شناسه خبر: 21233 منتشر شده در مورخ: 1399/4/17 ساعت: 11:07 گروه: اجتماعی  
تخریب کانونی با قدمت تاریخی + فایل صوتی
گفتگو با داود ایزدی مسئول حراست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس

تخریب کانونی با قدمت تاریخی + فایل صوتی

در ماجرای تخریب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شیراز، گفته های داود ایزدی، مسئول حراست کانون پرورش فکری استان فارس شنیدنی است

به گزارش ایران سپیدبعد از باغ ملی و بعد از ساختمان محوطه حافظیه که هر دو مربوط به تاریخ میانه اسلامی است. یعنی از قرون هفتم ، هشتم و نهم هجری در اینجا وجود داشته اند  یک ساختمان قدیمی دیگر در اینجا به نام ساختمان ادبیات و علوم انسانی وجود دارد که مربوط به دهه 20 و 30 هجری شمسی است بعد از اینها قدیم ترین ساختمان آن محور تاریخی همین ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به عنوان اولین مرکز کانون در سال 49 ،بر اساس طرح خانه های کودک در فرانسه راه اندازی شده و با همان نقشه و مصالح در باغ ملی پیاده سازی شده است. ساز و کار و اساسنامه خانه های کودک این است که حتما باید در فضای سبز و باغ ملیها و پارکها باشند. و بیش از 70-80 درصد کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فضای سبز و باغات قرار دارند. شهرداری شیراز بنا به طرح ابداعی تعدادی از اعضای شورای شهر در جهت تعریض و بهسازی باغ ملی شیراز قصد دارند این ساختمان را خراب کنند و می گویند این ساختمان استحکام ندارد. ما می گوییم این ساختمان بیش از نیم قرن سرپا است و در انواع زلزله ها و سیلها باقی مانده است. و اگر الان ظاهرش خسته و یا کمرنگ است آن را بهسازی کنید. و به عنوان موزه کودک یا نوجوان یا مرکزی فرهنگی از آن استفاده کنید. این ساختمان یک المان تاریخی می شود در محور فرهنگی که سمت راست باغ ملی و کانون پرورش فکری است و سمت چپ حافظیه است. این یک محور کاملا تاریخی و سنتی است. بسیاری از بزرگان و مسئولان این شهر در این کانون عضو بوده اند اینجا مثل بیمارستان نمازی شیراز است. ما هر چه گفتیم اینجا را تخریب نکنید. این را از ما بگیرید و بهسازی کنید تا این لحظه گوش نکرده اند. می گویند ما جای این ساختمان؛ ساختمان دیگری به شما می دهیم. ما می گوییم حتی اگر این را از ما گرفتید آن را تخریب نکنید. و کاربری متناسب با فرهنگ کودکی به آن بدهید. کسی اینگونه سازه ها را تخریب نمی کند. نمی دانم چرا 2-3 نفر از اعضای شورای شهر به شدت دنبال قضیه تخریب اینجا هستند. اینها می گویند دسترسی به باغ ملی محدود شده. اصلا باغ ملی دیگر دیوار ندارد. سروها و کاجهای چندین ثد ساله در آنجا هست شنیده های غیر رسمی ولی موثق حاکی از این است که می خواهند در آنجا پارکینگ طبقاتی بسازند یا آن را خانه تئاتر شهر بکنند. ما می گوییم حداقل آن را خانه تئاتر کودک و نوجوان کنید. من می دانم شهرداری و شورای شهر نهایتا قصد بهره برداری اقتصادی از اینجا دارند. این در حالیست که طبق اصل 3 و 30 قانون اساسی کلیه خدمات ما در اینجا رایگان است. حتی دیرآموزان، نابینایان، ناشنوایان  از اینجا خدمت می گیرند. . اینجا تنها مرکز ارائه خدمت به کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی و جسمی است.

س: زیربنای کانون چقدر است؟

ج: حدود 550 متر مربع. ساختمان یک طبقه و نیمه دوبلکس است و هیچ گونه مرتفع سازی ندارد. در عید مردم با فعالیتهای این کانون آشنا می شوند پنجره کانون که باز می شود مسافران پشت آن در باغ ملی ایستاده اند. و سروها و کاجهای چند صد ساله دیده می شود. رئیس شورای شهر در یک اظهار نظر غیر رسانه ای گفته تا پایان دولت فعلی تخریب اینجا منتفی است ولی ظاهرا معنای آن این است که تملک و در اختیار گیری منتفی نیست.

س: آیا تملک ساختمان در دستشهرداری است؟

ج: کلمه تملک موضوعیت ندارد چون زمین باغ ملی؛ وقف است. در اراضی وقفی حافظیه، ورزشگاه حافظیه و کانون پرورش فکری و باغ ملی و فضای سبز آن ایجاد شده است. در واقع ما و شهرداری دارای بهره مالکانه هستیم. کسانی که بهره مالکانه و حق قدمت در بهره وری از عرصه هستند طبق کمیسیون ماده 5 نمی توانند چیزی را به همدیگر تحمیل کنند. چون هیچ یک مالک با سند رسمی نیستند. ولی چون شهرداری متولی فضای سبز است می گوییم در اختیار شهرداری است ضمن اینکه خود شهرداری در آنجا چند ساختمان دارد سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری در همانجا است اما نمی خواهند ساختمانهای خودشان را خراب کنند و این ساختمان را که رو به خیابان و محور اصلی سنگفرش شده  شهر است و مسافر از همه جای ایران و خارج از ایران می پذیرد  را هدف قرار داده اند.

گفتگو با داود ایزدی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *