شناسه خبر: 21391 منتشر شده در مورخ: 1399/5/4 ساعت: 00:00 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 4 مرداد 1399

روزنامه شنبه 4 مرداد 1399

عناوین امروز: ضرورت برقراری حمایت ها از دانش آموزان استثنایی برای دسترسی به امکانات ارتباطی اطلاعاتی - روزی که امیدها برای دیدن دنیا محقق می شود - محیطی دسترسی‌پذیر برای نابینایان به کمک گوشی هوشمند - کودکانی که خیابانی نیستند - کشکول

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 4 مرداد 1399

4 ذی الحجه 1441

25 جولای  2020

سال بیست و چهارم شماره 6471

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین.........

ضرورت برقراری حمایت ها از دانش آموزان استثنایی برای دسترسی به امکانات ارتباطی اطلاعاتی

روزی که امیدها برای دیدن دنیا محقق می شود

محیطی دسترسی‌پذیر برای نابینایان به کمک گوشی هوشمند

کودکانی که خیابانی نیستند

کشکول

 

.....سخن هفته

* ضرورت برقراری حمایت ها از دانش آموزان استثنایی برای دسترسی به امکانات ارتباطی اطلاعاتی.

 آنچه مسلم به نظر می رسد  قطعی بودن شیوع ویروس کرونا در ماه های آینده است به همین منظور مسئولان آموزشی کشور اعلام کرده اند که به قریب به یقین سال تحصیلی جدید در قالب آموزش های مجازی و از راه دور برگزار خواهد شد. با توجه به تجارب چند ماهه اخیردر استفاده از آموزش های از راه دور برای دانش آموزان استثنایی و همینطور دانشجویان دارای معلولیت و بویژه نابینا و  کم نابینا آنچه ضروری و قطعی به نظر می رسد ضرورت حمایت دولت یعنی وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و وزارت علوم از دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت برای دسترسی به نرم افزارها و سخت افزارهای مورد نیاز در آموزش از راه دور است. دانش آموزان استثنایی در ماه های قبل با مشکلات جدی در استفاده از آموزش از راه دور شاد روبرو بوده اند که باید رفع می شد. از طرف دیگر بسیاری از خانواده ها به گوشی های با قدرت لازم برای پردازش اطلاعات اینترنتی دسترسی ندارند به همین دلیل باید نظام آموزشی ضمن  اعلام قطعی بودن آموزش از راه دور تسهیلاتی را برای دسترسی خانواده ها، دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت به این امکانات فراهم کند. پرداخت کمک های بلاعوض به خانواده های کم وسع و پرداخت وام های قرض الحسنه دراز مدت یا ساماندهی اعطای گوشی ها و تبلت ها در ازای  کارت های دانش آموزی و دانشجویی به این گروه از طرف نظام آموزشی راه حل های مناسبی برای حداقل ایجاد زیر ساخت های لازم برای استفاده ازآموزش از راه دور است. این وظیفه وظیفه اصلی تمام تشکل هاست تا در تابستان متنهی به آغاز سال تحصیلی از دولت بخواهند با اولویت دسترس پذیری دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت به این امکانات سیاست های حمایتی ویژه ای را در این خصوص اتخاذ کند. شبکه چاووش نیز از سوی نابینایان که عمده ترین گروه  دارای مشکل در دسترسی به امکانات ارتباطی هستند این بحث و ضرورت را در دستور کار قرار داده است و از تمام تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور می خواهیم با استفاده از ظرفیت های خود در بعد محلی تا سطح استانداری ها برای فراهم آوردن منابع جهت دسترسی دانش آموزان و دانشجویان دارای مشکل بینایی به امکانات سخت افزاری یا  با داشتن مسئولان ذیربط به مناسب سازی و دسترس پذیری نرم افزارهای از راه دور اقدام کنند.

...........گفتگوی ویژه

* روزی که امیدها برای دیدن دنیا محقق می شود: شماره گذشته از پروژه ای گفتیم که به کم بینایان برای درک دنیای اطراف خود امیدی تازه می بخشد.  دکتر حسین پیوندی مجری این طرح امروز در ابتدا از زمینه تخصصی و علایق خود می گوید: تحصیلات من در رشته برق بوده و بعد مهندسی برق مخابرات که با رتبه یک در داخل کشور تحصیل کردم و برای دکترا به خارج از کشور رفتم که آنجا رشته مخابرات را ادامه دادم در دکترا باید به گرایشهای بیشتری رفت برای همین مهندسی برق مخابرات مثلا سیستم و پردازش سیگنال . من بیشتر به شاخه میان رشته ای رفتم که با کاری که در دوره دکترا داشتم در پروژه اروپایی"درک تصویر بر روی شبکیه مصنوعی چشم "کامل شد. و دوره فوق دکترا را در این زمینه گذراندم.

س: دوربینی که برای فرد کم بینا استفاده می شود کجا قرار می گیرد؟

ج: مانند عینک است روی چشم قرار می گیرد منتها یک مقدار حجیمتر است چون باید تصویر را بازسازی کند. در جلوی چشمها قرار می گیرد که تصویر جدیدی با عمق و میدان بینایی کامل ایجاد کند، مانند آنچه قبلا داشته اند. اگر با oct و  رتینوسکوپی  تشخیص داده شود که بینایی فرد 40-45 درصد است نسبت به فردی که بیناییش 10 درصد است تاثیر بیشتری از این دوربین را تجربه می کند.. به همین دلیل گفته ایم در مرحله اول کسانی که در طول 5سال اخیر تشخیص RP برایشان داده شده است مراجعه کنند. در  ضمن چون برای انجام تستها به همکاری فرد نیاز داریم استفاده از دوربین مثلا برای کودکان زود است. برای همین سن 20 تا 44 سال را انتخاب کرده ایم چون بعد از 44 سالگی، مشکلات پیر چشمی هم پیش می آید که باید برای آن هم فکری کنیم.اما سایرین امیدشان را از دست ندهند ما برای مشکلات دیگر هم در حال انجام کارهایی هستیم. داشتن این دوربین در یک بازه  بیش از ده سال به فرد کمک زیادی خواهد کرد که بتواند فعالیتها و زندگی طبیعی خود را داشته باشد مثل مطالعه و کار با کامپیوتر کارهای ساده ای است که می توانند به خوبی مانند قبل انجام دهند. و امیدواریم بتوانند فعالیتهایی مثل آشپزی و کارهای خانه را هم انجام دهند. این دوربین به فرد برای انجام فعالیتهای بیرون از خانه هم تا حدی کمک می کند

س: جراحی هم برای استفاده از دوربین مورد نیاز است؟

ج: خیر به هیچ عنوان این کار غیر تهاجمی است و هیچ عمل جراحی انجام نمی شود. درد و عارضه ای ندارد و یک دوربین است که به صورت عینک روی چشم قرار می گیرد. وزن زیادی ندارد و قابل تحمل است. و هیچ مشکل و اذیت آزار جسمی ندارد و با روشهایی که نیاز به عمل جراحی دارند کاملا متفاوت است.

س: در واقع برای کسانی است که ماکولا "لکه زرد" چشمشان  سالم است و دوربین تصویر اطراف را روی ماکولا هدایت می کند؟

ج: بله بحث ماکولا را در AMD  هم می توانیم داشته باشیم ولی فعلا جدا کرده ایم  چون نوع دیگر از دوربینها مورد نیاز خواهد بود. در مرحله اول سراغ بیماران rp رفته ایم چون بر طبق اساسنامه مان هم باید از آنها حمایت کنیم. سراغ AMD هم خواهیم رفت. به هر حال افرادی که هر نوع دیدی دارند مثلا جانبی یا مرکزی یا تونلی ، به کمک نسلهای بعدی این دوربین تا اواخر امسال،آنها را هم پوشش خواهیم داد. بنابر این به کلیه کسانی که به هر دلیل ژنتیکی، شبکیه چشمشان دچار مشکل شده می توانیم تا حد زیادی کمک کنیم. عارضه های چشمی که چشم در اثر تصادف صدمه دیده فعلا مورد نظر نیستند چون بحث دیگری است

س: این کار در خارج از کشور هم انجام می شود؟

ج: به این صورت که ما انجام داده ایم خیر البته همه دنیا در این مورد کار می کنند بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2019 در دنیا بیش از 250 میلیون نفر دچار اختلال بینایی هستند که با عینک اصلاح نمی شود و کار و زندگی طبیعیشان به دلیل آن دید دچار اختلال شده تعداد این افراد در ایران حدود 2 میلیون نفر تخمین زده شده است البته آمار دقیقی نداریم چون اصلا پشتیبانی نمی شوند و از حمایت بسیار ناچیزی برخوردار هستند . ما به دنبال این هستیم که با روشهای علمی یک مقدار به این افراد کمک کنیم.

س: قیمت این دوربین حدودا چقدر است؟

ج: قیمت به عوامل متعددی وابسته است. هر چند هزینه آن بسیار بسیار از یک عمل جراحی  و کارهایی که انجام می شود ارزانتر است. ولی به هر حال هزینه ای را به دانشگاه و مجموعه صنعتی که پشتیبان ما است تحمیل می کند. بسیار امیدوار هستیم از کسانی که می توانند به ما یاری برسانند جلب کمک کنیم از طرف دیگر هم می خواهیم افرادی که مستحق هستند را شناسایی کنیم که این کار برایشان هیچ هزینه ای نداشته باشد. ولی خود پروژه ذاتاً برای ما هزینه تولید می کند.

س: گروه متخصصانی که با شما همکاری دارند در گروه مهندسی برق هستند؟

ج: من در حال حاضر در گروه مهندسی کامپیوتر هستم وتمام تحصیلاتم در زمینه برق و کامپیوتر بوده . در اروپا و امریکا برق و کامپیوتر به هم پیوسته اند اما در ایران تنها در دانشگاه تهران چنین دانشکده ای و جود دارد و سایر دانشگاهها این رشته ها را از هم جدا کرده اند. این دوربین به طراحی المانهای الکترونیکی نیاز دارد و رشته ای که این کار را انجام می دهد حدود 29  سال است در دنیا به وجود آمده به نام نورو اینفورماتیک که در آن از مهندسی کامپیوتر و برق و روشهای ساخت سخت افزاری استفاده می شود برای اینکه نرونهای بدن انسان را به فعالیت عادی برگرداند.  نرونهای شبکیه هم بخشی از آن نرونها هستند.

.........فناوری های امیدبخش

* محیطی دسترسی‌پذیر برای نابینایان به کمک گوشی هوشمند: پیشتر در ستون حاضر زیاد نوشتیم در باره اپلیکیشن‌هایی که بر روی گوشی‌های هوشمند اعم از IOS و اندروید نصب می‌شود و به کاربران نابینا امکان می‌دهد اشیا و تصاویر مختلف را شناسایی کنند، یا از ابزار‌های جانبی برای شناسایی اشیا و اجسام مختلف استفاده کنند. در کنار این اپلیکیشن‌ها، سخت‌افزار‌هایی هم به همین منظور ساخته شده است. انواع و اقسام دستگاه‌های موسوم به Pen Friend یا آنطور که در ایران نامیده می‌شود، «قلم هوشمند»، از آن جمله‌اند. دستگاه‌هایی کوچک در ابعاد یک حافظه USB که کاربران می‌توانند آن را به یک بارکد نزدیک کنند و یک نام برای آن بارکد ضبط کنند تا دفعه بعد به راحتی بتوانند به کمک همان دستگاه آن را شناسایی کند. به عنوان مثال، اگر یک نابینا بخواهد آشپزخانه‌اش را مناسبسازی کند، می‌تواند بارکد‌ها را بر روی قوطی‌ها و بطری‌های مختلف یا درجات و دکمه‌های مختلف لوازم آشپزخانه بچسباند و به ازای هر برچسب هم یک صدا ضبط کند تا در استفاده‌های بعدی به مشکل بر نخورد. حالا چند سالی است که همین روش، بر روی گوشی هوشمند هم قابل استفاده شده است.

یکی از روش‌های مرسوم انجام این کار از طریق گوشی هوشمند، زمانی امکان‌پذیر شد که قابلیت NFC به گوشی‌ها اضافه شد. قابلیتی که با نزدیک کردن گوشی هوشمند و یک برچسب که تراشه NFC در آن گنجانده شده، قادر است یک عملیات مشخص را انجام دهد. کاری که در گوشی‌ها از طریق اپلیکیشن‌های مختلف صورت می‌گیرد این است که کاربر نابینا برچسب NFC را بر روی شیئی که می‌خواهد شناسایی شود می‌چسباند و به کمک اپلیکیشن مخصوص، یک تگ صوتی برایش ضبط می‌کند و از آن پس هر بار که گوشی را به آن برچسب نزدیک کند، تگی که ضبط قبلاً ضبط کرده باریش پخش می‌شود. این روش علیرغم تمام مزایایی که دارد، یک اشکال بزرگ دارد. برچسب‌های مجهز به تراشه NFC کمی گران است و احتمالاً خریداری آن به تعداد مورد نیاز برای برخی کاربران نابینا دشوار باشد. به همین منظور برخی کمپانی‌ها به فکر طراحی راهی جایگزین افتاده‌اند که ارزان‌تر و سهل‌الوصول‌تر باشد. از جمله نرم‌افزار‌هایی که جدیداً در این راستا به بازار آمده، اپلیکیشنی به نام SpeechLabel است. این اپلیکیشن که هم نسخه اندروید و هم IOS دارد، افزون بر قابلیت شناسایی برچسب NFC, قادر است بارکد‌های معمولی را هم شناسایی کند. تهیه این بارکد‌ها بسیار ارزان و آسان است و به سادگی با کمترین هزینه می‌توان چند هزارتا از آنها را خریداری کرد. این برچسب‌ها بسته به نیاز ممکن است از جنس‌های مختلف ساخته شده باشد. به طور مثال نابینایان می‌توانند برای تشخیص رنگ لباس‌ها از برچسب‌ها یا بارکد‌هایی استفاده کنند که در اثر شستشو از بین نرود. کاربران می‌توانند به کمک این اپلیکیشن و به وسیله دوربین گوشی، بارکد‌ها را شناسایی کنند و برای هر بارکد، یک برچسب صوتی یا متنی الصاق کنند. کاربران می‌توانند نسخه‌های اندروید یا IOS SpeechLabel را از فروشگاه‌های Google یا اپل، به رایگان دانلود کنند.

 

..........هشتگ

* کودکانی که خیابانی نیستند.

پخش مستقیم جلسه سالانه سازمان منافقین از یکی از شبکه های ماهوارهای خشم کاربران ایرانی را به همراه داشت. حرفهای سرکرده این گروه باعث شد بسیاری از کاربران جنایتهای آنها را یادآوری کنند و از این بنویسند که آنها جایگاهی در ایران ندارند. تنفر از مریم رجوی و منافقین یکی از مسائلی است که کاربران ایرانی درباره اش همنظر و همفکر هستند: اسم این زن رو به عنوان تنها موضوع متفق النظر ملی باید تو تاریخ ایران نوشت. کرمانشاه، داخل پارک شیرین یک پناهگاه زیرزمینی بتنی ساخته بودند، منافقین روی دریچه هواکش فرستنده گذاشتند، هواپیماهای عراقی از همان دریچه پناهگاه را زدند، ۱۰۰ نفر کشته شدند، اغلب زن و کودک بودند. یکی از هزاران جنایت. هنوز خرداد سال ۶۰ را فراموش نکردیم که

چگونه برای کسب قدرت جوانان بیگناه را به کام مرگ فرستادید. آقا ما ایرانی‌ها سر خیلی چیزها اختلاف داریم ولی سر چیزهای اساسی تفاهم داریم انگار مثل همین ایران اینترنشنال تریبون داده به این جانورهای مجاهدین، این وحشی‌ترین گروه تروریستی. دستش به خون ایرانیان آلوده است. که البته

عجیب هم نیست. اون شبکه درست شده برای همین کارها.  در هفته گذشته  خبر رسید با موافقت

شورای رقابت موج جدید

افزایش قیمت خودرو آغاز

میشود خیلیها درباره اش نوشتند. در واقع ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ کشور مجوز گرفتند به صورت فصلی قیمتهای

جدید برای خودروهایشان اعلام کنند. این خبر از این جهت برای کاربران عجیب بود که بدون این موافقت هم قیمت خودرو در حال افزایش بود و حالا این قیمتها بیشتر هم میشود.

کاربران زیادی به مشکلات ناشی از این افزایش قیمت اشاره میکردند و از دلیل این موافقت میپرسیدند: مجددا میخوان قیمت خودرو رو افزایش بدن، پس اون قرعه کشی و حساب بانکی و چک به اسم خود طرف باشه راه انداختین برای سرگرمی... ملت هم که هر چی گرون میشه رو با کمال میل تحت هر شرایطی میخرن..ایران

خودرو هم ۲۵ درصد افزایش قیمت داد.  قیمت همه چیز، از موادغذایی تا دارو و خودرو و خونه، داره روز به روز میره بالا و بهونه همه شرکتها هم بالا رفتن قیمت دلاره، ظاهراقیمت همه چیز به دلاره، ریال رو فقط برای این نگه داشتن تا دستمزد کارگر و کارمند رو باهاش پرداخت کنن... شورای رقابت و ستاد تنظیم  کارش شده رقابت و تنظیم قیمتها با بازار عملا بازار ساماندهی قیمت خودرو چی شد! هنوز دو ماه نشده سایپا قیمتاش رو دوباره برد بالا. اگه به فکر مردم هستید تعرفه ورود خودرو رو صفر کنید. افزایش قیمت رسمی خودرو آغاز شد! از اتاق فرمان اشاره میکنن تا الان هرچی افزایش قیمت داشتیم غیر رسمی بودش. شب

گذشته وقتی همه خواب بودند قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو ۲۵ درصد افزایش یافت! حرفهای رئیس اورژانس اجتماعی کشور در تلویزیون باعث تعجب و ناراحتی کاربران زیادی شد چون گفته بود: کودکان خیابانی دارای خانه های متعدد، ویلا و خودرو هستند. اما ما ایرانی‌ها چون احساساتی هستیم اشتباه گرفته ایم.

کاربرانی که به دلیل فعالیتهای اجتماعی با کودکان کار و زندگی آنها آشنایی دارند درباره آنها و اشتباه بودن حرفهای رئیس اورژانس اجتماعی کشور می‌نوشتند: کاش تشریف بیارن ما محله ها و بچه ها رو نشونشون بدیم یا اونا ما رو ببرن آن خانه های متعدد، ویلا و خودرو رو نشون ما بدن. وقتی رئیس اورژانس اجتماعی اینقدر ناآگاه هست، وای به حال اون بچه های طفل معصومی که تو خیابون از سر فقر و اعتیاد و بیکاری پدر و مادرشون مجبور به کارن.

معلوم نیست رئیس اورژانس اجتماعی تو چه کشوری زندگی میکنه... وضعیتهای مخاطره آمیز کودکان از قبیل کار کودک و حضور کودکان در خیابان رو به اورژانس اجتماعی خبر بدین تا مأموران خبره این سازمان جهت مصادره اموال و ویلاهای این کودکان مراجعه کنن! اورژانس اجتماعی نه تنها شناخت اشتباهی از کودکان کار داره، هنوز از لفظ خیابانی برای اونها استفاده می‌کنه.

 خبر تست موفقیتآمیز واکسن کرونا در دانشگاه آکسفورد خیلی‌ها را خوشحال کرد. حالا نتایج مرحله دوم تحقیقات واکسن آکسفورد اعلام و گفته شده که واکسن  اثربخش است و باعث ایجاد مطمئن و کامل ایمنی در برابر کروناویروس در بدن انسان می‌شود. از زمان پخش اولین خبر خیلی‌ها از اینکه امیدهایی برای بازگشت به زندگی عادی ایجاد شده می‌نوشتند و بعضی‌ها هم با این مسأله شوخی می‌کردند اما کاربران زیادی نگران این هستند که با وجود تحریمها و کارشکنی‌ها، این واکسن به ایران هم می رسد یا نه آکسفورد مگه دیکشنری نمی‌ساخت؟ واکسن از کجا آورده؟ ساخته شدن واکسن کرونا توسط آکسفورد خیلی خبر خوبیه، فقط  به ایران بدیش اینجاس نمی‌دونیم اصلا

می‌رسه؟ اگه به مردم برسه، قیمتش چنده؟ امیدوارم زودتر بیاد ایران، چون دلم برای خیلی چیزها لک زه. دانشگاه آکسفورد: واکسن کرونا در مراحل پایانی است اگه واکسن دانشگاه آکسفورد جواب بده، به عنوان حمایت دیکشنریشو رو گوشیم نصب می‌کنم.

 

..........جدول کلاسیک

* برای پیدا کردن رمز 44 حرفی ما باید به 44 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول که جمله ای از فردریش نیچه است بدست آید. تعداد حروف هر پاسخ را بعد از هر سوال برای کمک به شما ذکر کرده ایم. سؤالات: 1.قهرمانی جام جهانی1994 (5) 2.اولین دانشمند فیزیک نور در جهان (7) 3.ضمیر انگلیسی(2) 4.پایتخت کشوربنگلادش (4) 5.مخترع موتورسیکلت (6) 6.پدر لقب شعر نو (9) 7. معدن اصلی قلع در کدام کشور است (6) 8.صدا (3)  9.سبکترین فلز موجود در طبیعت (5) 10.از شخصیت های بزرگ سمبولیسم (12) 11.کمان صورت (4) 12. لوده و مسخره (4)  13. مکان تاریخی و گردشگری رحمت آباد (3) 14. تنگه جنوبی (4) 15.پدر ترک (3) 16.استرآباد نام قدیمی کدام شهر است (5) 17.نوبت کاری (4) 18.سعی (4). 19.حق و ناحق (3) 20.خالق اثر آناکارنیا (10)21.چروک پوست (3) 22.ثروتمند (3) 23.اثر یکی بود یکی نبود(15) 24.ستاره دنباله دار (4) 25.کتاب بیگانه اثر کیست (8) 26.بزرگترین صنعت در جهان (9) 27.نقاشی تاکستان سرخ اثر کیست (5) 28.خرس فلکی (2) 29.بدکار (4) 30.جزایر هاوایی در کدام اقیانوس است (4) 31.رطوبت (2) 32. جانوری که قلب آن در سرش می باشد (4) 33.نوعی روش تصویربرداری که در آن از امواج مغناطیسی استفاده میشود (6) 34.شهر همدان (3) 35.مادر باران (3) 36.انداختن (5) 37.کشور مبارک (3)38.مته برقی (3) 39.مخترع دینامیت (9) 40.مرتفع ترین قله رشته کوه آلپ چه نام دارد (7) 41.مقابل فراموشی (3) 42.کتاب کشهور سرمایه اثر کیست (9) 43.غلاف شمشیر (4) 44.پدر طب اطفال نوین (12). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: هنر کلید فهم زندگی است.

* پاسخ  سؤالات جدول هفته گذشته: 1.هبوط 2. ناتوان 3. رجا 4. کارتوگرافی 5. لالایی 6.یت 7. درام 8. فیه ما فیه 9. هیروشیما 10. منهتن 11. زمر 12. نماینده  13. دروازه قرآن 14. گرسنه 15. یال 16. آلاباما 17. ساج 18. تراز.

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *