روزنامه شنبه 10 خرداد 1399وضعیت اشتغال نابینایان در بخش غیر دولتی در تاریکی فقدان اطلاعات - برگزاری آزمونهای حضوری در شرایط کرونایی - هر مددجو می تواند فقط یک دفترچه داشته باشد/ اصلاح و پایش اطلاعات مددجویان هر دو سه ماه یک بار - سفر نابینایان به دنیای عکسها با قابلیت Picture Smart در JAWS - هشتگ - جدول کلاسیک |
روزنامه «ایران سپید»
شنبه 10 خرداد 1399
7 شوال 1441
30 می 2020
سال بیست و چهارم شماره 6426
صاحب امتیاز:
خبرگزاری جمهوری اسلامی
مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وبسایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
........عناوین این شماره...
وضعیت اشتغال نابینایان در بخش غیر دولتی در تاریکی فقدان اطلاعات
برگزاری آزمونهای حضوری در شرایط کرونایی
هر مددجو می تواند فقط یک دفترچه داشته باشد/ اصلاح و پایش اطلاعات مددجویان هر دو سه ماه یک بار
سفر نابینایان به دنیای عکسها با قابلیت Picture Smart در JAWS
.........سخن هفته
* وضعیت اشتغال نابینایان در بخش غیر دولتی در تاریکی فقدان اطلاعات: آنچه از بررسی از اطلاعات موجود تاکید می کنم اطلاعات موجود از وضعیت اشتغال نابینایان در کشور مشهود است تاکید و پیگیری اشتغال در بخش دولتی است. به عبارت دیگر نابینایان شاید به دلیل تعداد بالای تحصیلکرده ها در میان گروه های مختلف دارای معلولیت کشور عمدتا به دنبال جذب در بخش دولتی هستند. البته یک علت عمده دیگر این امر امنیت ناشی از اشتغال در بخش دولتی ست. امنیت اشتغال یکی ازبزرگترین دغدغه های افراد دارای معلولیت است زیرا بسیاری از این افراد پس از یافتن شغل نگران حفظ یا از دست دادن آن هستند. لذا امنیت ثبات شغلی یکی از بزرگترین نگرانی های آن دسته از افراد معلولی ست که توانسته اند به شغلی دست پیدا کنند. در مورد نابینایان نیزاین دغدغه وجود دارد اما مشکل آنجاست که تصویر روشنی از وضعیت اشتغال نابینایان در بخش دولتی نداریم به عبارت دیگر با محدود شدن وضعیت اشتغال نابینایان در بخش دولتی و ضرورت جذب آن ها در بخش های غیر دولتی مهمترین مسئله بررسی وضعیت اطلس اشتغال نابینایان در بخش غیر دولتی است. چند درصد از نابینایان در بخش غیر دولتی کار می کنند آن هم چه بخش غیر دولتی آیا در نهادهای عمومی یا در بخش خصوصی؟ چند درصد آن ها در تعاونی ها کار می کنند؟ سهم بخش تعاون در اشتغال نابینایان چقدر است؟ عمده نابینایان شاغل در بخش خصوصی دارای چه مشاغلی هستند و چه وضعیتی را از نظر درآمدی دارا هستند؟ تمام این ابهامات موجب می شود که برنامه ریزی هدایت و حمایت از اشتغال نابینایان در بخش غیر دولتی بسیار سخت شود به عبارت دیگر شاید عدم برنامه ریزی برای اشتغال نابینایان در بخش غیر دولتی باشد که خود موجب ابهامات شدید در وضعیت اطلاعاتی این بخش می شود. این چرخه معیوب عدم برنامه ریزی و عدم وجود اطلاعات مشخص در مورد اشتغال نابینایان در بخش غیر دولتی معلوم نیست تا کجا می تواند ادامه یابد. در سال های اخیر شبکه تشکل های نابینایان کشور چاووش و به طور قطع برخی دیگر از تشکل های استانی و شهرستانی متناسب با بضاعت خود در صدد طرح روند مشخص ایجاد اشتغال برای نابینایان در بخش غیردولتی بوده اند اما متاسفانه این امر همچنان با مشکلات و موانع جدی روبروست. به نظر میرسد به دلیل عدم وجود برنامه ریزی واحد و سیاست گذاری مشخص در حمایت از اشتغال نابینایان در بخش غیردولتی بسیاری از نابینایانی که نتوانسته اند در بخش دولتی جذب شوند همچنان با عدم اشتغال روبرو باشند. چه تعداد از نابینایان توانسته اند با کمک های دولتی کارآفرینی کنند یا کارآفرینی برای خود یا کارآفرینی برای سایر نابینایان و شاید افراد دیگر معلول و حتی افراد فاقد معلول. چرا در این زمینه اطلاعات مشخص وجود ندارد؟ اما از طرف دیگر هر ساله شاهد اعلام گزارش هایی دال بر ایجاد اشتغال در برای بخش کثیری از معلولان در بخش غیر دولتی هستیم که متاسفانه همواره بر عدم شفافیت این آمار تاکید کرده ایم و از مسئولان خواسته ایم که به طور مشخص آمار ارائه شده را به شکلی شفاف و با جزئیات کامل اعلام کنند که مشخص شود چه تعداد از افراد دارای معلولیت در بخش غیر دولتی و در چه شاخه هایی عملاً دارای اشتغال شده اند. به هر حال این یک ضرورت مبرم است که باید وضعیت اشتغال معلولان از جمله نابینایان در بخش غیر دولتی مشخص و راه های حمایت از آن به طور روشن تعریف شود. قانون حمایت از معلولان مصوب سال 1396 تلاشی بود برای شفاف سازی و طرح ضرورت سیاست گذاری در این خصوص که با پیگیری تشکل های نابینایان می تواند به فرجام نهایی خود برسد یعنی استفاده از بودجه و منابع اشتغال کشور برای افراد نابینا و گرفتن سهم عادلانه آن ها از منابع ملی در ایجاد اشتغال بویژه در بخش غیر دولتی.
............گفتگو ویژه
* برگزاری آزمونهای حضوری در شرایط کرونایی: به جز امتحانات پایه نهم و دوازدهم، آزمونهای سایر دانش آموزان به صورت غیر حضوری برگزار می شود. اما برای اینکه ببینیم چه پروتکلهای بهداشتی در مدارس برای برگزاری حضوری امتحانات در نظر گرفته شده است با سعید دولابی؛ مدیر مجتمع نابینایان امید مشهد گفتگویی داشتیم.او می گوید: دانش آموزان پایه دوازدهم در حوزه نههایی با دانش آموزان عادی امتحان می دهند که این آزمون در سالنی بزرگ با رعایت فاصله دو متری و استفاده از ماسک و دستکش برگزار می شود اما دانش آموزان پایه نهم در مدرسه خودمان امتحان می دهند. سالنی را با دو سه اتاق در نظر گرفته ایم و هر کس می خواهد وارد مجموعه شود از کادر مدرسه تا دانش آموزان باید با ماسک و دستکش وارد شوند و قبل از ورود جلوی درب موکتی آغشته به مواد ضدعفونی کننده انداخته ایم که هر کس برای ورود باید از روی آن بگذرد و ته کفشش نیز تمیز شود. برای ورود به جلسه دانش آموز باید دوباره دستهایش را بشووید و ضدعفونی کند و با ماسک وارد شود. اتاق و میزها هم به صورت مرتب با مواد ضدعفونی کننده تمیز می شوند تا دانش آموزان وارد یک محیط کاملا بهداشتی شوند
س: سرویس رفت و آمد دانش آموزان چه طور است؟
ج: بچه ها نمی توانند با یک سرویس به مدرسه بیایند لذا برای این چند امتحان از اولیا خواسته ایم که با فرزندشان به مدرسه بیایند و برای آن اگر هزینه ای بخواهند مدرسه به آنها پرداخت می کند. از طرفی بچه ها وقتی به مدرسه می آیند در طول مسیر دستهایشان آلوده می شود برای همین وقتی با اولیا می آیند آنها مراقب بچه ها خواهند بود. برای زمان آزمون اولیا در مدرسه می مانند تا وقتی آزمون تمام شد با فرزندشان به خانه بروند.
س: بچه ها از جلوی درب مدرسه تا محل آزمون چگونه هدایت می شوند؟
ج: مدرسه ما یک الگوی مناسب سازی در کشور است مسیر ویژه ای روی زمین قرار دارد که دانش آموز را تا درب سالن می آورد با این همه نیروهای ما در حیاط هستند و به محض ورود دانش آموز او را تا محل امتحان همراهی می کنند البته اول برای شستشوی دست او را می برند بعد یک ماسک نو به او می دهند و بعد داخل کلاس می شوند
مجتمع نابینایان عبدالعظیم تهران در پایه دوازدهم دانش آموزی ندارد اما دانش آموزان پایه نهم این مجتمع نیز با رعایت موازین بهداشتی در جلسه آزمون حاضر می شوند خانم سیری مدیر این مجتمع می گوید: امتحانات پایه نهم از ده خرداد شروع می شود در مورد سرویس هم با شهرداری صحبت کرده ایم با توجه به اینکه چندین سال است سرویس بچه ها رایگان است خواستیم که برای امتحانات هم سرویس گذاشته شود و در حال رایزنی هستیم ما کلا چهار دانش آموز پایه نهم داریم که دو تا از بچه ها مسیرشان به هم می خورد این 4 دانش آموز را می توانیم با دو سرویس به مدرسه بیاوریم.
س: برای آزمون چه تدابیری اندیشیده اید؟
ج: با توجه به دستورالعمل اعلام شده از طرف آموزش و پرورش سالن اجتماعات مدرسه را آماده کرده ایم و صندلیها را با فاصله از هم قرار داده ایم استفاده از ماسک و دستکش هم برای دانش آموزان الزامی است خود مدرسه هم این ملزومات را تهیه کرده است محل آزمون هم ضدعفونی شده و بعد از رفتن دانش آموزان هم دوباره ضدعفونی می شود
س: حین آزمون هم از ماسک استفاده می شود؟
ج: بله به دانش آموزان گفته ایم که ماسک داشته باشند ولی مدرسه هم ماسک و دستکش تهیه کرده است که اگر دانش آموز یا همکاری لازم داشت در اختیارش قرار گیرد.
..........گفتگو
* رئیس دبیرخانه ی بیمه و درمان سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید: هر مددجو می تواند فقط یک دفترچه داشته باشد/ اصلاح و پایش اطلاعات مددجویان هر دو سه ماه یک بار
هفته ی گذشته, نامه ای از سوی افسانه مشتری, رئیس دبیرخانه ی بیمه و درمان سازمان بهزیستی منتشر شد که از مددجویانی که دفترچه ی بیمه ندارند, میخواست برای دریافت دفترچه, اقدام کنند.
انتشار این نامه مخصوصاً در کانال ها و گروه های معلولان در شبکه های اجتماعی, بهانه ی خوبی شد تا در گفت و گویی کوتاه, وضعیت بیمه ی معلولان را از زبان افسانه مشتری بشنویم.
رئیس دبیرخانه ی بیمه و درمان سازمان بهزیستی ابتدا به تشکیل این دبیرخانه اشاره کرد و اظهار داشت: «دبیرخانه ی سازمان بهزیستی از سال 1391 تشکیل شده و از آن زمان, مددجویانی که خدمات مستمر یا غیر مستمر از سازمان دریافت می کنند, می توانند از خدمات دفترچه ی درمان که قبلاً به نام دفترچه ی خدمات درمانی بود, بهره مند شوند. اوایل که ما وارد دبیرخانه شدیم, اعتبارات سازمان کم بود و جوابگوی نیاز های مددجویان نبود که خوشبختانه از سال 95, با افزایش 300 و در سال بعد 400 درصدی اعتبار بیمه و درمان توانستیم صد درصد افراد واجد شرایط را تحت پوشش بیمه ی سازمان قرار دهیم.»
رئیس دبیرخانه ی بیمه و درمان سازمان بهزیستی در ادامه به موضوع بیمه ی سایر اقشار اشاره کرد و افزود: «بیمه ی درمانی بعد از مدتی تغییر نام داد به بیمه ی سایر اقشار. سایر اقشار شامل 5 گروه می شود که یکی از این گروه ها, سازمان بهزیستی و مددجویان تحت پوشش آن است. ما برای مددجویان تحت پوشش سازمان دفترچه ی بیمه صادر کردیم؛ اما برای اینکه بتوانیم به صد درصد جامعه ی هدف خدمات رسانی کنیم, شروع کردیم به پایش اطلاعات تمام مددجویان بیمه شده که در سامانه وجود داشت. نتیجتاً به این رسیدیم که هر فرد می تواند فقط یک دفترچه درمان داشته باشد. قاعدتاً در سامانه ی بیمه هم, همپوشانی لحاظ می شود؛ یعنی هفر فرد اگر از هر سازمان بیمه گر یا صندوق بیمه ای دارای دفترچه باشد, ما نمی توانیم دفترچه ی بیمه ی سایر اقشار یا بیمه ی رایگان سازمان را برای او صادر کنیم. حالا این بیمه می تواند مربوط به بانک, بیمه ی صندوق تأمین اجتماعی, بیمه ی روستایی حتی شهری, بیمه ی وزارت نفت باشد؛ در هر نوع بیمه ای فرد عضویت داشته باشد و دفترچه ی آن را هم داشته باشد و اسمش در سامانه ی بیمه فعال باشد, ناخودآگاه در سامانه ی سایر اقشار ما قرار نمی گیرد. به همین اعتبار, حدود 40 درصد آمار ما ریزش پیدا کرد. بنا بر این در سامانه سایر اقشار, فایل هایی ایجاد کردیم که مثلاً این معلول, این توانخواه, این نابینا دارای دفترچه ی بیمه ی تأمین اجتماعیست؛ بنا بر این مشمول خدمات سایر اقشار نمی شود.»
مشتری ادامه داد: «البته کسانی که مشمول بیمه ی سایر اقشار به علت بیمه شدن در یکی از مواردی که اشاره کردم نمی شوند, در صورتی که به هر دلیل بیمه ی آن ها قطع شد یا بیمه گر خدمات خود را ادامه نداد, به محض قطع شدن می توانیم این افراد را در لیست سایر اقشار وارد کنیم. برای اینکه شفاف شود بیمه ی افراد دقیقاً چه نوع بیمه ایست و از چه سالی بیمه ی تأمین اجتماعی یا سایر اقشار بودند, این اطلاعات را تفکیک کردیم که اولاً بتوانیم صد درصد افراد را وارد کنیم؛ ثانیاً از این طریق جلوی هدر رفتن منابع را بگیریم. البته مشکلاتی در استان ها ایجاد شده بود که طی برگزاری دوره هایی از سال گذشته تا امروز, مقرر شد اطلاعات مددجویان هر استان پایش شود. این اتفاق افتاد؛ اما من در ماه های گذشته می دیدم برخی معلولان اظهار می کنند که مراجعه کرده اند و به آن ها گفته شده که ثبت نامشان نمی کنند یا گفته شده باید هزینه پرداخت کنند یا مواردی مثل اینکه الآن سهمیه نداریم؛ فعلاً جا نداریم و... بنا بر این نتیجه گرفتیم که اطلاع رسانی را به خود مددجویان بکنیم و از آن ها بخواهیم مراجعه کنند و اگر کارشان انجام نشد, به کارشناس بیمه ی شهرستانشان مراجعه کنند تا اطلاعاتشان را بروز کنند.»
مشتری در پاسخ به پرسش ما راجع به محل مراجعه ی مددجویان اظهار داشت: «باید مددجویان به مددکارانشان مراجعه کنند تا اطلاعاتشان بروز شود؛ چون ما سامانه ی خودمان را هر سال اصلاح و پایش می کنیم که خرداد امسال, اطلاعات سال گذشته حذف می شود و اطلاعات سال 1399 تا 1400 بارگزاری می شود. لازم می دانم این نکته را مؤکداً تکرار کنم که در صورت قطع شدن بیمه ی مددجویی از سوی بیمه گر هایی که اسم بردم, ما بلافاصله می توانیم اسم او را وارد لیست سایر اقشار کنیم؛ اما این اتفاق زمانی می افتد که او به مددکار خود مراجعه کرده و اطلاعاتش را بروز کند؛ چون ما اطلاعاتی درباره ی فعال بودن یا غیر فعال بودن بیمه آن شخص در آنِ واحد نداریم. از سال 95 تا کنون ما هیچ مورد کسری برای ثبت اطلاعات بیمه نداشتیم؛ این طور نبوده که فردی مراجعه کند و پشت نوبت بماند؛ مگر اینکه اطلاعات مددجو از طریق استان یا شهرستان ارسال نشده باشد. مواردی هم بوده که در طول سال مراجعه کرده اند و ما باز چک لیست تهیه کرده ایم و اسامی این مددجویان را به بیمه ی سلامت داده ایم. در طول سال چند نوبت را اختصاص به پایش و اصلاح اطلاعاتی می دهیم که گاه ممکن است ناقص باشد. هر دو سه ماه یک بار این اطلاعات را از استان ها می گیریم, اصلاح می کنیم و وارد لیست سامانه می کنیم.»
...........فناوریهای امیدبخش
* سفر نابینایان به دنیای عکسها با قابلیت Picture Smart در JAWS: از نسخه ۲۰۱۹ صفحه خوان JAWS به بعد، قابلیتی به نام Picture Smart به انبوهِ امکانات این صفحه خوان قدیمی اضافه شده است. Picture Smart, قابلیتی است که به کاربر امکان میدهد عکسی را به JAWS معرفی کند و صفحه خوان هم میتواند به کمک هوش مصنوعی و چند ابزار ساده، محتوای عکس را برای کاربر توضیح دهد. آنچه در ادامه میخوانید، تجربه موزیسین نابینا، Dave Baker، در باره استفادهاش از این قابلیت است. Dave این تجربه را برای وبلاگ Freedom Scientific ارسال کرده است.
Dave Baker مینویسد: «من به عنوان یک آهنگساز مستقل، احتیاج دارم برای آهنگهایی که میسازم عکس انتخاب کنم و بعد آنها را به دست سفارش دهندهها برسانم یا بر روی کانالم در youtube قرار دهم. پیدا کردن یک نفر که بتواند عکسها را برایم توضیح دهد خیلی وقتها سخت میشود و تازه اگر پیدا هم کنم، تضمینی نیست که به شکلی بیطرفانه توضیحات را ارائه دهد. حالا میتوانم به کمک قابلیت Picture Smart در JAWS, این کار را به آسانی انجام دهم.
به عنوان یک آهنگساز آمبیِنت، زیاد از من خواسته میشود که قطعاتی با محوریت طبیعت بسازم. تصور کنید کار تصنیفِ یک قطعه با موضوع رعد و برق همین حالا تمام شده و میخواهم یک عکسِ مناسب برایش انتخاب کنم. وارد وبسایتی میشوم که معمولاً عکسهای هنری را از آنجا بارگیری میکنم. در کادر جستجو عبارت رعد و برق را مینویسم تا موتور جستجوی وبسایت، عکسهای مرتبط را برایم پیدا کند. نتایج بر روی صفحه ظاهر میشوند. به کمک کلیدهای O و Shift + O بر روی هر یک از نتایج قرار میگیرم. عکسها در قالب لینک نشان داده میشوند و فعلاً Picture Smart نمیتواند در توصیف آنها کمکی به من بکند. صاحبان عکسها معمولاً خودشان توضیح مختصری در باره عکسها مینویسند. به عکسی میرسم که صاحبش در توضیح عکس نوشته: جزیرهای در آرامشِ قبل از طوفان. قطعهای که ساختهام، با بادی چوبیها آغاز میشود و در میانه قطعه، همه ارکستر مشغول نواختن میشوند و سر آخر هم با همراهی غرش کوبهایها به پایان میرسد. حدسم این است که همین عکس ممکن است به کارم بیاید. آن را دانلود میکنم و به حرکت بر روی عکسهای بعدی ادامه میدهم. تمام عکسهایی را که احتمال میدهم به کارم خواهد آمد، دانلود میکنم.
حالا وقت آن رسیده که عکسها را شناسایی کنم. به پوشه دانلودهایم میروم و عکسها را پیدا میکنم. بر روی عکس قرار میگیرم و Picture Smart را فعال میکنم. برای فعال کردن این قابلیت، باید از فرمانهای چند لایهای JAWS استفاده کنم. اگر فرمان مربوط به Picture Smart را ندانم، به سادگی میتوانم بعد از فشردن Insert + Space، کلید J را بفشارم و با نوشتن عبارت Picture Smart, این قابلیت را در میان تمام فرمانها جستجو کنم. Picture Smart میتواند محتوای عکس را در یک فایل که از اینترنت دانلود کردهاید یا عکسی که با دوربین گرفته شده یا حتی بخشی از یک نرمافزار که هیچ چیزش در حالت عادی خوانده نمیشود، تشریح کند. Insert + Space و بعد P و سپس F را میفشارم تا محتوای عکس از سه زاویه برایم خوانده شود: جزئیات عکس، نوشتههای احتمالی داخل عکسها و همینطور Tag ها یا توضیحات کوتاهی که صاحبان عکسها به آنها اضافه میکنند. با این توضیحات، به سادگی میتوانم از جزئیات عکسها آگاه شوم و موارد مناسب را پیدا کنم و به آهنگهایی که میسازم، الصاق کنم.
..........هشتگ
* 31 اریبهشت آخرین روز مجلس دهم بود و این مجلس به کار خود پایان داد. در کنار نطقها و صحبتهای رئیس مجلس عکس یادگاری نمایندگان در
روز آخر خبرساز شد. در این عکس بیشتر نمایندگان ماسک و دستکش نداشتند و فاصله اجتماعی را هم رعایت نکرده بودند. نکتهای که به چشم بسیاری از کاربران آمد. و با انتشار این عکس درباره اش نوشتند: «آخرین عکس یادگاری مجلس دهم، بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی»، «از روزی که کرونا اومده، نمایندهها واسه اینکه از هم عقب نیفتن یکی پس از دیگری حالشون ادعا کردن که کرونا گرفتن و بعضاً وخیمه، وخامت حالشون تو این عکس پیداست!»
* آییننامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب شد و رئیس جمهوری این آئین نامه را ابلاغ کرد. قانونی که از آن استقبال زیادی شد چون زنان ایرانی که با مردان غیرایرانی ازدواج کرده اند تاکنون درباره این موضوع مشکالت زیادی داشتند. و فرزندانشان بدون شناسنامه میماندند. کاربران ایرانی با خوشحالی درباره این قانون نوشتند: «بالاخره با تلاش فعالان مدنی و رسانه ها و همراهی مجلس و دولت، مفهوم «سرزمین مادری» معنا یافت و حقوق شهروندی زنان ایرانی و فرزندانشان احیا شد.»، «با تصویب قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی، هر کودکی که خون زن ایرانی در رگ هایش جاری باشد، ایرانی است. اجراییشدن انتقال تابعیت مادری، اتفاق بسیار مهمی است و مشکل حدود یک میلیون نفر را حل میکند.»،«خوب یا بد، نقش وصیت مریم میرزاخانی مبنی بر تابعیت ایرانی برای فرزندش در تصویب و اجرای این قانون مؤثر است.»، «این قانون یکی از دستاوردهای زنان مجلس دهم و پیگیریهای جدی طیبه سیاوشی است»
* با وجود هشدارهایی که مسئولان وزارت بهداشت درباره سفر نکردن در تعطیالت عیدفطر دادند بسیاری از جادههای کشور و بخصوص جادههای شمالی شلوغ بودند و حتی ترافیک باعث شد جاده چالوس یک طرفه شود. کاربران زیادی از این رفتار ایراد گرفتند و به آن انتقاد کردند: «بنده خدا وزیر بهداشت به خودزنی افتاده که سفر تشریف نبرین بعد یه عده ۲۴ ساعته تو ترافیک با این وضعیت انتظار جاده موندن»، «جداً دارید کرونا رو شکست بدیم، تا دو روز تعطیل میشه چه خبره همه راه میافتن سمت شمال، الان ۴ ساعته که تو ترافیک جاده چالوس گیر کردیم، بابا نرید مسافرت دیگه اه»، «آدم اینستا رو باز میکنه همه دارن میرن مسافرت، انگار فقط من موندم که هنوز سر دستکش و ماسک دارم بحث میکنم با داداشم.»، «چرا همه رفتن مسافرت، استوری سفر میزارن! کرونا مگه رفته!؟ کسی اطلاعی داره! دیگه انقدرام کم عقل نیستن که اینجوری هجوم ببرن سمت شمال!»
* کنسرت آنلاین همایون شجریان ماجراهای زیادی داشت. آنهایی که میتوانستند کنسرت را ببینند از کیفیت آن مینوشتند اما حجم زیادی از نوشتههای کاربران به اینکه نتوانستهاند از طریق اپلیکیشنی که ایرانسل اعلام کرده بود
کنسرت را ببینند اختصاص داشت. وقتی ایرانسل در توئیترش اعلام کرد مردم میتوانتد بازپخش کنسرت را ببینند انتقادها بیشتر هم شد: «ایرانسل برای پخش زنده کنسرت همایون شجریان مدتها
تبلیغ کرده، از کاربران غیرایرانسلی نفری 10 هزار تومان گرفته. زمان کنسرت که شد، اپ از دسترس خارج شده، دریغ از یک خط توضیح در صفحات مجازی ایرانسل و لنز! به همین راحتی!»، «با آمار اولیه بزرگترین کنسرت آنلاین که هیچکس نتونست به صورت کامل تماشا کنه، ۷۱۰ هزار بیننده بود که با ورودی ۱۰ هزار تومنی چیزی بالغ بر ۷میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومن برای لنز و ایرانسل آورده داشت»، «میدونن به شخصه چقدر طرفدار همایون شجریان هستم و آهنگی ازش نیست که گوش نداده یا حفظ نباشم؛ اما در روزگاری که از کیهان کلهر تا متالیکا و خیلی از خوانندههای بزرگ داخل و خارج دیگه، لایو رایگان در اینستاگرام میذارن، لزوم کنسرتی با این تشکیلات چیه؟»، «من کنسرت همایون شجریان رو بدون مشکل با اینترنت خط ایرانسلم دیدم اما از توئیتها اینطور برمیاد که اکثر متقاضیها که حتی پول داده بودن نتونستن و این یه افتضاح تمام عیاره. حداقلش اینه که همه پیگیری کنن تا پولشون رو پس بگیرن.»
* خبر قتل دختری ۱۴ ساله به نام رومینا اشرفی توسط پدرش از خبرهای تلخ یکی دو روز گذشته بود. قتلی که پس از فرار دختر با پسر مورد عالقهاش انجام شد و باعث شد باز هم ماجرای قتلهای ناموسی سر زبانها بیفتد. سن بالای پسری که رومینا اشرفی به او علاقه داشت و آگهی ترحیم رومینا با اسامی تمام مردان خانواده و شباهت این ماجرا به موضوع فیلم «خانه
پدری» موضوعاتی بود که کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی درباره اش نوشتند: «کل ماجرا وحشتناک و دردناکه از پدر بیسواد نادون تا مادری که حتی اسمش هیچ کجای داستان نیست حتی در آگهی ترحیم! اما نکته ماجرا اینجاست که اون مرد ۳۵ ساله هم نباید راست راست راه بره! دختر زیر سن قانونی ۱۸ سال بوده.»، «فیلم خانه پدری چندبار توقیف شد، داستانش چی بود؟ روایتی شبیه همین قتل ناموسی رومینا اشرفی به دست پدرش. دختران این سرزمین، چیزی رو زندگی میکنن که قصه اش توی فیلمها منجر به توقیف اونها میشه و در نهایت تنها برای افراد بالای 15 سال اجازه اکران پیدا میکنه.»، «دردآور اینه دختر را کشتند و رو اعلامیه نام پدر نوشته شده، همون پدری که قاتله همون پدری که خودش را مالک میدونسته چون مادر هیچ کاره است اون تصمیم گرفت و کشت؛ چون فرزند اون بود. تنها اسم مردان فامیل نوشته شده همونها که تشخیص دادن باید بمیری تا آبروشون حفظ شه»، «کودک همسری/کودک عاشقی هر دو آسیب هست روی واژه عشق مانور ندید اشتباهه»، «در دادگاه ها کسی نمیپرسه چه کردید با این دختر که فرار رو بر قرار ترجیح داد؟»، «داستان
رومینا اشرفی داستان زندگی هزاران دختر از گوشه و کنار این مملکته که رسانه های شده و ما تونستیم ببینیم غصه بخوریم. غصه اون دخترایی که کسی زندگیشونو نفهمید رو کی بخوریم؟»، «قاتل رومینا داس پدر نبود، جهل امثال پدرش بود».
..........کشکول
* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 25 حرفی ما باید به 25 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول بدست آید. تعداد حروف هر پاسخ را بعد از هر سوال برای کمک به شما ذکر کرده ایم. سؤالات: 1. سنگ عربی (3) 2. حلقه فلزی داخل موتور ماشین (7) 3. ظرفیت الکتریکی (5) 4. ترازوی بزرگ (5) 5. فاتح مقدونی (6) 6. فرمانده نیروهای فرانسه در جنگ جهانی دوم (8) 7. بانی فرانسوی هندسه تحلیلی (5) 8. مرغ مردار خوار (4) 9. فراوان ترین کانی آهن (6) 10. بدل غسل (4) 11. واحد پتانسیل (3) 12. فیزیولوژی (9) 13. بالکن (5) 14. بذله گو (3) 15. فرزند ذکریا (4) 16. تارنما (6) 17. فرشته مهر در آیین زرتشت (5) 18. حماسه معروف هندویان (8) 19. فرزند کیقباد (5) 20. گل ناشکفته (4) 21. بالش (4) 22. لوزینه (6) 23. لقب امام پنجم (4) 24. فرعون مصر باستان (6) 25. وحشی (2). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: آفت عبادت سستی است.
* پاسخ سوالات جدول هفته گذشته: آتلانتا. فرد. تراش. عبادت کننده. بوتیمار. ام البنین. دیلماج. تیر. سایوز. سونیتن. توداییجی. یاکوزا. اتر. سمرقند. تراکتور