شناسه خبر: 20842 منتشر شده در مورخ: 1399/2/31 ساعت: 00:00 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

روزنامه چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

نقش مراکز «مثبت زندگی» در گسترش مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی - سه تن از مراجع تقلید قم میزان زکات فطره امسال را اعلام کردند - تجربه بستری شدن در بیمارستان از زبان نابینایان - واکسیناسیون کودکان خود را در دوران کرونا فراموش نکنید - محمد دوستی عنوان سومی تورنمنت آزاد بلژیک را از آن خود کرد - زندانی در دوره مرخصی، با گذاشتن چاقو زیر گلوی مامور انتظامی، یک بازداشتی را فراری داد

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

26 رمضان 1441

20 می 2020

سال بیست و چهارم شماره 6420

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

نقش مراکز «مثبت زندگی» در گسترش مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی

سه تن از مراجع تقلید قم میزان زکات فطره امسال را اعلام کردند

تجربه بستری شدن در بیمارستان از زبان نابینایان

واکسیناسیون کودکان خود را در دوران کرونا فراموش نکنید

محمد دوستی عنوان سومی تورنمنت آزاد بلژیک را ازآن خود کرد

زندانی در دوره مرخصی، با گذاشتن چاقو زیر گلوی مامور انتظامی، یک بازداشتی را فراری داد

 

.........ویژه

* نقش مراکز «مثبت زندگی» در گسترش مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی

معاون مشارکت‌های مردمی، مؤسسات غیردولتی، توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ مشارکت مردم در خدمت رسانی به جامعه هدف بهزیستی، بر ایفای نقش مراکز خدمات اجتماعی مثبت زندگی در جمع آوری مشارکتهای مردمی به صورت منطقه‌ای و محله‌ای و کمک مردم به مددجویان تأکید کرد. ذوالفقار یزدان مهر، افزود: در دستورالعمل تأسیس مراکز خدمات اجتماعی مثبت زندگی، موضوع جلب مشارکت‌های مردمی توسط این مراکز جدیدالتأسیس به عنوان عاملان سازمان بهزیستی درج و تأکید شده و بنابر تصمیم شورای معاونین سازمان بهزیستی مقرر شد این مراکز مشارکت‌های نقدی مردم را جلب و از طریق بانکداری الکترونیک به حساب مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان‌ها واریز کنند تا پس از تصویب شورای مشارکت‌های مردمی استانها در راستای فعالیتهای سازمان بهزیستی و نیت خیرین، با اولویت همان محله و شهرستان هزینه شود.

وی با بیان اینکه این اقدام میتواند به ایجاد و گسترش شبکه مردمی مشارکتها در سراسر کشور منجر شود، تصریح کرد: نتیجه این اقدام توسعه خدمت رسانی هر چه بیشتر به جامعه هدف سازمان خواهد بود. یزدان‌مهر با اشاره به این که سازمان بهزیستی مبلغ مشارکتها را صرفا در جهت خدمات سازمان برای مددجویان هزینه میکند، ادامه داد: در نهایت تصمیم بر این شد تا از محل سایر اعتبارات عمومی، درصدی از مبالغ جذب شده توسط هر مرکز مثبت زندگی را به عنوان حق الزحمه به صاحبان امتیاز مراکز پرداخت کند که این موضوع را جهت افزایش انگیزه مراکز ضروری دانستند. به گزارش ایسنا، مراکز خدمات اجتماعی مثبت زندگی، عنوان مراکز جدیدی است که سازمان بهزیستی جهت توسعه فعالیت‌های مددکاری و محله محور و دسترس پذیری سازمان برای مددجویان طراحی کرده که فراخوان ثبت نام متقاضیان تأسیس این مراکز از  ۲۲ اردیبهشت امسال به مدت ۱۵ روز از طریق وب سایت www.centers.behzisti.ir اعلام شده است.

* ارائه خدمات حمایتی به 11 هزار دانش آموز/ ایجاد 59 اتاق بازی/ تهیه 1872 قلم وسایل ورزشی: با حضور معاون وزیر ورئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نشست ارائه برنامه های سال 99 حوزه سنجش، سلامت، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

دکتر سید جواد حسینی در این نشست  اظهار داشت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی برای  سال تحصیلی آینده در سطح نوآموزان دبستان پوشش 99 درصدی و در سطح پیش دبستانی پوشش 70 درصدی هدف گذاری شده است. وی با اشاره به آزمون های حوزه آموزش و پرورش استثنایی در سال 99 گفت: بازنگری و هنجاریابی آزمون ومصاحبه تشخیصی اتیسم،طرح انطباقی و هنجاریابی مقیاس سنجش رفتار سازشی، انطباق و هنجاریابی آزمون غربالگری کودکان و دانش آموزان طیف اتیسم و انطباق و هنجاریابی آزمون کافمن از جمله موارد مورد توجه در حوزه آزمون ها در سال 99 خواهد بود.

وی افزود: بررسی نرم آزمون آمادگی تحصیلی در برنامه سنجش، شناسایی، تهیه و هنجاریابی آزمون غربالگری ویژه نوآموزان مشکوک به مشکلات رفتاری، هنجاریابی آزمون آمادگی تحصیلی مایلر، ترجمه بخش تکمیلی وکسلر، انطباق و هنجاریابی مقیاس هوش وکسلر ویرایش چهارم و پنجم گروه سنی 6 تا 16 سال، طرح انطباق و هنجاریابی آزمون توانمندی های شناختی و پیشرفت تحصیلی جانسون نسخه 4 مربوط به گروه سنی پیش دبستان و بدو ورود به دبستان و آزمون های مهارت های پایه دانش آموزان کم توان ذهنی از دیگر موارد مورد توجه در حوزه آزمون ها خواهد بود. حسینی با تاکید بر گسترش کمی و کیفی بانک جامع آزمون ها افزود: تحلیل علمی متغیر های طرح سنجش سلامت، پژوهش کمی و کیفی پیرامون رابطه بین متغیرهای مربوط به سامانه بهداشت با برنامه سنجش سلامت و تربیت متخصص برای آزمون های تخصصی هوش از برنامه های دیگر در حوزه آزمون ها و تحلیل نتایج آن می باشد.

 معاون وزیر ارائه خدمات حمایتی را از برنامه های دیگر سال 99 دانست و افزود: ارائه خدمات حمایتی به کودکان و دانش آموزان با نیاز های ویژه مدارس خاص و پذیرا با پوشش 11 هزار نفری در بخش خدمات حمایتی از برنامه های مهم سال 99 خواهد بود.

حسینی توجه جدی به امور پرورشی را  ازبرنامه های سازمان دانست و اظهار داشت: برگزاری مسابقات فرهنگی هنری بیش از 10 هزار نفر از دانش آموزان با نیاز های ویژه، غنی سازی اوقات فراغت با پوشش 6 هزار و 600 نفری، طرح شناخت مرجعیت و تقلید  با پوشش 5 هزار نفری، مناسب سازی محتوای مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان آسیب دیده بینایی، تجهیز مدارس به اقلام مورد نیاز فعالیت های پرورشی، برگزاری اردوی زیارت اولی ها، ایجاد پارلمان مجازی و واقعی دانش آموزان با نیاز های ویژه، طرح هرمدرسه یک سرود و هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل از جمله برنامه های مهم سال 1399 خواهد بود.  معاون وزیر در ادامه با بیان برنامه های حوزه تربیت بدنی و سلامت اظهار داشت: توسعه ورزش همگانی سلامت محور با مشارکت حداقل ده درصد دانش آموزان با نیاز های ویژه و گسترش تا سطح ملی، ایجاد 59 اتاق بازی و تربیت بدنی، ایجاد 11 سالن ورزشی درون مدرسه ای، تهیه 1872 قلم وسایل و تجهیزات ورزشی، طراحی و تدوین فیلم آموزشی ورزشی برای دانش آموزان با طیف اتیسم و راه اندازی کانون ورزشی در مدارس شبانه روزی از جمله برنامه های مهم سال 99 در حوزه سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی می باشد.

 

.......اخبار روز

* سه تن از مراجع تقلید قم میزان زکات فطره امسال را اعلام کردند: آیت‌الله نوری همدانی قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم از هرکدام از خوراکی‌های که در رساله عملیه به‌عنوان زکات فطره ذکرشده است؛ همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می‌دانند.

بر اساس نظر آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ده هزار تومان (10000 تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ سی هزار تومان (30000 تومان) اعلام‌شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

همچنین دفتر آیت الله صافی گلپایگانی اعلام کرد، مومنان مبلغ معادل یک صاع (3 کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود 750 گرم) طعام مثل گندم است.

* مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: روزانه تقریبا ۱۲ نفر به علت نرسیدن عضو پیوندی در لیست انتظار پیوند فوت می‌کنند. از اوایل اسفند در مرکز اهدای عضو مسیح دانشوری امر اهدای عضو متوقف و مساله پیوند نیز تنها به موارد اورژانس محدود شد. تنها پیوندهای ضروری و در سنین پایین‌تر انجام می‌شود و همچنین تمام موارد اهدا کننده باید زیر ۵۰ سال بوده و تست‌های کرونا و سی تی اسکن ریه را گذرانده باشند.

* ۳۸۷ خودروی صفر کیلومتر در تهران کشف شد: سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران از کشف ۳۸۷ خودروی صفر کیلومتر در سه پارکینگ خبر داد و در زمینه نظارت بر قیمت‌گذاری‌هایی که اخیرا انجام شده، گفت که دستگاه‌های نظارتی منتظر ابلاغ آیین‌نامه قیمت‌ها هستند.

یکی از این پارکینگ‌ها در منطقه تهرانسر واقع شده بود که حدود ۱۳۸ دستگاه خودرو تولیدی شرکت سایپا، ۸۷ دستگاه تولیدی شرکت ایران خودرو، ۱۲ خودرو متعلق به شرکت بهمن در آن کشف شد. یک پارکینگ دیگر در منطقه مهرآباد تهران بود که ۳۰ خودرو ام وی ام تولید شرکت مدیران خودرو و ۳۰ خودرو متعلق به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در آن کشف شد. پارکینگ سوم در محدوده خیابان انقلاب واقع شده بود که ۷۴ دستگاه خودرو تولیدی شرکت ایران خودرو، ۱۸ دستگاه تولید شرکت سایپا و سه دستگاه تولید شرکت بهمن در آن کشف شد.

* ترامپ: برای مقابله با کرونا قرص "هیدروکسی کلروکین" می‌خورم! ترامپ اظهار کرد که وی از ۱۰ روز پیش اقدام به مصرف قرص هیدروکسی کلروکین به عنوان داروی پیشگیری در مقابل ویروس کرونا کرده است. این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد تأثیر این دارو در مقابله با ویروس کرونا ارائه نکرده است.

 

........گفتگوی ویژه

* تجربه بستری شدن در بیمارستان از زبان نابینایان:

بستری شدن در بیمارستان برای هیچ کس تجربه خوشایندی نیست اما ببینیم نابینایان چگونه آن را تجربه می کنند سید حمید میرغفاری از نابینایان ساکن کرج از حدود یک سال پیش متوجه می شود به سرطان خون مبتلا شده است او از تجربه بستری شدن خود در بیمارستان به ما می گوید: من نزدیک 46 روز در بیمارستان بستری بودم. در این مدت شیمی درمانی برایم انجام شد. و بعد از ترخیص کارهای شیمی درمانی را به صورت سرپایی دنبال کردم.هر چند افراد بینا هم گاه به داشتن همراه نیاز دارند   ولی به دلیل نگاه بدی که حتی بین اقشار تحصیلکرده ای مانند پزشکان و پرستاران هم وجود دارد و آنها هم هنوز با شرایط نابینایان آشنایی ندارند گاه رفتارهایی سر می زند که باعث تحقیر فرد می شود. مثلا اینکه نابینا از عهده کارهای خودش بر نمی آید و به شدت خانواده فرد نابینا را تحت فشار قرار می دهند که باید به طور دائم در بیمارستان همراه داشته باشد. سیستم بیمارستانی اصلا قبول نمی کند که فرد نابینا به تنهایی در بیمارستان بماند به خصوص در بیماریهای سعب العلاج 

س:در مدتی که بستری بودید تا چه حد توانایی انجام کارهایتان را داشتید آیا برای رفت و آمد در بخش هم باید همراه می داشتید؟ 

ج: بله حتی با اینکه سرویس بهداشتی در اتاق من بود برای اینکه حتی دستم را بشویم هم اجازه نداشتم. این رویه ادامه داشت تا روزهای آخر که کم کم برایشان ثابت شد من می توانم کارهایم را خودم انجام دهم و اجازه می دادند خودم به تنهایی راه بروم.

س: یعنی باید زمانی بگذرد تا به آنها ثابت شود که شما توانایی انجام کارهایی را دارید؟

ج: همینطور است من متعجبم چرا به کادر بیمارستانی آموزش داده نمی شود که وقتی فرد معلولی در بیمارستان بستری است نحوه برخوردشان چگونه باشد.  مثلا پرستار که می آمد به جای اینکه با من حرف بزند با همراه من صحبت می کرد و  برای من که بیمار بودم و از طرفی برخوردهای اینچنینی را می دیدم این رفتارها واقعا آزار دهنده بود.

س: یعنی کاری که برای انجامش وقت کمی از پرسنل می گرفت همراه شما مجبور شد با شما وارد بیمارستان شود و با شما خارج شود

ج: دقیقا همینطور است. حتی من می گفتم برنامه سرمهای من را جوری هماهنگ کنید که من بتوانم در شب خودم برای انجام کارهایم بروم ولی می گفتند شما همراه دارید و باید با شما بیاید. شاید کسی دوست نداشته باشد در نیمه شب همراهش را از خواب بیدار کند شاید دوست داشته باشم شب کمی قدم بزنم ولی به من اجازه نمی دادند.

 

.......بهداشت و سلامت

* واکسیناسیون کودکان خود را در دوران کرونا فراموش نکنید: رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: دوران همه گیری کرونا واکسیناسیون کودکان خود را فراموش نکنید. به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا گفت: تاریخ نظام سلامت کشور ما و بقیه کشورهای دنیا به ما نشان داده از زمانی که برنامه واکسیناسیون کودکان شکل منسجم و همگانی و سراسری در کشور به خود گرفته، مرگ و میر کودکان کشور به وضوح کاهش پیدا کرده است. وی در ادامه افزود: بیش از ۲۰ سال است در کشور ما موردی از بیماری فلج اطفال با ویروس وحشی مشاهده نشده است. بیش از سه سال است که انتقال محلی بیماری سرخک در کشور رخ  نداده است. اینها در شرایطی است که ما در همسایگی کشورهایی قرار داریم که بعضی از آنها به شدت درگیر این بیماری ها هستند و حجم بالای رفت و آمدهای مردم این کشور با کشور ما یکی از مهمترین عواملی می باشد که ممکن است در ورود و گسترش بیماری‌های پیشگیری با واکسن در کشورمان تاثیرگذار باشد به همین دلیل طوری برنامه‌ریزی شده که نیروهای بهداشتی سراسر کشور و شبکه بهداشت و درمان کشور با حساسیت ویژه‌ای موضوع واکسیناسیون کودکان را دنبال می‌کنند و مراقب هستند که مبادا کودکی واکسن‌های مورد نیاز خود را دریافت نکند و خدای ناکرده شاهد بازگشت این بیماریها در کشور شویم. رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که همه‌گیری کرونا توجه بسیار زیادی را در سطح کشور به خود جلب کرده است، گفت: همه تلاش‌ها صورت گرفته که مبادا برنامه پاسخ به کرونا تاثیر منفی بر روی سایر برنامه‌های بسیار با اهمیت بهداشتی کشور داشته باشد که شاید مهمترین آنها موضوع واکسیناسیون کودکان باشد. گویا در ادامه گفت: متاسفانه اطلاعات ما نشان می‌دهد در برخی از مناطق کشور برنامه واکسیناسیون بعضی از کودکان به دلیل کاهش مراجعه خانواده ها با تأخیر مواجه شده است. هرچند نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه کشور همه تلاش خود را به کار گرفته تا چنین تاخیری رخ ندهد و واکسیناسیون کودکان به موقع انجام شود ولی باز هم لازم است مردم عزیز کشور و به خصوص والدین کودکان به این موضوع توجه جدی نمایند و اجازه ندهند و واکسیناسیون کودکانشان به تأخیر بیفتد. بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی با اشاره به این که واکسیناسیون کودکان جزو برنامه های جاری کلیه مراکز بهداشتی کشور و خانه‌های بهداشت است و طوری برنامه ریزی شده است که به هیچ عنوان این برنامه با وقفه روبرو نشود، تاکید کرد: انتظار می‌رود چنانچه به دلیل ملاحظات مربوط به همه گیری کرونا خانواده های محترم برای واکسیناسیون فرزندان خود مراجعه نکرده اند هرچه سریعتر به این مهم اقدام نمایند.

* ایران صادر کننده کیت تشخیص کرونا : معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: تولید انبوه کیت‌های تشخیص کرونا توسط شرکت‌های دانش بنیان از چندی پیش در ایران آغاز شده‌است و در زمان حاضر تاییدیه‌های هشت کشور را برای صادرات گرفته‌ایم. به نقل از ایرنا، سورنا ستاری افزود: هم اکنون در تولید کیت‌های «سرلوژی» ظرفیت یک میلیون عدد در روز و کیت‌های تشخیص «پی سی آر» ماهانه ۱.۵میلیون عدد در کشور وجود دارد که بخشی از این تولیدات به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش دیگری نیز برای صادرات تحویل میشود. وی اظهار داشت: در حوزه شرکتهای دانش بنیان اتفاقهای خوبی در مقابله با ویروس کرونا رخ داده و در زمان حاضر درعمل تجهیزاتی وارد نمیکنیم.

ستاری ادامه داد: از روز اول هم به غیر از موارد اندکی به طور تقریبی همین طور بوده و همه تجهیزاتی که در بیمارستانها، اتاقهای ای سی یو، ونتیلاتورها، کیتهای تشخیص از درون کشور تأمین میشود. وی بیان کرد: همچنین در تهیه ماسک و لوازمی که برای محافظت کادر درمان در بیمارستان نیاز است نیز اتفاقهای خوبی رخ داده‌است.

...........ورزشی

* محمد دوستی عنوان سومی تورنمنت آزاد بلژیک را ازآن خود کرد: با اطلاع رسانی فدراسیون جهانی نابینایان ایبسا، یک دوره مسابقه  آزاد آنلاین نابینایان و کم بینایان با حضور 128 شطرنجباز از 14 کشور جهان برگزار شد.

کشور های ایران، بلژیک، سوئد، فرانسه، ترکیه، آفریقا جنوبی، روسیه، هند ،صربستان، آلمان، رومانی، اسپانیا، بلغارستان و دانمارک به صورت آنلاین در این رقابت ها حضور داشتند که توسط باشگاه ملکه سیاه در بلژیک برگزار میشد.

در پایان 3 ساعت و 30 دقیقه رقابت 15 +15 نتایج زیر بدست آمد:

قهرمان: Grumpy Lupo با 38 امتیاز از رومانی.

مقام دوم: Mrlex با 35 امتیاز از آفریقا جنوبی.

مقام سوم: محمد دوستی با 35 امتیاز و پوئن شکنی کمتر از ایران.

مقام چهارم: مجید باقری با 34 امتیاز از ایران.

همچنین امیر ربی یازدهم، عرفان محمدعلیزاده پانزدهم، ایمان تحویلی هفدهم و امید کریمی عنوان بیستم جدول رده بندی را بدست آوردند.

* خزانه دار جدید و مدیر طرح و برنامه کمیته پارالمپیک منصوب شدند

طی احکام جداگانه از سوی محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک، خزانه دار جدید و مدیر طرح و برنامه کمیته ملی پارالمپیک منصوب شدند.

به دنبال استعفای خزانه دار سابق کمیته ملی پارالمپیک و بنا به پیشنهاد ریاست کمیته و تصویب هیات اجرایی، حمید رضا غریب، به عنوان سرپرست خزانه داری کمیته ملی پارالمپیک منصوب شد.

همچنین طی حکمی، شهرام منکرسی نیز به عنوان مدیر طرح و برنامه این کمیته منصوب و معرفی شد.

* واکنش IPC به خبر رونمایی از تندیس سیامند رحمان؛ ساخت این تندیس اقدامی شایسته برای پارالمپین پرافتخار ایران و جهان بود.

وب سایت کمیته بین المللی پارالمپیک در پی برگزاری مراسم رونمایی از تندیس زنده یاد سیامند رحمان،با درج یادداشتی  این اقدام را ارزشمند دانست و از آن به عنوان ادای احترام به این پارالمپین پرافتخار یاد کرد.

در متن این یادداشت آمده است:

"در اقدامی شایسته به منظور ادای احترام به پر افتخارترین پارالمپین، زنده یاد سیامند رحمان، از تندیسی عظیم از این پهلوان در ورودی زادگاهش، اشنویه-ایران، در تاریخ سه شنبه ۲۳ اردیبهشت رونمایی شد. در پایه ی این تندیس توضیحاتی کوتاه از قهرمانی ها و مدال آوری های او درج شده است.

درگذشت ناگهانی سیامند در ۱۱ اسفند بر اثر ایست قلبی و در ۳۲ سالگی، موجی از ناباوری و اندوه در جامعه ی ورزش پدید آورد.

در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در دسته مثبت ۱۰۷ کیلوگرم مردان، وقتی این سوپر استار پاراپاورلیفتینگ سد وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی را شکست و ناباورانه ۳۱۰ کیلوگرم را بالای سر برد، در سر خط خبرها قرار گرفت.

........حوادث

* زندانی در دوره مرخصی، با گذاشتن چاقو زیر گلوی مامور انتظامی، یک بازداشتی را فراری داد:

خراسان نوشت: عقربه های ساعت 4:30 بامداد بیست و سوم اردیبهشت را نشان می داد که نیروهای تجسس کلانتری شفای مشهد به رفتارهای دو سرنشین یک دستگاه پراید، درون کوچه ای خلوت، مشکوک شدند. هیکل و چهره جوان سرنشین پراید برای افسر تجسس آشنا بود اما هر چه به مغزش فشار می آورد کمتر به نتیجه می رسید. در همان حال راننده پراید با دیدن خودروی گشت پلیس، هراسان خودرو را روشن کرد و از کوچه پس کوچه های بولوار شفا گریخت. این فرار ناگهانی، افسر تجسس را از افکارش بیرون کشید و آن ها در حالی که به راننده پراید دستور «ایست» می دادند به تعقیب خودرو پرداختند.استعلام شماره انتظامی پراید از مرکز فرماندهی مشخص کرد که خودروی مذکور چند ساعت قبل از بولوار آزادی 141 سرقت شده است. دیگر نیروهای تجسس تردید نداشتند که با سارقان خودرو طرف هستند و احتمال دارد مسلح نیز باشند بنابراین ماموران انتظامی با رعایت موارد امنیتی بر سرعت خودرو افزودند تا پرایدسواران فراری را وادار به توقف کنند اما آن ها با سرعتی جنون آمیز و ویراژهای خطرناک وارد بزرگراه فجر شدند و به سمت خواجه ربیع گریختند. حرکات مارپیچ و رفتارهای دلهره آور دزدان پراید، رانندگان عبوری را از شدت ترس در جا میخکوب می کرد ولی آن ها نه تنها به اخطارهای پلیس توجهی نداشتند بلکه چنان بر سرعت خودرو می افزودند که دود ساییده شدن لاستیک ها بر آسفالت خیابان به هوا برمی خاست. تعقیب و گریز بامدادی از بولوار «مهر مادر» هم گذشت و به نزدیکی روستای «زیرکن» رسید. در این هنگام که عملیات تعقیب به منطقه خلوتی رسیده بود، افسر تجسس سلاح کمری را بیرون کشید و با شلیک سه تیر هوایی به سارقان هشدار داد که خود را تسلیم کنند. در این لحظه ناگهان کنترل فرمان پراید از دست راننده خارج شد و خودرو پس از برخورد به جدول حاشیه خیابان متوقف شد. وقتی نیروهای تجسس در کنار پراید، از خودروی پلیس بیرون پریدند که راننده آن به داخل کوچه های فرعی گریخت و سرنشین آن نیز در حال فرار بود که سلاح پلیس را روی سر خود دید و تسلیم شد. با انتقال متهم 33 ساله به اتاق بازجویی نیروهای تجسس، پرونده این عملیات وارد مرحله جدیدی شد چرا که بررسی های تخصصی افسران تجسس نشان داد او «حسن-ش» نام دارد و یکی از تبهکاران خطرناکی است که قبلا چند بار توسط پلیس دستگیر شده است. این تبهکار معروف که دارای شش فقره سابقه کیفری است و مقداری مواد مخدر صنعتی هم از وی کشف شده در بازجویی های پلیسی گفت: حدود پنج روز قبل و برای مدت 10 روز از زندان به مرخصی آمدم تا این که شب گذشته «حمید» (سارق فراری) به سراغم آمد. او خودروی پراید را از بولوار آزادی سرقت کرد و از همان جا به بولوار توس رفتیم و کپسول گاز و زاپاس خودرو را به مبلغ 200 هزار تومان فروختیم ولی هنوز سه ساعت بیشتر از این ماجرا نگذشته بود که دوباره مورد ظن نیروهای تجسس کلانتری شفا قرار گرفتیم و من دستگیر شدم و ... گروهی از ماموران تجسس تحقیقات گسترده ای را برای دستگیری متهم فراری و همچنین جرایم احتمالی دیگر این تبهکار خطرناک آغاز کردند. بررسی های تخصصی پلیس بیانگر آن بود که «حسن-ش» زمانی کشتی گیر بوده اما پس از آن که به مصرف مواد مخدر آلوده می شود به تبهکاری و خلافکاری های وحشتناک روی می آورد و بارها به اتهامات مختلف از جمله اعتیاد به قرص های روانگردان و تهدید و تخریب و همچنین سرقت دستگیر می شود. تا این که در سال 93 نیز با ارتکاب یک جرم هولناک، صحنه دلهره آور دیگری را رقم می زند. ماجرای این پرونده که او را برای 10سال دیگر روانه زندان کرد از آن جا آغاز شد که زن جوانی به نام «مهتاب» به اتهام کلاهبرداری در یک معامله دستگیر شد و به دادسرا انتقال یافت اما وقتی بازپرس در حال بررسی ماجرای کلاهبرداری بود، متوجه شد که این زن جوان، پرونده مفتوح دیگری نیز در یکی از شعبه های بازپرسی دارد بنابراین از مامور انتظامی خواست متهم را به بازداشتگاه ببرد تا روز بعد پرونده دیگر او نیز مورد بررسی قضایی قرار گیرد. وقتی «مهتاب» از دادسرا بیرون آمد از مامور بدرقه (سرباز) خواست تا اجازه دهد او ماجرای دستگیری اش را تلفنی به خانواده اش اطلاع دهد اما «مهتاب» با زیرکی خاصی با «حسن-ش» (جوانی که از مدتی قبل با او آشنا شده بود) تماس گرفت و ماجرای دستگیری اش را اطلاع داد. چند دقیقه طول نکشید که «حسن» سوار بر یک دستگاه خودرو مقابل «مهتاب» و مامور انتظامی توقف کرد. مامور بدرقه و مهتاب به عنوان مسافر سوار خودرو شدند تا به بازداشتگاه متهمان زن بروند ولی راننده جوان به داخل کوچه ای خلوت پیچید و با گذاشتن چاقو زیر گلوی سرباز، او را از خودرو پیاده کرد و این گونه «مهتاب» را فراری داد. با توجه به اهمیت وحساسیت این موضوع، بلافاصله دستورات ویژه قضایی برای دستگیری متهمان فراری صادر شد و کارآگاهان پلیس آگاهی در کمتر از 24 ساعت مهتاب و حسن را با استفاده از شگردهای تخصصی دستگیر کردند. بنابراین با محاکمه دو متهم در دادگاه، «حسن» به جرم فراری دادن یک بازداشتی به تحمل 10 سال زندان محکوم شد و مهتاب نیز هنوز در حال تحمل کیفر است اما در این میان هجدهم اردیبهشت، «حسن» برای یک مرخصی 10 روزه از زندان آزاد شد و دوباره به اتهام سرقت با تیراندازی پلیس به دام افتاد. بنابر گزارش اختصاصی خراسان، تحقیقات بیشتر در این باره با صدور دستورات محرمانه ای از سوی قاضی سیدجواد حسینی( معاون دادستان مشهد) همچنان ادامه دارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *