شناسه خبر: 21366 منتشر شده در مورخ: 1399/4/31 ساعت: 11:35 گروه: اجتماعی  
نابینایان چشم انتظار حمایت هستند
مدیرعامل انجمن نابینایان ایران:

نابینایان چشم انتظار حمایت هستند

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران گفت: در شرایط کنونی و با شیوع کرونا، مشکلات نابینایان نسبت به دیگر افراد جامعه دوچندان شده و از نظر وضعیت معیشتی با محدودیت‌ها و فشار اقتصادی بیشتری مواجه هستند، از این رو به حمایت ویژه بخش دولتی و نهادهای مربوطه نیاز دارند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا علی اکبر جمالی افزود: افراد دارای معلولیت به دلیل نوع معلولیتی که دارند، پیش از این با محدودیت هایی در زندگی دست و پنجه نرم می کردند اما اکنون و با شرایط جدید جامعه و شیوع کرونا، بیش از بقیه دچار مشکل شده اند. از محدود شدن وضعیت معیشتی و عدم پذیرش در محیط های کاری گرفته تا بحران اقتصادی ، محدود شدن فعالیت هایشان در بیرون از خانه.مدیرعامل انجمن نابینایان ایران ادامه داد: بچه های نابینا همیشه با محدودیت هایی در پیدا کردن کار مواجه هستند و به زحمت کار پیدا می کنند. این درحالیست که با شیوع کرونا فعالیت آنها نیز محدودتر شده است. برای مثال دوستان نابینایی را می شناسیم که پیش از این از طریق دستفروشی امرار معاش می کردند اما حالا به دلیل فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی کسی از آنها چیزی نمی خرد و به زحمت نان به خانه می برند. وی تصریح کرد: این درحالیست که در وضعیت کنونی امکان یافتن کار نیز برای این افراد بسیار محدود شده زیرا خیلی از شرکت های خصوصی تعطیل یا نیمه تعطیل شده یا اقدام به تعدیل نیرو کرده اند.جمالی با بیان اینکه نابینایان در استفاده از فضای مجازی و کسب و کار از این طریق نیز مشکلاتی دارند، خاطرنشان کرد: عده ای از افراد نابینا در استفاده از فضای مجازی آموزش دیده و به اینترنت و کامپیوتر دسترسی دارند اما خیلی از این افراد به دلیل مشکلات اقتصادی حتی ابزار استفاده از فضای مجازی و اینترنت را ندارند و گروهی از آنها نیز آموزشی در این خصوص ندیده اند.وی تاکید کرد: در این میان تعداد محدودی هستند که محصولی را در فضای مجازی برای فروش گذاشته اند و در این شرایط خیلی از افراد دارای معلولیت مثل نابینایان نیاز به حمایت بخش دولتی دارند.مدیرعامل انجمن نابینایان با بیان اینکه دولت و سازمان های متولی باید بیش از بقیه به افراد معلول توجه کنند، خاطرنشان کرد: اگر در شرایط کنونی و به دلیل بیماری، وضعیت معیشتی برای گروه هایی از افراد جامعه با محدودیت همراه شده باشد، بدون شک برای نابینایان با محدودیت های بیشتری همراه است. به همین دلیل در این بخش نیاز به حمایت ویژه دولتی داریم.وی افزود: اغلب نابینایان در ایاب و ذهاب مشکل دارند و موانع زیادی پیش روی آنها وجود دارد که ممکن است سلامتشان را به خطر بیاندازد یا بعضی از اینها زن و شوهر هر دو نابینا هستند و در شرایط کنونی برای خرید بیرون از خانه مشکل دارند. شاید اگر دولت شرایطی را برای ایاب و ذهاب این افراد و سهولت در خرید و رفع نیازهای آنها بیرون از خانه فراهم می کرد، آنها با مشکلات کمتری مواجه می شدند.جمالی تصریح کرد: انجمن نابینایان در این شرایط با توزیع سبد ارزاق و سبد بهداشتی در چند نوبت سعی داشته بخشی از بار فشار اقتصادی و مشکلات این افراد را کم کند اما در شرایط کنونی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، باید بیش از قبل هوای یکدیگر به ویژه جامعه معلولان کشور را داشته باشیم تا زیر فشارها و محدودیت های کرونایی، زندگی آنها دچار مشکلات و محدودیت های بیشتر نشود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *