شناسه خبر: 21219 منتشر شده در مورخ: 1399/4/15 ساعت: 13:05 گروه: اجتماعی  
شروع کلاسهای تابستانی مراکز فراگیر کانون + فایل صوتی
گفتگو با طاهره بشیر، کارشناس مراکز فراگیر کانون

شروع کلاسهای تابستانی مراکز فراگیر کانون + فایل صوتی

بعد از تعطیلات کرونایی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، آموزشهای تابستانه خود را آغاز خواهد کرد. در این رابطه گفتگویی داشتیم با طاهره بشیر، کارشناس مراکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان تهران.

به گزارش ایران سپیدخانم بشیر می گوید: در سال 1380 کانون با همکاری سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش استثنایی و یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل یکی از کتابخانه های خود را در پارک فدک تهران تجهیز و آماده سازی  کرد تا در کنار بچه های عادی، بچه های نابینا، ناشنوا و معلول جسمی، حرکتی هم از خدمات کانون استفاده کنند.

س: در تهران چند کتابخانه فراگیر داریم؟

ج: در تهران در حال حاضر 5 کتابخانه فراگیر داریم و تقریبا در مراکز تمام استانها حداقل یک کتابخانه فراگیر وجود دارد. در این کتابخانه ها منابع مطالعاتی تجهیزات و مربیهای آموزش دیده وجود دارند که به بچه های با نیازهای ویژه در کنار بچه های عادی خدمات می دهند. در کانون کتاب محور همه فعالیتهاست ولی کانون بیش از 100 فعالیت علمی، فرهنگی هنری و ادبی مختلف هم برای بچه ها دارد که اطلاعاتش در سایت kpf.ir موجود است. اما به طور ویژه در مراکز فراگیر استان تهران بچه ها می توانند از بسیاری از این فعالیتها به صورت کاملا رایگان استفاده کنند . برای بعضی از کلاسهای تخصصی هم تخفیف گذاشته ایم. من می دانم بچه هایی که نیازهای ویژه دارند هزینه های اضافی زیادی دارند. و خیلی خوب است که بتوانند از فعالیتهای ما به طور رایگان استفاده کنند. ولی فعلا در کارگاههای تخصصی ما با 50 درصد تخفیف ثبت نام می شوند.   البته این هزینه نسبت به کلاسهای آموزشی خارج از کانون ناچیز است.  الان پنج مرکز فراگیر کانون آماده عضوگیری هستند و کودکان نابینا می توانند به صورت صد در صد رایگان از فعالیتهای عمومی شامل قصه گویی، شعرخوانی ، نقد کتاب و فعالیتهای دیگر استفاده کنند.

س: سن ثبت نام شدگان در چه رنجی است؟

ج: مخاطب ما کودک و نوجوان هستند. از 7 سال تا 16 سال می توانند عضو کتابخانه شوند و از برنامه ها استفاده کنند.

س: دریافت کتاب به صورت حضوری است؟

ج: با شیوع کرونا فعالیتهای حضوری ما متوقف شده بود اما از 15 تیر قرار است خدمات ما به صورت حضوری ارائه شود. که این کار با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام می شود.

س: در باره کلاسها و فرصت ثبت نام بگویید؟

ج: قرار بود ثبت نام از 5تا 15 تیر ماه انجام شود اما احتمالا تا 20 تیر ماه تمدید می شود. افراد باید به نزدیکترین مرکز فراگیر به محل سکونتشان مراجعه کنند و فهرست کلاسهای آن مرکز را ببینند کودکان نابینا می توانند در کلاس نقاشی، خوشنویسی، عروسک سازی، تئاتر عروسکی و هر کلاس دیگری که در آن مرکز ارائه می شود ثبت نام کنند.

س: کلاسهای غیر حضوری چگونه هستند؟

ج: کانون روی سایت kpf.ir کارگاههای مجازی ارائه می دهد که ثبت نام آن کلاسها از روی سایت انجام می شود.و زمان شروع کلاسها هم مشخص شده است. کلاسهای مجازی کشوری برگزار می شود و در این کلاسها دو کارگاه برای بچه های ناشنوا مناسب سازی شده است و خانم مهرنوش تنهایی کلاسها را همزمان با اجرا اشاره می کننداین دو کلاس عبارتند از: .کلاس نوشتن خلاق و کلاس کاردستی. این کار به صورت پایلوت انجام می شود.

س: برای بچه های نابینا چه کلاسهایی قابل استفاده است؟

ج: کلاسهای موسیقی، نوشتن خلاق،کلاس شعر و قصه و حتی شطرنج. در مرکز 21 کانون در پارک فدک مربی آموزش شطرنج برای نابینایان هم داریم. کلاسها به مرکزی که مراجعه می کنند و خدماتی که آن مرکز ارائه می دهد بستگی دارد. حتی اگر بچه ها در کارگاهها هم شرکت نکنند امانت گرفتن کتاب و فعالیتهای عمومی که حول کتاب شکل می گیرد بسیار مفید هستند.خوبی  بزرگ کتابخانه های فراگیر این است که بچه ها کنار هم هستند و هدف هم همین بوده که بچه ها از هم جدا نباشند چون قرار است در جامعه با هم زندگی کنند.

س: آیا کتابها به شکل بریل و صوتی هستند؟

ج: کتابهای لمسی تصویری ما خیلی محدود هستند و یکی از مراکز اصلا این نوع کتابها را ندارد ولی کتابهای بریل وجود دارند کانون هم یکسری کتاب گویا دارد و " کتاب آوا " هم یکسری کتاب گویا دارد که پارسال منتشر و رونمایی شد.

س: درباره فعالیتهای کانون برای سایر بچه ها هم بگویید؟

ج: برای بچه های دیگر هم همین کلاسها وجود دارد ولی کلاسها برای آنها تخفیف ندارد. منتها در مراکز فراگیر ساز تخصصی نداریم ولی در دو سه مرکز دیگر کانون ساز تخصصی هم وجود دارد.

س: در شرایط کرونایی که بازگشاییها با تأخیر انجام می شود بازگشایی کانون به چه صورت است؟

ج: این موضوع خیلی محل مناقشه است. ما هم مدت زمان طولانی تعطیل بودیم و دو ماه هم هست بدون حضور اعضا بازگشایی شده ایم منتها الان تصمیم گرفته شده که با رعایت موارد بهداشتی برنامه های حضوری شروع شوند. به همکاران هم گفته ایم که به والدین بگویند که فعلا اینطوری است و به هر دلیلی که تعطیل اعلام شود فعالیتها دوباره به فضای مجازی انتقال می یابد.

س:آیا  در مراکز به نکات بهداشتی هم دقت می شود؟

ج: حتما استفاده از ماسک توصیه می شود خود خانواده ها هم باید مراقبت کنند  و بچه ها باید با فاصله بنشینند و تعداد بچه ها در کلاس کم باشد این موارد به صورت دستورالعمل به مراکز گفته شدهاست.

س: نابینایان در استانهای دیگر هم می توانند به مراکز کانون مراجعه کنند؟

ج: بله باید به مراکز فراگیر مراجعه کنند و از کلاسها استفاده کنند.

گفتگو با طاهره بشیر
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *