شناسه خبر: 21069 منتشر شده در مورخ: 1399/3/26 ساعت: 13:37 گروه: اجتماعی  
انجام طرح سنجش در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه ، ۷۰۰ پایگاه تخصصی و 300 پایگاه عشایری و سیار

انجام طرح سنجش در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه ، ۷۰۰ پایگاه تخصصی و 300 پایگاه عشایری و سیار

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست خبری با عنوان « طرح سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی» از اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه ، ۷۰۰ پایگاه تخصصی و 300 پایگاه عشایری و سیار خبر داد.

به گزارش ایران سپید  دکتر سید جواد حسینی در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد، با اشاره به برنامه «سنجش سلامت جسمانی و آمادگی نوآموزان بدو ورود به دبستان» اظهار کرد:١٢راهبرد برای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مدنظر قرارگرفته شده است که یکی از راهبردهای سازمان جامعه ‌پذیری و اجتماعی شدن سازمان است که در این راهبرد خبرنگاران نقش اصلی ایفا می‌کنند و امیدواریم کمک‌کار سازمان باشید.

وی افزود: آموزش ‌و پرورش استثنایی با جمعیت کمتر و ویژه‌تر تمام مأموریت‌های آموزش‌وپرورش عادی در کارهایش تعریف‌شده است که در ١۶٠٠مدرسه خاص و ٢٠ هزار مدرسه پذیرا و ٧۴١مرکز اختلال یادگیری و ١۶مرکز مشاوره به دانش آموزان ارائه خدمت می‌کند.

انجام طرح سنجش از سال 1372

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به اهداف و ضرورت‌های طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی اظهار کرد:  طرح سنجش از سال 1372  آغاز شد و در سال 1375 و بر اساس  مصوبه هیات دولت آموزش‌وپرورش مکلف به انجام طرح شد و در قانون برنامه پنجم توسعه براین طرح تأکید شده است و بر این اساس ما موظف هستیم که طرح سنجش را انجام دهیم.

افزایش پوشش طرح سنجش از 1.5 درصد در سال 1372 به 99 درصد در سال 1399

 حسینی خاطرنشان کرد: با انجام این طرح دانش آموزان شناسایی خواهند شد و با تشخیص وضعیت آن‌ها قادر به‌جای دهی مناسب دانش آموزان در مدارس عادی و استثنایی خواهیم بود.

وی در ادامه بابیان پرسش‌هایی که باید در این طرح پاسخ داده شود، گفت: آیا همه دانش آموزان در بدو ورود متناسب با شرایط هوشی و سلامتی و شخصیتی شناسایی می‌شوند؟ در صورت شناسایی تحت پوشش قرار می‌گیرند؟ مداخلات بهنگام انجام می‌گیرد و آیا مداخلات از استانداردهای لازم برخوردار است؟

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تصریح کرد: این طرح در سال ۱۳۷۲با پوشش 1.5درصد آغازشده که برای سال ۱۳۹۹پوشش ۹۸درصدی را پیش‌بینی کرده‌ایم وخوشبختانه پیش‌دبستانی‌ها نیز در این طرح قرارگرفته‌اند و امیدوارم امسال حداقل ۶۰درصد تحت پوشش قرار بگیرند.

 ایجاد مرکز جامع آزمون‌ها برای ایجاد روایی و پایایی آزمون‌ها

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه مرکز جامع آزمون‌ها را در سازمان ایجاد کردیم تا آزمون‌ها از روایی و پایایی برخوردار باشند، گفت: از سه بسته تحولی سال ۱۳۹۹؛ مدرسه انطباقی، توسعه مشارکت‌ها و مداخلات بهنگام و طلایی استفاده کرده‌ایم و گام اصلی دربسته مداخلات بهنگام طرح سنجش دانش آموزان است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹هدف‌گذاری کردیم که ۸درصد افزایش پوشش تحصیلی در دوره پیش‌دبستانی داشته باشیم، گفت: ۱۵درصد افزایش خدمات حمایتی و توان‌بخشی در این دوره نیز خواهیم داشت و در سال گذشته 10،9 درصد دانش آموزان در دوره ابتدایی و 10،3 در دوره پیش‌دبستان ارجاع تخصصی هوش خورده‌اند.

حسینی افزود: در سال گذشته دانش آموزان با آسیب شنوایی 2.1 درصد، آسیب بینایی در دوره پیش‌دبستان 4.3 درصد و دانش آموزان با اختلال حرکتی 0،2 درصد بوده‌اند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تأکید کرد: از اهداف دیگر سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کمک به بهبود کیفی آموزش‌وپرورش و کنترل بعضی از عوامل مؤثر برافت تحصیلی دانش آموزان است.

5 تا 7 درصد دانش آموزان دیرآموز هستند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه سالانه حدود ۵تا 7 درصد دانش‌آموز دیرآموز داریم، گفت: دربسته تحولی بر روی این دانش آموزان هدف‌گذاری کرده‌ایم و به همراه معاونت آموزش ابتدایی بسته‌های مداخله طراحی خواهد شد و در مراکز اختلال یادگیری نیز پذیرای دانش آموزان دیرآموز خواهیم بود.

5.6 درصد پیش‌دبستانی‌ها و2،6 درصد کلاس اولی‌ها چپ‌دست هستند

حسینی با اشاره به برخی از آمارهای به‌دست‌آمده از طرح سنجش سال گذشته، اذعان کرد: در طرح سنجش سال ۱۳۹۸مشخص شد5.6 درصد پیش‌دبستانی‌ها و6.2 درصد دانش آموزان در بدو ورود چپ‌دست هستند. همچنین در سال گذشته 8،23 درصد دانش آموزان پیش‌دبستان سنجش شده دوره پیش از پیش‌دبستان را نگذرانده بودند

وی ادامه داد: 93.8 درصد نوآموزان بدو ورود، دوره پیش‌دبستان را گذرانده بودند و باید برای دانش‌آموزانی که دوره را نگذرانده‌اند پیش‌بینی دوره‌ای کنیم تا کیفیت آموزش کم نشود.

3.4 درصد پدران و 4،4 درصد مادران بی‌سواد هستند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: در طرح سنجش مشخص شد که 3.4 درصد پدران و 4،4 درصد مادران بی‌سواد هستند.

وی با اشاره به اینکه هدف دیگر حفظ و ارتقای سلامت و پیشگیری از معلولیت‌ها و بیماری‌ها است، اظهار کرد: در این طرح میزان شیوع اختلال جسمانی و روانی دانش آموزان بدو ورود پیش‌دبستان بررسی می‌شود و بر اساس یافته‌های این طرح شناسنامه سلامت الکترونیک تهیه و توصیه‌های بهداشتی اولیه ارائه می‌شود.

آمار جسمانی دانش آموزان؛ 3.9 درصد کوتاه‌قدی شدید،1.4درصد لاغری شدید،5،5 درصد چاق شدید

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خاطرنشان کرد: با انجام این طرح مشخص شد که 3.9درصد دچار کوتاه‌قدی شدید،1.4درصد دچار لاغری شدید و5،5 درصد فرزندان ما از چاقی شدید رنج می‌برند.

 پروتکل های بهداشتی از پیشگیری کرونا در پایگاه های سنجش رعایت می شود

وی با اشاره به شرایط شیوع کرونا، گفت: ستاد هماهنگی طرح سنجش تشکیل‌شده است و اولین گام نوبت‌دهی است و ۶۰هزار پایگاه در مدارس ابتدایی این کار را انجام می‌دهند تا برای سنجش دانش آموزان به ۱۲۰۰پایگاه اولیه معرفی شوند.

حسینی افزود: تلاش کردیم تا پایگاه‌های اولیه سهولت دسترسی برای والدین داشته باشند و دارای فضای مطلوب بهداشتی، اتاقی حداقل شش متر برای سنجش بینایی، اتاق ساکت و مجزا برای سنجش شنوایی، اتاق مجزا برای آزمون‌ها و اتاق انتظار باشد در اتاق انتظار والدین با رعایت پروتکل منتظر انجام سنجش فرزندانشان خواهند بود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تصریح کرد: درپایگاه‌های اولیه سنجشارزیابی‌های بینایی، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمانی حرکتی، اندازه‌گیری‌های توده بدنی، بیمارهای جلدی و نیاز به مراقبت ویژه سنجیده می‌شود.

وی  بابیان اینکه تعرفه امسال برای هر نوآموز۴۰هزار تومان است، گفت: در پایگاه اولیه شش نفر مستقر هستند و نزدیک به ۲۰هزار نفر در سراسر کشور متصدی طرح سنجش هستند. 

13 ممیزه برای افزایش کیفیت و پاسخ‌گویی در طرح سنجش

حسینی با اشاره به ۱۳ممیزه طرح سنجش اظهار کرد: زمان شروع یک ماه به تعویق افتاده است، افزایش پایگاه‌های اولیه به ۱۲۰۰مرکز، پذیرش۲۰نفر در طول روز، افزایش ساعات پذیرش در پایگاه، اختصاص اتاق انتظار، تخصیص۳۰دقیقه زمان به‌نوبت دهی دانش آموزان، با مجوز شورای راهبردی برای استان‌هایی که لازم است نوبت بعدازظهر ایجاد خواهد شد. همچنین پرداخت تعرفه از طریق درگاه و دستگاه پوز، نوبت‌دهی غیرحضوری، در اختیار قرار دادن دو سری ابزار برای آزمون‌ها، تمهید ضدعفونی‌کننده دست نوآموزان در هنگام ورود و خروج و الزام رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی که برای آن ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان تخصیص اعتبارشده است و تمامی این موارد ۱۳ممیزه طرح خواهد بود.

هرگونه ارزیابی‌های هوشی و غیر هوشی غیر از طرح سنجش، در دانش آموزان اختلال ایجاد می‌کند

وی با اشاره به اینکه برای هر استان۱۰درصد نیم‌بها و ۵درصد نیز رایگان برای پرداخت تعرفه طرح سنجش در نظر گرفته ‌شده است، گفت: سال گذشته تعرفه برای دانش آموزان مناطق سیل‌زده، زلزله ‌زده و عشایر کل کشور و مناطق محروم رایگان بود و امسال نیز به همین شکل خواهد بود.

حسینی اظهار کرد: در سراسر کشور ۷۰۰پایگاه تخصصی داریم که در آن سنجش‌های بینایی، شنوایی، اختلال حرکتی، بهره هوشی، اوتیسم، دیرآموزی ...انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خطاب به والدین گفت: فقط یک نفر از والدین به همراه دانش‌آموز باشد و هرگونه ارزیابی‌های هوشی و غیرهوشی غیر از طرح سنجش، اختلال ایجاد می‌کند و توصیه می‌کنیم این کار انجام نگیرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *