شناسه خبر: 21375 منتشر شده در مورخ: 1399/5/1 ساعت: 00:05 گروه: اجتماعی  
برنامه های اوقات فراغت در آموزش و پرورش استثنایی + فایل صوتی
گفتگو با ماندانا فرجی مدیر پرورشی تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی

برنامه های اوقات فراغت در آموزش و پرورش استثنایی + فایل صوتی

آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش آموزان امسال علاوه بر پایگاههای تابستانی که همان مدارس هستند در فضای مجازی و شبکه شاد هم برنامه هایی دارد.

به گزارش ایران سپیدماندانا فرجی، مدیر پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این باره می گوید: برنامه های ما از 21 تیرماه آغاز شده است و امسال به سه صورت کلاس داریم یکسری از کلاسها مجازی هستند؛ یکسری حضوری و یکسری هم همراه با دانش آموزان عاد هستند که این مورد بیشتر مخصوص دانش آموزان تلفیقی و فراگیر است و دانش آموزانی که بهره هوشی عادی دارند مانند نابینایان و معلولان جسمی حرکتی که شرکت در آنها از طریق ثبت نام در سامانه همگام اتفاق می افتد. آموزشهای مجازی از طریق عضویت و ثبت نام همه دانش آموزان در همه گروههای معلولیتی در فضای شبکه شاد است و آموزش حضوری برای استانهایی است که در وضعیت سفید کرونایی قرار دارند البته این حضور با رعایت همه پروتکلهای بهداشتی صورت می گیرد. مثلا اگر سال گذشته کلاسهای ما بین 7-10 نفر بود امسال حداکثر شرکت کننده در هر کلاس 3 نفر است. در آموزش مجازی هر مدرسه ای که بیش از 20 نفر می خواستند در کلاسهای آن مدرسه شرکت کنند به عنوان یک پایگاه ثبت و توسط مدیر مدرسه یک گروه تشکیل شده است و مدیر رابط پایگاه تابستانه با اداره کل شده است. فعالیتهای پایگاه در حیطه های دینی، هنری، مهارتی و ورزشی هستند. . شعار ما در پایگاه اوقات فراغت امسال هر دانش آموز یک نقش و هر دانش آموز یک مهارت است یکی از برنامه های پرورشی در تابستان این است که هر دانش آموز یک نقش را در مدرسه  بپذیرد این را با فضای مجازی کلید زدیم تا وقتی مدارس باز شوند دانش آموزان بتوانند مهارتهای اجتماعی را در مدرسه تمرین کنند. و هر کدام یک نقش. را بپذیرند مثلا یکی رئیس جمهور شود یکی شهردار و یکی پزشک و در یکحالت در یک مدرسه چندین نقش کلیدی را ارائه دهند.

فعالیتها در این چهار حیطه با 28 برنامه انجام می شود در حوزه دینی روانخوانی و صوت و لحن قرآن و حفظ قرآن و آشنایی با نماز را داریم و در حوزه هنری آموزش عروسک سازی،نقاشی، خوشنویسی، قصه گویی و آشنایی با شعر و هنرهای آوایی و در حوزه های مهارتی هم آشنایی با بهداشت، کمکهای اولیه، محیط زیست، درختکاری و پرورش گل را و در حوزه های ورزشی بازیهای بومی و آموزش شطرنج را برای نابینایان داریم. و بوچیا را برای بچه های جسمی حرکتی. محتواهایی که در پایگاهها نیاز داشتیم توسط استانها تهیه شده و در پایگاهها در شبکه شاد بارگذاری شده است. در شبکه شاد یک سری محتوا هم به صورت کلی از طرف سازمان تهیه شده است.

س: این چهار عنوان فعالیت در فضای مجازی هم وجود دارد؟

ج: بله هر دانش آموز می تواند فعالیتی را که دوست دارد انتخاب کند مثلا اگر شطرنج را دوست دارد فیلم آموزش شطرنج به نابینایان تهیه شده و در شبکه شاد موجود است.بیشتر آموزشها هم خانواده محور است یعنی خانواده در کنار فرزند آموزشها را تمرین می کند. مثل آموزش عروسک سازی وگل آرایی و بچه هایی که می توانند مستقل کار کنند هم می توانند از این فیلمها استفاده کنند.پایگاههای آموزشی که از طرف آموزش و پرورش و معاونت پرورشی در مدارس عادی به وجود آمده اند هم محتواهای خوبی دارند که در صدد هستیم این محتواها را تهیه کنیم تا دانش آموزان ما هم از آنها استفاده کنند بعلاوه چندین آموزش را تا حال با زبان اشاره ارائه کرده ایم. در مدارسی که پایگاه حضوری هستند هم همکاران ما مانند سالهای گذشته آموزش می دهند

س: آموزشها بر اساس امکانات هر پایگاه و علاقه بچه ها تقسیم می شوند؟

ج: سالهای گذشته بحث مهارتهای زندگی را داشتیم که برای خانواده ها هم ارائه می شد چون مادران هم مجاز بودند در کلاسها شرکت کنند هم در کلاسهای مشاوره و هم در کلاسهای مهارتی.

س: این کلاسها هزینه ای هم دارد؟

ج: خیر هزینه ای ندارد. تمام هزینه های پایگاههای تابستانه توسط سازمان به استان پرداخت می شود.

س: پایگاهها در همه مقاطع تحصیلی وجود دارد؟

ج: بله معمولا بچه های دوره ابتدایی دوم به بعد و متوسطه ها خیلی بیشتر شرکت می کنند. مخصوصا بچه های متوسطه ای که در حوزه های کار و دانش و کارهای مهارتی هستند در فعالیتهای تابستانه خیلی فعال هستند.

س: دانش آموزانی که هنوز در پایگاه شرکت نکرده اند هم می توانند مراجعه داشته باشند؟

ج: هر کدام از دانش آموزان که در شبکه شاد هستند با تماس با مدیرشان در پایگاه اوقات فراغت مدرسه ثبت نام می شوند فکر می کنیم امسال بیش از 800 مدرسه پایگاه اوقات فراغت داشته باشد

فایل صوتی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *