شناسه خبر: 21050 منتشر شده در مورخ: 1399/3/25 ساعت: 13:37 گروه: اجتماعی  
لزوم برگزاری مناقصات رقابتی در شهرداری کرج/ به مدیران فرصت بدهیم

لزوم برگزاری مناقصات رقابتی در شهرداری کرج/ به مدیران فرصت بدهیم

رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج با تاکید بر شفافیت فضای رقابتی در مناقصات شهرداری، گفت: در سازمان‌ها از جمله پسماند مناقصه‌های مستقل و رقابتی تری برگزار می‌شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر در گفتگو با عباس زارع رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج به اماواگرهای بودجه شهرداری کرج، وجود ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری به یکی از بانک‌ها که حالا درآمدهای نقدی برای بازپرداختش کافی نیست، وضعیت نیروی انسانی و حرف و حدیث‌های که درباره جذب نیرو آن‌هم از طریق برخی از اعضای شورای شهر انجام می‌شود، کمبودهای حوزه فرهنگ و وجود مافیا در برخی از سازمان‌های شهرداری پرداخته ایم. بخش نخست این گفتگو نوزدهم خرداد منتشر شد و بخش دوم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند.

*شورای پنجم با رویکرد فرهنگی بر سر کار آمد، آیا در این زمینه موفق بوده است؟

به نظرم شورای پنجم در حوزه فرهنگ خیلی موفق نبوده و دستاوردهای قابل توجهی ندارد. نگاه بنده به این حوزه ویژه است و معتقدم وقتی قرار است کاری انجام دهیم که در ارتباط مستقیم با مردم است باید ته مایه فرهنگی داشته باشد. برای مثال باید بگویم؛ اگر پلی ساخته می‌شود باید اثری ارزشمند و فاخر باشد و اِلمان هنری داشته باشد. اگر ساختمانی به عنوان کالبد ساخته می‌شود باید تأثیر معماری‌اش بر فرهنگ عمومی شهر مشهود باشد.در فرایندهای کاری شهرداری باید موضوع فرهنگ و هنر دیده شود و نباید در اجرای اقدامات فرهنگی به برگزاری کنسرت و جُنگ بسنده کرد، فرهنگ باید در اجزای مدیریت شهری خودش را نشان بدهد.معتقدم کالبد شهری در توسعه فرهنگی بی تأثر نیست. کالبد شهری هرچه بهبود یافته تر، متعالی و معنادارتر باشد می‌تواند بر فرهنگ ساکنان شهر تأثیر بیشتری بگذارد.بنده معتقدم برنامه ریزی مدیریت شهری باید به گونه‌ای باشد که ما شاهد اِلمان های هنری در جای جای شهر باشیم. متأسفانه ما در شهر کرج معماری فاخر نمی‌بینیم این در حالی است که معماری تأثیر فرهنگی زیادی در شهر می‌گذارد.در کرج هنوز اِلمان ها و فضاهای معنادار فرهنگی نداریم ولی مدیریت شهری تلاش کرده اتفاقات خوبی در حوزه فرایندهای کاری شهرداری مرتبط با فرهنگ رخ دهد.شورای پنجم در حوزه فرهنگ و هنر اقدامات خوبی انجام داده است. با تشکیل کمیسیون هنر و ارتباطات توانسته ایم بسیاری از هنرمندان و مشاهیر شهر را شناسایی کنیم.خانه هنرمندان کرج با حمایت شورای شهر شکل گرفته که در آینده تأثیر قابل توجهی بر توسعه هنر آن‌هم در رشته‌های مختلف خواهد داشت.

*به نظر می‌رسد شورای پنجم در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی برنامه‌های خوبی داشته که به دلیل نبودن بازوان اجرایی در شهرداری عملیاتی نشده است، نظر شما چیست؟ آیا شورا توانسته به شهرداری این مهم را القا کند که شهر به پروژه‌های عمرانی و فرهنگی همزمان نیاز دارد و همچنین شهر نیازمند تربیت مدیران فرهنگی است؟

با قسمت اول سوال شما موافقم. درباره قسمت دوم سوال باید بگویم؛ مشخصاً نه؛ در این حوزه موفق عمل نکرده ایم اما تلاش کردیم مدیران جوان و خوش فکر شهرداری حمایت شوند زیرا توسعه فرهنگ نیازمند مدیران فرهنگی است.ما نیازمند مدیرانی هستیم که فرهنگ و هنر را بشناسند ولی شهرداری کرج در این حوزه ضعف دارد. در کل باید گفت؛ طی سال‌های اخیر شاهد رگه‌های از توسعه فرهنگی در نهاد شهرداری هستیم که نیازمند رشد هرچه بیشتر است.بسیاری از مدیران شهرداری مهندس هستند و دید سخت افزاری دارند در حال که حوزه فرهنگ نیازمند دید نرم افزاری است.در حوزه اجتماعی نیز ما شاهد حضور جمعیت قابل توجهی در مناطق حاشیه‌ای شهر هستیم که متأثر از همجواری با پایتخت و چند شهر اقماری و زندان هاست و باعث فشار اجتماعی مضاعف به شهر می‌شود.وجود کودکان کار و متکدیان نیز نیازمند ساماندهی است در این زمینه اقداماتی انجام شده ولی کافی نیست. در حوزه زنان سرپرست خانوار و معلولان نیز اقداماتی صورت گرفته که نیازمند شتاب بیشتری است.به نظر بنده در این حوزه‌های اجتماعی نیازمند یک فهم دُرست و همکاری بین بخشی هستیم که هنوز به وجود نیامده است.در شورای پنجم اتفاقی خوب رقم خورد و نهاد حمایتی جدیدی با عنوان «بنیاد نیکوکاری شهر کرج» به وجود آمد. این بنیاد می‌تواند در حوزه کودکان کار، متکدیان و افراد بد سرپرست به خوبی کار کند و تأثیرگذار باشد.

*یکی دیگر از شعارهای شورای پنجم حمایت از سمن‌ها بوده است، آیا در اجرای اقدامات فرهنگی توانستید از ظرفیت سمن‌ها استفاده کند؟ در این زمینه موفق بوده اید؟

به درستی اشاره کردید، یکی از شعارهای شورای پنجم حمایت و توسعه سمن‌ها بود که باید بگویم؛ در این زمینه خیلی موفق نبوده ایم. به دلایل مختلف نتوانستیم خانه سمن‌ها را فعال کنیم.اما باید به چند طرحی که در شورای پنجم به تصویب رسید اشاره کنم؛ یکی از این طرح‌ها راه اندازی فرهنگسراهای خصوصی در کاربری‌های غیرمرتبط به منظور توسعه فضاهای فرهنگی بوده است.یکی دیگر از طرح‌ها به توسعه کتاب و کتابخوانی اختصاص دارد که متقاضیان می‌توانند در کاربری‌های متفاوت اقدام به راه اندازی کافه کتاب یا انتشارات کنند ولی بخش خصوصی به دلیل مشکلات اقتصادی از این طرح به خوبی استقبال نکرده است.

*آیا شورای پنجم اعتماد به نفس لازم برای پیشبرد اهداف تعیین شده را داشته است؟

بله؛ بنده اعتقاد دارم شورای پنجم مستقل بوده است. شاید در دوره‌های گذشته بزرگی وجود داشته که می گفته؛ همه دنبال رو باشند ولی در دوره پنجم اختلاف نظرها کاملاً عیان است، شاید در این دوره تصمیمات نادُرستی هم گرفته باشیم ولی غیرمستقل عمل نکرده ایم و افراد ذی‌نفوذ بیرونی نیز روی تصمیمات کلان شورا تأثیر نداشته اند.دُرست است که سال اول را با چالش‌های درونی و بیرونی گذراندیم ولی به نظرم از سال دوم خودمان را پیدا کردیم و کارها انجام شده است، هرچند ایده آل نیست.بنده معتقدم احزاب سیاسی در ارائه لیست آن‌هم در شهرهای کوچک موفق نبوده اند و اگر نهادهای اجتماعی درگیر می‌شدند، بهتر بود زیرا نهادهای اجتماعی وضعیت محلی را دقیق‌تر می‌دانند.شاید اگر نهادهای اجتماعی برای ارائه لیست شوراها تلاش می‌کردند افراد درد آشناتری در لیست قرار می‌گرفتند زیرا جایی که به شوراها نگاه سیاسی شده دستاوردهای خوبی حاصل نشده در حالی که نهادهای اجتماعی می‌توانند به صورت تخصصی مشکلات را حل کنند.

*به چالش‌های سال نخست شورا اشاره کردید و گفتید که از سال دوم خودتان را پیدا کردید، در زمان انتخاب شهردار شاهد ایجاد گروه هشت و پنج بودیم، آیا این ترکیب بهم خورده و ترکیب شورا در سال پایانی یکدست شده است؟

اختلاف نظر و سلیقه همیشه وجود دارد و غیرقابل کتمان است اما مانع انجام کار نشده است برای مثال اگر در صحن شورا حضور پیدا کنید شاهد انسجام میان اعضا در رأی دادن به لوایح مهم و استراتژیک خواهید بود حال ممکن است در این میان برخی راه خودشان را بروند، این موضوع به شهردار و سیستم مدیریت شهری بر می‌گردد که بداند آیا باید با شورا کار کند یا با افراد.سال نخست شورا با چالش گذشت ولی کار تعطیل نشد دُرست است که انرژی زیادی از ما گرفت ولی دقیق‌ترین متمم بودجه در سال ۹۶ تنظیم شد.اما باید به این نکته مهم اشاره کنم که مردم از لیست ۱۲ نفره که رأی آوردند انتظار چنین چالش‌های را نداشتند که البته انتظار به جایی هم بوده است.

*بسیاری بر این باور هستند که کرج شهر بانشاطی نیست؟ نظر شما چیست؟

بله؛ من هم موافقم که کرج شهر بانشاطی نیست ولی این نکته را نباید از خاطر دور داشت که ما در حوزه فرهنگ و هنر با محدودیت‌های مواجه هستیم. به نظر می‌رسد باید همه به این نتیجه برسیم که شهرمان با نشاط نیست و برای بانشاط کردن شهر تلاش کنیم. باید ببینیم با چه روش‌های می‌توانیم مردم را سرزنده و خوشحال کنیم و این موضوع فقط در ید اختیار شهرداری نیست. باید در سطحی عالی‌تر سیاست‌های دقیقی اتخاذ شود تا شهری بانشاط داشته باشیم.

*این سوال به وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز در کلان‌شهر کرج اختصاص دارد، دستگاه قضا مدعی شده که مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در کرج مؤثر نبوده است. در مناطق حاشیه‌ای نیز شاهد رشد فزاینده این پدیده هستیم به تعبیری می‌توان گفت برخی مدیران شهری چشم خود را بر این پدیده شوم بسته و به عبارتی خیانت می‌کنند، نظر شما چیست؟

منکر ساخت و سازهای غیرمجاز در کلان‌شهر کرج نیستیم. دو جور ساخت و ساز غیرمجاز داریم، یکی ساخت و سازهای است که روی اراضی پروانه دارد انجام می‌شود.اما در برخی ساخت و سازها می‌بینیم، نقشه‌ای که برای دریافت پروانه ارائه می‌شود با نقشه ساخته شده، تفاوت اساسی دارد که تخلف بوده و مرجع رسیدگی کننده، کمیسیون ماده ۱۰۰ است.تخلف‌های ساختمانی دارای پروانه با کاهش مواجه است و شورای پنجم نیز لایحه را بررسی کرده که طبق آن میزان تخلفات دو نقشه‌ای‌ها کاهش پیدا کند، در این خصوص کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی را شاهد هستیم.اتفاقی که افتاده این است که در مناطقی مانند مهرشهر، عظیمیه، گوهردشت، جهانشهر و مهرویلا کسی جسارت اضافه کردن سقف اضافه را ندارد ولی در برخی مناطق شاهد اضافه کردن سقف اضافه هستیم که از گذشته مرسوم بوده و تحت عنوان قولنامه ای به فروش می‌رسد و متأسفانه خریدار هم دارند. برای متوقف کردن این روند نیازمند مشارکت مردم هستیم.در برخی مناطق مانند حیدرآباد، حسن آباد و آق تپه شاهد هستیم برای دو طبقه پروانه می‌گیرند ولی شش طبقه می‌سازند.یک نوع ساخت و ساز دیگر در شهر کرج وجود دارد که مرتبط با مناطق حاشیه‌ای است و روی اراضی قولنامه ای بدون پروانه انجام می‌شود. کنترل شهرداری در این خصوص بالا رفته ولی متوقف نشده است، به هر حال با مجموعه‌ای عریض و طویل به نام شهرداری کرج رو به رو هستیم که گاهی افرادی مشکل داری نیز در سیستم وجود دارند و تخلفاتی نیز صورت ی گیرد.

*شنیده شده در برخی از سازمان‌های شهرداری از جمله سازمان مدیریت پسماند، مافیا وجود دارد؟ آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟

من شناختی نسبت به سازمان پسماند ندارم ولی در بررسی‌های انجام شده با روندها و رویه‌های مشکل داری مواجه شده ایم که از گذشته بوده است. به نظر می‌رسد پروژه‌های این سازمان در گذشته با حضور افراد و پیمانکاران ذیصلاح اجرا نمی شده که شاید این موضوع به ذهن متبادر شود که در این حوزه مافیا وجود دارد.در ادامه باید بگویم؛ طبق گزارش‌های جدید مافیاها از سازمان فاصله گرفته و مناقصه‌های مستقل و رقابتی تری برگزار می‌شود.امیدواریم در محیطی کارشناسی و کاملاً شفاف شاهد حل مشکلات زیست محیطی مرکز دفن زباله (حلقه دره) در حوزه‌های جمع آوری، انتقال و دفن باشیم.

*شنیده شده فشارهای بیرونی برای انعقاد برخی قراردادها به سازمان مدیریت پسماند وارد می‌شود، اگر صحت دارد شورا چه کمکی می‌تواند بکند که در سیاست‌های این سازمانِ مهم خللی ایجاد نشود؟

ما خیلی متوجه این فشارها نبودیم ولی شورا از برنامه‌های سازمان پسماند حمایت می‌کند. بهرحال من یک نفر هستم و وکیل دوازده عضو دیگر نیستم ولی فکر می‌کنم ما باید به مدیریت این سازمان مهم فرصت دهیم تا مجموعه را بشناسد و برنامه ریزی کند.یکی از مشکلاتی که در سازمان پسماند وجود دارد تغیرات پی در پی مدیران است، بنده با تغییر مدیرعامل قبلی این سازمان هم مخالف بودم و صراحتاً مخالفتم را اعلام کردم و گفتم؛ این تدبیر نیست مدیری که هنوز یکسال از عمر مدیریتی‌اش نگذشته و تازه دارد مجموعه را می‌شناسد و کارها را پیش می‌برد و حتی تازه دارد مافیای پسماند را می‌شناسد، تغییر دهیم فضا وقتی ناشناخته باشد افراد سودجو سوءاستفاده می‌کنند.در حال حاضر هم مخالف تغییر مدیرعامل فعلی هستم. به اعتقاد بنده باید به مدیران فرصت دهیم شاید مدیر جدید تازه شناخت پیدا کرده و برنامه ریزی می‌کند باید اجازه‌ای اجرای برنامه‌ها را به او بدهیم.معتقدم تغییر سریع مدیریت یا به عبارتی عمر کوتاه مدیریتی در سازمان‌های تخصصی شهرداری از جمله پسماند خیانت است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *