شناسه خبر: 20782 منتشر شده در مورخ: 1399/2/24 ساعت: 00:02 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399

روزنامه چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399

راه اندازی 66 پویش مجازی در آموزش و پرورش استثنایی با همکارای ادارات استان ها - آغاز ثبت‌نام وام کرونا در سامانه کارا از امروز - ۵ نکته درباره تاثیر کرونا بر معلولان - پای صحبت اپراتور بیمارستان مرکز کرونای شیراز - تعیین تکلیف بازگشایی آستان‌های مقدس - تغییر زمان پارالمپیک شانس دوباره‌ای برای کسب سهمیه به من داد - دختر جوان به خاطر شرکت در جشن تولد و درگیری نامزدش با چند پسر،چشم خود را از دست داد

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399

19 رمضان 1441

13 می 2020

سال بیست و چهارم شماره 6414

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

با تسلیت ایام شهادت مولای متقیان در مناجات شبانه شبهای قدر التماس دعا داریم

........عناوین این شماره...

راه اندازی 66 پویش مجازی در آموزش و پرورش استثنایی با همکارای ادارات استان ها

آغاز ثبت‌نام وام کرونا در سامانه کارا از امروز

۵ نکته درباره تاثیر کرونا بر معلولان

پای صحبت اپراتور بیمارستان مرکز کرونای شیراز

تعیین تکلیف بازگشایی آستان‌های مقدس

تغییر زمان پارالمپیک شانس دوباره‌ای برای کسب سهمیه به من داد

دختر جوان به خاطر شرکت در جشن تولد و درگیری نامزدش با چند پسر،چشم خود را از دست داد

 

.........ویژه

* راه اندازی 66 پویش مجازی در آموزش و پرورش استثنایی با همکارای ادارات استان ها: معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در ایام تعطیلی مدارس و بحران کرونا 66 پویش مجازی آموزشی، پرورشی، هنری و توانبخشی با همکاری ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها ویژه همکاران، دانش آموزان و اولیاء راه اندازی شده است. دکتر سید جواد حسینی در نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: تمامی مدارس استثنایی،  ۷۰‌درصد معلمان آموزش و پرورش استثنایی و ۴۵ درصد دانش آموزان با نیاز ویژه عضو شبکه شاد شده اند و از این فضا برای آموزش استفاده می کنند. وی افزود: برای ۴۰ درصد دانش آموزان با نیاز ویژه که  به هیچ وجه امکان دسترسی به شبکه و امکانات ارتباطی ندارند طرح های جایگزین از قبیل تولید و ارسال بسته های آموزشی و آموزش های منزل محور در نظر گرفته شده است. وی افزود:  مکاتبات لازم در خصوص جذب اعتبار برای پوشش شبکه ای و سخت افزاری دانش آموزان با نیازهای ویژه که امکانات دسترسی به شبکه را ندارند با سازمان مدیریت و وزرات ارتباطات انجام شده است.

وی تصریح کرد از محل اعتبارات بهسازی و تجهیز مدارس و سرانه دانش آموزی که به استان ها ابلاغ شده است باید مدارس استثنایی به صورت ویژه دیده شوند.

حسینی خواستار به روز رسانی بانک اطلاعات تدریس آموزش و پرورش استثنایی شد و اظهار داشت: کانال ویژه محتوای آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه در شاد نیز به زودی فعال خواهد شد. معاون وزیر با بیان اینکه باید مستند سازی فعالیت ها در دستور کار قرار گیرد اظهار داشت:  تمامی برنامه های سازمان که با رویکرد شعار سال یعنی جهش تولید همخوانی دارد باید برجسته شود و به‌طور ویژه این برنامه ها دیده شود.وی افزود: در راستای هماهنگی بیشتر  ۳ کارگروه طرح و برنامه، فناوری اطلاعات و روابط عمومی و امور بین‌الملل در آموزش و پرورش استثنایی تشکیل خواهد شد.

حسینی در خصوص ساماندهی نیروی انسانی نیز اظهار داشت: با تشکیل ستاد ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی راهکارهای جبران کمبود نیرو بویژه  از طریق جذب سرباز معلم تخصصی و ۵۰۰ نیروی طرحی متخصص در حوزه توانبخشی در دستور کار این ستاد قرار دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه پژوهش باید مبنای تمامی فعالیت ها باشد گفت: ذیل شورای کاربست مطالعات ملی و بین المللی کمیته پژوهشی با هدف سیاست گذاری وتصمیم گیری پژوهش محور تشکیل خواهد شد.

حسینی در پایان با تاکید بر اینکه  یکی ساحت های  سند تحول بنیادین تربیت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان است اظهار داشت: در راستای تربیت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان و شعار هر دانش آموز حداقل یک تشکل و یک نقش دستورالعمل فعالیت مجلس دانش آموزی واقعی و مجازی  دانش آموزان با نیاز ویژه تدوین شده است.

وی افزود: مصوبات مجالس دانش آموزی واقعی و مجازی  به کارگروه های ذیربط  در سازمان  جهت اجرایی شدن ارجاع می شود.

.......اخبار روز

* آغاز ثبت‌نام وام کرونا در سامانه کارا از امروز: بنابر اعلام دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال پیامک به همه متقاضیان و کارفرمایان ظرف مهلت یک هفته به پایان رسیده و از فردا می‌توانند به سامانه کارا مراجعه و برای دریافت وام کرونا ثبت نام کنند.

* گسل مشا همچنان پایتخت را تهدید می‌کند: رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه گسل مشا شهرستان دماوند همچنان پایتخت را تهدید می کند گفت:‌ این گسل نسبتا بزرگ و قدرتمند است و می تواند مناطق شمالی پایتخت را تهدید کند./ ایرنا

* زمان تقریبی آزادسازی سهام عدالت اعلام شد

 سخنگوی آزادسازی سهام عدالت:حدودا در تاریخ ۸ خردادماه امسال بعد از مشخص شدن تعداد واقعی سهامدارانی که روش مستقیم و غیر مستقیم را انتخاب کردن، در اطلاعیه‌ای تاریخ مراجعه افراد به سامانه‌ها برای فروش سهام عدالت اعلام می‌شود.

بعد از این تاریخ زمان قطعی که خیلی طولانی هم نیست (شاید حدود ۱۰ روز) امکان خرید و فروش سهام عدالت ایجاد میشود.

........گزارش روز

* ۵ نکته درباره تاثیر کرونا بر معلولان: شیوع کروناویروس در سراسر جهان منجر به ایجاد نگرانی‌هایی برای همه مردم شده است اما برخی از گروه‌ها از جمله افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و معلولان با خطرات و پیامدهای اضافی و همچنین اضطراب بیشتری مواجه‌اند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا در بسیاری از کشورها قوانین مرتبط با محدودیت تردد به منظور مقابله با شیوع این ویروس تا حدودی برداشته شده و فعالیت‌های اقتصادی به صورت تدریجی بازگشایی شده‌اند اما اقداماتی برای کنترل شیوع این بیماری به منظور آمادگی لازم برای مهار همه‌گیریِ بیشتر آن هم‌چنان در حال اجراست. در ادامه پنج نکته درمورد تاثیر شیوع کروناویروس بر معلولان به نقل از "فوربز" آورده شده است:

۱) معلولان در گروه افرادی که بیشتر در معرض خطر ناشی از کرونا هستند، قرار دارند. اگرچه داشتن معلولیت احتمالاً به خودی خود کسی را در معرض خطر ابتلا به کروناویروس قرار نمی‌دهد اما بسیاری از معلولان دارای ناتوانی‌های خاص یا بیماری‌های مزمنی هستند که این بیماری را برای آن‌ها خطرناک‌تر می‌کند. بیشتر افراد نگرانی‌های خاص خود را در رابطه با شیوع کرونا دارند اما از آنجا که معلولان در گروه افراد پرخطر هستند شنیدن اخبار و بیانیه‌ها مبنی بر این که "فقط" افراد مسن و بیماران مزمن به طور جدی در معرض خطر این بیماری قرار دارند، این نگرانی را تشدید می‌کند. این حس که افراد به یکدیگر  اطمینان دهند که کرونا آنقدرها هم ترسناک نیست چرا که تنها جان گروه‌های پرخطر را می‌گیرد، برای افراد این گروه‌ها از جمله معلولان بسیار بد است. در این شرایط ممکن است ارتباط مردم نیز با افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کاهش یافته و هم‌چنین به طور غیرمنصفانه‌ای به این افراد برچسب‌های ننگ‌آمیز زده شود. در همین شرایط نیز افراد با نژادهای آسیایی به دلیل این باور که شیوع کرونا از چین منشا گرفته و ارتباط  این افراد با چینی‌ها با تبعیض‌های خاصی مواجه شده‌اند. هم‌چنین افرادی که به طور طبیعی به دلیل برخی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های ریوی یا مشکلات تنفسی به طور دائم سرفه می‌کنند نیز با برچسب‌های خاصی مواجه‌اند، در حالی که سرفه کردن آن‌ها طبیعی بوده و لزوماََ ارتباطی با ابتلای آن‌ها به کرونا ندارد.

به دلیل تمام این عوامل و عوامل دیگر، افراد دارای معلولیت ممکن است سطح اضطراب بالاتری راجع به کروناویروس را تجربه کنند و اضطراب نیز خطرات خاص خود از جمله تضعیف سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد.

۲) انجام اقدامات حفاظتی در برابر کرونا برای معلولان سخت‌تر است: توصیه‌های متخصصان در مورد آماده‌سازی در برابر شیوع بیماری منطقی است و باید تا آنجا که ممکن است دنبال شود اما بسیاری از تجربیات گذشته افراد معلول و مریض درمورد بوروکراسی پزشکی و به دست آوردن کمک‌های در دسترس و انعطاف‌پذیر، این شک و تردید را ایجاد می‌کند که آیا این افراد نیز قادر به اجرای موفقیت‌آمیز این توصیه‌ها هستند یا خیر. از یک طرف، برخی از معلولان نمی‌توانند خود را کاملاً مانند افراد دیگر قرنطینه کنند، زیرا آن‌ها به کمک منظم و مستمر سایر افراد برای انجام کارها و مراقبت روزانه از خود نیاز دارند. هم‌چنین تأمین مواد غذایی برای برخی از معلولان می‌تواند در شرایط قرنطینه دشوارتر نیز باشد. حتی تمیز کردن خانه و شستن دست‌ها به دلیل نقص جسمی، موانع محیطی یا در دسترس نبودن برخی از خدمات برای این افراد بسیار دشوار است. برخی از افراد با بیماری‌های مزمن حتی نگران این موضوع هستند که نتوانند لوازم اضافی بهداشتی و داروهایی را که به عموم مردم توصیه می‌شود، دریافت کنند چرا که حتی در شرایطی که بحران بهداشت عمومی وجود ندارد، این افراد برای دریافت داروهای مورد نیاز خود با مشکلات بیشتری مواجه‌اند.

۳) کووید-۱۹ علاوه بر سلامت، استقلال معلولان را نیز تهدید می‌کند: برخی از معلولان برای حفظ استقلال و زندگی در خانه‌های خود و نه در آسایشگاه‌ها و مراکز مراقبتی به دیگران و کمک‌های منظم وابسته‌اند. شیوع بیماری‌های واگیردار می‌تواند این خدمات را مختل کند. دستیاران و مراقبان معلولان ممکن است خود بیمار شوند یا به دلیل شیوع کرونا مجبور به خانه‌نشینی و حفظ قرنطینه شوند. این موضوع دریافت خدمات مورد نیاز معلولان را مختل می‌کند. همچنین شایان ذکر است که خصوصاً در هنگام شیوع بیماری‌های واگیردار، مراقبت‌های جمعی مانند مراکز مراقبتی برای معلولان و دیگر گروه‌های پرخطر ایمن نیست، چرا که این نوع از مراقبت‌ها بر خلاف توصیه‌ها مبنی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و حفظ قرنطینه است.

نکته مهمی که باید بخاطر سپرد این است که خطرات بیماری کووید-۱۹ برای افراد معلول فقط در یک جهت یا یک شکل وجود ندارد. در واقع خطرات ممکن است ناشی از خود این بیماری نباشد اما در اثر اختلال در خدمات و روال‌های مختلف مورد نیاز آن‌ها ایجاد شود.

۴) شیوع کرونا می‌تواند دیدگاه‌ها و فوریت‌های جدیدی را در ارتباط با ناتوانی‌های طولانی مدت معلولان ایجاد کند. معلولان پیش از شیوع کرونا نیز برای انجام کارهای خود به طور دائم در تلاش‌ بودند تا از طرق مختلف از جمله ارتباط از راه دور بهره گیرند. اکنون چنین تمهیداتی نه تنها برای معلولان که برای تمامی کارکنان ادارات مختلف توسط کارفرمایان اندیشیده شده است. هم‌چنین پیش‌تر این باور وجود داشت که درمورد شرایط بهداشتی و ایمنی مراکز مراقبتی بهداشتی معلولان بیش از اندازه حساسیت به خرج داده می‌شود اما در حال حاضر و با توجه به شیوع کرونا این باور رد شده است و بر لزوم استانداردهای بیشتر برای این مراکز و هم‌چنین دیگر مراکز درمانی تاکید می‌شود.

۵) شرایط شیوع کرونا می‌تواند فرصتی برای کمک و توجه بیشتر به معلولان باشد.سعی کنید در صورت ارتباط با افراد معلول آن‌ها را نترسانید و هراس بیش از حد را به آن‌ها منتقل نکنید. با توجه به همه عوامل ذکر شده و تجربیات گذشته بسیاری از معلولان، نگرانی برای این افراد غیر منطقی نیست اما این نگرانی نباید به آن‌ها بیش از اندازه منتقل شود.

کارفرمایان، معلمان، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، خانواده‌ها و دوستان در ارتباط با معلولان می‌توانند با ارائه راه‌های عملی و عاطفی برای مقابله با کرونا و دادن توصیه‌های لازم در این زمینه به آن‌ها کمک کنند.

اگر با یک معلول زندگی و کار می‌کنید یا اگر به افراد معلول یا بیماران با مشکلات مزمن کمک و مراقبت کرده یا به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کنید، خطرات کرونا برای آن‌ها را جدی بگیرید و با اقدامات احتیاطی از خود در برابر این بیماری محافظت کنید تا بتوانید سالم مانده و قادر به کمک به آن‌ها باشید.

 

.........گفتگو ویژه

* پای صحبت اپراتور بیمارستان مرکز کرونای شیراز:در ایام شیوع کووید 19، بیمارستانهای مرکز کرونا حال و هوای دیگری داشتند و همینطور کادر درمانی و پرسنل آنها. معصومه ذاکری اپراتور مرکز تلفن بیمارستان علی اصغر شیراز از این روزها می گوید: این روزها هر روز از صبح تا شب سر کار هستم و در معرض عبور و مرور پرسنل به مرکز تلفن چون من در بخش اداری بیمارستان هستم و مثلا پزشک از سر بیمار می آید و تلفن را بر می دارد و می خواهد شماره ای برایش بگیرم.  برای همین ناچاریم از ماسک و دستکش حتما استفاده کنیم. شیوع کرونا در شیراز مصادف شد با شیوع آنفولانزا و حساسیت فصلیچون شروع فصل گرده افشانی بود. مردم هم که خیلی اطلاعات نداشتند علائم اینها را با هم اشتباه می گرفتند  

و تا یک مقدار خارش گلو می گرفتند به بیمارستان مراجعه می کردند یا تماس می گرفتند . این شد که من علاوه بر اپراتوری مجبور می شدم مشاوره روان و گاه مشاوره کرونا هم به مردم بدهم. از اینرو با برخوردهای مختلفی روبرو می شدم بعضی می گفتند خدا خیرت بدهد خیالمان راحت شد  و بعضی می گفتند چقدر پول گرفته ای که اینجوری صحبت کنی. چون باورشان نمی شد.

 از ذاکری پرسیدم چرا با مراکز مشاوره وزارت بهداشت تماس نمی گرفتند ؟

ج: متاسفانه سامانه 4030 یا 190 وزارت بهداشت خیلی شلوغ بود و هم گویا بود برای همین به اپراتور وصل نمی شد و راهنمایی صوتی داشت از طرفی در شیراز بیمارستان علی اصغر به عنوان مرکز کرونا معرفی شده بود برای همین مردم حضورا و تلفنی با ما تماس می گرفتند بعدها که دیگر حضوری هم می ترسیدند به بیمارستان بیایند و همه ترجیح می دادند تلفنی تماس بگیرند و در مورد علائم کرونا بپرسند. من هم که کنجکاو بودم سعی می کردم در مورد سوالات مردم اطلاعاتم را بیشتر کنم و به آنها پاسخ بدهم تا مجبور نشوم تلفن را به بخشها یا اورژانس وصل کنم چون بخشها خیلی شلوغ بود. برای همین هر گاه برای بازرسی از سوی دانشگاه می آمدند چون مجبور بودند از جلوی میز من بگذرند میدیدند من چگونه به مردم جواب می دهم و مردم را آرام می کنم معاونت درمان دانشگاه  می گفت خدا را شکر که شما هستید و پاسخ مردم را می دهید.

س: با چه موارد جالبی از بین تماسها بر خوردید در این ایام؟

ج: آقای مسنی هر روز صبح و عصر زنگ می زد و با لهجه شیرازی بعد از سلام وعلیک می گفت: نشانه های کرونا چی هست؟  من برایش توضیح می دادم بعد می پرسید خب حالا ما باید بترسیم یا نه؟ و می گفتم نه نترسید اما حتما دستهایتان را خوب بشویید، آب زیاد بخورید و ... دیگر صدایش را می شناختم وقتی می دیدم نمی توانم جوابش را بدهم هر دفعه به یک قسمت وصل می کردم تا جوابش را بدهند باز عصر زنگ می زد و دوباره می پرسید تا یک روز که باران می آمد. زنگ زد و پرسید که حالا باران برای کرونا خوبه یا بده؟ بیشترش می کنه یا کمترش می کنه؟ . این روزها هم که تماس می گیرد می پرسد حالا کرونا بیشتر شده یا کمتر؟ من در این ایام خیلی سعی می کردم دقت کنم تا ببینم واقعا خبرهای رسانه ملی راست است یا نه؟ اینقدر که در فضای مجازی گفته بودند که خبرها دروغ است. اینکه کسانی که فوت می شوند واقعا بیماری زمینه ای دارند یا نه؟ و حالا می توانم بگویم که حداقل شبکه استان فارس واقعیت را می گفت.

س: بیمارستان علی اصغر هم از مراکز شلوغ کرونا بود؟

ج: بله خیلی شلوغ بود پیش از عید هم یکی از بهترین پزشکان آی سی یو ما آقای دکتر وحید خالو  در جلسه ای مقابل استاندار صحبتهایی را مطرح کرد که کلیپش همه جا منتشر شد روزی که به بیمارستان آمد به او گفتم چگونه جرات کردی؟ و او گفت که خانم ذاکری باید می گفتم. گفتم آیا به شدتی که شما می گفتید هست؟ گفت به هر حال ما باید پیشگیری کنیم. بعدها که پس از تعطیلیها قرار شد بعضی از مراکز و ادارات باز شوند مردم تماس می گرفتند و می گفتند تو را به خدا به دکتر خالو بگویید کاری بکند. یک روز هم کسی زنگ زد و گفت راسته که می گویند دکتر خالو را زندان کرده اند؟ که من ناراحت شدم و گفتم آره راسته دکتر خالو را زندان کرده اند و بیمارستان علی اصغر را هم بسته اند.

س:خاطرات تلخ چطور؟ ؟

ج: در شیراز یک مجتمع نگهداری معلولان ذهنی داریم روزی که می خواستند آن را تعطیل کنند و معلولان را نزد خانواده هایشان بفرستند آقایی تماس گرفت که پدر دختر 7-8 ساله ای بود و گفت خانم ما باید چه کار کنیم این بچه را کجا می توانیم ببریم من نمی توانم این را به خانه ببرم. من خیلی ناراحت شدم گفتم از جان خودت می ترسی این بچه که کرونا ندارد و او گفت می ترسم بچه های دیگرم و خانواده ام اذیت شوند. این گفتگو من را به گریه انداخت یا گاه کسانی که افراد مسنی در خانه داشتند که کرونا گرفته بودند هنگام ترخیص از بیمارستان می گفتند جایی را معرفی کنید که ما اینها را آنجا ببریم این حرفها واقعا دل من را به درد می آورد. البته مردم ما خیلی خوبند خانمی یک بار تماس گرفت که من را واقعا به یاد جبهه و جنگ انداخت گفت من هیچ چیز ندارم که کمک کنم فقط صد تا دانه تخم مرغ محلی دارم می توانم این را بیاورم تحویل بدهم یا کسی بیاید از من بگیرد اینها را بپزید به پرستارها بدهید تا قوی بشوند. یا آقایی شیرازی از تهران تماس گرفت و گفت: من می خواهم مبلغی را به بیمارستان کمک کنم من را راهنمایی کنید به کجا واریز کنم و من هم راهنماییش کردم خیلی ناراحت بود و می گفت من دختر ندارم و حالا هر از چند گاهی با او در تماسم و حالش را می پرسم مخصوصا وقتی بعد از زلزله چند روز پیش به او زنگ زدم خیلی خوشحال شد. و می گفت دنیا را به من دادید.ما مجبوریم با اینکه در بخشها نیستیم هم از دستکش و ماسک استفاده کنیم یکی از همکاران هر روز صبح می آید و کمی کنار من می نشیند و صحبت می کند و بعد می رود به مسئول حراست که برای سرکشی می آید می گفتم کرونا نتوانست من را مجبور به زدن ماسک کند ولی از ترس شما و خانم فلانی ماسک می زنم

 

........بهداشت و سلامت

*  تعیین تکلیف بازگشایی آستان‌های مقدس:وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین خطای مردم این است که فکر کنند کرونا به پایان رسیده است، گفت: امروز چهارشنبه در خصوص تعیین تکلیف بازگشایی آستان‌های مقدس جلسه تشکیل می‌شود. به نقل از مهر، سعید نمکی، گفت: به رغم آنکه در کل کشور به وضعیت مطلوبی رسیدیم، اما در برخی از استان‌ها به دلیل آنکه مردم فکر کرده‌اند کرونا به اتمام رسیده، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت نکرده اند و به همین دلیل دوباره با افزایش آمار کرونا مواجه شده‌ایم.

وی ادامه داد: در سه فاز اصلی مدیریت، کنترل و مهار بیماری اقدام کرده‌ایم در خیلی از جاهای کشور از فاز مدیریت به فاز کنترل رسیده و در جاهای زیادی نیز به مرحله مهار بیماری رسیده‌ایم؛ نمکی در خصوص بازگشایی مساجد در شب‌های قدر نیز گفت: پیرو توصیه مقام معظم رهبری و دغدغه ایشان، جلسه‌ای برگزار و قرار شد در شب‌های قدر از ساعت ۱۲ تا ۲ صبح مراسم احیای شب‌های قدر با حضور مؤمنان برگزار شود.البته برای بازگشایی مساجد در شب‌های قدر، شروطی نیز گذاشته‌ایم که از مردم می‌خواهیم به شدت به این موارد پایبند باشند تا خدای ناکرده هرگونه تنش و افزایش آماری را به حساب تصمیم ما نگذارند.

وی تأکید کرد: از افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، می‌خواهیم که به این مراسم‌ها نروند و همچنین خانواده‌ها فرزندانشان را با خود نبرند و حتماً ماسک و دستکش همراه داشته باشند و فاصله‌ها حفظ شود.

* تحویل پنجمین محموله کمک‌های یونیسف به ایران: مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت گفت: پنجمین محموله کمک‌ های سازمان کودکان ملل متحد (یونیسف) با حمایت مالی کشور ژاپن جهت مقابله با بیماری کرونا به وزارت بهداشت ایران تحویل داده شد.

به نقل از ایسنا، دکتر محسن اسدی لاری افزود: این کمک ها به وزن ۳۶ تن شامل اقلام حفاظت شخصی است. کودکان، ناقلان خطرناک و بدون علامتِ کرونا: یک متخصص ریه، با بیان اینکه کودکان می‌توانند ناقلان بسیار خطرناک کروناویروس باشند، گفت: خود کودکان ممکن است بدون علامت بمانند یا با علائم خفیفی از این بیماری عبور کنند، اما می‌توانند ویروس را به افراد دیگر منتقل و آنها را دچار مشکل شدید کنند. به نقل از ایسنا، دکتر سامان توانا در پاسخ به این سوال که آیا کروناویروس در کودکان عوارض طولانی مدت برای تمام عمرشان ایجاد می‌کند؟، افزود: خوشبختانه براساس اطلاعاتی که از بهبود یافتگان به دست آمده، بهبودی کامل بوده است. در مورد درگیری‌های شدید ریه این سوال وجود دارد که آیا این عارضه در طولانی مدت می‌تواند مشکل ساز باشد یا نه که به علت جدید بودن بیماری هنوز پاسخ دقیق مشخص نیست.

این متخصص ریه تاکید کرد: اینکه خود کووید-19 باعث ایجاد بیماری‌هایی نظیر نارسایی کلیوی دائمی ‌یا عوارضی به این شکل شود، در بیمارانی که از بیمارستان مرخص شده‌اند دیده نشده و تمام نشانه‌های بدنی آنها به شکل طبیعی بازگشته است.

وی گفت: نباید در مورد بیماری در کودکان بی‌تفاوت باشیم و تصور کنیم که مشکلی پیش نمی‌آید. به هر شکل کودکان هم در درون خانواده زندگی می‌کنند و با دیگر اعضای خانواده در ارتباط هستند و ممکن است به هر شکلی بیماری را منتقل کنند.

توانا افزود: تا زمانیکه واکسن کووید۱۹ تهیه نشود، نمی‌توان گفت مصون از بیماری هستیم، حتی زمانیکه واکسن از نظر عوارض و تاثیرگذاری تایید شود هم باید دید چقدر می‌تواند افراد را در برابر این ویروس ایمن کند و چقدر این ایمنی طول می‌کشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون سوال این است افرادی که گرفتار این بیماری شده و آنتی بادی در بدن‌شان تولید شده آیا در برابر موج دوم این بیماری مقاومت خواهند کرد و در صورتی که پاسخ مثبت باشد، چقدر این مقاومت می‌تواند از آنها محافظت کند. بسیاری از افراد با تست PCR مثبت بیمار شدند، ولی آنتی بادی بالایی ندارند. به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم اگر در شهری وضعیت سفید اعلام شد، تمام مردم خیال‌شان راحت باشد که اپیدمی‌ تمام شده و می‌توانند فاصله گذاری و رعایت نکات بهداشتی را کنار بگذارند و به زندگی قبل از کووید-19 برگردند. توصیه این است که همچنان نکات بهداشتی و درمانی، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و از حضور در تجمعات خودداری کنند؛ چراکه موج دوم اپیدمی‌ می‌تواند به سرعت اتفاق افتد؛ چون ایمنی در اکثر افراد جامعه وجود ندارد.

 

.......ورزشی

* تغییر زمان پارالمپیک شانس دوباره‌ای برای کسب سهمیه به من داد

دونده نابینایان در ماده ۱۵۰۰ متر گفت: با توجه به آسیب‌دیدگی که از ناحیه آشیل پا داشتم امکان کسب سهمیه پارالمپیک برای من وجود نداشت اما با تغییر زمان بازی‌های پارالمپیک فرصتی فراهم شد تا شانس کسب سهمیه پارالمپیک را دوباره پیدا کنم.

حمید اسلامی دونده نابینای همدانی اظهار کرد: در حال حاضر که اردوها تعطیل است سعی می‌کنم در منزل با وزنه زدن و با دوچرخه ثابت تمرینات خود را پیگیری و از نظر بدنی خود را آماده نگه دارم تا در صورتی که امکان شرکت در مسابقات بین‌المللی فراهم شد بتوانم در رقابت‌های کسب سهمیه شرکت کنم.

او گفت: سال گذشته به دلیل آسیب دیدگی آشیل پا امکان شرکت در مسابقات کسب سهمیه را نداشتم، اما حالا که زمان بازی‌های پارالمپیک تغییر کرده فرصت دوباره‌ای پیدا کردم تا پس از بهبودی کامل خود را برای مسابقات کسب سهمیه آماده و در شرایط بهتری در این رقابت‌ها شرکت کنم.

اسلامی تصریح کرد: اکنون که یک سال تا زمان بازی‌های پارالمپیک توکیو فرصت داریم برای من شرایط خوبی فراهم شده تا در این مدت علاوه بر 1500 متر خود را برای مسابقات ۵۰۰۰ متر نیز آماده کنم.

وی در پایان گفت: چون من نابینای مطلق هستم باید در کنار خود یک ورزشکار بینا داشته باشم که متاسفانه در شرایط کنونی امکان استفاده از یک ورزشکار همراه در کنار خود ندارم تا زمانی که شرایط به حالت عادی برگردد. به هر صورت به خاطر این بیماری مجبورم تمریناتم را به صورت انفرادی دنبال کنم تا شرایط به حالت عادی برگردد.

* هیأت ملارد هیأت برتر نابینایان استان تهران در سال ۹۸ شد

با عنایت به توسعه ورزش همگانی و قهرمانی عزیزان نابینا ، و در راستای تقدیر و تشکر از هیئت های تابع استانی، هیئت ورزش های نابینایان و کم بینایان استان تهران با در نظر گرفتن پارامترهای اعلام شده، اقدام به انتخاب هیئت برتر کرده است.

ملاک های پنجگانه انتخاب هیات برتر به شرح زیر است:

۱: تعداد ورزشکاران فعال.

۲: تعداد رشته های ورزشی فعال.

۳: تعداد جلسات ورزشی برگزار شده.

۴: تعداد گزارشات ارسالی.

۵: تعداد ورزشکار اعزامی به مسابقات استانی و کشوری

پس از جمعبندی امتیازات هیأت های استانی، هیئت ورزش های نابینایان و کم بینایان  شهرستان ملارد با ۲۱ نفر ورزشکار فعال در ۳ رشته ورزشی ، ۶۶ گزارش تصویری ارسالی و اعزام ۵ ورزشکار به مسابقات کشوری، ،۷ ورزشکار اعزامی به مسابقات استانی با کسب ۳۴۰ امتیاز  بعنوان هیئت برتر در سال ۱۳۹۸ انتخاب شد.

هیات ورامین ۲۳۷ امتیاز و هیات شمیرانات ۱۰۷ امتیاز بدست آوردند.

........حوادث

* دختر جوان به خاطر شرکت در جشن تولد و درگیری نامزدش با چند پسر،چشم خود را از دست داد: دختر جوان به خاطر شرکت در جشن تولد و درگیری نامزدش با چند پسر،چشم خود را از دست داد

روزنامه جوان نوشت: شامگاه چهاردهم آذرسال‌۹۸ بود که مأموران پلیس تهران با تماس تلفنی شهروندی از درگیری خونین حوالی یافت‌آباد با خبر و راهی محل شدند.

مأموران در محل حادثه دریافتند لحظاتی قبل چهار مرد جوان راه خودروی پژویی را که یک پسر و دو دخترجوان سرنشین آن بودند سد کردند و پس از تخریب خودرو سرنشینان را به شدت زخمی و از محل گریخته‌اند. بدین ترتیب مأموران پلیس برای ادامه تحقیقات راهی بیمارستانی شدند که سه‌زخمی در آنجا بستری شده بودند. بررسی‌های مأموران نشان داد، در این حادثه دختر ۲۹‌ساله‌ای به نام شیما از ناحیه چشم راست به شدت زخمی و به اتاق عمل منتقل شده‌است و پسر و دختر جوان دیگر هم زخمی شده‌اند. در حالی که تحقیقات ادامه داشت پزشکان اعلام کردند چشم راست شیما به علت شدت جراحت برای همیشه نابینا شده است. بنابراین شیما پس از بهبودی نسبی برای شکایت به دادسرای امور جنایی تهران رفت و برای مرد جوانی که او را نابینا کرده‌بود درخواست قصاص چشم کرد.

درخواست قصاص چشم

وی در توضیح ماجرا گفت: چهاردهم آذرماه تولد دوستم آزیتا بود. آزیتا از یک روز قبل با من و یکی از دوستان مشترکمان به نام ثریا تماس گرفت و برای جشن تولدش ما را دعوت کرد. شب حادثه من و ثریا کادویی خریدیم و راهی خانه آزیتا در منطقه یافت‌آباد شدیم. در حالی که در خانه آزیتا مشغول جشن بودیم، پسر مورد علاقه آزیتا به نام فرهاد همراه سه نفر از دوستانش به خانه آزیتا آمدند که متوجه شدیم آزیتا، فرهاد و دوستانش را هم برای جشن تولدش دعوت کرده است.من ناراحت شدم و تصمیم گرفتم مهمانی را ترک کنم، اما آزیتا خیلی اصرار کرد که برای شام بمانم و گفت اگر بروم از دست من ناراحت می‌شود. به هرحال با اصرار آزیتا، من و ثریا ماندیم تا اینکه دقایقی بعد نامزدم پژمان با تلفن همراهم تماس گرفت و سؤال کرد که کجا هستم. به او گفتم که جشن تولد آزیتا هستم و در همان لحظه که با هم حرف می‌زدیم، پژمان صدای فرهاد و دوستانش را از پشت گوشی شنید که به نامزدم گفتم آزیتا پسر مورد علاقه‌اش را برای جشن تولدش دعوت کرده و ما هم در جریان نبودیم.

پس از این پژمان با من شروع به مشاجره لفظی کرد و گفت چرا در جشنی که چند مرد غریبه حضور دارند شرکت کرده‌ام. هر چقدر تلاش کردم او را قانع کنم فایده‌ای نداشت تا اینکه فرهاد گوشی را از من گرفت و با نامزدم دعوا کرد و گفت چرا جشن تولد دختر مورد علاقه‌اش را خراب می‌کند و بعد از نامزدم خواست هر چه زودتر دنبال من بیاید و مرا از آنجا ببرد.

نیم ساعتی از ماجرا نگذشته بود که پژمان برای بردن ما به در خانه آزیتا آمد. وقتی سوار خودروی پژوی نامزدم شدیم، فرهاد از خانه بیرون آمد و با پژمان مشاجره لفظی کرد و بعد هم پژمان سوار خودرواش شد و از آنجا دور شدیم.وی ادامه داد: هنوز مسافت زیادی را طی نکرده بودیم که فرهاد همراه سه دوستش راه خودروی ما را سد کردند و با پژمان درگیر شدند. آن‌ها با میله‌های آهنی پژمان را کتک زدند و بعد هم با همان میله آهنی شروع به تخریب خودروی پژمان کردند که من از ترس به صندلی عقب پیش دوستم ثریا رفتم. دقایقی بعد یکی از آن‌ها با میله آهنی به سراغ ما آمد و ابتدا شیشه‌های عقب خودرو را شکست و بعد هم با میله آهنی ضربه‌ای به چشم راستم زد که کور شدم و الان هم درخواست قصاص چشم در مقابل چشم دارم.

دستگیری متهمان

با طرح این شکایت پرونده به دستور قاضی احسان زمانی، بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران برای رسیدگی در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

همزمان با ادامه تحقیقات مأموران پلیس موفق شدند سه نفر از عاملان درگیری را به نام‌های فرهاد، شاهرخ و مسعود دستگیر کنند.هر سه متهم در بازجویی‌ها به درگیری اعتراف کردند، اما مدعی شدند که عامل نابینایی دختر جوان یکی از دوستانشان به نام ایمان است. فرهاد گفت: آن شب ما همه درگیر شدیم و میله آهنی در اختیار ایمان بود که به چشم دختر جوان ضربه زد. بدین ترتیب مأموران پلیس به خانه ایمان رفتند که متوجه شدند وی پس از حادثه به مکان نامعلومی گریخته است. در حالی که تحقیقات برای دستگیری ایمان ادامه داشت و شش‌ماه از حادثه گذشته بود، عصر روز یکشنبه ۲۱‌اردیبهشت‌ماه به کارآگاهان پلیس‌آگاهی خبر رسید ایمان خودش را در یکی از کلانتری‌ها به پلیس معرفی کرده است. متهم صبح دوشنبه پس از انتقال به دادسرای امور جنایی تهران با اظهار پشیمانی به جرم خود اعتراف کرد. وی گفت: آن شب همراه فرهاد و دو نفر از دوستانم در جشن تولد آزیتا شرکت کرده بودیم که نامزد شیما به خانه آزیتا آمد و با فرهاد درگیر شد و نامزدش و یکی از دوستان او را از آنجا برد. فرهاد خیلی ناراحت شده بود که تصمیم گرفت پژمان را تنبیه کند که ما هم همراه او شدیم. پس از درگیری من حال خوشی نداشتم و با میله آهنی که در دست داشتم به شیشه عقب و در عقب خودرو ضربه زدم و قصد داشتم شیشه‌ها را بشکنم که به صورت اتفاقی یکی از ضربه‌ها به چشم شیما برخورد و او را کور کرد.پس از حادثه از آنجا فرار کردم تا اینکه متوجه شدم شیما کور شده‌است و به همین خاطر خیلی ترسیدم و برای اینکه دستگیر نشوم همیشه مخفیگاهم را تغییر می‌دادم. وی ادامه داد: در این مدت عذاب وجدان رهایم نمی‌کرد و در نهایت تصمیم گرفتم خودم را به پلیس معرفی کنم و الان هم خیلی پشیمان هستم. متهم در ادامه برای تحقیقات بیشتر به دستور قاضی احسان زمانی در اختیار کارآگاهان اداره‌دهم پلیس آگاهی قرار گرفت.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *