شناسه خبر: 21255 منتشر شده در مورخ: 1399/4/18 ساعت: 11:47 گروه: اجتماعی  
خیال همه راحت باشد/ دست به کانون نمی زنیم
سخنگوی شورای اسلامی شیراز به ایران سپید گفت

خیال همه راحت باشد/ دست به کانون نمی زنیم

در طول دو هفته ی اخیر, خبر اقدام شهرداری شیراز به تخریب ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در باغ ملی این شهر توریستی, جنجال زیادی به پا کرد.

به گزارش ایران سپید  مخصوصاً این جنجال ها زمانی شدت گرفت که مشخص شد بخشی از کسانی که از خدمات آموزشی و فرهنگی کانون بهره مند می شوند, جزو شهروندان معلول هستند. چند سال قبل ساختمان شماره ی دوی کانون به وسیله ی شهرداری شیراز تخریب شده بود و انتشار خبر تخریب ساختمان شماره یک, سر و صدا های زیادی ایجاد کرد. در همین زمینه, به منظور حصول پاسخ شفاف از سوی مسئولان شهری شیراز, در خصوص صحت و سقم این خبر از سعید نظری, سخنگوی شورای اسلامی شیراز استعلام کردیم. وی در گفت و گو با ما ابعاد ماجرا را چنین تشریح کرد: «اواخر دهه ی 40 ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ورودی باغ ملی احداث و بهره برداری شد. بر اساس بررسی هایی که در شورای شهر انجام شد, مقرر گردید باغ ملی به باغ موزه ی ملی موسیقی تغییر کاربری دهد. مشاوران و کارشناسان متخصص برای بررسی وضعیت این مجموعه انتخاب شدند و بعد از ارزیابی هایی که انجام شد و بر اساس گزارش هایی که کارشناسان و مشاوران ارائه دادند, مشخص شد یکسری از سازه های آنجا به مجموعه ی تاریخی محور عرفان زیان می زنند. علاوه بر این, یکسری مشکلات امنیتی-اجتماعی به واسطه ی اینکه آن باغ از دست مردم خارج شده بود, وجود داشت.»

سخنگوی شورای اسلامی شیراز در ادامه به مخالفت اکثر اعضای شورا با تخریب ساختمان کانون اشاره کرد: «وقتی گزارش ارائه شد, اکثر اعضای شورای شهر با تخریب کانون مخالفت کردند. وقتی از ساختمان کانون بازدید کردیم, کارشناس مشاور بر خطرزا بودن به واسطه ی فرسوده بودن ساختمان تأکید داشت و معتقد بود اینجا برای کودکان و نوجوانان امن نیست. خود مدیران کانون هم این نکته را تأیید کردند.»

نظری در پاسخ به پرسش ما پیرامون صرف هزینه ای بالغ بر 100 میلیون تومان برای مناسب سازی این ساختمان, ضمن تأیید این هزینه کرد, اظهار داشت که مناسب سازی های لازم چندان استاندارد نیست: «خود شما یک خبرنگار اعزام کنید تا از نزدیک مشاهده کند که تا چه میزان این مناسب سازی استاندارد است. خود ساختمان در بلندی قرار گرفته؛ یعنی بنای آن از سطح باغ ملی بلندتر است. ضمن اینکه قدمت تاریخی هم ندارد که حد اقل بر آن نکته تکیه شود؛ یک ساختمان معمولییست. ارزش این مجموعه از جنبه ی فرهنگی قابل توجه است که چهره های شاخصی از آن به جامعه وارد شده اند. در جلسه ای که با حضور مدیران کانون, اعضای شورای شهر, شهدار و طراح طرح داشتیم, همه بر این عقیده بودند که ساختمان فعلی از نظر آموزشی الآن مناسب نیست و خطرناک است. به نظر می رسد مسئولان کانون بعضی جا ها تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته و نظرشان را تغییر داده اند.»

سعید نظری با اشاره به تخریب ساختمان شماره دوی کانون, اظهار داشت که این ساختمان ها متعلق به شهرداریست و هیچ مدرکی دال بر وقفی بودن آن وجود ندارد: «متأسفانه در دوره ی قبل, ساختمان شماره دوی کانون واقع در پارک ولیعصر از سوی شهرداری تخریب شد, بدون اینکه در قبال آن, معوضی به کانون داده شود. البته نباید این را فراموش کنیم که ساختمان های کانون متعلق به شهرداریست. این موضوع را از اداره ی ثبت استانی استعلام کردیم و معلوم شد مالکیت شهرداری بر این ساختمان ها, مربوط به همان دهه ی چهل است؛ اساساً ساختمان های کانون به وسیله ی شهرداری همان زمان ساخته شد. اگر عده ای معتقدند این ساختمان ها وقفی هستند, اسناد آن را ارائه دهند.»

نظری در ادامه به این موضوع هم اشاره کرد که ساختمان هایی به عنوان معوض برای کانون پیشبینی کرده اند: «ما در شورای شهر در حال بررسی این هستیم که محل مناسبی برای کانون در نظر بگیریم. البته هنوز احتمالات وجود دارد؛ اما یکی از جا هایی که احتمال اختصاص آن به کانون وجود دارد, فرهنگسرای کتاب است که از نظر مناسب سازی قابل توجه است. ولی هنوز نتیجه ی نهایی در این زمینه حاصل نشده است. اینطور نیست که ما موضوع کانون را به حال خود رها کرده و خدای نکرده به شهروندان معلول توجه نکنیم.»

سخنگوی شورای اسلامی شیراز در پایان اظهار کرد که برخلاف جنجال هایی که به وجود آمده, شهرداری هنوز اقدامی برای تخریب ساختمان شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام نداده است: «عده ای شایع کردند که شهرداری قصد تخریب کانون را دارد تا تالار احداث کند. اصلاً چنین نیست؛ قرار نیست تالاری ساخته شود. آنچه مقرر شده این است که مجموعه ی باغ ملی از سازه های فرسوده خالی شود. فعلاً قرار نیست کانون تخریب شود. گرچه شهرداری نامه ی تخلیه ی ساختمان را ارسال کرده بود؛ اما شورا ورود کرد تا دقیقتر موضوع بررسی شود. بنا بر این, ما تا زمانی که معوض این ساختمان ها را به کانون ندهیم؛ تا نظر کانون را جلب نکنیم؛ تا زمانی که ساختمان استاندارد مد نظر کانون را در اختیار مدیران آنجا قرار ندهیم حتی ساختمان شماره دو را جبران نکنیم, خیال همه راحت باشد که به این کانون دست نخواهیم زد. یک کمیته ی سه نفره متشکل از شهردار منطقه ی سه, یکی از اعضای شورای شهر و مدیر کانون را مأمور کردیم که موضوع را بررسی کنند و هر توافقی که در این زمینه کردند, ما هم به آن عمل می کنیم.»

سعید نظری
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *