شناسه خبر: 21218 منتشر شده در مورخ: 1399/4/14 ساعت: 14:20 گروه: اجتماعی  
شباهت ها و تفاوت های آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی

شباهت ها و تفاوت های آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به بیان شباهت ها و تفاوت های آموزش و پرورش استثنایی و آموزش و پرورش عادی پرداخت و اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ است و از زمان تاسیس تاکنون ۱۷.۵ برابر پوشش تحصیلی دانش آموزان، ۸ برابر اعتبارات، ۸۲ برابر شیوه تلفیقی فراگیر و ۴۲ برابر اعتبارات ایاب و ذهاب در آن افزایش یافته است.

به گزارش ایران سپید وی با بیان  اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمامی مأموریت های آموزش و پرورش عادی را برعهده دارد و علاوه بر آن در سه قلمرو نیز  خدمات ویژه به آموزش و پرورش عادی ارائه می نماید اظهار داشت: اولین قلمرو برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی است که نزدیک به یک و نیم میلیون کودک را سالانه از ابعاد مختلف تحصیلی و سلامت مورد سنجش قرار می‌دهد و امسال ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار خواهند گرفت.

وی افزود: دومین قلمرو ارائه خدمات از طریق ۷۴۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به تمامی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری است.

وی گفت: سومین قلمرو  طرح تلفیقی فراگیر است که در ده سال گذشته  ۸۲ برابر افزایش یافته است و رویکرد تفکیک را با چرخش تحول آفرین به سمت تلفیق پیش می برد.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر فعالیت های آموزش و پرورش عادی و سه ماموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه و مهم‌ دیگر را نیز بر عهده دارد اظهار داشت: ارائه خدمات و بسته های حمایتی و توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه یک فعالیت مهم آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود: این خدمات شامل بسته های  توانبخشی در سه قلمرو،  بسته های حمایتی توانبخشی در ۷ آیتم با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان، خدمات حرفه ای توانبخشی درون و برون مدرسه ای و خدمات مشاوره ای حرفه ای است.

معاون وزیر در ادامه  به بیان تفاوت های آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی  پرداخت واظهار داشت:  آموزش و پرورش عادی کار خود را بر اساس برنامه درس ملی پیش می برد اما آموزش و پرورش استثنایی بر مبنای برنامه درسی انطباق یافته با ارائه خدمات ویژه حرکت می کند.

وی افزود: آموزش و پرورش عادی در ۴ دوره خدمات به دانش آموزان ارائه می نماید اما آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر ۴ دوره در دو دوره حرفه ای و پیش حرفه ای نیز خدمات به دانش آموزان دارای آسیب ذهنی ارائه می نماید.

وی گفت: ارزشیابی در آموزش و پرورش عادی نتیجه محور و در آموزش و پرورش استثنایی فرایند محور است و از بعد قوانین نیز آموزش و پرورش عادی دارای مقررات با حداقل انعطاف است و این در حالی است که آموزش و پرورش استثنایی قوانین منعطف و ویژه دارد.

معاون وزیر با بیان تفاوت های  دیگر آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی افزود: هزینه های مالی، اقتصادی ، حرفه ای و زمانی در آموزش و پرورش استثنایی ۵ برابر آموزش و پرورش عادی است.

وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی کتاب های ویژه و مناسب سازی شده دارد و تاکنون نیز بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و درسنامه مناسب سازی شده است.

وی گفت: وظیفه آموزش و پرورش عادی آموزش به همراه پرورش است  و ماهیت کار نیز حرفه ای است و در آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر آموزش و پرورش، توانبخشی نیز  اضافه شده و ماهیت کار نیز تخصصی و حرفه ای است.

معاون وزیر در ادامه گفت: در آموزش و پرورش عادی دوره پیش دبستانی اگر چه دوره ای رسمی است اما اجباری نیست درحالیکه در آموزش و پرورش استثنایی این دوره هم رسمی و هم اجباری است و علاوه بر آن می تواند از بدو تولد نیز وجود داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه سه بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است افزود: در سال جاری علاوه بر برنامه های معمول و مرسوم که به شکل کمی و کیفی ارتقا یافته است و ۶۳ درصد آنها تاسیسی و نوآورانه است  سه بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی، مدرسه انطباقی و توسعه مشارکت ها با ۸۳‌درصد برنامه های نوآورانه نیز طراحی و به اجرا گذاشته شده است.

حسینی  در پایان با اشاره به مشقت‌ها و سختی‌های کار تدریس به دانش آموزان استثنایی، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که حق ویژه‌ای برای معلمین استثنایی داشته باشیم.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *