شناسه خبر: 21388 منتشر شده در مورخ: 1399/5/1 ساعت: 23:56 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 2 مرداد 1399

روزنامه پنجشنبه 2 مرداد 1399

عناوین امروز: ساخت ۳۵۰۰ واحد مسکونی برکت برای خانواده‌های دارای دو معلول - خبر خوش رئیس جمهور در مورد بکارگیری نسل ۵ اینترنت در تهران در روزهای آینده - درک کامل تصویر برای کم بینایان امکان پذیر می شود - از نیمکت‌های ردیف آخر مدرسه تا صندلی ریاست فدراسیون ملی نابینایان آمریکا: «بخش دوم» - شرایط برای انجام محدود تمرینات در سالن گلبال فراهم شود - شوهرم همسر دیگری داشت! - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 2 مرداد 1399

1 ذی الحجه 1441

23 جولای 2020

سال بیست و چهارم شماره 6470

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین.........

ساخت ۳۵۰۰ واحد مسکونی برکت برای خانواده‌های دارای دو معلول

خبر خوش رئیس جمهور در مورد بکارگیری نسل ۵ اینترنت در تهران در روزهای آینده

درک کامل تصویر برای کم بینایان امکان پذیر می شود

از نیمکت‌های ردیف آخر مدرسه تا صندلی ریاست فدراسیون ملی نابینایان آمریکا: «بخش دوم»

شرایط برای انجام محدود تمرینات در سالن گلبال فراهم شود

شوهرم همسر دیگری داشت!

چاردیواری

 

.............ویژه

*  ساخت ۳۵۰۰ واحد مسکونی برکت برای خانواده‌های دارای دو معلول

با مشارکت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام ۳۵۰۰ واحد مسکونی برای خانواده‌های دارای دو معلول ساخته می‌شود.

مدیرعامل بنیاد برکت ضمن اعلام این خبر گفت: به منظور حل مشکل مسکن اقشار آسیب‌پذیر جامعه و ارتقای سطح کیفی و بهبود شرایط محیطی و سکونتی خانواده‌های دارای حداقل دو معلول، ۳۵۰۰ واحد مسکونی برای این خانواده‌ها در ۳۱ استان کشور ساخته می‌شود. امیرحسین مدنی ادامه داد: این تعداد واحد مسکونی بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان بهزیستی کشور ساخته می‌شود. مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به مدت یک‌ساله این تفاهم‌نامه اظهار کرد: اعتبار تعهد شده توسط بنیاد برکت در این تفاهم‌نامه ۵۰۰ میلیارد ریال است و استان‌های تهران، فارس، اصفهان و لرستان به ترتیب با ۵۵۲، ۳۷۶، ۳۷۰ و ۲۱۵ مسکن، بیشترین سهم را از واحدهای مسکونی ساخته شده خواهند داشت.وی تصریح کرد: گزارش پیشرفت مالی و فیزیکی اجرای این تفاهم‌نامه در دوره‌های زمانی ۳ ماهه به اعضای کمیته اجرایی متشکل از معاون عمرانی و طرح‌های زیربنایی بنیاد برکت، مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مدیرکل دفتر سازمان بهزیستی کشور ارائه می‌شود.مدنی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد برکت در حوزه ساخت مسکن برای محرومین بیان کرد: ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی را با پیش‌بینی اعتباری بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد ریال در دستور کار داریم که از این تعداد، ۱۰ هزار واحد تکمیل شده و در اختیار محرومین سراسر کشور قرار گرفته است. مدیرعامل بنیاد برکت خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار واحد دیگر نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و تحویل خانواده‌های نیازمند خواهد شد. به گفته مدنی، تا به امروز ۴۷ هزار و ۳۲۸ پروژه عمرانی و زیربنایی توسط بنیاد برکت با هدف عمران و آبادانی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور اجرا شده که بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است.وی ادامه داد: این پروژه ها علاوه بر ۴۰ هزار واحد مسکونی محرومین، شامل ۱۷۸۰ مدرسه با ۹۷۸۰ کلاس درس، ۱۱۶۰ مسجد و مراکز فرهنگی و مذهبی، ۳۵۰ خانه عالم، ۲۴۴ بیمارستان و مرکز جامع سلامت و درمان سرطان و ۳۸۵۰ پروژه زیربنایی دیگر شامل آب‌رسانی، ساخت راه و جاده، برق‌رسانی و مرمت قنوات است.مدیرعامل بنیاد برکت با تأکید بر این‌که تمام ۳۱ استان کشور تحت پوشش طرح‌های عمرانی و زیربنایی این بنیاد قرار دارند، تصریح کرد: هر چند بنیاد برکت با توجه به منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات و سیاست‌های ابلاغی از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی جوامع محروم و کمتر توسعه یافته از طریق ایجاد فرصت‌های کسب و کار، عمده فعالیت‌ها و اقدامات خود را بر اشتغال‌زایی در این مناطق متمرکز کرده است اما به اجرای طرح‌های عمرانی و زیربنایی در مناطق روستایی و محروم نیز توجه ویژه دارد.

*  امضای تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی و انجمن مددکاران اجتماعی ایران

با حضور حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و موسوی چلک رئیس هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی و انجمن مددکاران اجتماعی ایران به امضا رسید.

دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان  اینکه  ‏حوزه مددکاری اجتماعی حوزه ای است که باید به سلامت اجتماعی منجر شود اظهار داشت: ارتقای سلامت اجتماعی موجب ارتقای مولفه های آن یعنی مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی وانطباق اجتماعی خواهد شد و یکی از اهداف انعقاد این تفاهم نامه ارتقای شاخص های سلامت اجتماعی است.

معاون وزیر با بیان اینکه ۷۱۴ نیروی مشاور و مددکار شامل ۶92 مشاور و ۲۲ مددکار در حوزه آموزش و پرورش استثنایی فعال هستند اظهار داشت: نسبت دانش آموز به مشاور در آموزش و پرورش استثنایی ۱۰۶ به یک است که این نسبت باید به ۲۵ به یک افزایش یابد.

وی افزود:  در حال حاضر به ازای هر ۱۵۸ دانش آموز یک گفتار درمان و هر ۳۲۲ دانش آموز یک کاردرمان داریم که استاندارد آن ۲۵ به یک است.

 حسینی تصریح کرد: برای بیش از ۷۰۰ مشاور و مددکار نیازمند آموزش های مسأله مدار در حوزه مددکاری هستیم و انجمن مددکاران اجتماعی  ایران می تواند در این زمینه به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیاید.

وی با بیان اینکه تمام تلاش سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که نیروهای مشاوره و مددکار مورد نیاز تأمین شود اظهار داشت:  یکی از راه های موقت جبران کمبود نیروی مشاور و مددکار استفاده از خدمات کارورزی دانشجویان این رشته ها می باشد.

حسینی با اشاره به کمبود نیروی توانبخشی  اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر وظیفه آموزشی و پرورشی وظیفه توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد و کمبود شدیدی در زمینه نیروهای متخصص توانبخشی در مدارس وجود دارد.

حسینی نقش خانواده ها در تعلیم و تربیت و توانبخشی دانش آموزان با نیاز های ویژه را بسیار پررنگ دانست و اظهار داشت: مددکاری در حوزه  آموزش وپرورش استثنایی هم برای دانش آموزان، والدین و معلمین بشدت نیاز است و دراین میان خانواده ها باید به صورت ویژه دیده شوند و انجمن مددکاران ایران می تواند به ارتقای مهارت های مددکاری کمک کند.

حسینی با  بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی ۲۸ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده دارد اظهار داشت: 14 استان کشور فاقد مرکز مشاوره است و به زودی در تمامی استان ها حداقل یک مرکز مشاوره راه اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به دیگر محور های همکاری مشترک اظهار داشت: راه اندازی میز گفتگوهای اجتماعی بویژه برای مددکاران در راستای اجتماعی شدن سازمان، تدوین نظام نامه مددکاری در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، نیاز سنجی پژوهش ها و آموزش های مورد نیاز،  ثبت و ارائه تجارب ملی و بین المللی و ارائه آموزش های حرفه ای  از جمله محور های همکاری مشترک می باشد .

وی افزود: سند تحول بنیادین مدرسه  را به عنوان  کانون تربیت اجتماعی محله می شناسد و طراحی مدل کانون تربیت اجتماعی محله توسط انجمن مددکاران اجتماعی ایران از دیگر زمینه های همکاری مشترک است.

 در این نشست موسوی چلک رئیس هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اهداف انجمن اظهار داشت:  انجمن مأموریت اصلی خود را کمک به حوزه سیاستگذاری اجتماعی در کشور، حساس سازی و آگاهسازی عموم جامعه در راستای گسترش سلامت اجتماعی و تقویت حرفه یاورانه مددکاری اجتماعی به لحاظ صنفی و منزلتی تعیین کرده است.

وی با  اشاره به محورهای تفاهم نامه اظهار داشت: اولویت اول انجمن کمک به تدوین نظام نامه مددکاری در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است  که این نظام نامه، بومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی خواهد بود. موسوی چلک  با بیان اینکه حضور در آموزش و پرورش استثنایی استثنایی برای جامعه مددکاری اجتماعی یک فرصت است افزود: راه اندازی گفتگوهای اجتماعی، شناسایی ایده های جدید، برگزاری نشست های علمی و تولید محتوهای علمی از دیگر محورهای همکاری مشترک می باشد.

............اخبار روز

*  خبر خوش رئیس جمهور در مورد بکارگیری نسل ۵اینترنت در تهران در روزهای آینده

رئیس جمهور:

اولین شبکه نسل پنجم تلفن همراه (5G) در ایران و در شهر تهران راه اندازی شد. نسل ۵ فقط یک ابزار ارتباطی نیست و در کنار هوش مصنوعی سکوی پرش اقتصاد دیجیتال ایران است.

وزارت ارتباطات جزییات را برای مردم خواهد گفت.

* «مهرداد بذرپاش» با ۱۵۸ رای نمایندگان مجلس به عنوان رئیس دیوان محاسبات

انتخاب شد.

* اعلام شرایط جدید دفاتر ثبت ازدواج در روزهای کرونایی

رئیس کانون سردفتران اعلام کرده است پروتکل ثبت ازدواج در ایام کرونا در حال تدوین است. براساس این پروتکل ثبت ازدواج در خارج از دفترخانه ممنوع است

همچنین بر اساس این پروتکل حضور بیش از ۶ نفر در دفترخانه برای ثبت ازدواج ممنوع خواهد بود و کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج به صورت مجازی برگزار می‌شوند و رعایت این پروتکل تا پایان سال ۹۹ الزامی است.

*  شهادت ۱۳۸ تن از مدافعان سلامت تا کنون / ۶۰ درصد شهدا پزشک هستند

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی: تا این لحظه ۱۳۸  نفر از کادر درمانی شهید شدند و جان شان را سر این کار گذاشتند. طبق آخرین آمار ۲۰.۳۷ درصد از شهدا در گروه پرستاری بودند. سایر پرسنل اعم از خدمات، تأسیسات، آزمایشگاهیان و... ۱۹.۱۹ درصد از شهدا را به خود اختصاص داده اند. جامعه پزشکی اعم از عمومی و متخصص ۶۰ درصد از شهدا را به خود اختصاص دادند که از این تعداد ۲۸ درصد پزشکان عمومی هستند و ۳۲ درصد از تخصص های مختلف بوده‌اند. 

 

..........گفتگوی ویژه

* درک کامل تصویر برای کم بینایان امکان پذیر می شود: پیشرفت علوم در شاخه های میان رشته ای، امیدهای تازه ای به جامعه بشری می بخشد. دکتر حسین پیوندی مهندس الکترونیک و مخابرات از دانشگاه شریف که دکترا و فوق دکترای خود را در پروژه اروپایی درک تصویر بر روی شبکیه مصنوعی در انگلستان گذرانده است؛ این روزها در دانشگاه شریف برای بخشیدن بینایی به هموطنان کم بینا و نابینای خود تلاش می کند. پیوندی که مدیر عامل مؤسسه حمایت از بیماران چشمی rp نیز هست در زمینه این فعالیت می گوید: این پروژه برای کسانی است که از لحاظ دید دچار مشکل هستند ولی 10 تا 25 درصد از بیناییشان باقی مانده است. بنابر این این دوربین به کسانی که مبتلا به RCD ،CRD، RD، AMD و RP هستند، کمک می کند. یعنی کسانی که بیماری ژنتیکی چشم دارند که باعث نقص شبکیه چشم شده و شبکیه قادر به بازسازی تصویر نیست. جلوی چشم افراد سالم 500 مگا پیکسل تصویر وجود دارد که به مغز فرستاده شده و تعبیر می شود. مانند آنچه بر روی میز یا صفحه کامپیوتر یا در اطرافشان می بینند. اما  بیماران RP که در موسسه ما، به عنوان تنها مرکز حامی این افراد در کشور ، حضور دارند، همه از زمانی در طول زندگی دیدشان کم کم محدود می شود. که با شب کوری شروع می شود. البته هر شب کوری rp نیست. اختلال بینایی در این افراد ممکن است در یک بازه 20-25 ساله پیشرفت کند و بینایی کمتر و کمتر شود . این افراد بدون اینکه ظاهر چشمشان تغییر کند دچار دیستروفی"فساد" در سلولهای شبکیه یا ته چشم شده اند که عمدتا از اطراف میدان بینایی شروع و پیشرفت می کند. یعنی تصویر از اطراف کم کم خراب می شود. بنا بر این این افراد به تدریج دید محدودتری پیدا می کنند که به آن اصطلاحا دید تونلی گفته می شود. مانند اینکه از داخل یک لوله به اطراف نگاه می کنند. اگر با این افراد برخورد داشته باشید چشمانشان فیکسیشن "خیرگی" زیادی دارد. فرد سالم وقتی متنی را می خواند چشمش را حرکت می دهد چون قسمت مرکزی چشم یعنی "فووآ”  بیشترین تمرکز را دارد و می خواهیم متن را آنجا بخوانیم ولی در عین حال اطراف را هم  می بینیم اما این عزیزان دید اطراف را از دست داده اند بنابر این چشمشان به سرعت جلو را جارو می کند که بتوانند تمام تصویری را که در جلویشان قرار گرفته ببینند. این دوربین در دانشگاه صنعتی شریف ثبت اختراع شده است من این طرح را بعد از آمدنم به ایران ارائه کردم و الان در حال شکل گرفتن است. این دوربینها برای آزمایش آماده شده و از امروز تستها را آغاز می کنیم در ایران چند صد هزار نفر این مشکلات بینایی را دارند و خواهش می کنیم یکباره با موسسه تماس نگیرند ما خودمان به تدریج از طریق  راههایی که اطلاعرسانی می کنیم با آنها تماس می گیریم. این دوربین بر روی عینک قرار می گیرد و المانهای تصویری را تقویت می کند.  بنابر این اگر قادر نیستند اطراف صحنه روبرویشان را ببینند دوربین تصویر اطراف را تقویت می کند و روی قسمت سالم شبکیه می اندازد. به این ترتیب تقریبا تصویر کامل محیط را درک می کنند در واقع درک تصویری که قبلا داشته اند را به دست می آورند. کورتکس بینایی انسان بر روی مغز در دو سال اول زندگی شکل می گیرد و ما  می فهمیم چطور باید به کمک چشم ببینیم. از آنجا که این افراد اغلب بینایشان را بعد از دو سالگی از دست داده اند کورتکس یا قشر مغز این افراد سالم است. . حال این سوال مطرح می شود آیا این افراد با کمک این دوربین به زندگی قبلی خود بر می گردند ؟ اگر منظور از برگشت به زندگی قبلی این باشد که مثلا بتوانند رانندگی کنند جواب منفی است. چون دوربین به باطری وابسته است و اگر باطری در حین رانندگی قطع شود شاید مشکل جدی پیش آید. یا گذشتن از عرض خیابان با اتکا به این دوربین هنوز خطرناک است. ولی می توانند بیش از 90 درصد فعالیتهای داخل منزل را به خوبی انجام دهند. و حداقل در داخل منزل و محیط بسته از وابستگیشان به دیگران کاسته می شود. که البته این خبر خوبی برای این افراد است. ما به دنبال این هستیم که هزینه های این دوربین را بسیار پایین بیاوریم و دنبال راهکارهایی هستیم که از طریق مجموعه های بزرگ خیریه این پروژه پشتیبانی شود تا سخت افزار این پروژه تأمین  شود و کسانی که سزاوار این هستند که به آنها کمک شود دوربین را به صورت رایگان دریافت کنند.

س: پس دوستان کم بینا که این گفتگو را می خوانند حضوری مراجعه نداشته باشند؟

ج: مراجعه بلافاصله نداشته باشند. اول تماس داشته باشند چون تعداد بسیار زیاد است چون نیروهای ما محدود هستند و وسایل ما برای آزمایش کم است. به همین دلیل بهتر است در کانال تلگرام مؤسسه عضو شوند و اخبار را لحظه به لحظه پیگیری کنند و با شماره هایی که اعلام کرده ایم تماس بگیرند و مشخصات خود را بدهند و اگر به این طریق با ما ارتباط بگیرند آنها را از دست نمی دهیم ولی اگر حضورا بیایند ممکن است مشکلاتی پیش بیاید و سرخورده شوند و ما هم نتوانیم به آنها جواب بدهیم.

 

........از شش نقطه جهان

*  از نیمکت‌های ردیف آخر مدرسه تا صندلی ریاست فدراسیون ملی نابینایان آمریکا: «بخش دوم»: در شماره پیش، سرگذشت زندگی مارک ریکوبونو، رئیس فدراسیون ملی نابینایان آمریکا را تا روز‌های حضورش در مدرسه راهنمایی مرور کردیم. گفتیم که بر خلاف مدرسه ابتدایی، روز‌های تحصیل مارک در مدرسه راهنمایی پر بود از درد سر و گرفتاری. نبود امکانات ویژه نابینایان باعث می‌شد مارک بیشتر بر روی حافظه‌اش متکی باشد؛ و کیست که نداند قوی‌ترین حافظه‌ها هم در به خاطر سپردن انبوه اطلاعاتی که در دوران تحصیل به خورد دانشآموزان داده می‌شود، کارایی نخواهند داشت. مارک خوب می‌دانست که تسلطش بر درس‌ها تنها به اندازه‌ای است که بتواند نمره قبولی بگیرد. ریکوبونو روز‌هایی را به خاطر می‌آورد که معلمان از او می‌خواستند بیشتر تلاش کند. اغلب اوقات، این معلمان ریاضی بودند که تلاش‌های مارک را کافی نمی‌دانستند. مارک بیشتر اوقات ردیف آخر کلاس را برای نشستن انتخاب می‌کرد؛ جایی در میان دانشآموزانی که کمتر تمایلی به مشارکت در فعالیت‌های کلاسی داشتند و اصولاً هیچ وقت برای کاری داوطلب نمی‌شدند. آن روز‌ها مارک خودش باید گلیمش را از آب می‌کشید. به کلکسیون دشواری‌های مدرسه راهنمایی، می‌توان عمل‌های جراحی نا‌موفق در کلاس هشتم را اضافه کرد. عمل‌هایی که نه تنها باعث عقب ماندن مارک از درس‌ها شد، بلکه اندک بینایی باقیمانده را هم از او گرفت. عمل‌های بی‌هوده‌ای پی در پی بر روی چشمان مارک انجام شد و در نهایت، یک چشم به کل نابینا شد و در چشم دیگر هم مقدار بسیار اندکی از بینایی باقی ماند و مارک با این وضعیت راهی دبیرستان شد.

ساختار آموزشی در شهر میلواکی به گونه‌ای بود که هر کس می‌توانست دبیرستانی تخصصی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند و مارک هم قدم در دبیرستانی گذاشت که تجارت و کار‌آفرینی را به شکل تخصصی تدریس می‌کرد. مارک بدون آگاهی قبلی، در دبیرستانی ثبت نام کرده بود که از قضا اتاقی برای خدمت‌رسانی داشت. این اولین بار بود که مارک در‌می‌یافت که ممکن است دیگرانی هم باشند که مثل خودش برای تحصیل با مشکلاتی دست به گریبان باشند. ریکوبونو هنوز هم انتخاب دبیرستان را یکی از انتخاب‌های خوب زندگیش می‌داند. معلمان، او را سرشار از پتانسیل‌های لازم برای پیشرفت می‌دانستند و بعد از مدت‌های طولانی، برای اولین بار آدم‌هایی دورش را گرفته بودند که او را انسانی توانا به حساب می‌آوردند. مارک از آن روز‌ها به عنوان روز‌هایی یاد می‌کند که معلمان بیشترین انرژی را مصروف او کردند و بدون توجه به نابینایی، تمام تلاششان را معطوف شکوفا کردن استعداد‌های مارک کردند. او در ۱۹۸۶ به انجمن DECA ملحق شد. انجمنی که در ۱۹۴۶ به منظور تربیت رهبران و کار‌آفرینان آینده، تشکیل شده بود. در این مؤسسه بود که مارک با فعالیت‌هایی همچون ارائه سخنرانی، بازاریابی و طراحی نقشه تجاری آشنا شد. در همان سال‌ها بود که مارک در رقابتی در سطح ایالت ویسکانسین، رتبه اول را در رشته سخنرانی عمومی به دست آورد و توانست به عنوان نماینده این ایالت در رقابت‌های کشوری در سطح آمریکا انتخاب شود. مارک در همان سال یک کسب و کار کوچک در زمینه فروش کارت‌های ورزشی راه انداخت. تجارتی که طرحش را سال قبل نوشته بود. در شماره بعد، با مارک ریکوبونو در سال‌های تحصیلش در دانشگاه همراه خواهیم شد. «ادامه دارد»

..........ورزشی

*  شرایط برای انجام محدود تمرینات در سالن گلبال فراهم شود

عضو تیم ملی گلبال بانوان کشورمان گفت: امیدوارم با انجام تست های تشخیصی و رعایت کردن موارد بهداشتی، بتوانیم هفته ای یک بار در سالن گلبال تمرین کنیم.

مریم جعفرزاده عضو تیم ملی گلبال بانوان کشورمان گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا تمریناتم را در سه ماهه نخست سال جاری متوقف کرده بودم. اما الآن یک ماهی هست که تمریناتم را کم و بیش آغاز کرده ام و تمرینات کوهپیمایی را انجام می دهم. وی در خصوص وضعیت تمرین در سالن گلبال مجموعه ورزشی شهید هرندی نیز گفت: سالن گلبال که تعطیل است و تا جایی که اطلاع دارم، تنها برای رشته های انفرادی امکان تمرین وجود دارد.

جعفرزاده در خصوص وضعیت تمرینات خانگی و وضعیت تیم ملی گلبال بانوان گفت: قطعاً کیفیت تمرینات در سالن و امکانات تخصصی که ما در سالن های بدنسازی داریم در خانه نداریم. به همین خاطر با تمرین در خانه نهایتاً بتوانیم از افت شدید بدنی جلوگیری کنیم. تیم ملی هم هنوز برنامه مشخصی ندارد. آخرین اردویی که ما داشتیم چهاردهم بهمنماه سال گذشته بود که به ما گفتند قرار است سرمربی تیم ملی تغییر کند ولی هنوز چیزی از سوی فدراسیون اعلام نشده است. وی در خصوص وضعیت تیم ملی گلبال جوانان با توجه به مسابقات سال آینده و صعودهای کوهپیمایی گفت: کوهنوردی بسته به علاقه افراد می تواند به عنوان رشته دوم مطرح باشد و من پیشنهاد می کنم ورزشکاران به عنوان رشته دوم حتی کوهپیمایی سبک را در برنامه خود داشته باشند. وضعیت جوانان گلبالیست نیز خوب است. البته مشکلاتی مثل مربی و سالن در استان های مختلف را داشتیم و حالا هم که با شرایط کرونایی روبرو هستیم. اما با همت و تلاش جوانان می توانیم در مسابقات پارا آسیایی نتایج خوبی را بدست آوریم.

جعفرزاده در پایان گفت: پیشنهاد می دهم با رعایت کردن مسائل بهداشتی و ماسک زدن و حتی با انجام تست های تشخیصی، شرایط برگزاری تمرینات ما هفته ای یک بار یا هر ده روز یکبار در سالنهای گلبال فراهم شود تا بتوانیم آمادگی خود را حفظ کنیم.

امیر سرمدی

 

.........حوادث

* با شنیدن خبر تصادف شوهرم به بیمارستان رفتم/ آنجا متوجه شدم او سوار ماشین زن صیغه ای اش بوده

خراسان نوشت: زن ۳۸ ساله که به حال و روز خود می‌گریست و برای روزهای گذشته افسوس می‌خورد، درباره سرگذشت خودش به کارشناس اجتماعی کلانتری قاسم آباد توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: بعد از آن که در یکی از رشته‌های علوم تجربی لیسانس گرفتم، به عنوان حق التدریس در آموزش و پرورش مشغول کار شدم و همزمان به تحصیلاتم ادامه دادم تا این که استخدام شدم. در همان روزها بود که «مسعود» به خواستگاری ام آمد. او هم کارمند رسمی یکی از ادارات دولتی بود و به نوعی همکارم محسوب می‌شد.

بعد از برگزاری چندین جلسه خواستگاری که به شیوه سنتی و با رعایت آداب و رسوم محلی صورت گرفت من و مسعود به توافق رسیدیم و با یکدیگر ازدواج کردیم. همه اعضای خانواده من در مشاغل فرهنگی و آموزشی فعالیت دارند و در واقع خانواده‌ای فرهنگی با درآمد متوسط جامعه هستیم با این حال همواره مادرم تأکید می‌کرد که هیچ گاه در زندگی مشترک نباید مال من یا مال تو! وجود داشته باشد. درآمدهای زن و شوهر هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دو برای آسایش و آرامش فرزندان شان تلاش می‌کنند بنابراین اگر روزی پول من یا پول تو! به میان آمد اختلافات زندگی و بی اعتمادی به همدیگر آغاز می‌شود به همین دلیل، نصیحت‌های دلسوزانه مادرم را همواره آویزه گوشم قرار دادم و از روزی که خطبه عقد بین من و مسعود جاری شد، کارت بانکی واریز حقوقم را در اختیارش قرار دادم تا او هزینه‌های زندگی را مدیریت کند. اما همسرم از خانواده‌ای مردسالار بود و دوست داشت همه امور زندگی را به تنهایی در دست داشته باشد. مسعود مرا وادار کرد برای زندگی در رفاه بیشتر دو شیفت کار کنم. من هم با آن که باردار بودم به دلیل اصرارهایش پذیرفتم چرا که او مردی پول دوست بود و به درآمد بیشتر اهمیت می‌داد، ولی آرام آرام و همزمان با به دنیا آمدن فرزند دومم، دیگر رفتارهایش به کلی تغییر کرد. بعضی شب‌ها به منزل نمی‌آمد و اعتراض‌های مرا با کتک پاسخ می‌داد. دیگر در چشمان مسعود عشق و مهربانی را نمی‌دیدم، برای هر موضوع کم اهمیتی دعوا راه می‌انداخت و لوازم منزل را خراب می‌کرد. گویی هیچ مسئولیتی در قبال خانواده اش ندارد و توجهی به من و فرزندانم نداشت.

با این حال من این اختلافات را برای حفظ آبروی خانواده ام پنهان می‌کردم تا کسی از درگیری‌های من و همسرم مطلع نشود، ولی مسعود به این رفتارهایش ادامه می‌داد تا جایی که حتی در سفرها نیز همراه ما نمی‌آمد و من باید به همراه خانواده و فرزندانم به سفر می‌رفتم.

مدتی قبل تصمیم گرفتیم برای سفر چند روزه به شمال کشور برویم. مسعود طبق معمول ما را همراهی نکرد و به ناچار من و فرزندانم به همراه پدر و مادرم عازم دریای خزر شدیم. در حالی که مشغول تفریح و لذت بردن از طبیعت بودیم ناگهان پرستار یکی از بیمارستان‌های اصفهان خبر تصادف همسرم را داد.

نفهمیدم چگونه به بیمارستان رسیدم، اما آن جا مشخص شد همسرم با زنی که سرنشین خودرواش بوده در مسیر سفر به اصفهان تصادف کرده و قطع نخاع شده است. تازه فهمیدم زن آسیب دیده همراه شوهرم، همسر صیغه‌ای اش است که از دو سال قبل به عقد موقت او درآمده. با آن که قلبم شکست، اما در کنار همسرم ماندم تا بهبود یابد. اما آن زن صیغه‌ای از مسعود شکایت کرد و همه سرمایه و مال و اموالی را که در این سال‌ها اندوخته بودیم از او گرفت و به دنبال سرنوشت خودش رفت.

.........چاردیواری

با عرض سلام و درود به خوانندگان ایران سپید و مانند ماه های جاری با آرزوی سلامتی برای شما عزیزان. متأسفانه همانطور که در هفته قبل  اعلام شد بار دیگر انتشار نسخه بریل روزنامه ایران سپید به دلیل تشدید شرایط ایمنی در برابر کرونا و دستورهای ستاد ملی کرونا به تأخیر افتاد با این توضیح که واقعاً در این باره تمام مقدمات برای انتشار نسخه بریل در حال آماده سازی بود اما متأسفانه بار دیگر به دلیل تشدید شرایط شیوع کرونا مجبور به توقف شدیم و با اجازه خوانندگان محترم و علی رغم میل ما در حداقل این دفعه که تصمیم گرفته بودیم به هر شکلی نسخه بریل را منتشر کنیم به جد از تصمیم توقف دفاع می کنم به این دلیل که واقعاً دوستان شرایط خطرناک و به نوعی بحران زاست و ما باید مراقبت کنیم که به خاطر یک اولویت، اولویت بالاتری را قربانی نکنیم واقعیت این است که در این هفته با خبر شدیم  که چند تن از همکاران ما در مرکز رودکی نیز به ویروس کرونا درگیر شدند و واقعاً انتشار مجدد نسخه بریل و گردهمایی کارکنان چاپ زیر یک سقف که اجتناب ناپذیر بود و می توانست خطرناک باشد و به هر حال ما مؤظف هستیم که قبل از هر چیزی رعایت شرایط سلامتی و مصلحت زندگی افراد را بکنیم. لذا امیدوارم در ماه آینده یا ماه های پیش رو بسته به شرایط فروکش کرونا بتوانیم یک بار دیگر نسخه بریل را منتشر کنیم با این تأکید که واقعاً هیچ دلیل و هیچ دلیلی به جز شرایط کرونایی موجب توقف نسخه بریل نیست. نکته بعد این است که از هفته آینده پادکست ایران سپید به صورت هفتگی تولید و منتشر می شود و با این تغییر حالت ما از روز یکشنبه به بعد یعنی پس از نودمین شماره پادکست روزانه پادکست خودمان را در قالبی جدید با زمان طولانی تر با آیتم های متنوع تر در پایان هفته منتشر خواهیم کرد و امیدواریم که در واقع این بسته اطلاع رسانی بتواند مورد نظر شما قرار بگیرد. با این امید می پردازم به تماس ها و سؤالات شما عزیزان. خانم زکیه از پیگیری مسکن برای خودش به طور مجدد خبر داده و سؤال کرده که آیا فقط مسکن حمایتی شامل خانواده های دومعلولیتی ست و آیا خانواده ای که دارای یک فرد معلول است و این فرد معلول سرپرست خانواده هم نیست نمی تواند مسکن داشته باشد؟ پاسخ مثبت است منتهی در اولویت قرار نمی گیرند و این ها باید ثبت نام کنند در قالب مسکن های حمایتی از جمله در گذشته مسکن مهر که به هیج عنوان شرطش سرپرست خانوار بودن نبود و همین طور در قالب مسکن های حمایتی فعلی می توانند این بحث را دنبال کنند. آقای مداحیان از دزفول در مورد تأثیر خشک شویی ها سؤال کرده که آیا خشک شویی ها می توانند در واقع منشأ انتقال ویروس کرونا باشند به طور نرمال اگر خشک شویی ها مسئولیت خودشان را به درستی انجام دهند خیر ویروس کرونا پس از خشک شویی و اتو کردن البسه یا پتو و ملحفه در واقع قابل انتقال نیست مگر اینکه خدایی نکرده قصوری در  انجام وظیفه آن ها شکل بگیرد. خانم تاجیک طی ویسی و کامنتی که در واقع گذاشتن در درجه اول خواهان این شدن که با افزایش قیمت گوشی ها و تبلت ها و ضرورت تداوم آموزش فضای مجازی در واقع فکری شود که افراد نابینا یعنی دانش آموزان بتوانند به گوشی و تبلت دسترسی داشته باشند  تا بتوانند به آموزش از راه دور در  طول سال تحصیلی آینده برخوردار شوند قطعاً توصیه درستی است و وزارت آموزش و پرورش، آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی در این خصوص باید تمهیداتی را بیاندیشند تا واقعاً خانواده ها بتوانند گوشی های مورد نیاز دانش آموزان خودشان را با قیمت مناسب و ترجیحی و حمایتی تهیه کنند همین طور خانم تاجیک پیشنهاد داده که به دلیل ضعف ارتباط افراد مخاطب با بسته های آموزش های هنری مثل اوریگامی در واقع آموزش های مهارت های زندگی جایگزین شود و این پیشنهاد به مسئولین پادکست منتقل خواهد شد. دیگر دوستان در مورد بحث مستمری پیگیری کرده اند که ترجیح می دهیم که با توجه به شرایط جدید اطلاع رسانی جامعی در هفته های آینده صورت بپذیرد. آقای صابریان خواهان تلفن گویای اطلاع رسانی روزنامه شدند که ما در گذشته هم به ایشان پاسخ دادیم بخصوص الان با تدارک پادکست صوتی واقعاً لزومی به تلفن گویا نیست و این سرویس خیلی نمیتواند مورد استفاده خوانندگان قرار بگیرد در نتیجه به ایشان توصیه می کنیم از طریق گوشی به پادکست که آن هم در واقع ماهیت صوتی است دسترسی داشته باشند و از بسته های صوتی ما استفاده کنند. در پایان این شماره ضمن اطلاع رسانی مجدد در مورد تأخیر نسخه بریل و آغاز انتشار پادکست هفتگی ما از هفته آینده به امید فروکش کردن شیوع ویروس کرونا و امکان سازی انتشار مجدد نسخه بریل همچنان منتظر تماس ها و پیامک ها و پرسش های شما عزیزان هستیم به امید روزهای بهتر و شکل گیری  امکان دیدارهای ما به طور رو در رو نزدیک تر در هفته های پیش رو سپاس. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *