شناسه خبر: 2130 منتشر شده در مورخ: 1392/11/6 ساعت: 09:07 گروه: اجتماعی  
معلولان برای ورود به جامعه توانمند می شوند
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

معلولان برای ورود به جامعه توانمند می شوند

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: توانا کردن افراد معلول برای رسیدن به حداکثر استقلال و زندگی مستقل در جامعه را از اهداف مهم سازمان آموزش و پرورش استثنایی برشمرد .

بنا بر اعلام روز شنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرروش استثنایی کشور ، نامدار عبدالهیان در جمع کارکنان این سازمان اظهار داشت : متخصصان توان بخشی ، مشاوران ، معلمان و سرپرستان آموزشی در ارائه خدمات توان بخشی نقش موثری ایفا می کنند . 

وی در مورد فعالیت های توان بخشی گفت : توان بخشی فرآیندی است که در آن به فرد توانخواه کمک می شود تا توانایی از دست رفته خودرا پس از یک واقعه، بیماری یا آسیب که منجر به محدودیت عملکردی وی شده است، مجدداً به دست آورد و یابه بالاترین حدکارایی ممکن برسد .

وی ، پییشگیری از بروز معلولیت و پیشرفت آن ، افزایش آگاهی معلولان نسبت به توانایی های جسمی و روانی خویش ، و مقابله با استرس ، افسردگی ، خشم و کمبود اعتماد به نفس را از جمله اقدامات توان بخشی دانست .

عبداللهیان تطابق زندگی معلول با جامعه و سازگاری وی با اجتماع ، اهتمام به بازگشت فرد معلول به جامعه از طریق اشتغال و کسب استقلال مالی ، توانمند سازی خانواده ها دربرخورد با شرایط فرد معلول و همچنین ارتقاء سطح آگاهی عمومی نسبت به معلولان را از اهم برنامه های فعالان این بخش از سازمان برشمرد . 

معاون وزیر ، در خصوص اقدامات توان بخشی با حضور افراد مجرب اظهار داشت : معمولا ارائه اقدامات توان بخشی، و آموزش افراد معلول توسط تیم متشکل از پزشک عمومی آموزش دیده ، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، پرستار توانبخشی ، روانپزشک یا روانشناس بالینی و مددکار انجام می شود . 

وی همچنین گفت : درمدارس علاوه برمتخصصان توان بخشی، مشاور ، معلم وسرپرست آموزشی می توانند اعضای این تیم را تشکیل دهند .

رییس سازمان در تشریح مراحل کار واحد توان بخشی افزود : شناسایی به هنگام معلول ، تهیه اطلاعات مورد نیاز در خصوص عوامل اجتماعی وخانوادگی ، ارزیابی و نیاز سنجی فرد معلول و تعیین اولویت ها از اهداف عملیاتی توان بخشی است .

عبدالهیان همچنین تعیین یک یا چند عضو خانواده به عنوان مربی خانگی ، آموزش انفرادی و برگزاری کارگاه های آموزشی خانوادگی ، تحویل مواد آموزشی مورد نیاز ، ارائه ی حمایت های اجتماعی و همچنین ارزشیابی فرد معلول را از دیگر کارکردهای فعالان این بخش معرفی کرد .

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ، با تاکید بر فرایند درمان و حمایت و حفظ دامنه فعالیت ها ، داشتن آگاهی های اولیه در زمینه توان بخشی را عامل مهمی در ارائه برنامه های مفید و سازمان یافته ی این بخش ذکر کرد . 

وی به فعالیت نیروهای کاردرمانگر از ابتدای سال تحصیلی درمدارس اشاره کرد و گفت : بررسی رشد حرکتی وذهنی ، بازتابی ، عملکرد دست ، مهارت های حرکتی درشت وظریف برعهده فعالان بخش کاردرمانی است . 

این مقام مسوول در آموزش و پرورش ،ایجاد وتوسعه مهارت های درکی ، حرکتی وعملکرد یکپارچگی حسی ، آموزش مهارت ها ی روزمره زندگی ، و تجویز وسایل کمکی را برای دانش آموزان از دیگر برنامه های درمانی این بخش برشمرد . 

عبدالهیان یادآور شد : با توجه به اهمیت ادامه تمرین ها درمنزل ، ارتباط کار درمانگر با خانواده ، جهت ارائه نکات لازم ضروری است .

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ، گفتاردرمانی را یکی دیگر از رشته های توان بخشی برشمرد و ارزیابی وتعیین اولویت های درمانی دانش آموزان را مطابق با برنامه هفتگی منظم و به شکل انفرادی عنوان کرد .

وی برنامه های درمانی آسیب شناس گفتار و زبان برای رفع نیاز کودک جهت برقراری ارتباط وکاستن فاصله مهارت های گفتاری و زبانی دانش آموزان با نیازهای ویژه با افراد عادی را گامی موثر برای پیشبرد اهداف مورد نظر دانست . 

عبدالهیان ، همچنین به فعالیت شنوایی شناسی اشاره کرد و افزود : شنوایی شناس متخصصی است که علاوه بر شناسایی ، تشخیص و پایش بیماری های دستگاه شنوایی ودهلیزی گوش و مدیریت ودرمان اختلالات شنوایی ، تجویز و تنظیم سمعک ،کمک افزارهای شنوایی ، پیشنهاد انجام جراحی کاشت حلزونی وبرنامه ریزی کاشت حلزونی نیز برعهده ی وی است . 

معاون وزیر ، معاینه وتشخیص و درمان اختلالات بینایی ازطریق تجویز عینک ، لنزهای تماسی و انجام تمرینات و ورزش های چشمی و همچنین ارائه توصیه ها ودستورهای بهداشتی لازم جهت کارایی بیشتر سیستم بینایی دانش آموزان نابینا را از وظایف کارشناسان بینایی سنجی دانست .

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ، فیزیوتراپی را از دیگر رشته های توان بخشی ذکر کرد و هدف از این کار را پیشگیری از بیماری ها، درمان وبالا بردن سطح سلامت دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست 

 

 

انتهای پیام 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *