شناسه خبر: 21376 منتشر شده در مورخ: 1399/5/1 ساعت: 00:05 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 1 مرداد 1399

روزنامه چهارشنبه 1 مرداد 1399

عناوین امروز: رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد: ابتلای ۱۷۱۷ نفر از مددجویان بهزیستی به کرونا - ربیعی: چشم انداز روشنی برای بازگرداندن ارزهایمان ایجاد شده است - برنامه های اوقات فراغت در آموزش و پرورش استثنایی - انسولین قلمی در داروخانه‌های منتخب موجود است - اعتبار 2 میلیارد تومانی برای ساخت سالن اختصاصی ورزش نابینایان در ارومیه - سرقت دوچرخه بهانه رسیدن به عشق قدیمی

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 1 مرداد 1399

30 ذی القعده 1441

22 جولای  2020

سال بیست و چهارم شماره 6469

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین.........

رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد: ابتلای ۱۷۱۷ نفر از مددجویان بهزیستی به کرونا

ربیعی: چشم انداز روشنی برای بازگرداندن ارزهایمان ایجاد شده است

برنامه های اوقات فراغت در آموزش و پرورش استثنایی

انسولین قلمی در داروخانه‌های منتخب موجود است

اعتبار 2 میلیارد تومانی برای ساخت سالن اختصاصی ورزش نابینایان در ارومیه

یک اتفاق عجیب/ سرقت دوچرخه بهانه رسیدن به عشق قدیمی

 

..........ویژه

* ابتلای ۱۷۱۷ نفر از مددجویان بهزیستی به کرونا

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: از بین ۷۰ هزار نفر از مددجویانی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند، تست کرونای هزار و ۷۱۷ نفر از آنها مثبت شد.

وحید قبادی دانا با بیان این مطلب افزود: این هزار و ۷۱۷ نفر از معلولان جسمی و ذهنی، افراد دارای اختلال روانی مزمن، سالمندان، معتادان و فرزندان نگهداری شده در مراکز بودند.وی خاطرنشان کرد: از این هزار و ۷۱۷ نفر مبتلا به کرونا، ۷۵۳ نفر تحت درمان هستند، ۸۲۰ نفر بهبود یافته اند و ترخیص شدند و ۱۴۴ نفر جان خود را از دست دادند که اغلب از سالمندان بودند.رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: خوشبختانه هیچ مورد مرگ و میر بین فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست نداشتیم.قبادی دانا با یادآوری نگهداری از ۷۰ هزار مددجو در مراکز شبانه روزی افزود: اولین بخشنامه بهداشتی کرونا از سوی بهزیستی از پنجم بهمن ماه سال گذشته صادر شد. صدور ۸۰ دستورالعمل بهداشتی، ایجاد ایزولاسیون و قرنطینه و اعمال محدودیت تردد ملاقات شوندگان و محدودیت پذیرش، موارد ابتلا در مراکز شبانه روزی بهزیستی را در مقایسه با سایر کشورها بسیار کاهش داد.وی ادامه داد: ورود ویروس کرونا به مراکز شبانه روزی از طریق پرسنل بدون علامت بوده است.رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تمام مراکز شبانه روزی از سوی خیریه ها و بخش غیردولتی اداره می‌شود و سازمان بهزیستی کشور بر آن‌ها نظارت دارد و ماهانه ۹۴۵ هزار تومان به ازای هر نفر به این مراکز یارانه پرداخت می کند.  قبادی دانا خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۳ هزار مرکز غیر دولتی، ۱۵ هزار مرکز مهدکودک، سه هزار و ۳۰۰ مرکز مشاوره  و روانشناسی و دو هزار و ۵۳۱ مرکز شبانه روزی نگهداری معلولان، سالمندان، بیماران روان مزمن و معتادان در کشور فعالیت دارند. ۲۶ هزار فرزند نیز در مراکز شبه خانواده نگهداری می شوند. 

* مناسب سازی الگویی فضای فیزیکی 64 مدرسه جهت استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه توسط سازمان نوسازی مدارس

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از مناسب سازی الگویی فضای فیزیکی 64 مدرسه در تمامی استان های کشور جهت استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه توسط سازمان نوسازی مدارس خبر داد.

 دکتر سید جواد حسینی در نشست مشترک با معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و اعضای شورای معاونین این سازمان یکی از بسته های تحولی سازمان آموزش وپرورش استثنایی را " مدرسه انطباقی" ذکر کرد و اظهار داشت: مدرسه انطباقی مدرسه‌ای  ویژه دانش آموزان استثنایی یا مدرسه ای پذیرا است که برای استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه به لحاظ فیزیکی، تجهیزات، نیروی انسانی و محتوای آموزشی  مناسب سازی شده باشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ارکان و مولفه‌های مناسب سازی اشاره و خاطرنشان کرد: معلمان، فضای مدرسه، کتب درسی، والدین، دانش آموزان عادی، و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شده و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانش آموزان و مبتنی بر تفاوت‌های فردی را فراهم سازند. معاون وزیر با بیان اینکه کمتر از پنج درصد از ۲۰ هزار مدرسه پذیرای دانش آموزان با نیاز های ویژه برای این دانش آموزان  مناسب سازی شده است اظهار داشت:  در راستای تحقق بسته تحولی مدرسه انطباقی، در سال جاری ۶۴ مدرسه شامل ۳۲ مدرسه اتیسم و ۳۲ مدرسه پذیرا در تمامی استان های  کشور به لحاظ الگویی از بعد فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و محتوای آموزشی مناسب سازی و استاندارد می شود.

حسینی تصریح کرد: استاندار سازی فیزیکی این 64 مدرسه  با همت سازمان نوسازی مدارس آغاز شده است و تاکنون  ۵۰ درصد استان ها مناسب سازی حداقل  دو مدرسه را انجام داده اند.

 

.........اخبار روز

* ربیعی: چشم انداز روشنی برای بازگرداندن ارزهایمان ایجاد شده است

سخنگوی دولت در نشست خبری:

منحنی ارز در حال سربه زیر شدن است

این امر در سایه زحمات دولت و بانک مرکزی صورت گرفته است

شرایط بازگشت ارزهای کشور از دو کشور خارجی فراهم شده است.

ارزهایمان را بزودی به کشور برمیگردانیم.

* ممنوعیت ذبح در روز عید قربان

شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران:

 براساس مصوبه ستاد کرونا امسال شهرداری مراکز عرضه دام برای قربانی در روز عید قربان را برپا نخواهد کرد.

* واکسن روسی کرونا آماده شد

 معاون وزیر دفاع روسیه از پایان ارزیابی‌های نهایی و آماده بودن واکسن تولیده شده در این کشور علیه ویروس کرونا خبر داد و یادآور شد که تمامی داوطلبان واکسیناسیون، در برابر این عفونت مصونیت پیدا کرده‌اند.

* وقوع ۵۳۰ هزار ازدواج در سال گذشته

 مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش از وقوع بیش از ۵۳۰ هزار واقعه ازدواج و بیش از ۱۷۴ هزار واقعه طلاق در سال ۹۸ خبر داد.

* مبلغ وام ازدواج همچنان نفری ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۷ ساله و سود ۴ درصد

تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان:

امسال میزان وام ازدواج هر نفر ۵۰ میلیون تومان است.

زوجین ۱۰۰ میلیون تومان وام با بازپرداخت ۷ ساله و سود ۴ درصد دریافت می‌کنند.

در مجموع تا پایان خردادماه جمع متقاضیان وام در کل کشور ۴۲۰ هزار و ۳۵۰ نفر متقاضی بوده است که ۱۲۲ هزار و ۸۹ نفر دریافت کردند.

این رقم به این معنی است که ۴۰ درصد از متقاضیان وام خود را دریافت کردند.

از طریق صندوق کارآفرینی امید و یکی از بانک ها حدود هفت هزار شغل مستقیم ایجاد کردیم.

* حج با هزار زائر برگزار می‌شود

مقامات سعودی: مراسم حج امسال از تاریخ ۲۹ جولای (هشتم مرداد) با رعایت سختگیرانه آیین‌نامه‌های بهداشتی برپا خواهد شد. تنها ۱۰۰۰ نفر قادر خواهند بود در این مراسم مذهبی شرکت کنند.

تنها کسانی می‌توانند در حج امسال شرکت کنند که کمتر از ۶۵ سال داشته باشند و بیماری مزمن یا زمینه‌ای در ارتباط با ویروس کرونا نداشته باشند.

 این افراد پس از پایان حج باید به قرنطینه بروند.

* قیمت مرغ همچنان می‌تازد

قیمت مرغ درحالی که از سوی ستاد تنظیم بازار 15 هزار تومان مصوب شده، در برخی مناطق تهران از 18 هزار تومان گذشته و در برخی از نقاط کشور نیز به بیش از 20 هزارتومان رسیده است.

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی: این قیمت‌ها با 300 تومان بالاتر یا پایین‌تر در مناطق مختلف اعمال می‌شود.

......گفتگوی ویژه

* برنامه های اوقات فراغت در آموزش و پرورش استثنایی: آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش آموزان امسال علاوه بر پایگاههای تابستانی که همان مدارس هستند در فضای مجازی و شبکه شاد هم برنامه هایی دارد. ماندانا فرجی، مدیر پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این باره می گوید: برنامه های ما از 21 تیرماه آغاز شده است و امسال به سه صورت کلاس داریم یکسری از کلاسها مجازی هستند؛ یکسری حضوری و یکسری هم همراه با دانش آموزان عاد هستند که این مورد بیشتر مخصوص دانش آموزان تلفیقی و فراگیر است و دانش آموزانی که بهره هوشی عادی دارند مانند نابینایان و معلولان جسمی حرکتی که شرکت در آنها از طریق ثبت نام در سامانه همگام اتفاق می افتد. آموزشهای مجازی از طریق عضویت و ثبت نام همه دانش آموزان در همه گروههای معلولیتی در فضای شبکه شاد است و آموزش حضوری برای استانهایی است که در وضعیت سفید کرونایی قرار دارند البته این حضور با رعایت همه پروتکلهای بهداشتی صورت می گیرد. مثلا اگر سال گذشته کلاسهای ما بین 7-10 نفر بود امسال حداکثر شرکت کننده در هر کلاس 3 نفر است. در آموزش مجازی هر مدرسه ای که بیش از 20 نفر می خواستند در کلاسهای آن مدرسه شرکت کنند به عنوان یک پایگاه ثبت و توسط مدیر مدرسه یک گروه تشکیل شده است و مدیر رابط پایگاه تابستانه با اداره کل شده است. فعالیتهای پایگاه در حیطه های دینی، هنری، مهارتی و ورزشی هستند. . شعار ما در پایگاه اوقات فراغت امسال هر دانش آموز یک نقش و هر دانش آموز یک مهارت است یکی از برنامه های پرورشی در تابستان این است که هر دانش آموز یک نقش را در مدرسه  بپذیرد این را با فضای مجازی کلید زدیم تا وقتی مدارس باز شوند دانش آموزان بتوانند مهارتهای اجتماعی را در مدرسه تمرین کنند. و هر کدام یک نقش. را بپذیرند مثلا یکی رئیس جمهور شود یکی شهردار و یکی پزشک و در یکحالت در یک مدرسه چندین نقش کلیدی را ارائه دهند.

فعالیتها در این چهار حیطه با 28 برنامه انجام می شود در حوزه دینی روانخوانی و صوت و لحن قرآن و حفظ قرآن و آشنایی با نماز را داریم و در حوزه هنری آموزش عروسک سازی،نقاشی، خوشنویسی، قصه گویی و آشنایی با شعر و هنرهای آوایی و در حوزه های مهارتی هم آشنایی با بهداشت، کمکهای اولیه، محیط زیست، درختکاری و پرورش گل را و در حوزه های ورزشی بازیهای بومی و آموزش شطرنج را برای نابینایان داریم. و بوچیا را برای بچه های جسمی حرکتی. محتواهایی که در پایگاهها نیاز داشتیم توسط استانها تهیه شده و در پایگاهها در شبکه شاد بارگذاری شده است. در شبکه شاد یک سری محتوا هم به صورت کلی از طرف سازمان تهیه شده است.

س: این چهار عنوان فعالیت در فضای مجازی هم وجود دارد؟

ج: بله هر دانش آموز می تواند فعالیتی را که دوست دارد انتخاب کند مثلا اگر شطرنج را دوست دارد فیلم آموزش شطرنج به نابینایان تهیه شده و در شبکه شاد موجود است.بیشتر آموزشها هم خانواده محور است یعنی خانواده در کنار فرزند آموزشها را تمرین می کند. مثل آموزش عروسک سازی وگل آرایی و بچه هایی که می توانند مستقل کار کنند هم می توانند از این فیلمها استفاده کنند.پایگاههای آموزشی که از طرف آموزش و پرورش و معاونت پرورشی در مدارس عادی به وجود آمده اند هم محتواهای خوبی دارند که در صدد هستیم این محتواها را تهیه کنیم تا دانش آموزان ما هم از آنها استفاده کنند بعلاوه چندین آموزش را تا حال با زبان اشاره ارائه کرده ایم. در مدارسی که پایگاه حضوری هستند هم همکاران ما مانند سالهای گذشته آموزش می دهند

س: آموزشها بر اساس امکانات هر پایگاه و علاقه بچه ها تقسیم می شوند؟

ج: سالهای گذشته بحث مهارتهای زندگی را داشتیم که برای خانواده ها هم ارائه می شد چون مادران هم مجاز بودند در کلاسها شرکت کنند هم در کلاسهای مشاوره و هم در کلاسهای مهارتی.

س: این کلاسها هزینه ای هم دارد؟

ج: خیر هزینه ای ندارد. تمام هزینه های پایگاههای تابستانه توسط سازمان به استان پرداخت می شود.

س: پایگاهها در همه مقاطع تحصیلی وجود دارد؟

ج: بله معمولا بچه های دوره ابتدایی دوم به بعد و متوسطه ها خیلی بیشتر شرکت می کنند. مخصوصا بچه های متوسطه ای که در حوزه های کار و دانش و کارهای مهارتی هستند در فعالیتهای تابستانه خیلی فعال هستند.

س: دانش آموزانی که هنوز در پایگاه شرکت نکرده اند هم می توانند مراجعه داشته باشند؟

ج: هر کدام از دانش آموزان که در شبکه شاد هستند با تماس با مدیرشان در پایگاه اوقات فراغت مدرسه ثبت نام می شوند فکر می کنیم امسال بیش از 800 مدرسه پایگاه اوقات فراغت داشته باشد.

.........سلامت و بهداشت

* انسولین قلمی در داروخانه‌های منتخب موجود است: کمبود انسولین قلمی یکی از مشکلاتی است که بیماران دیابتی را در بازه‌های زمانی مختلف دچار مشکل می‌کند و خیلی‌ها آن را به تحریم‌ها و نقل و انتقال پول برای خرید دارو ربط می‌دهند، هرچند شیوع ویروس کرونا هم در ماه‌های اخیر در این زمینه موثر بوده، اما اکنون این دارو تامین شده و در داروخانه‌های منتخب موجود است.

پس از همه‌گیری ویروس کرونا نیز مشکل کمبود انسولین قلمی تا حد زیادی ایجاد شده که به نظر می‌رسد عمده دلیل آن، علاوه بر تحریم‌ها و مشکل نقل و انتقال پول، لغو پروازها به علت همه گیری این ویروس باشد.

البته توزیع انسولین قلمی مسائل خاص خود را هم دارد زیرا قیمت این دارو در ایران با کشورهای همسایه متفاوت است و برای جلوگیری از خرید و قاچاق دارو از داخل کشور به کشورهای همسایه، ضوابطی برای عرضه این دارو به بیماران دیابتی در نظر گرفته شده تا دارو به بیمار واقعی برسد.

به نقل از ایرنا، یکی از بیماران دیابتی می‌گوید: تقریبا از اسفند ۹۸ با مشکل کمبود انسولین قلمی مواجه شدیم و حتی برخی پزشکان میزان دارو را کمتر تجویز می‌کنند. این دارو به صورت پرونده‌ای است و بیماران باید برای دریافت انسولین پرونده داشته باشند و به میزان مشخصی در ماه می‌توانند دارو را از داروخانه‌های منتخب تهیه کنند.

کیانوش جهانپور  گفت: توزیع انسولین قلمی در برخی بازه‌های زمانی به دلایل مشکلات ارزی با مشکل مواجه می‌شود. پس از رفع مشکل، انسولین قلمی در داروخانه‌های منتخب عرضه می‌شود. در دوره شیوع ویروس کرونا هم ممکن است تامین آن با مشکلاتی مواجه شده باشد.

سازمان تأمین اجتماعی نیز اعلام کرده که در راستای اجرای بند «ج» ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه کشور و بند «ب» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۹۷ مبنی بر انجام خرید راهبردی سازمان های بیمه گر، بر اساس دستورالعمل‌ها و راهنماهای بالینی، نسبت به تشکیل پرونده و تخصیص سهمیه دارو به بیماران دیابتی اقدام کرده است. بیماران دیابتی تحت پوشش این سازمان می‌توانند با مراجعه به دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی و ارائه مدارک پزشکی، نسبت به تشکیل پرونده الکترونیک دیابت و دریافت دارو از داروخانه بر اساس سهمیه تعیین شده در پرونده خود اقدام کنند. این بیماران برای دریافت داروی انسولین قلمی فقط یک بار به منظور تشکیل پرونده به دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی مراجعه کرده و از آن پس، جهت دریافت دارو فقط به داروخانه مراجعه می‌کنند.

دکتر جهانپور می گوید: یک خط تولید انسولین قلمی چند ماه قبل در کشور افتتاح شده و در ماه‌های آینده شرکت دیگری هم تولید انسولین قلمی را انجام خواهد داد و امیدواریم نیازهای داخلی در این زمینه برطرف شود.

برخی از بیماران می‌گویند که بعضی از داروخانه‌ها، انسولین قلمی را به صورت آزاد با قیمت حدود ۴۵ هزار تومان می‌فروشند. سخنگوی سازمان غذا و دارو در این رابطه گفت: داروخانه‌ای که با بیمه‌ها قرارداد  دارد، باید انسولین قلمی را با شرایط بیمه‌ای به بیمار بفروشد. اگر بیمار برای تامین انسولین قلمی با دفترچه بیمه به داروخانه‌ای مراجعه کرد و داروخانه اعلام کرد که دارو را به صورت آزاد می‌فروشد، تخلف است. این تخلف‌ها را می‌توان به سامانه ۱۹۰ گزارش داد تا با داروخانه متخلف برخورد شود.

چند نکته ضد کرونایی هنگام استفاده از کولرهای گازی: به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی از قبیل فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن و ضدعفونی دست و گندزدایی سطوح، توجه به نکات بهداشتی مربوط به کولرهای گازی می تواند نقش مهمی در کاهش انتقال ویروس به ویژه در مکان‌های عمومی سربسته داشته باشد.

به نقل از ایسنا، از آنجاکه در فصول گرم سال تهویه با استفاده از انواع سیستم‌های خنک کننده هوا نظیر کولرهای گازی، کولرهای آبی، چیلر و پنکه انجام می شود، با توجه به شیوع کرونا باید در این زمینه نکاتی رعایت شود.

طبق توصیه انجمن سرمایش و گرمایش آمریکا فضاهای بدون تهویه ممکن است موجب استرس حرارتی شده و باعث کاهش مقاومت افراد به عفونت شود و بنابراین عدم استفاده از وسایل خنک کننده هوا برای جلوگیری از انتشار ویروس پیشنهاد نمی‌شود اما تهویه به تنهایی قادر به پوشش دادن همه جنبه‌های کنترل بیماری نیست.

کولرهای گازی هوای اتاق را داخل پنل به جریان می‌اندازند و با جذب رطوبت و گرمای محیط، هوا را خنک کرده و در واقع هوای داخل محیط را به گردش در می‌آورند.

همچنین از آنجاکه انتقال ویروس کرونا عمدتا از طریق قطرات تنفسی انجام می‌شود و این قطرات به دلیل وزن بالا به سمت پایین حرکت می‌کنند و به دلیل اینکه هوای ورودی کولرگازی از بالا گرفته می‌شود، عمدتا در داخل کولر گازی نمی‌چرخد، اما هوایی که کولر گازی جا به جا می‌کند ممکن است منجر به جابجایی ویروس شود.

بنابراین اگر برای خنک کردن دمای محیط از کولرهای گازی استفاده می کنید به نکات زیر توجه کنید:

- دمای محیط را بین ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت را بین ۴۰ تا ۷۰ درصد نگه دارید.

- سیستم تهویه مکانیکی را در آشپزخانه و سرویسهای بهداشتی تعبیه و روشن کنید.

- در زمان استفاده، پنجره‌ها به میزان کمی باز گذاشته شود. (چرخش هوای خنک توسط دستگاهها باید با ورودی هوای آزاد از طریق پنجره کمی باز انجام شود و به گونه‌ای هوا در جریان قرار داشته باشد.)

- بهترین سرعت دستگاه‌ها را انتخاب کنید. (با توجه به وضعیت، در صورتی که فقط گردش داخلی انجام می شود، بهتر است سرعت فن را بالا انتخاب نکنید تا هوای در گردش با شدت کمتری در محیط جریان یابد و سرعت حرکت فن را در آرامترین حالت قرار دهید.

- فیلترهای کولرگازی مورد استفاده در فضاهای عمومی به طور روزانه شست و شو و تمیز شود.

- بهتر است دریچه‌های کولر را طوری تنظیم کنید که باد مستقیم به طرف افراد پرتاب نشود.

- اگر در فضاهای عمومی از این سیستم استفاده می‌شود، افراد حاضر از ماسک استفاده کنند.

- در فضاهایی که هیچ گونه پنجره و دریچه‌ای برای تامین هوا از بیرون وجود ندارد، وضعیت انتقال ویروس خطرناک است و تا جای ممکن نباید از این نوع خنک کننده استفاده کرد و استفاده از ماسک توسط همه افراد حاضر الزامی است.

- در زمان استفاده از کولرهای گازی در اماکن عمومی حداقل یک ساعت پیش از شروع ساعت کاری دستگاه را روشن کرده و حداقل یک ساعت بعد از اتمام ساعت کاری آن را خاموش کنید.

 

..........ورزشی

* اعتبار 2 میلیارد تومانی برای ساخت سالن اختصاصی ورزش نابینایان در ارومیه

با تصویب بودجه یک میلیارد و 800 میلیون تومانی، ساخت سالن چند منظوره ویژه ورزش نابینایان در ارومیه آغاز شده است.

عبد المناف عظیمی، رئیس هیأت ورزش نابینایان و کم بینایان آذربایجان غربی در گفتگو با ایران سپید در خصوص رشته های تحت پوشش ورزش نابینایان در این استان گفت: رشته های گلبال، دو و میدانی، فوتبال پنج نفره، شنا، شطرنج و بولینگ برای نابینایان در دو بخش آقایان و بانوان فعال هستند. البته در حال حاضر از آنجا که استان ما در وضعیت قرمز قرار دارد و باشگاه ها تعطیل هستند، تمرینات بیشتر رشته ها متوقف شده است. چرا که سلامت ورزشکاران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. البته به جهت آمادگی جسمانی، برنامه های کوهپیمایی را برای آنها در نظر گرفته ایم.

رئیس هیأت ورزش نابینایان و کم بینایان آذربایجان غربی در خصوص احداث سالن اختصاصی ورزش نابینایان در این استان گفت: ابتدا جا دارد از تلاش های فدراسیون نابینایان و اداره ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی تشکر کنم. پنجم دیماه سال گذشته بود که با مدیر جدید اداره ورزش و جوانان به دیدار استاندار رفتیم و مسائل و مشکلات ورزش نابینایان را مطرح کردیم. آنها نیز قول پیگیری دادند. زمینی را برای ساخت سالن چند منظوره مد نظر داشتیم که مدیرکل مسکن و شهرسازی مخالف واگذاری این زمین به نابینایان بود. در نهایت با پیگیری هایی که استاندار و مدیرکل وزارتخانه کردند، این زمین که نزدیک به 900 متر مساحت دارد، در اختیار ما قرار گرفت. بودجه یک میلیارد و 800 میلیون تومان نیز در شورای برنامه ریزی استانداری برای این سالن مصوب شد که امیدواریم هر چه زودتر تخصیص یابد. خوشبختانه بیستم اردیبهشت ماه سال جاری بود که همزمان با میلاد امام حسن کلنگ احداث این سالن بر زمین خورد و قصد داریم یک سالن چند منظوره مناسب را برای نابینایان بسازیم.

امیر سرمدی

............حوادث

* یک اتفاق عجیب/ سرقت دوچرخه بهانه رسیدن به عشق قدیمی

ایران نوشت:چندی قبل مردی به‌نام محسن با مراجعه به پلیس مدعی شد دوچرخه گرانقیمتش که مخصوص کوهستان است از سوی همسایه شان به‌نام سیامک سرقت شده است. مأموران با شکایت این جوان به خانه سیامک رفتند و دوچرخه شاکی را در انبار خانه او پیدا کردند.

 سیامک منکر سرقت دوچرخه بود و گفت روحش هم از این ماجرا خبر ندارد، اما وی بازداشت شد. در حالی که این پرونده در دادگاه عمومی در حال رسیدگی بود، این بار سیامک از محسن شکایت کرد و گفت که نقشه سرقت دوچرخه در واقع پاپوشی بوده تا او را به زندان بیندازند چرا که محسن عاشق همسر من است و می‌خواهد مرا از سر راه بردارد.

سیامک در این شکایت به قضات شعبه ۱۲ دادگاه کیفری استان تهران گفت: من دو سال قبل با مرجان ازدواج کردم. چند ماه قبل همسرم اصرار کرد که من خانه‌ام را بفروشم و در نزدیکی خانه مادرش خانه‌ای بخرم. من هم قبول کردم. اما مدتی بعد متوجه تغییر رفتارهای همسرم شدم هر روز رابطه ما بدتر می‌شد و او بهانه گیر شده بود و سر هر موضوعی دعوا راه می‌انداخت و قهر می‌کرد. برایم خیلی عجیب بود که چرا مرجان چنین رفتاری دارد وقتی تحقیق کردم فهمیدم همسرم با پسر همسایه به‌نام محسن سال‌ها دوست بوده‌اند و عشق عمیقی داشته‌اند. وقتی محسن از من شکایت کرد و به زندان افتادم چندبار از طریق زندان با من تماس گرفت و پیشنهاد داد در قبال طلاق همسرم رضایت بگیرم. من از این حرف شوکه شدم و گفتم زنم را طلاق نمی‌دهم.

اما او در کمال بی‌شرمی به من گفت همسرت عاشق من است و ما می‌خواهیم با هم ازدواج کنیم و تو چاره‌ای بجز طلاق دادن او نداری. حالا من درخواست بازداشت هردو نفر و تحقیق در این باره را دارم.

بدین ترتیب دادگاه زن و مرد جوان را احضار کرد. مرجان در دادگاه منکر این ارتباط شد، اما محسن گفت: وقتی از سیامک به اتهام دزدی شکایت کردم، مرجان به سراغ من آمد و گفت حاضر است برای اینکه به شوهرش رضایت بدهم با من ارتباط داشته باشد. من و مرجان همدیگر را دوست داشتیم و من منکر این عشق نیستم. اما بعد از اینکه شنیدم او ازدواج کرده کاری با او نداشتم و فقط چند باری او را در محله دیدم و خاطرات برایم زنده شد. اما سیامک وقتی فهمید من و مرجان قبلاً با هم دوست بوده‌ایم خیلی عصبانی شد و به من گفت تلافی می‌کنم به همین خاطر هم دوچرخه من را دزدید.

بعد از گفته‌های متهمان و شاکی پرونده دستور بررسی بیشتر ادعای سیامک از سوی دادگاه صادر شد و به درخواست دادگاه تلفن هردو متهم توسط کارشناسان مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا ادعای سیامک مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *