حسینی: پوشش آموزش استثنایی کشور ۱۷.۵ برابر شدرییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، گفت: پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی کشور از ابتدای تاسیس تاکنون ۱۷.۵ برابر افزایش یافته است و وضعیت قم نیز به لحاظ سرانه فضای آموزشی دانشآموزان استثنایی درخوب است. |
به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا سید جواد حسینی در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش قم، افزود: استاندارد فضای آموزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه ۲۷.۵ مترمربع است که این رقم در حالحاضر ۱۰ متر مربع است و استان قم با ۲۸.۵ مترمربع از استاندارد بالاتر قرار دارد. وی گفت: آموزش و پرورش استثنایی در ۱۶۰۰ مدرسه اختصاصی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا ۱۵۲ هزار دانش آموز را زیر پوشش خود قرار داده است.حسینی همچنین، به بیان اشتراکات آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی پرداخت و افزود: در طرح تلفیقی فراگیر دانش آموزان استثنایی در ۲۰ هزار مدرسه عادی پذیرا در حال تحصیل هستند و مدارس تلفیقی فراگیر گامی در جهت حرکت به سمت مدارس ترکیبی است.رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: در سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان به پوشش ۹۷.۶ درصدی رسیده ایم و در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی طرح هدفگذاری شده است.حسینی با بیان اینکه ۷۴۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور داریم، گفت: ۹ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در استان قم واقع شده است و بر اساس آمایش سرزمینی، این استان به ۱۹ مرکز جدید دیگر نیاز دارد که در صورت اختصاص فضای مناسب ، این مراکز از سوی آموزش و پرورش استثنایی تجهیز خواهند شد.وی در بخش دیگر سخنان خود؛ با بیان اینکه وجود مبنای نظری در حوزه آموزش و پرورش موجب تقویت فعالیت ها می شود، ادامه داد: فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش اصولی است که محور تمام تصمیم گیری هاست.وی نخستین اصل را «اصل توسعه انسان مبنا» دانست و گفت: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از توسعه دوره های فناوری محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می شود.حسینی با تاکید بر اینکه امروزه توسعه انسان محور است و در این توسعه انسان ها نقش اصلی را ایفا می نمایند، اظهار داشت: انسان ها به عنوان یک منبع انسانی هستند و زمانی می توانند در توسعه نقش موثری ایفا نمایند که تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است که منابع انسانی را به سرمایه های انسانی تبدیل نماید و در آن صورت شاهد تحقق توسعه در ابعاد گوناگون خواهیم بود.معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: امروزه در کشورهای توسعه یافته بیش از ۷۰ درصد توسعه مبتنی بر منابع و سرمایه های انسانی است و این وضعیت در کشورهای در حال توسعه و ایران کمتر از ۳۲ درصد می باشد.وی با بیان اینکه نظریه توسعه انسان مبنا از ۲ جهت برای ما اهمیت دارد، افزود: اولین جهت این است که همه انسان ها باید در توسعه نقش آفرینی کنند و از منبع انسانی تبدیل به سرمایه انسانی شوند.رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: وقتی از همه انسان ها و نقش آنها در توسعه سخن می گوییم؛ دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز شامل می شود که با تعلیم و تربیت از طریق آموزش و پرورش نقش خود را در توسعه ایفا می نمایند.وی تصریح کرد: دومین جهت این است که همه انسان ها بهویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه باید از مواهب توسعه بهره مند شوند و در چنین وضعیتی است که جامعه دوستدار انسان شکل خواهد گرفت و این رسالت بزرگی است که بر دوش آموزش و پرورش استثنایی است.حسینی با بیان اینکه جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کتاب، کودک و معلول است؛ افزود: جامعه دوستدار انسان با ارتقای کیفیت و عدالت آمیخته است و رسیدن به جامعه دوستدار انسان از طریق آموزش و پرورش دوستدار انسان امکان پذیر است.وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) خدمت به خانواده شهدا را به مثابه خدمت به پیامبر اعظم(ص) و خدمت به معلولان را به مثابه خدمت به شهدا می دانند و در واقع خدمت به معلولان و دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمت به پیامبر اعظم(ص) است.معاون وزیر آموزش و پرورش دومین اصل را «اصل تفاوت های فردی» برشمرد و خاطرنشان کرد: انسان ها با یکدیگر متفاوتند و تفاوت انسان ها را باید دارایی آنها در نظر گرفت.وی اضافه کرد: اگر با نگاه دارایی محور به دانش آموزان با نیازهای ویژه نگاه کنیم، ارزش های واقعی این دانش آموزان روشن خواهد شد.رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: ما باید خویش را با انسانیت و فضایل دست نخورده دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی کنیم.وی اصل بعدی را «اصل تطابق و مناسب سازی» دانست و افزود: نظام تعلیم و تربیت جامعه باید برای رشد و توسعه انسان ها همه ظرفیت و امکانات را فراهم نماید و یکی از الزامات نظام آموزش و پرورش دانش آموزان با نیاز ویژه تطابق سازی و مناسب سازی فضا و تجهیزات، محتوا و منابع، معلمان، دانش آموزان عادی، اولیا و مربیان است.حسینی اظهار داشت: بر اساس این اصل که همراستا با نظریه امتداد می باشد انسان ها ظرفیت ها و حواسی دارند که «توسعه» امتداد این حواس است.وی افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه دارای نقایصی هستند که باید آموزش و پرورش با فناوری نقایص آنان را جبران کند و بر همین اساس نهضت توان افزایی برای تامین تجهیزات آموزشی و توانبخشی این دانش آموزان در آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شده است.رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه بر اساس این اصول بسته تحولی مدرسه انطباقی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است، افزود: معلمان، فضای مدرسه، کتابهای درسی، والدین، دانش آموزان عادی و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شود و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده، برای رشد همه جانبه دانش آموزان و مبتنی بر تفاوت های فردی را فراهم سازند.حسینی رسیدن به عدالت آموزشی را از اصول دیگر حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: شناسایی به موقع دانش آموزان استثنایی، زیر پوشش قرار دادن بهنگام و استاندارد همه آنها راه رسیدن به عدالت آموزشی است و در همین راستا بسته مداخلات طلایی و بهنگام در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است.وی افزود: یکی از اصول دیگر حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی استفاده از مدیریت مشارکتی است که در همین راستا بسته تحولی مشارکت ها تدوین شده است.حسینی با بیان اینکه نظریه علم بنیاد و پذیرش اصل تصمیم بدون تحقیق هرگز از دیگر اصول حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی است، افزود: بر همین اساس در آموزش و پرورش استثنایی کارگروه رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی با حضور صاحبنظران تشکیل شده است.وی گفت: دانش آموزان دیرآموز مظلوم ترین قشر آموزش و پرورش هستند که در قالب تفاهم نامه همکاری مشترک با معاونت آموزش ابتدایی امور آموزشی این دانش آموزان با جدیت پیگیری خواهد شد.بازدید از چند طرح در حال احداث آموزش و پرورش استثنایی قم و بازدید از حوزه امتحان نهایی دبیرستان ماندگار امام صادق(ع) و افتتاح آزمایشگاه این دبیرستان از برنامه های سفر یک روزه رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به استان قم بود.