شناسه خبر: 20755 منتشر شده در مورخ: 1399/2/21 ساعت: 00:01 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 21 اردیبهشت 1399

روزنامه یکشنبه 21 اردیبهشت 1399

نامه ظریف به گوترش/ گزینه‌های ایران، قاطع خواهد بود - مزایای تصحیح مفاتیح متون عربی در نرم افزارWORD - سونامی اطلاعات دارویی غلط در باره کرونا - مشکل دسترس‌پذیر کردن اینترنت برای نابینایان / طراحان استانداردها را نمی‌دانند - شاعر باید دغدغه داشته باشد - امیر ربی فاتح مسابقات شطرنج آنلاین نابینایان شد

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 21 اردیبهشت 1399

16 رمضان 1441

10 می 2020

سال بیست و چهارم شماره 6411

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

نامه ظریف به گوترش/ گزینه‌های ایران، قاطع خواهد بود

مزایای تصحیح مفاتیح متون عربی در نرم افزارWORD

سونامی اطلاعات دارویی غلط در باره کرونا

مشکل دسترس‌پذیر کردن اینترنت برای نابینایان / طراحان استانداردها را نمی‌دانند

شاعر باید دغدغه داشته باشد

امیر ربی فاتح مسابقات شطرنج آنلاین نابینایان شد

 

.......اخبار روز

* نامه ظریف به گوترش/ گزینه‌های ایران، قاطع خواهد بود: وزیر امور خارجه در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد:

شورای امنیت، اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌ها را تضمین کند.

خروج ایالات متحده از برجام و متعاقب آن اعمال مجدد تحریم‌های ظالمانه، جامع و یکجانبه خود علیه ایران می‌بایست به عنوان هشداری علیه صلح و امنیت بین المللی تلقی شود. جمهوری اسلامی ایران به همکاری کامل و موثر خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد. بیانیه‌های مقامات آمریکایی مبنی بر قصد آن‌ها برای اقدام علیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بسیار نگران‌کننده است. گزینه‌های ایران، همانطور که قبلاً به اعضای باقیمانده در برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود و همه مسئولیت آن بر عهده ایالات متحده است.

* نجفی امروز با شکایت فرزند قالیباف محاکمه می‌شود: محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران که به خاطر قتل میترا استاد همسر دومش در بازداشت به سر می‌برد، (یکشنبه) با شکایت الیاش قالیباف فرزند محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران محاکمه می‌شود. حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی با اعلام این خبر گفت که جلسه رسیدگی به شکایت الیاس قالیباف از نجفی در شعبه ۱۰۵۹ مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت برگزار می‌شود.

* آغاز فاز دوم غربالگری کرونا در تهران: معاون بهداشت وزارت بهداشت:غربالگری مرحله دوم بیماری کرونا در استان تهران با قدرت در حال اجرا است.

یکی از نگرانی‌هایی که در کلانشهر تهران وجود دارد، شلوغی شهر، برخی اصناف، کارگاه‌ها و... است.

به طور جدی نیاز داریم مردم شعار در خانه بمانیم را حفظ و اجرا کنیم.

* حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش:

یکی از نگرانی‌های اصلی خانواده‌ها بازگشایی مدارس است، به آنها اطمینان می‌دهیم اصل برای ما سلامت دانش‌آموزان است.

تأکید ما این است از همه محتوای آموزشی آزمون بگیریم؛ تا هر زمان لازم باشد روند آموزش استمرار می‌یابد.امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه 12 به صورت حضوری از 17 خرداد آغاز می‌شود. کنکور سراسری دهه اول مرداد برگزار خواهد شد.

* روحانی: شرایط واگذاری سهام عدالت در بورس تسهیل شود

رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با وزیر اقتصاد:

باید در راستای تسهیل شرایط برای آن گروه از افرادی که می خواهند سهام خود را در بورس عرضه کنند، روش و ساز و کاری مشخص در نظر گرفته شود تا مردم بتوانند به راحتی و سهولت هرچه سریعتر در این زمینه اقدام کنند.

باید با همکاری کارگزاری‌های بورسی در بانک‌ها سیستمی برای راهنمایی مردم در زمینه نگهداری یا عرضه سهام با روشی مشخص و قابل دسترس و فهم ایجاد شود.

* کرونا سیر نزولی گرفته اما هنوز پاندمی است

سعیدرضا جمالی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از انتقال بیماری کرونا، گفت: تعارف نداریم و این بیماری حالا حالاها مهمان ما است. بنابراین، باید به رعایت نکات بهداشتی توجه داشت.

درست است که بیماری سیر نزولی گرفته، اما هنوز در مرحله پاندمی قرار دارد و باید نسبت به رعایت نکات بهداشتی، جدی بود./مهر

* معلمان مدارس غیردولتی اگر حقوق نگرفتند، تماس بگیرند: رئیس سازمان مدارس غیردولتی در واکنش به نپرداختن حقوق معلمان در ایام تعطیلات کرونایی مدارس گفت: معلمانی که حقوق نگرفتند به سامانه 4317 گزارش دهند.

 

........گفتگوی ویژه

* مزایای تصحیح مفاتیح متون عربی در نرم افزارWORD:

برای تبدیل کتاب به بریل از نرم افزار داکس بری استفاده می شود اما به گفته صادق عباسی دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث ،این نرم افزار در تبدیل متن به word در زبان فارسی و عربی نقصهایی دارد از جمله اینکه برخی از کاراکترها را به خوبی تشخیص نمی دهد و از اینرو آنها را به علامت سوال و علائم نامربوطی تبدیل می کند که حتما باید ویرایش شوند. عباسی در این رابطه می افزاید: کسی که از روی برجسته نگار متن را می خواند متوجه نمی شود که این چه علامتی بوده که به این علائم تبدیل شده. دیگر اینکه مثلا الف مقصوره که نقاط یک؛ سه و پنج است در تصحیح متن به O تبدیل می شود یعنی از علائم غیر استاندارد نادرست استفاده می شود چون نتیجه اش در بریل یکسان است. به همین دلیل هنگام ویرایش متن در داکس بری از این علائم استفاده می شود. به نظر عباسی در همه متنها به ویژه عربی و فارسی متن را باید در WORDویرایش کنیم و اگر خواستیم از آن پیرینت بگیریم آن را به داکس بری ببریم و اگر نیاز به پیرینت نداشتیم همانگونه استفاده کنیم مثلا هنگام استفاده از برجسته نگار یا نت تیکر ، که همانگونه قابل خواندن است در حالیکه متنی که داکس بری تهیه می کند به خوبی متن WORD نیست. چون متن در داکس بری تخریب می شود و تنها فرد نابینا می تواند آن را بخواند و اگر فرد بینا به متن نگاه کند یکسری علائم بی ربط می بیند. عباسی می افزاید: بر اساس نیازی که احساس می کردم شروع به خواندن و تصحیح نسخه عربی مفاتیح الجدیده کردم که آقای مکارم شیرازی تهیه کرده اند. چون اگر متن با ترجمه فارسی را انتخاب می کردم اصلاحش خیلی سخت. و امکان جستجوی کلی خیلی دشوار می شد. اگر این متن مفاتیح را به طور کامل اصلاح کنم هم برای ایرانیان نابینا و هم برای نابینایان سایر کشورها قابل استفاده خواهد بود. مزیت دیگر هم این خواهد بود که دعاها در این نسخه خواهد بود و هر کس بخواهد دعا را با ترجمه هر کمحققی استفاده کند تنها کاری که باید انجام دهد این است که نسخه فارسی ترجمه را زیر متن دعاها اضافه کنیم و در اختیار داشته باشیم. عباسی ادامه می دهد: کار را قصد دارم برای متنهای ارزشمند دیگری مثل کافی و یا حتی یک نسخه WORD خوب برای قرآن انجام بدهم. و لزومش را احساس می کنم عباسی به دوستان نابینای خود توصیه می کند اگر می خواهند متنی را تصحیح کنند حتما متن را روی WORD تصحیح کنند و م اعلام می کنم که حاضرم تجربیاتم را در اختیار دوستان نابینا قرار دهم

عباسی در باره پیشرفت کار می گوید: من کار را تمرینی انجام می دادم برای همین از جای خاصی شروع نکرده ام اما بخش عمده ای از کار انجام شده و باید یک بار از اول تا آخر خوانده شود.

او در رابطه با اینکه متن تصحیح شده چگونه در اختیار دیگران قرار خواهد گرفت نیز می افزاید:کل مفاتیح در آینده نزدیک قابل ارائه است و الان هم از نظر من مانعی وجود ندارد و می توانم آن را در اختیار علاقمندان قرار دهم ولی باید با برجسته نگار ، نت تیکر یا تی تی اسهای صوتی عربی خوانده شود. اما معمولا این تی تی اسها خیلی موفق نبوده اند.

 

........بهداشت و سلامت

* سونامی اطلاعات دارویی غلط در باره کرونا:معاون کل وزارت بهداشت گفت:: هر گونه افزایش حضور در جامعه و بازگشایی مشاغلی که اثرات اقتصادی قابل توجهی ندارد، می تواند مضر و خطرناک باشد. به نقل از مهر؛ حریرچی در مورد روند ابتلا در استان خوزستان، گفت: ما نگران وضعیت بیماری در این استان هستیم و از مردم درخواست می کنیم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی، جدی باشند. وی ادامه داد: گرم شدن هوا هیچ ارتباطی به کاهش روند ابتلا ندارد که نشانه بارز آن را می توان در مناطق گرمسیر کشور مشاهده کرد. بنابراین، باید آماده بازگشت مجدد شیوع بیماری کرونا باشیم. حریرچی به حاشیه نشینی در شهر اهواز به عنوان یکی از علل افزایش کرونا در استان خوزستان اشاره کرد.

وضعیت تهران هم به دلیل جمعیت زیادی که دارد، درصد بالایی از موارد ابتلا را داشته است. از همین رو، اگر مشاهده کنیم برخی از مشاغل موجب گسترش بیماری شود، در این خصوص بازبینی صورت خواهد گرفت. وی در مورد بازگشایی دانشگاه ها، گفت: اگر روند نزولی حفظ شود، ممکن است بعد از ماه مبارک رمضان تصمیماتی داشته باشیم و اگر بازگشایی نیز حاصل شود، حضور در کلاس ها اختیاری خواهد بود. حریرچی در مورد وضعیت فعالیت رستوران ها نیز اظهار داشت: واقعیت این است که بیرون بر الزاماً به معنای بردن با پیک نیست، اما اگر سرو در محل رستوران انجام شود، مضر است و باید جلوگیری شود. از مردم درخواست می کنم، این موارد را حتماً اطلاع رسانی کنند.

معاون کل وزارت بهداشت در ارتباط با وضعیت داروهای بهبود کرونا، گفت: متاسفانه در شرایط کنونی با سونامی اطلاعات غلط در مورد داروهای درمان کرونا مواجه هستیم و این شامل احاد جامعه اعم از مردم و پزشکان می شود.

وی ادامه داد: اشتیاق مردم برای شنیدن خبرهای خوب را درک می کنیم، اما نباید به امیدهای واهی دل بست.

ما باید واقعیت ها را بگوییم. شفاف و صریح بگویم که در تهران روند تعداد بیماران بستری و مراجعین و آی سی یو و مرگ و میر، طی چند هفته اخیر نزولی بوده است. اما، هنوز آمار در تهران می تواند قابل توجه باشد و ما نگران هستیم.

وی افزود: پیش بینی ما این است که روند نزولی در یکی دو ماه آینده ادامه پیدا خواهد کرد، ولی روند افزایشی در برخی استان ها را شاهد خواهیم بود

حریرچی ادامه داد: پزشکان ما در بیمارستان ها نیز در بخش های عادی به لباس های ویژه نیاز ندارند و استفاده از ماسک کافی است تا مردم نیز باور کنند مشکلی آنها را تهدید نمی کند.

* افزایش علائم کووید ۱۹ با گسترش همه‌گیری:پزشکان می‌گویند که همزمان با گسترش همه‌گیری کووید ۱۹ ناشی از کروناویروس جدید، علائم این بیماری نیز افزایش پیدا کرده است. به نقل از ایسنا، پزشکان می‌گویند که تقریبا هر هفته بر فهرست علائم کروناویروس افزوده شده است. ویروسی که با علائم مشابه با آنفلوآنزا همچون لرز، سردرد و تب خود را نشان داد به سرعت طی سه ماه گذشته با علائم مختلفی ظاهر شد به طوری که تقریبا تمامی اعضای بدن از مغز تا کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متخصصان انگلیسی اظهار داشتند: بیشتر ویروس‌ها به دو روش باعث بیماری می شوند. ویروس ها می توانند در محلی که تکثیر می شوند به بافت آسیب برسانند یا ممکن است به عنوان عوارض جانبی سیستم ایمنی بدن که با بیماری مقابله می کند آسیب زننده باشد. به طور مثال پزشکان بر این باورند که بیماری کووید۱۹ عامل بستری شدن تعدادی کودک در بیمارستان‌های نیویورک، لندن و پاریس طی چند هفته اخیر بوده است. این کودکان به دلیل ابتلا به نوعی اختلال التهاب زای نادر در بیمارستان بستری شده اند. این بیماری بیشتر کودکان را درگیر می‌کند؛ بیماری که جداره های عروق را درگیر کرده و نارسایی اندام‌ها را به دنبال دارد. در مطالعاتی که در هفته های اخیر انجام گرفته بر دیگر تاثیرات مخرب بیماری کووید ۱۹ بر بدن از جمله سکته مغزی و نارسایی قلبی تاکید شده است. همچنین بررسی ها حاکی از آن است که بیماری کووید ۱۹ موجب بروز عارضه ای جدی در مجاری ادراری و آسیب دیدگی مزمن کلیوی می‌شود. این ویروس حتی می‌تواند منجر به بروز تغییرات چشمگیری در هورمون‌های مردانه شود. به نقل از ژاپن تودی، کارشناسان و ویروس شناسان می‌گویند البته ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لزوما بدان مفهوم نیست که باعث ایجاد علائم گسترده‌ای در هر بیمار می‌شود اما درصورتی که کووید ۱۹ بیماری شایعی باشد، مشاهده عوارض و پیامدهای نادر نیز به دفعات بیشتری اتفاق می‌افتد.

* چند توصیه برای بهبود کیفیت خواب در شرایط شیوع کرونا: خواب سالم می‌تواند تفاوت زیادی در کیفیت زندگی افراد ایجاد کند. در شرایط شیوع کروناویروس و اعمال محدودیت و قرنطینه خانگی ممکن است افراد با اختلال در نظم خواب خود دچار شوند و این در حالی است که خواب آشفته یا کمبود خواب سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

می‌توانید برای حفظ بهداشت و کیفیت خواب خود نکات زیر را که به نقل از "پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد خواب" آورد شده است، رعایت کنید: ۱) ساعت خواب و بیداری ثابت خود را در تمام طول هفته و حتی آخر هفته‌ها حفظ کنید. این کار ساعت بدن شما را تنظیم کرده و کمک می‌کند شب‌ها راحت‌تر به خواب فرو رفته و در طول شب از خواب بیدار نشوید.

۲) یک مراسم آرامش‌بخش مخصوص خواب را تمرین کنید. یک فعالیت آرامش بخش و منظم درست قبل از خواب به دور از چراغ‌های روشن باعث جدا شدن زمان خواب شما از فعالیت‌هایی می‌شود که هیجان، استرس یا اضطراب ایجاد کرده و می‌توانند خوابیدن، بیدار شدن و خواب عمیق یا حفظ خواب در طول شب را دشوارتر سازند.

۳) اگر شب‌ها برای خوابیدن به مشکل می‌خورید از چرت زدن به ویژه در بعدازظهرها خودداری کنید. اگرچه چرت زدن می‌تواند انرژی شما را در طول روز حفظ کرده و به سرحال بودن شما منجر شود اما در صورتی که زمان خواب شب به مشکل برخورده و به راحتی به خواب فرو نمی‌روید باید حتی چرت‌های کوتاه روزانه را فراموش کنید.

۴)  روزانه ورزش کنید. ورزش جدی و سنگین بهترین گزینه است اما حتی ورزش سبک از نداشتن هیچ فعالیتی بهتر است. در هر ساعت از روز که بخواهید می‌توانید ورزش کنید اما این نباید به بهای کم کردن از زمان خواب مورد نیازتان باشد.

۵) اتاق خود را ارزیابی کنید. محیط خواب خود را برای ایجاد شرایط مورد نیاز برای خواب طراحی کنید.  اتاق خواب شما باید خنک باشد. دمایی بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد توصیه می‌شود. اتاق خواب شما نیز باید عاری از هرگونه سر و صدایی باشد که می‌تواند خواب شما را مختل کند. سرانجام، اتاق خواب باید عاری از هرگونه نور نیز باشد. اتاق خود را نسبت به سروصدا یا حواس پرتی‌های دیگر بررسی کنید. این شامل اختلالات خواب همسرتان مانند خروپف کردن او نیز می‌شود. استفاده از پرده‌های ضخیم، چشم‌بند، گوش‌گیر، دستگاه‌های نویزگیر، دستگاه بخور، پنکه‌ها و سایر وسایل کمکی را هم در نظر بگیرید.

۶) روی یک تشک و بالش راحت بخوابید. اطمینان حاصل کنید که تشک شما راحت و حامی است. عمر مفید بهترین تشک‌ها در بهترین حالت بین ۹ تا ۱۰ سال است، از همین رو ممکن است عمر تشکی که چندین سال است استفاده می‌کنید به پایان رسیده باشد. می‌توانید برای جذاب‌تر کردن اتاق و راحتی بیشتر از چندین بالش راحت استفاده کنید اما در عین حال فراموش نکنید محیط اتاق باید عاری از آلرژی‌هایی باشد که ممکن است شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین فضای اتاق باید به گونه‌ای باشد که اگر در طول شب از خواب بیدار شدید در شرایط خواب‌آلود سر نخورید و به وسیله‌ای برخورد نکنید.

۷) از نور روشن برای کمک به مدیریت ریتم شبانه‌روزی خود استفاده کنید. در عصر و شب از کاربردِ چراغ‌های با نورِ زیاد خودداری کنید و هنگامِ صبح، خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید. این باعث می‌شود ریتم‌های شبانه‌روزی شما کنترل شود.

۸) از مصرف غذاهای سنگین و استعمال دخانیات و کافئین در عصر و شب خودداری کنید. الکل، سیگار و کافئین می‌توانند خواب را مختل کنند. خوردن وعده‌های غذایی سنگین یا پرادویه می‌تواند باعث ناراحتی ناشی از سوء هاضمه شود که خوابیدن را دشوار می‌کند. اگر می‌توانید دو یا سه ساعت قبل از خواب از خوردن وعده‌های غذایی سنگین و حجیم خودداری کنید. در صورتی که هنوز گرسنه بودید، ۴۵ دقیقه قبل از خواب یک میان وعده سبک را امتحان کنید.

۹) راندمان بدن را کاهش دهید. بدن شما برای تغییر حالت خواب نیاز به زمان دارد، بنابراین آخرین ساعت قبل از خواب را به انجام یک فعالیت آرامش بخش مانند مطالعه اختصاص دهید. برای برخی از افراد استفاده از یک وسیله الکترونیکی مانند لپ‌تاپ می‌تواند خوابیدن را دشوار کند، زیرا نوع خاصی از نور که از صفحه‌های این دستگاه‌ها تابیده می‌شود، مغز را فعال‌تر می‌کند. اگر در خواب رفتن مشکل دارید از وسایل الکترونیکی قبل از خواب یا نیمه شب دوری کنید. بهتر است وسایل محیط کار، رایانه و تلویزیون را از محیط خواب خارج کنید. همچنین بهتر است از انجام فعالیت‌های دیگر روی تخت در طول روز خودداری کنید. در صورتی که یک وسیله یا فعالیت خاص منجر به اضطراب شما می‌شود آن را از محیط خواب خارج کنید.

۱۰) اگر نمی‌توانید بخوابید، به اتاق دیگری بروید و تا زمانی که احساس خستگی کردید، فعالیت آرامش‌بخش خود را انجام دهید.

۱۱) اگر با انجام این فعالیت‌ها و رعایت تمامی نکات هنوز هم در خوابیدن به مشکل برمی‌خورید، شک نکنید که باید با پزشک یا متخصص خواب مشورت کنید. همچنین می‌توانید روال خواب خود را در یک دفترچه یادداشت کنید تا به شناسایی الگوی خوابتان و مواردی که ممکن است خوابتان را با مشکل مواجه کند به پزشک کمک کنید.

.......دانش و فناوری

* مشکل دسترس‌پذیر کردن اینترنت برای نابینایان / طراحان استانداردها را نمی‌دانند: ایکنا نوشت: دبیر سرویس فناوری روزنامه ایران سپید با اشاره به اینکه با به‌ کاربردن استانداردهای تعریف شده‌ای میتوان فضای وب و اپلیکیشن‌ها را برای نابینایان قابل استفاده کرد، گفت: تنها مشکل، عدم آگاهی طراحان از این استانداردهاست. براساس آمار جهانی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم هر جامعه‌ای را معلولان تشکیل می‌دهند و این رقم، درصد کمی نیست. بالا بودن این رقم موجب شده توجه به مناسب‌سازی جامعه برای زندگی مستقل و بدون مشکل معلولان یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر هر کشوری محسوب شود.

 امید هاشمی، که خود نیز نابینا و دبیر سرویس فناوری روزنامه ایران سپید و مجری و تهیه‌کننده پادکست‌های این روزنامه است با اشاره به اینکه حدود ۹ سال است که موضوع دسترسپذیری وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی را برای نابینایان پیگیری می‌کند، گفت: وقتی موضوع مناسب‌سازی مطرح می‌شود، همه یاد کوچه و خیابان، اتوبوس و مترو می‌افتند در حالی که موانع زیادی به غیر از خیابان‌ها وجود دارد که به راحتی و با هزینه کم می‌توان آنها را رفع کرد اما در مورد آنها اطلاع‌رسانی صحیح و فرهنگ‌سازی مناسبی صورت نگرفته است.

هاشمی در ادامه به تحلیل نحوه مناسب‌سازی محتوای اینترنت برای نابینایان پرداخت و گفت: در دنیا کلید واژه‌ای در بحث طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن تحت عنوان(Accessibility) که در ایران دسترس‌پذیری ترجمه شده است، وجود دارد. بر این اساس یک سری استاندارد وجود دارد که هر کدام از متولیان وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها شامل گوگل، مایکروسافت، کنسرسیوم جهانی وب و اپل که نرم‌افزارهایی را تحت پلتفرم خودشان تولید و عرضه می‌کنند، در طراحی وبسایت و اپلیکیشن تعریف کرده‌اند.

وجود استانداردهای واضح در طراحی وب‌ قابل استفاده برای نابینایان

وی تصریح کرد: این استانداردها کاملاً واضح، مشخص و جزء به جزء بیان شده و به طراحان و توسعه دهنده‌ها اعلام شده که اگر این نکات را هنگام طراحی رعایت کنند، فرد دارای معلولیت به راحتی می‌تواند از وب سایت و اپلیکیشنی که تولید می‌کنید، استفاده کند.

مجری و تهیه‌کننده پادکست‌های روزنامه ایران سپید، تصریح کرد: البته منظور از فرد دارای معلولیت، فقط نابینایان نیستند بلکه افراد کم بینا، دارای کور رنگی، افراد دارای اختلال شناختی مثل خوانش پریشی، افراد دارای ضعف عضلانی که نمی‌توانند از موس استفاده کنند و یا فقط با یک دست می‌توانند از تلفن همراه یا کامپیوتر استفاده کنند و ... نیز با رعایت این استانداردها در طراحی می‌توانند از محتوای ارائه شده در اینترنت استفاده کنند.

طراحان وب از بازار ۱۰ میلیون ایرانی غافل هستند

هاشمی مشکل موجود در ایران را آشنا نبودن طراحان به این استانداردها و عدم اطلاع آنها از این موضوع بیان کرد و گفت: طراحان ایرانی اصلاً آشنایی با این استانداردها ندارند و حتی در بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی سایت و اپلیکیشن هم هیچ مشاور یا فرد مطلعی در حوزه دسترس‌پذیری نداریم. براساس آمار گفته می‌شود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم هر جامعه‌ای دچار نوعی معلولیت هستند و متأسفانه شرکت‌های ایرانی این حدود ۱۰ میلیون ایرانی را حتی به چشم بازار هم نمی‌بینند تا وب‌هایشان را طوری طراحی کنند که بتوانند این بازار را به دست آورند.

 

وی با تأکید بر اینکه استفاده از این استانداردها در طراحی وب‌سایت‌ها هیچ بار مالی خاصی ندارد و فقط باید استانداردهای مشخص و تعریف شده را استفاده کرد، گفت: زمانی که قرار است یک سایت طراحی یا اپلیکیشن ساخته شود، کسی که مدیریت پروژه را بر عهده دارد، چارتی را ترسیم می‌کند و زمان لازم برای طراحی هر بخش را مشخص می‌کند؛ اگر در ترسیم چارت مشخص کند که مثلاً چهار ساعت هم بر روی دسترس‌پذیری کار شود، فقط چهار ساعت به پروسه طراحی اضافه شده اما در ازای آن تعداد زیادی از افراد دارای معلولیت می‌توانند از این وب سایت استفاده کنند.

نابینایان هم از کامپیوتر استفاده می‌کنند

هاشمی با ابراز تأسف از اینکه بسیاری از طراحان حتی نمی‌دانند که نابینایان هم از کامپیوتر استفاده می‌کنند، گفت: حتی طراحان بزرگ‌ترین شرکت‌ها نیز فکر می‌کنند برای اینکه سایت آنها قابل استفاده برای نابینایان باشد باید سایت را صوتی طراحی کنند، در حالی که این تصور کاملاً غلط است و نابینایان از همان سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنند که بقیه استفاده می‌کنند و فقط نابینایان بر روی سیستم عامل خود ابزار صفحه‌خوان نصب می‌کنند. این استانداردهایی که در خصوص آن صحبت کردیم کمک می‌کند که بخش‌های مختلف سایت یا اپلیکیشن برای صفحه‌خوان قابل خواندن باشد و به همین سادگی کمک می‌کند که همه نابینایان بتوانند از محتوای اینترنت استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چند درصد محتوای وب‌های ایرانی برای نابینایان قابل استفاده است؟ گفت: در ایران کمتر شرکتی را داریم که در خصوص دسترس‌پذیری محتوای خود برای نابینایان اقدام کرده باشد، البته در ایران وب سایت‌های زیادی دسترس‌پذیر برای نابینایان است؛ شاید حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد وب سایت‌ها، البته نه ۱۰۰ درصد محتوای آنها؛ اما بخش‌های زیادی از آنها برای نابینایان قابل استفاده است. البته اینگونه نیست که این قابل استفاده بودن با هدف و آگاهی ایجاد شده باشد، بلکه اصول طراحی این امکان را ایجاد کرده است.

هاشمی در پاسخ به این سؤال که در کدام بخش‌ها مشکل دسترسی داریم؟ گفت: در وب‌سایت‌ها، پخش‌کننده صوت و تصویر که ویدئو یا صدا اجرا می‌کنند، افراد بینا می‌توانند ویدئو را جلو و عقب ببرند یا نگه دارند و ... که این امکانات برای نابینایان دسترس‌پذیر نشده است.

آپارات و فیلیمو را برای نابینایان مناسب‌سازی کنید

وی به سایت آپارات اشاره کرد و گفت: پخش‌کننده این سایت برای نابینایان دسترس‌پذیر نیست و نابینایان مجبور می‌شوند به جای استفاده آنلاین از ویدئو، آن را با راهکارهایی دانلود کنند و بعد از طریق پخش‌کننده‌های مناسب نابینایان پخش کنند. سایتی مثل فیلیمو را همه استفاده می‌کنند و این سایت بخش ویژه فیلم‌های توضیح‌دار برای نابینایان دارد اما پخش‌کننده خود را برای نابینایان مناسب طراحی نکرده است. هاشمی به این مسئله نیز اشاره کرد که این استانداردها توسط سازمان بهزیستی اعلام شده اما هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست و تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیز در این خصوص وجود ندارد تا طراحان از وجود آن باخبر شوند و افزود: می‌توان دو واحد درس دسترس‌پذیری برای دانشجویان دوره‌های مختلف مرتبط با کامپیوتر برگزار کرد، اما واژه دسترس‌پذیری حتی به گوش فارغ‌التحصیلان ما هم نخورده است در حالی که فقط آگاه بودن طراحان کافی است که با صرف کمی وقت امکان استفاده از محتوای وب خود را برای بیش از ۱۰ درصد مردم کشور فراهم کنند.

.......دُریافت

* شاعر نابینا در گفت و گو با ایران سپید

شاعر باید دغدغه داشته باشد

اینکه گفته می شود شعر باید از سینه ی پر درد شاعر بجوشد, پر بیراه نیست؛ چه: «هر آن دل را که سوزی نیست, دل نیست...» شعر هم از دل پر سوز می جوشد.

موسی عصمتی, نابینای سرخسی الاصل هم از آن دسته شاعرانیست که دغدغه و سوز دل او را به سمت شاعری کشاند. خود او قصه ی شاعریش را در گپ و گفتی کوتاه با ایران سپید چنین تعریف می کند: «دوازده ساله بودم که نابینا شدم. زاده ی یکی از روستا های سرخس هستم و متأسفانه در سرخس امکان تحصیل نابینایان فراهم نبود. آموزشگاهی که در شهر مشهد وجود داشت, شبانه روزی نبود و کار را برای من سخت می کرد؛ چون مجبور می شدم مسیر سرخس تا مشهد و بلعکس را هر روز طی کنم. همین موضوع راه من به تهران را باز کرد و از کلاس پنجم تحصیلم را در آموزشگاه شهید محبی تهران ادامه دادم؛ چون آن آموزشگاه شبانه روزی بود.»

عصمتی معتقد است کسی که شعر می سراید یا کار هنری میکند, باید دردمند باشد: «شعر باید از دل دردمند بجوشد؛ حتی کسی که آهنگی می سازد یا سازی می نوازد, باید دل پر دردی داشته باشد؛ باید بیتاب باشد تا بیتابیش را با شعر یا موسیقی حتی نقاشی ابراز دارد.»

او خودش را شاعری می داند که دل پر دردی دارد: «شاید دوری از دوران بینایی و غربت تهران مرا به سمت شاعری کشاند. درست مثل نی مولانا که حکایت دوری او از بلخ را روایت می کند. از دوم راهنمایی چیز هایی می نوشتم که خودم فکر می کردم شعرند؛ اما واقعاً شعر نبودند. معلمی داشتیم به نام خانم نیکپور که خیلی تشویقم کرد تا این کار را ادامه بدهم. همان تشویق ها انگیزه ام را بیشتر کرد و این راه را ادامه دادم تا اینکه به مشهد آمدم.»

می گوید آشنایی با یک شاعر مشهور تحولی در شاعری او ایجاد کرد: «میدانید که خراسان از دیرباز پرچمدار شعر فارسیست. در عصر حاضر هم چهره هیی که جزو قله های شعر امروز محسوب می شوند, در خراسان بالیده اند؛ مثل استاد مصطفی محدثی خراسانی که جلسات ادبی حوزه ی هنری مشهد را اداره می کند. یک اتفاق باعث شد تا آتش شعری من افروخته تر شود و آن, آشنایی با استاد محمد کاظم کاظمی, شاعر شهیر افغان بود. در واقع این آشنایی, جرقه ای را که در تهران زده شد, شعله ور کرد.

موسی عصمتی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان او را شاعر سبک خراسانی دانست؟ اظهار می دارد: «در تعریفی تاریخی, نمی توانم بگویم من شاعر سبک خراسانی هستم؛ چون حماسه و دادخواهی و اعتراض, درون مایه های مهم این سبک شعری هستند؛ حتی این درون مایه ها را در شعرای معاصر هم می بینیم. یکی از مهمترین دغدغه های من, نابیناییست؛ چون خودم به عنوان یک نابینا در جمع نابینایان بوده ام. معتقدم اگر یک شاعر نتواند تجربیات شخصیش را منتقل کند یا آنچه را که از زادبومش الهام گرفته, نتواند ابراز کند, شعرش هیچ فرقی با شعر دیگران نخواهد داشت. منظورم از تجربیات شخصی, اتفاقات زندگی شخصی شاعر نیست؛ در واقع تجربیاتیست که امکان انتقال به عموم را هم دارد؛ چندان که عده ای با خواندن آن شعر ها, احساس همذات پنداری کنند. در یک نتیجه گیری, باید علاوه بر دارا بودن تجربه های شخصی, فضای اجتماعی را هم دربر بگیرد.»

-   نگاتیو های سوخته:

-   چشم هایم, نگاتیو های سوخته اند؛ از خاطراتی فراموش شده, در روستایی دور, از شهری سوخته در زابل, از جنازه ای, با چشم های مصنوعی.

-   چشم هایم, نگاتیو های سوخته اند, که هیچ تصویری را به یاد نمی آرند؛حتی در تاریک خانه های مدرن.

-   چشم هایم را عوض می کنم, با یک دنیا خاطرات به باد رفته.

-   چشم هایم را عوض, نه! می بخشم, به کودکان پایینترین نقطه ی شهرم, به کودکان دورترین روستا ها در سرخس؛ تا تیله ای مرموز باشند سرگرمی هاشان را. وقتی که در کوچه های کاهگلی, با لباس هایی خاک آلود, به بازی می نشینند.

.......ورزشی

* امیر ربی فاتح مسابقات شطرنج آنلاین نابینایان شد

مسابقات جام رمضان شطرنج نابینایان و کم بینایان که به صورت آنلاین در سایت لیچس برگزار شد، پس از برگزاری رقابت ها در 13 دور، با قهرمانی امیر ربی از اصفهان به پایان رسید.

در دور پایانی این مسابقات، مهدی رومیفرد 1 بر 0 مریم رحیمزاده را شکست داد، فاطمه رحیمی 1 بر 0 از سد فهیمه رضاییپور گذشت، امیر ربی 1 بر 0 مقابل امید کریمی به پیروزی رسید، فریبا زنده بودی 1 بر 0 عاطفه نقوی را شکست داد، فرهاد نادریان 1 بر 0 در مقابل مجید باقری به برتری دست یافت و نرگس درآمد و ملیحه صفایی به نتیجه مساوی رسیدند. همچنین عرفان محمدعلیزاده در مقابل حاج حسن قدیری به تساوی دست یافت.

علی اکبر هدهدی رئیس انجمن شطرنج فدراسیون نابینایان در مصاحبه با ایران سپید در خصوص برگزاری این مسابقات گفت: از 14 نفر از شطرنج بازان نابینا و کم بینا از استان های مختلف مثل تهران، اصفهان، گلستان، بوشهر، خراسان رضوی و خوزستان دعوت کردیم و در جدول رده بندی نهایی این مسابقات، امیر ربی با 10.5 امتیاز و پوئن شکنی 59.75 صدم از اصفهان قهرمان شد، حسن قدیری با 10.5 امتیاز و پوئن شکنی 59.50 صدم درصد از تهران دوم شد و فرهاد نادریان با 10 امتیاز از استان گلستان، عنوان سوم را از آن خود کرد. هدهدی بیان کرد: همین امر نشان می دهد که تا چه اندازه رقابت بین نفر اول و دوم میلیمتری بوده است و به نظر من حاج حسن قدیری هنوز هم یکی از بهترین شطرنج بازان نابینا در ایران است. وی افزود: مجید باقری با 9.5 امتیاز، فریبا زنده بودی با 8.5 امتیاز و عرفان محمدعلیزاده با 8 امتیاز به ترتیب چهارم تا ششم شدند.

هدهدی در خصوص کیفیت برگزاری این مسابقات گفت: سایت لیچس مشکلات خاص خود را دارد اما ما به 80 درصد اهدافی که مد نظر داشتیم رسیدیم.

رئیس انجمن شطرنج فدراسیون نابینایان در پایان اظهار کرد: به مناسبت عید فطر این مسابقات را به صورت کشوری برگزار می کنیم و کسانی که شرایط حضور در این مسابقات را داشته باشند، از آنها دعوت خواهیم کرد تا در این بازی ها که آن هم به صورت آنلاین برگزار می شود شرکت کنند.

گفتنی است: در مسابقات آنلاین جام رمضان، امید کریمی با 8، فاطمه رحیمی با 6، عاطفه نقوی با 4 و مهدی رومیفرد با 4 امتیاز هفتم تا دهم شدند.

همچنین فهیمه رضاییپور با 3.5، مریم رحیمزاده با 3، ملیحه صفایی با 3 و نرگس درآمد با 2.5 امتیاز به ترتیب یازدهم تا چهاردهم شدند.

فایل صوتی مصاحبه با علی اکبر هدهدی را در ادامه دانلود کرده و گوش کنید.

امیر سرمدی

 

 

علی اکبر هدهدی 20 اردیبهشت
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
فرامرز شیخی 1399/2/21 - 11:38
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment با سلام به عزیزان ایران سپید کدهای امنیتی در سایت این روزنامه برای نابینایان مناسب سازی نشده است لطفا این مشکل را اول خودتان حل کنید و بعد در مورده مناسب سازی سایتها مطلب بنویسید. موفق باشید.
وب سایت 1399/2/21 - 12:49
rateup0
ratedown0
comment با سلام. سایت ایران سپید هیچگونه کد امنیتی ندارد. لطفاً نمونه صفحه‌ای که با کد امنیتی در آن مواجه شده اید برایمان بفرستید تا مشکل را رفع کنیم.
Bahar Amiri 1399/2/22 - 00:35
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment درود بر کارکنان ایران سپید، از مطالب روزنامه تشکری میکنم. پیشنهادی داشتم مبنی بر اطلاعرسانی اخبار خارجی رشته های گوناگون ورزش های نابینایان و کم بینایان. خوشبختانه اخبار داخلی این رشته ها اطلاعرسانی میشود اما رویدادهای خارجی،بین المللی و جهانی ورزش های نابینایان و کم بینایان اطلاعرسانی نشده از کارکنان روزنامه خواهش مندم به این پیشنهاد من رسیدگی کنید چون چندین بار است که این موضوع را مطرح میکنم ولی هیچ جوابی از سوی کارکنان روزنامه دریافت نمیکنم از سایر بخش ها و‌ستون های روزنامه سپاسگزارم.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *