شناسه خبر: 21006 منتشر شده در مورخ: 1399/3/20 ساعت: 13:05 گروه: اجتماعی  
فهرست مطالبات معلولان از مجلس یازدهم
جمعی از معلولان در نامه‌ای مطرح کردند

فهرست مطالبات معلولان از مجلس یازدهم

جمعی از معلولان در آغاز مجلس یازدهم لیستی از مشکلات و مطالباتشان تهیه کرده و به دفتر نمایندگان در برخی شهرها ارسال کردند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایلنا کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت با شروع به کار مجلس یازدهم، فهرست مطالبات افراد دارای معلولیت را با انتشار نامه‌ای به دفتر نمایندگان در شهرهای مختلف ارسال کرد.

در بخشی از بیانیه کمپین پیگیری افراد دارای معلولیت آمده است: بی‌شک گام اول برای تصمیم‌سازی‌ها و نظارت‌های صحیح بر پیشبرد حقوق ما شهروندان دارای معلولیت در عرصه قانون‌گذاری، شناخت صحیح از معلولیت منطبق با رویکردهای نوین حقوق بشری از سوی شما نماینده ملت است. امروزه بر اساس رویکرد حقوق بشری، فرد دارای معلولیت صرفاً به جهت آسیب جسمی، ذهنی و حسی نیست که معلول است، بلکه هرگاه موانع گوناگون محیطی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... فرد را بر مبنای برابر با دیگران در زندگی روزمره با مشکل مواجه سازد، معلول به شمار می‌آید.

در ادامه می‌خوانیم: با عنایت به تعریف یاد شده که مورد تاکید ماده یک کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت نیز می‌باشد، شما نماینده ملت در مقام قانون‌گذار می‌توانید، نقش موثر و بسزایی در برچیده نمودن موانع گوناگون ایفا نمائید.

نقش‌هایی که در پرتو تحقق مطالبات کلی ذیل، به عنوان برنامه راهبردی برای یک دوره نمایندگی چهار ساله در حوزه حقوق افراد دارای معلولیت قابل تحقق است:

۱. آشنایی صحیح و علمی با معلولیت، نیازهای اشخاص دارای معلولیت و قوانین موجود (قانون حمایت از حقوق معلولان ۱۳۹۷ و قانون مصوب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت ۱۳۸۷) جهت تصمیم‌سازی‌های کارآمد و موثر در این حوزه.

۲.پیگیری و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با اولویت معیشت، اشتغال، توانبخشی، بهداشت و درمان، دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی، مسکن و فرهنگ‌سازی.

۳.پافشاری و پیگیری جهت تخصیص بودجه لازم و کافی در هنگام تصویب قوانین بودجه‌ سالانه برای اجرای کامل و موثر قانون حمایت از حقوق معلولان.

۴.تلاش برای اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان به منظور رفع کاستی‌های موجود و تصویب قوانین و مقررات مورد نیاز دیگر همچون؛ اصل عدم تبعیض بر پایه معلولیت، به رسمیت شناختن زبان اشاره، درنظر گرفتن حقوق کودکان و زنان دارای معلولیت و سایر موارد با استفاده از نظرات فعالان و کارشناسان ذی‌ربط

۵.فعال نمودن فراکسیون معلولان و حضور فعال در آن.

۶.تلاش مصرانه و مجدانه جهت نظارت بر اجرای قانون مصوب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، قانون حمایت از حقوق معلولان و سایر مقررات مرتبط با افراد دارای معلولیت.

۷.اتخاذ رویکرد همه‌جانبه و یکپارچه به معلولیت در قانون‌گذاری. به نحوی که در تصویب کلیه قوانین در حد امکان مسائل مربوط به معلولیت نیز مورد پیش‌بینی قرار گیرد و نه صرفا به قوانین خاص معلولیت اکتفا شود.

۸.بهره جستن از نفوذ خویش در میان مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری برای پیشبرد حقوق افراد دارای معلولیت.

۹.بیان مسائل و مشکلات افراد دارای معلولیت در مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌ها و ترغیب افکار عمومی به منظور حمایت از آنان.

۱۰.طرح مسائل افراد دارای معلولیت در نطق‌ها و فرصت‌های به وجود آمده برای سخنرانی در صحن علنی مجلس و سایر نشست‌ها و جلسات.

۱۱.استفاده از ساز وکارهای تذکر، سوال و حتی استیضاح در جایی که حقوق افراد دارای معلولیت از سوی وزارتخانه‌های مربوطه نقض می‌شوند.

۱۲.انتصاب مشاور یا رابط آشنا با امور افراد دارای معلولیت به منظور تسهیل در پیگیری امور و در جریان قرار گرفتن مسائل و مشکلات آنان.

۱۳.همراهی و هم‌صدایی با برنامه‌ها، اهداف و سیاست‌های تشکل‌ها و کمپین‌های فعال در حوزه حقوق افراد دارای معلولیت و حمایت از آنان.

۱۴.در نظر گرفتن مسائل افراد دارای معلولیت با مطالعه برنامه‌های وزرای پیشنهادی از سوی رییس جمهور جهت رای اعتماد یا عدم اعتماد به آنان.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *