید انجام میشد و ما اصلاً برای همین اتفاقات سراغ آیپیتیوی آمدیم.»
چالش اصلی در زمینه فرآیند نظارت بر سریالهای خانگی اما نبود ساز و کار مشخص نه تنها در مصادیقی چون محصولات، سریالها و پخش زنده برنامهها، بلکه نبود متخصصان لازم در تشکیل شوراهای منظم و منسجم است. معاونت فضای مجازی صداوسیما از اولین بخشها در سازمان صداوسیما بود که با شروع زمزمههای واگذاری ویاودیها مدعی نظارت و تولید در این حوزه شد. خبرگزاری مهر آبان ماه ۹۸ گفتگویی با علیاکبر محمودی مهریزی مدیرکل تأمین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت فضای مجازی صداوسیما، ترتیب داد که همان زمان از شروع به کار در عرصه تولید سریالهای تعاملی سخن گفت و در پاسخ به اینکه آیا قرار است برای تصویب طرح فیلمنامهها شورایی شکل بگیرد پاسخ داده بود «ما چند گروه داریم که به تولیدکننده کمک میکند. ما قرار نیست مشورت به تهیهکننده بدهیم ما فقط میگوئیم که یک فیلمنامه در هر حوزهای به چه الزاماتی نیازمند است. مثلاً قرار است سریالی درباره انرژی هستهای ساخته شود و ما متخصصانی داریم که ضرورتهای این حوزه را آموزش دهند. در نهایت اگر فیلمنامه با ضوابط پیش گفته مطابقت داشته باشد کفایت میکند. در این زمینه بیشتر رویههای تفاهمی مد نظر است.»
در حال حاضر و در تغییرات یکی دو ماهه اخیر وحید بادرستانی از اول تیرماه به سمت سرپرستی اداره کل «بازار محتوا» در این معاونت منصوب شده است که در حکم وی به «ممیزی محتوای اپراتورهای آیپیتیوی طرف قرارداد سازمان اعم از محتوای زنده و ضبطشده مطابق با رویه جاری شبکههای سازمان» اشاره شده است.
اکنون اگر به صفحه رسمی معاونت فضای مجازی سری بزنید از جمله بخشهای فعال، بخشی با نام «سامانه بازار محتوای رسانه» است که یک نکته جالب توجه در این سامانه بخش «آمار موجودی بازار محتوا» است که در آن در بخشی با عنوان «سریالهای ایرانی غیرسازمانی» پوستر و جزئیاتی از سریالهای ی مانند «عاشقانه»، «گلشیفته»، «دل»، «شهرزاد» و… از شاخصترین سریالهای شبکه نمایش خانگی در سالهای اخیر ارائه شده است.
یکی از مصادیق بلاتکلیفی این معاونت در حوزه تولید و ورود به سریالهای خانگی، نبود ساز و کار مشخص نسبت به مسئولیتهای جدید و حتی نبود شفاف سازی نسبت به مسئولیتهایی است که پیش از این بر عهده این معاونت بوده است. نکتهای که مشخصاً در زمینه صدور مجوز برای سریال «موچین» تا حدودی رسانهای هم شد اما توضیحی از سوی مسئولان این معاونت در زمینه میزان نظارت و نقش خود در فرآیند تولید این سریال ارائه نشد؛ پیگیری چندباره خبرنگار مهر برای گفتگو با مسئولان این معاونت درباره برنامهریزیهایشان برای ورود به عرصه نظارت بر سریالهای خانگی نیز همچنان بیپاسخ ماندهاست.
مأموریتهای فعلیاش چیست؟
«ساترا» نیز بخش دیگری از زیر مجموعههای صداوسیماست که سیدصادق امامیان رئیس آن و معاون عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما است. ساترا در حال حاضر روی پلتفرمهای ویدئویی خارج از صداوسیما که محتوای صوت و تصویر فراگیر ارائه میکنند نظارت دارد و خود را مسئول «تنظیمگری رسانههای صوت و تصویر فراگیر» در کشور میداند.
ساترا در همین راستا از بخشها و ادارات مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از «اداره کل صدور مجوز و امور رسانهها»، «اداره کل فناوری و سامانههای نوین»، «معاونت کاربران و تنظیمگران اجتماعی»، «معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار»، «معاونت پایش و نظارت محتوا» و «معاونت تدوین مقررات و امور حقوقی».
با شکلگیری و گسترش فعالیتهای ساترا طی یک سال گذشته، مجوز رسانهها و سرویسهای ویدئویی آنلاین شامل یوجیسیها (سایتهای عرضه محتوای برخط مثل «آپارات») و یا ویاودیها (سامانههای عرضه محتوا مانند «فیلیمو» و «نماوا») و دیگر پلتفرمهای مشابه از سوی این سازمان صادر شده است که بنابر آمار ارائه شده حدود ۱۰۰ سرویس تاکنون مجوز خود را از این سازمان دریافت کردهاند.
بعد از دریافت مجوز، نظارتهای پسینی و تنظیمگری ساترا روی این سامانهها اعمال میشود که موارد مختلفی را از محتوای بارگذاری شده تا ردهبندی سنی محتوا و حتی موارد دیگر را در برمیگیرد.
مهمترین چالشهایش در نظارت بر «سریالهای خانگی» چیست؟
اینکه چرا «ساترا» نمیتواند برای پذیرش مسئولیت صدور مجوز سریالهای خانگی نقشآفرین اصلی باشد، به دلایل عمده این سازمان برای شکلگیری برمیگردد که بخش مهمی از آن پرداختن به مسائل زیرساختی و فنی و حقوقی در حوزه پلتفرم هاست.
وحید فرهمند معاون تدوین مقررات و امور حقوقی «ساترا» در گفتگویی که پیش از این و در آبان ماه ۹۸ با خبرگزاری مهر انجام داده بود درباره صدور مجوز برای محتوای ویاودیها و اینکه ممکن است فیلمنامهها مجبور شوند مجوز خود را از این سازمان بگیرند یا خیر، صراحتاً آن را رد کرده و گفته بود: «نه فقط وزارت ارشاد بلکه هر نهادی که سابقاً براساس قانون مجوز تولید محتوا صادر میکرده است، کماکان و با قوت قبل به کار خود ادامه میدهد. دیگر به فیلمساز ارتباطی ندارد که من چه چانهزنیای با این نهادها دارم، تولیدکننده فیلمش مجوز میگیرد و حق دارد از آن درآمد به دست بیاورد. من حتی اجازه نخواهم داد که اختلاف دیدگاههای محتوایی من با باقی دستگاهها به فیلمساز فشار وارد کند. من این اختلافها را در لایه «government to government» حل میکنم انگار که دو بخش از حاکمیت درباره مسألهای مشترکا فکر میکنند.»
فرهمند در این گفتگو روی دغدغههای دیگر ساترا تاکید کرده و از جمله آنها «نظارت روی مالکیت معنوی آثار منتشر شده روی پلتفرمها»، «تبلیغات»، «نظارت بر حد و حدود انحصارگری این سرویسها»، «حفاظت از اطلاعات کاربران» و مواردی از این دست را فهرست میکند.
اینها اما مسائلی است که بخش مهمی از آنها هنوز حل نشده است؛ هنوز میتوان محتواهای غیرمتعارف زیادی را در سرویسهای کاربرمحور پیدا کرد. یا هنوز شاهد فیلمها و سریالها و محصولاتی هستیم که به طور جدی برای مخاطب ردهبندی نشده است و کودک و نوجوان به راحتی به آنها دسترسی دارد. حقوق کاربر در استفاده از حجم و اینترنت و تبلیغات در این سامانهها و موارد بسیار دیگری هنوز هست که باید آسیب شناسی شود و از ساترا به عنوان متولی اصلی نظارت بر این حوزه انتظار میرود که پاسخگو و مسئول باشد اما این اتفاقات رخ نداده است.
البته بخشی از این اتفاقات گویا اساساً از طرف ساترا قرار نیست با جدیت پیگیری شود زیرا اعتقادی بر سخت گیری وجود ندارد و اصلاً این سازمان نیز همچون معاونت فضای مجازی در حال حاضر شورایی که به صورت تخصصی و کارشناسی در مورد فیلمنامه و تولید فیلم صاحب نظر باشد ندارد و اساساً هم کارویژه متفاوتی برای آن تعریف شده است که تولید سریال و ورود به صنعت تولیدات خانگی علیالظاهر خارج از این کارویژه است.
مأموریتهای فعلیاش چیست؟
در حال حاضر بیشترین ورودی سریالسازی در سازمان صداوسیما از طریق مرکز سیمافیلم تأمین میشود؛ چه سریالهایی که در شبکههای تلویزیون تصویب شده و بعداً مراحل پیگیری ساخت و تصویب بودجه آن در سیمافیلم طی میشود و چه سریالهایی که مستقیم در خود این مرکز ساخته شده و بعداً به شبکهها ارائه میشود.
شاید به صورت موردی وجود داشته باشند سریالهایی که از طریق مبادی دیگری ساخته شده باشند و بعد به تلویزیون و یا شبکهها برسند، سریالهایی مثل «گاندو» یا این اواخر «کتونی زرنگی» که خارج از سیمافیلم به تولید رسیدند. با این حال این مرکز مهمترین منبع تولید سریال در صداوسیما محسوب میشود که از درگاه گروههای مختلف فیلم و سریال در این مرکز و یا اداره کل فیلمنامهنویسی طرحها تصویب و به تولید میرسند.
در حال حاضر نام طرحهای بسیاری در ردههای مختلف و با کیفیت مختلف ارائه شده که قرار است در این مجموعه به تولید برسند از مجموعههایی که نامشان به چندین سال پیش میرسد تا سریالهای الف ویژه و حتی سریالهای امنیتی و ملی و میهنی که بارها نامشان مطرح شده است و گاه عمر مطرح شدن نامشان و به سرانجام نرسیدنشان به یک دهه میرسد.
بار سنگین سریالسازی و پر کردن آنتن حداقل برای سه شبکه اصلی یکی از مسئولیتهای سنگین معاونت سیما و کل مجموعههای صداوسیما در همه این سالها بوده است. سریالسازی نه تنها یک منبع هدر رفت سرمایه نبوده بلکه با آن همیشه بهعنوان یکی از منابع اصلی درآمدزایی از طریق آگهی بازرگانی هم نگاه شده است و تا آنجا پیش رفته که سریالی چون «پایتخت ۶» در نوروز ۹۹ از طریق اداره کل بازرگانی بودجه آن تأمین میشود و با تبلیغات و آگهیهای بازرگانی تا چندین برابر سود را هم برمیگرداند.
مهمترین چالشهایش در نظارت بر «سریالهای خانگی» چیست؟
حداقلیترین دلیل برای نامناسب بودن سیمافیلم در پذیرش این مسئولیت، حجم کاری این روزهای این مرکز و مهمتر از آن شکلگیری استاندارد دوگانه در فرآیند تولید و نظارت سریالها مناسب برای صداوسیما و سریالهای متقاضی عرضه در شبکه نمایش خانگی است.
امروز مرکز سیمافیلم با حجمی از تولیدات باقی مانده که به سرانجام نرسیده و یا سریالهایی که وارد پیش تولید هم نشده است مواجه است. سیمافیلم و معاونت سیما دو واحد تصمیم گیر درباره کنداکتور سریالهای تلویزیونی محسوب میشوند که به نظر میرسد هنوز در امور حداقلی تلویزیون برای پر کردن آنتن در مناسبتها و روزهای عادی سال با مشکلات جدی مواجه هستند. هستند شبکههایی که بارها در مهمترین روزهایی که مخاطب به دنبال محصول نمایشی بوده، سریال تکراری پخش کردهاند و در نمونه اخیر شبکه سه در باکس پخش سریال شبانه خود، از این هفته جشنواره سینمایی به راه انداخته تا فرصتی برای تأمین سریال تازه بهدست آورد.
اسماعیل عفیفه: بهتر است که شبکههای سیما و شبکه نمایش خانگی توسط دو مدیریت مختلف اداره شوند زیرا لازم است که بین شبکه نمایش خانگی و تلویزیون رقابت وجود داشته باشد. طبیعی است که با مدیریت واحد این رقابت شکل نمیگیرد
دلیل مهمتر اما رقابتی بودن فضای سریالسازی در تلویزیون و نمایش خانگی است. فضای رقابتی مانع میشود که مدیران سیمافیلم بتوانند تفکیکی میان طرحها و فیلمنامههای رسیده داشته باشند. اصلاً مشخص نیست معیار تشخیص برای ساخت فیلمنامه در خارج از صداوسیما و یا داخل سازمان چیست؟ کدام فیلمنامهها نمیتوانند در تلویزیون ساخته شوند؟ کدام باید ساخته شوند؟ معمولاً این فیلمنامهها اگر به دلایل محتوایی و مضمونی در تلویزیون مجوز تولید نگیرند آیا با همین دلایل مضمونی وارد چرخه تولید خانگی نیز نمیشوند؟ اگر فیلمنامههای صریح و جسوری باشند که خود تلویزیون به ساخت آنها چشم دارد، اگر ساخته نشوند برای سیما نوعی عقب گرد و حرکت در کلیشهها خواهد بود و اگر ساخته شود، سرآغاز چالشهای جدی.
اسماعیل عفیفه که سالهاست در تلویزیون سریالسازی کرده و حالا قرار است «جیران» را به کارگردانی حسن فتحی در شبکه خانگی بسازد، در این باره به خبرنگار مهر میگوید: اگر قرار باشد معیارهای کارهای نمایشی تلویزیون در آثار نمایش خانگی لحاظ شود مخاطبین نمایش خانگی را هم از دست خواهیم داد و آنها را به سمت شبکههای ماهوارهای سوق میدهیم.
عفیفه درباره توانمندی تلویزیون در مدیریت سریالهای شبکهها و همچنین سریالهای نمایش خانگی معتقد است: بهتر است که شبکههای سیما و شبکه نمایش خانگی توسط دو مدیریت مختلف اداره شوند زیرا لازم است که بین شبکه نمایش خانگی و تلویزیون رقابت وجود داشته باشد. طبیعی است که با مدیریت واحد این رقابت شکل نمیگیرد. ایجاد رقابت بین تلویزیون و نمایش خانگی برای جذب مخاطب، میتواند به ارتقای کیفیت آثار تولیدی منتهی شود که در نهایت به نفع مردم خواهد بود. به نظرم تلویزیون در حال حاضر باید به فکر جذب مخاطبین انبوهی باشد که در رقابت با رسانههای جدید بخش زیادی از آن را در طی سالهای اخیر از دست داده است.
این تهیهکننده تاکید میکند: شبکه نمایش خانگی به آئیننامه متفاوتی نسبت به تلویزیون نیاز دارد. به هر حال در اینجا بخش خصوصی تأمین هزینههای آثار تولیدی را به عهده دارد و طبیعی است که نوع تعامل با آنان باید متفاوت با تهیه کنندگان تلویزیون باشد.
تولد یک شورای جدید؟
با این تفاسیر اگر قرار باشد مسئولیت صدور مجوز سریالهای خانگی به صداوسیما واگذار شود، این احتمال هم وجود دارد که شاهد تولد بازوی جدیدی در صداوسیما باشیم که با ساز و کاری ویژه و در راستای همین هدف جدید نه از رقابت با تولیدات تلویزیونی بترسد و نه از اساس خود را رقیب آثار خانگی بداند. نهادی که بتواند کارگروههایی ویژه و شورایی از متخصصان و کارشناسان امر را به کار بگیرد که شامل ترکیبی از مدیران ارشاد و مسئولان صداوسیما و کارشناسان صاحبنظر در حوزه سریالسازی باشد تا بتواند منافع مشترک را در این زمینه تأمین کند.
در حال حاضر و تا شکلگیری چنین شورا یا نهادی، مهمترین مساله بلاتکلیفی صنعت سریالسازی میان وزارت ارشاد و صداوسیما است. بلاتکلیف از آن حیث که هنوز بهصورت رسمی و شفاف هیچیک از نهادهای احتمالی در این زمینه قبول مسئولیت نکردهاند و همه هم در پاسخ به پیگیری اصحاب رسانه تنها یک جواب دارند؛ سکوت!
به نظر میرسد در شرایط فعلی جواب این سوال را نه مدیران صداوسیما میدانند که هنوز به هیچ برنامهریزی و مذاکره مشخصی رسیدهاند و نه مراجعانی که قرار است محصولاتشان را به تولید برسانند و نه حتی مدیران و مسئولان اصناف. امیر پروینحسینی تهیهکننده سینما و تلویزیون و رئیس هیأت مدیره آیفیک (انجمن صنفی شرکتها و مؤسسات شبکه نمایش خانگی) جمعه این هفته و با حضور در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» بر این بلاتکلیفی صحه گذاشت و اعلام کرد: «در حال حاضر نه ارشاد مجوز میدهد و نه صداوسیما و صرفاً شنیدهایم که صداوسیما به دنبال طراحی ساز و کاری برای صدور مجوز ساخت است. پروژههایی که از قبل پروانه دریافت کردهاند مشکلی برای تولید ندارند اما متقاضیان تازه بلاتکلیف هستند.»
بخشی از این بلاتکلیفی حتی به مشخص نبودن مواضع صداوسیما در زمینه قبول این مسئولیت جدید برمیگردد. مشخص نبودن و سکوتی که باعث شده گمانه زنیهای مختلفی نسبت به آنچه قرار است در آینده شاهدش باشیم مطرح شود.
باید دید در وضعیت بلاتکلیف این روزها که نه مدیران ارشاد و صداوسیما و نه تهیهکنندگان و اصناف درگیر در فرآیند تولید سریالهای خانگی اطلاعی از آینده تحولات در این عرصه ندارند، چه پیش خواهند آمد و آیا سکوت درباره این مقوله مهم بالاخره شکسته خواهد شد؟ سرانجام این «مسئولیت سنگین» را چه کسی و چگونه خواهد پذیرفت؟
...........ورزشی
* با تمرین فراوان دوباره به تیم ملی بر میگردم
عضو تیم ملی دو و میدانی نابینایان کشورمان گفت: به دلیل اینکه در شهرستان گناوه امکانات مناسبی برای انجام تمرینات در پرتاب نیزه نداشته ام، به مشهد آمدم تا زیر نظر مربی خود تمریناتم را پیگیری کنم و به تیم ملی برگردم.
سجاد نیکپرست گفت: در حال حاضر در مشهد حضور دارم و تمرینات انفرادی خود را در سالن دو و میدانی با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می دهم تا بتوانم برای مسابقات قهرمانی کشور که شهریور ماه برگزار می شود خود را آماده کنم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در مشهد مشکلی از نظر امکانات ندارید، گفت: با توجه به اینکه ۳۰ میلیون تومان از بهزیستی وام گرفته ام در حال حاضر با همین وام تمرینات خود را انجام می دهم و از نظر سکونت نیز در منزل یکی از دوستانم هستم. سعی می کنم در صورت امکان شغل مناسبی برای خود پیدا کنم تا در ادامه تمرینات با مشکل مواجه نشوم. فعلاً تمام تمرکز خود را بر روی تمریناتم گذاشته ام تا بتوانم بعد از چند سال دوری از تیم ملی، دوباره پیراهن تیم ملی را بر تن کنم.
دارنده مدال نقره پارالمپیک 2016 ریو اظهار کرد: متأسفانه بعد از پارالمپیک به دلیل اینکه نتوانستم رکورد ورودی بازی های پارا آسیایی جاکارتا را با اختلاف یک متر کسب کنم، مسئولین به من گفتند دیگر فسیل شده ای و به درد تیم ملی نمی خوری. من عمر خود را در رشته دو و میدانی گذاشتم و طی چند سال گذشته موفق به کسب مدال در مسابقات جهانی و پارا آسیایی شدم. چطور مسئولین می توانند به من بگویند فسیل شده ام؟ مگر ورزشکار اگر زمانی نتواند مدال کسب کند دیگر به درد تیم ملی نمی خورد و او را کنار می گذارند؟ من امسال عزم خود را جزم کرده ام تحت هر شرایطی بهترین عملکرد را در قهرمانی کشور داشته باشم تا برتری خود را دوباره ثابت کنم.
نیک پرست اضافه کرد: هدفگذاری اصلی من توکیو و بازی های پارا آسیایی ۲۰۲۲ است. سعی دارم بعد از اینکه رکورد ورودی را در قهرمانی کشور کسب کردم، بتوانم در صورت برگزاری بازی های پارالمپیک توکیو سهمیه ورودی را کسب کنم و در این رویداد مهم حضور یابم.
وی در پایان گفت: تا به امروز بدون حمایت مسئولین تمرینات خود را پیگیری کرده ام و حتی در سخت ترین شرایط در گناوه دستفروشی کرده ام تا بتوانم زندگی خود را سپری کنم. الان نیز اگر شغل مناسبی در مشهد پیدا نکنم، باز هم دستفروشی می کنم تا تمرینات خود را دنبال کرده و مجدداً به تیم ملی راه پیدا کنم.
..........حوادث
* از مُرده شوهرم هم می ترسم
او همواره مرا کتک می زد و از خانه بیرون می کرد تا جایی که دیگر همه همسایگان مرا بدون حجاب دیده بودند! از سوی دیگر هم پدرم مرا در خانه اش نمیپذیرفت و مدعی بود که باید با همسرم زندگی کنم. این ها بخشی از اظهارات زن ۴۰ ساله ای است که سی و یکم فروردین گذشته، در جنایتی هولناک، شوهر بازنشسته اش را با ضربات جسم سخت به قتل رساند و سپس برای از بین بردن آثار قتل، جسد و بخشی از خانه را آتش زد! آن چه می خوانید گفت و گوی خبرنگار با متهم این پرونده جنایی است.
چند سال داری؟
متولد فروردین سال ۵۹ هستم. ۴۰ سال دارم.
تا کلاس چندم درس خواندی؟
تا اول دبیرستان تحصیل کردم البته مقطع ابتدایی را در روستا بودم و بعد برای ادامه تحصیل به مدرسه شبانه روزی در چکنه رفتم.
چرا ادامه تحصیل ندادی؟
ازدواج کردم. هنوز اول دبیرستان را تمام نکرده بودم که پسر دایی ام عاشقم شد.
تو هم او را دوست داشتی؟
نمی دانم! نه می توانم بگویم دوست داشتم و نه می توانم بگویم او را دوست نداشتم!
زمان ازدواج چند ساله بودی؟
۱۵ سال داشتم.
فرزند هم داری؟
بله! یک دختر و یک پسر دارم.
آن ها چه کار می کنند؟
پسرم در مدرسه تیزهوشان درس می خواند اما دخترم مشکل ذهنی دارد.
چرا؟
چون ازدواجم فامیلی بود.
مگر آزمایش ژنتیک انجام ندادید؟ چرا؟
ولی خانواده دایی ام نتیجه آزمایش را پنهان کردند چون پسر دایی ام عاشق من شده بود!
چرا از او طلاق گرفتی؟
من طلاق نگرفتم آن ها مرا طلاق دادند. شوهرم بیکار و کارتن خواب بود! هیچ سرمایه ای نداشت با فروش طلاها و زیورآلات من سرمایه ای فراهم کرد اما اکنون یکی از سرمایه داران آن محل است و تجارت می کند.
چرا طلاقت داد؟
آن زمان به من تهمت می زد! مشکوک بود به من می گفت اعتیاد داری! و دزد هستی!
چند سال با هم زندگی کردید؟
۱۰ سال. دخترم ۹ ساله و پسرم ۴ ساله بود که طلاق گرفتم.
بعد از طلاق چه کردی؟
به خانه پدرم بازگشتم. حدود هفت ماه به کارگری در باغ ها و مزارع پرداختم تا این که «محمد» به خواستگاریام آمد.
چرا بدون اجازه خانواده ات ازدواج کردی؟
وقتی برای برگزاری مراسم عقدکنان به مشهد آمدیم، پدرم گفت خواستگارت کریستالی است ولی او می گفت من فقط شیره و تریاک مصرف می کنم! این بود که من فرار کردم و به همراه خانواده ام به چکنه بازنگشتم سپس به خواستگارم زنگ زدم و گفتم بیا با هم فرار کنیم؟ اما او به دنبالم آمد و صیغه محرمیت جاری کردیم و با مهریه ۷۲ سکه طلا به عقد او درآمدم.
تو که مدعی هستی شوهرت کریستال مصرف می کرد؟
بله! بعد از سه ماه وقتی النگوهایم را فروختم تا مرا عقد رسمی کند متوجه این موضوع شدم!
اختلافات شما از کجا شروع شد؟
به خاطر مواد مخدر اما همیشه با هم درگیر بودیم و اختلاف داشتیم البته این درگیری ها زمان خماری شدت می گرفت تا جایی که احساس می کردم دیوانه شده ام!
او بارها مرا کتک زد و از خانه بیرون انداخت! با آجر سفالی به سرم می کوبید به طوری که دیگر کارد به استخوانم رسید و از این وضعیت خسته شدم.
چگونه او را کشتی؟
میله بزرگ آهنی را برداشتم و به سرش کوبیدم وقتی جان داد جسدش را درون حمام کشاندم و با ریختن تینر جسد او را آتش زدم بعد هم برای آن که کسی متوجه نشود به قسمت های دیگر خانه هم تینر ریختم و آتش زدم شیر گاز را هم باز کرده بودم ولی همسایگان متوجه شدند و با آتش نشانی تماس گرفتند.
چرا اسناد و مدارک را با خودت بردی؟
برای آن که سهم خودم را بردارم! البته شوهرم اسناد را خودش به من داد و گفت عزیزم! نور دو چشمانم این ها را با خودت ببر چون می ترسم مرد تبعه خارجی که برایمان کریستال می آورد آن ها را بردارد!
پشیمانی؟
بله! خیلی! الان حتی از مرده او هم می ترسم!کاش در ازدواج دومم دقت می کردم! ولی با این همه اعتیاد مرا به این روز انداخت چون مجبور شدم داروهای اعصاب و روان مصرف کنم.
سابقه خبر
ماجرای این جنایت تکان دهنده در دقایق اولیه بامداد سی و یکم فروردین در خیابان طبرسی ۳۸ مشهد زمانی لو رفت که شهروندان با مشاهده دود غلیظی که از پنجره یک منزل ویلایی دو طبقه بیرون می زد با آتش نشانی تماس گرفتند و بدین ترتیب با کشف جسد نیم سوخته مردی ۶۰ ساله درون حمام، تحقیقات قضایی با حضور قاضی احمدی نژاد (قاضی ویژه قتل عمد مشهد) در این باره آغاز شد. هنوز ۴۸ ساعت از ماجرای این جنایت نگذشته بود که کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی با هدایت سرهنگ غلامی ثانی و راهنمایی های مقام قضایی، همسر مقتول را در یکی از روستاهای منطقه سرولایت نیشابور دستگیر کردند. این زن ۴۰ ساله در بازجویی ها به قتل همسرش با انگیزه اختلافات خانوادگی اعتراف کرد.