شناسه خبر: 20637 منتشر شده در مورخ: 1399/2/8 ساعت: 00:01 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 8 اردیبهشت 1399

روزنامه دوشنبه 8 اردیبهشت 1399

باید مدرسه انطباقی مجازی را در شبکه شاد ظرفیت سازی کنیم - سفره های مردم خالی نماند - ماجرای تعدیل سهمیه سوخت جانبازان - ترجمه و تلخیص "التحقیق" در دسترس قرآن پژوهان - بازی و کودک نابینا"بخش پنجم" - هیات نابینایان اصفهان در صدر هیاتهای برتر سال ۹۸ - از سحر تا افطار با رادیو ایران

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 8 اردیبهشت 1399

3 رمضان 1441

27 آپریل 2020

سال بیست و چهارم شماره 6400

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

باید مدرسه انطباقی مجازی را در شبکه شاد ظرفیت سازی کنیم

سفره های مردم خالی نماند

ماجرای تعدیل سهمیه سوخت جانبازان

ترجمه و تلخیص "التحقیق" در دسترس قرآن پژوهان

بازی و کودک نابینا"بخش پنجم"

هیات نابینایان اصفهان در صدر هیاتهای برتر سال ۹۸

از سحر تا افطار با رادیو ایران

حوادث

 

 

.......ویژه

* باید مدرسه انطباقی مجازی را در شبکه شاد ظرفیت سازی کنیم:
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: باید مناسب سازی شبکه شاد به عنوان مدرسه انطباقی مجازی جهت پوشش تمامی گروه های هفت گانه آموزش و پرورش استثنایی در دستور کار قرار گیرد.
دکتر سید جواد حسینی با بیان اینکه شبکه شاد یک ظرفیت بی بدیل است، اظهار داشت: افزایش ظرفیت شاد از حیث فنی و محتوایی در میدان رقابت با رقبای مجازی موجب افزایش جذابیت این شبکه خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینکه کیفیت بخشی به شبکه شاد در آموزش و پرورش استثنایی از طریق تشکیل ستاد راهبری و کیفیت بخشی به شبکه شاد پیگیری می شود، افزود: تمامی مدیران مدارس استثنایی، 90 درصد معلمان و ۳۰‌ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه به شبکه شاد پیوسته اند و 5۰‌درصد کلاس های مجازی در این شبکه نیز ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه باید تلاش بیشتری انجام داد تا محصولات اصلی نظام تعلیم و تربیت یعنی دانش آموزان تا مرز حداکثری به این شبکه وارد شوند، افزود: در آموزش و پرورش استثنایی اگر چه امکان اتصال مدارس دیرتر فراهم شد و همچنین عدم دسترسی خانواده ها و دانش آموزان این حوزه نسبت به حوزه عادی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است اما این تعداد استقبال در مرحله اول قابل قبول است.

وی تصریح کرد:  اتصال ۵ هزار کلاس چند پایه و پیش دبستانی به شاد، اتصال شاد به نرم افزار های دانش آموزان با آسیب بینایی و شنوایی، افزایش سرعت شبکه شاد و ایجاد جاذبه های بیشتر از جمله گام های بعدی در مدرسه مجازی شاد است.

معاون وزیر با بیان اینکه تعداد اعضای کانال اختصاصی آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد به ۳۱۲ هزار نفر رسیده است تصریح کرد: باید این کانال به یک فرصت متنوع و جذاب یادگیری و یاددهی تبدیل شود.

حسینی در ادامه  با بیان اینکه بهترین زمان برگزاری امتحانات ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر ماه است اظهار داشت: در صورت برگزاری امتحانات به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی باید دانش آموزان با آسیب بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی به شکل ویژه دیده شوند زیرا این دانش آموزان به دقت بیشتر و هم به منشی برای شرکت در آزمون نیاز دارند.

وی افزود: ۱۸۱ دانش آموز با آسیب بینایی در پایه دوازدهم تحصیل می کنند که این دانش آموزان نیاز به منشی، کلاس تک نفره و یا آزمون با خط بریل دارند.

وی گفت: ۳۴۵ دانش آموز جسمی حرکتی نیز در پایه دوازدهم تحصیل می کنند که با توجه به مشکلات خاص این عده و نیاز به منشی و عدم امکان فاصله گذاری اجتماعی بهتر است برای آنان آزمون چند گزینه ای طراحی شود.

وی در پایان گفت: ۵۶۴ دانش آموز با آسیب شنوایی در پایه دوازدهم تحصیل می کنند که برگزاری آزمون شنیداری زبان خارجه برای آنان مقدور نیست و بهتر است آزمون به صورت چند گزینه ای برای آنان برگزار شود

.....سیاسی

* سفره های مردم خالی نماند:

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا گفت: در شرایطی که همه نگران سلامتی خود هستند، کمک کنیم سفره‌های افطار مردم خالی نماند.

* تقسیم‌بندی کشور بر مبنای وضعیت سفید، زرد و قرمز: روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا: در مناطق سفید، مساجد، نماز جمعه‌ها و اماکن مقدس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز می‌شود.

* جزئیات نحوه فعالیت و ساعت کار صنوف در ماه رمضان: معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی تهران:

در طول ساعات قبل از اذان مغرب واحدهای صنفی عرضه کننده مواد غذایی که در پارک‌ها و بوستان‌ها اجازه فعالیت و عرضه غذا حتی به شکل سرد و بیرون بر را ندارند. واحدهای صنفی فروش موادغذایی تا قبل از اذان صبح اجازه فعالیت دارند، اما همانطور که گفته شد باید صرفا غذای بیرون بر عرضه کنند و اجازه سرو غذا در داخل و سالن را ندارند. دیگر واحدهای صنفی نیز مطابق مقررات ستادملی مقابله با کرونا فعالیت خواهند کرد. در ماه مبارک رمضان ساعت کار پاساژها نیز همچنان تا ساعت 18 تعیین شده است. 

کسب و کارهای پر ریسک نظیر آرایشگاه ها، باشگاه‌ها، قلیان سراها، تالارهای پذیرایی، مراکز فرهنگی و ... همچنان تعطیل هستند و اجازه فعالیت ندارند.

* اقدام نمادین سوییس در حمایت از مردم ایران در بحبوحه بحران کرونا: سوییس در اقدامی نمادین با نمایش پرچم ایران بر یکی از معروف ترین قلل این کشور با مردم ایران در مواجهه با ویروس کرونا همدردی کرد

.........گزارش روز

* ماجرای تعدیل سهمیه سوخت جانبازان: ایسنا نوشت: سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: لیستی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال شد و بر اساس آن شرکت بخش روزانه ۲۰۰ هزار لیتر برای این افراد اختصاص داده است.

فاطمه کاهی با بیان اینکه چندی پیش سهمیه بنزین معلولان از ۶۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر افزایش یافت، اظهار کرد: این مساله مربوط به افرادی بود که خودرو آن ها دارای پلاک معلولان بود که در این بین یک تعداد دیگری از مالکان خودرو، جانباز هستند که خودروی آن ها دارای پلاک معلولان نیست، به همین دلیل بنیاد شهید و امور ایثارگران لیستی را به منظور معرفی این افراد در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت پخش تا سقف ۲۰۰ هزار لیتر در روز برای این دسته از افراد سهمیه سوخت اختصاص داده است، تصریح کرد: این میزان برای کل جانبازان کشور است و بنیاد شهید و امور ایثارگران مسوول تعیین سهمیه هر یک از افراد است.

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه اطلاعات بیش از ۴۳ هزار نفر از ایثارگران توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال شد، گفت: با توجه به آمادگی زیرساخت‌های سامانه هوشمند سوخت، این تغییرات از دوم اردیبهشت ماه در سامانه اعمال و هم‌اکنون همه سهمیه سوخت ترمیمی از طریق اعتباری در کارت‌های بانکی این افراد اعمال شده و این افراد می‌توانند در جایگاه‌های عرضه سوخت از طریق کارت‌های بانکی نسبت به خرید سوخت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این اولین آماری است که بنیاد شهید به ما اعلام کرده است، اظهار کرد: سقف مجاز استفاده از این سهمیه روزانه ۲۰۰ هزار لیتر است و نباید از این عدد فراتر برود.

هفته گذشته، کرامت ویس‌کرمی - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران - از تعدیل سهمیه سوخت جانبازان تا سقف روزانه ۲۰۰ هزار لیتر طبق مصوبه کارگروه ماده ۸ تصویب‌نامه هیئت وزیران خبر داده و گفته بود: طبق مصوبه این کارگروه، همه جانبازان که اطلاعات آنها توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به دست ما رسیده است، شامل تعدیل سهمیه سوخت از طریق اعتباری در کارت‌های بانکی خواهند شد.

به گفته وی، سقف لحاظ‌شده برای تعدیل سهمیه سوخت جانبازان روزانه ۲۰۰ هزار لیتر خواهد بود و افزون بر آن امکان دارد طبق فهرست‌های دریافتی از بنیاد شهید و امور ایثارگران به تعداد این افراد باز هم افزوده شود. این تعدیل سهمیه در شرایطی انجام شده است که دیگر همچون گذشته نیازی به تعویض پلاک خودرو و تغییر آن به پلاک معلولان و جانبازان نیست.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیش از این در اطلاعیه شماره ۱۱ طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، سهمیه سوخت خودروهای سواری دارای پلاک معلولان و جانبازان را ۴۰ لیتر افزایش داده بود.

 

......گفتگو

* ترجمه و تلخیص "التحقیق" در دسترس قرآن پژوهان

یکی از کتبی که در کار تفسیر قرآن کریم مورد استفاده محققان علوم قرآنی قرار می گیرد کتاب "التحقیق فی کلمات القرآن الکریم"  مرحوم حسن مصطفوی است. این کتاب به زبان عربی و در 14 مجلد منتشر شده است. صادق عباسی از دوستان نابینا و دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث با همراهی تنی چند از دوستانش ، این کتاب گرانبها را در یک جلد ترجمه و تلخیص کرده است. برای آشنایی با این کار ارزشمند با او گفتگو کردیم.

آقای عباسی در ابتدا از  کتاب التحقیق می گوید:مرحوم مصطفوی نظریه ای در پیدا کردن معنای واژه دارد به نام نظریه "اصل معنا". این نظریه به عنوان مثال بیان می کند کلمه ای مانند سراج که به معنای چراغ به کار می رود اگر به خورشید هم سراج گفته شود این استفاده مجازی نیست و به این معنا نیست که چون خورشید مانند چراغ نور می دهد آن را به سراج تشبیه کرده باشید.بلکه چون یک حقیقت واحد در همه چیزهایی که نور افشانی می کنند، وجود دارد سراج نامیده می شوند و سراج بر معنای اصلی دلالت دارد بنابر این اگر به خورشید هم سراج گفته شود استفاده مجازی نکرده ایم بلکه معنای حقیقی واژه را به کار برده ایم. پس وقتی خداوند می گوید ما خورشید را سراج قرار دادیم در اینجا سراج حرف واقعی است یا مثلا وقتی وجود مقدس پیامبر در قرآن به سراج تعبیر می شود این به معنای تشبیه نیست. بلکه بیان واقعیتی است و پیامبر واقعا چراغ راه مردم است. مرحوم مصطفوی می گوید: شما باید در یک واژه قرآنی ، ریشه واژه را مبنا قرار دهید و به یک حقیقت واحد برسید که این حقیقت واحد در همه مشتقات آن واژه پیدا شود. مثلا اگر می گویید فلق و آن را صبح معنا کنید یا به معنای شکافتن برداشت کنید و فالق را به معنای رویاننده معنا کنید کار صحیحی نیست بلکه باید معنای واحدی پیدا کنید که در همه مشتقات قابل ردیابی باشد.و آن را به الاصل الواحد فی الماده تعبیر می کند. روش کار مرحوم مصطفوی به این صورت است که اول گزارش مبسوطی از آرای لغویان در هر ماده می دهد مثلا می گوید مفردات چه می گوید یا سایر کتب لغت چه می گویند و بعد عبارتی دارد با این عنوان که تحقیق این است که اصل الواحد در ماده عبارتست از این:... و سعی کرده هر ماده ای را تعریف کند و بعد تلاش کرده مشتقات مهم آن ماده را بر اساس آن اصل الواحدی که معین می کند توضیح دهد. در کتابهای ترجمه شده در زبان فارسی از این نظریه در پژوهشهای قرآنی استفاده نمی کنند من با وجود اینکه اعتقادی به ترجمه ندارم و معتقدم متخصصین باید خود به اصل زبان مراجعه کنند دیدم که در بحث تحقیقات میان رشته ای افراد توان مراجعه به کتب منبع را ندارند و این باعث می شود که در پژوهشهای میان رشته ای عملا از این نظریه در زبان فارسی بهره نبریم . این بود که من و دوستانم در مدرسه دانشجویی قرآن و عترت به این فکر افتادیم این کتاب را ترجمه کنیم. ولی چون اصل کتاب  حدود 14 جلد است کتاب تلخیص و ترجمه شد. و در آن آرای لغویها را که مرحو مصطفوی در ابتدای هر اصل الواحد آورده حذف کردیم و بخش التحقیق را که مشتقات را توضیح می دهد را هم تلخیص کردیم . به عنوان مثال  نمونه های آیاتی که بیان شده بود زیاد بود ما از هر مبحثی یک آیه به عنوان نمونه آوردیم و یک سری مباحث و جزئیات تاریخی، جغرافیایی یا تفسیری به تناسب آیه ای که مرحوم مصطفوی بحث می کند و برای اطلاع خواننده می آورد را هم حذف کردیم که بتوانیم کتاب را در یک جلد برای علاقمندان آماده کنیم. یک نمونه مختصرتر هم آماده کردیم که در آن فقط اصل الواحد را ذکر کردیم و بخش مشتقات را نیاوردیم که این نمونه مختصرتر در حال حاضر منتشر شده است. و آن را می توان از انتشارات مدرسه دانشجویی قرآن و عترت تهیه کرد. ولی نسخه اصلی که همه مشتقات در آن آمده است به دلیل هزینه بالا هنوز چاپ نشده است. چون چاپ کتابهای فرهنگ لغت معمولا رنگی است و حجم کار هم بزرگ است

س: این کار را شما با چه کسانی انجام دادید؟

ج: دوستان زیادی زحمت کشیدند و دوستان مدرسه دانشجویی قرآن و عترت همکاری بسیار صمیمانه ای داشتند چون شرایط زبان عربی و دشواریهایی که ما داریم باعث می شد که من به اصل متن دسترسی نداشته باشم . چند نفر از این دوستان زحمت کشیدند . یعنی دوستان برای من می خواندند و من می گفتم کجا حذف شود و بعد ترجمه می کردیم.که این کار حدود دو سال به طول انجامید.

س: کار داوطلبانه بود؟

ج: کارهایی که در مدرسه دانشجویی قرآن و عترت انجام می شود همه داوطلبانه است. و کاری جهادی ، علمی بود.

س:آیا  نسخه بریل در دسترس است؟

ج: فعلا کتاب نسخه بریل ندارد چون در زمانی که کار انجام می شد در جدول بارگذاری می شد و عملا متن از دسترس من خارج شده است .  و اگر قرار باشد نسخه بریل منتشر شود من باید متن را از نسخه های موجود بازیابی کنم  و یک بار دیگر آن را تنظیم کنم تا بتوانم آن را به شکل بریل در اختیار دوستان نابینا قرار دهم .

 

 

.......آمورشی

* بازی و کودک نابینا"بخش پنجم": در اینجا به ادامه مبحث کمک به کودک برای محل یابی و شناخت صداها می پردازیم.

با صدای بلند برای فرزندتان کتاب بخوانید

هیچ چیز نمی تواند جای کتاب خواندن شما را برای او بگیرد به چند دلیل:

احساس گرم و دلنشینی به فرزند شما دست  می دهدزیرا خود را در کنار شما احساس می کند و احساس می کند که تمام توجه شمابه اوست پس ساعات خوشی را با او می گذرانید و او به کتاب علاقه مند می شود.

با خواندن کتاب او می فهمد که کتاب یک وسیله سرگرم کننده و جالب است و به آن علاقه مند می شودو زمانی که با سواد شد با خواندن کتاب درهای دنیا به رویش باز خواهد شد .

بهتر است کتابهایی برایش بخوانید که نسخه بریل آن هم وجود دارد و زمانیکه حتی بسیار کوچک است  در حالیکه کتاب را برایش می خوانید اوهم انگشتان ظریفش را روی خطوط بریل بکشد تا این خط را لمس کند و بعد ها به راحتی خط بریل را یاد بگیرد .

تصاویر کتاب را برای فرزندتان توصیف کنید .

در باره هر آنچه در کتاب خواندید با کودک خود حرف بزنید و از او سوال کنیدو به سوالات او پاسخ دهید تا کودکتان سوال کردن را بیاموزد . اگر کلمه ای را نمی داند به او توضیح دهید

•   آوازها و سرودهای کودکانه ، شعر ، قصه ،مجلات کودکان و داستانهای فکاهی و نرم افزار های قصه گو و حتی هرآنچه در فضای مجازی اشعار یا سرودهای کودکانه و.. دارند را برای فرزندتان بگذارید . هدف اصلی این است که راههای عصبی  بیشتری در مغز کودکتان ایجاد شود و هر چه بیشتر بشنود بیشتر یاد خواهد گرفت و درک مفاهیم برایش راحتتر خواهد شد.حکایت های واقعی را از حکایتهای غیر واقعی برایش توضیح دهید . این مسیر در ذهن کودک ایجاد می شود .خواندن، شنیدن، یاد گرفتن

شما چه پیشنهادهایی دارید برای اینکه فرزند دلبندتان صداهای مختلف و کیفیت آنها را تشخیص دهد.

 

 

.......ورزشی

* هیات نابینایان اصفهان در صدر هیاتهای برتر سال ۹۸

بارویکرد بازنگری ارزیابی عملکرد هیاتهای ورزشی، هیات نابینایان استان اصفهان در صدر شاخص‌های انتخابی سال ۹۸ قرار گرفت.

فدراسیون ورزش‌های نابینایان با ارسال ارزیابی عملکرد هیات های ورزشی به استانها ضمن اعلام نتایج اولیه درخواست بازنگری با اعلام نظرات و پیشنهادات هیأت‌ها در رأس اعلام نهایی عملکرد 98 استقبال کرد.

بر همین اساس، در اعلام اولیه با توجه به کارایی هیات‌های استانی از دیدگاه قهرمانی شرکت در مسابقات، برگزاری مسابقات، تعداد ملی پوشان، میزبانی و غیره در حالت بازده به مقیاس متغیر براساس نقطه نظرات و پیشنهادات هیات‌های استانی مورد ارزیابی قرار گرفت، که از بین 31 هیات حاضر، استان اصفهان در دو بخش آقایان و بانوان در سال 98 با مجموع 905 امتیاز رتبه اول را به خود اختصاص داد.

پس از اصفهان، تهران با 841 امتیاز دوم و مازندران با 768 امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفت.

* برگزاری مسابقات همگانی در راستای پویش درخانه بمانیم

با توجه به بخشنامه ارسالی فدراسیون ورزش‌های نابینایان مبنی بر برگزاری مسابقات ورزش همگانی، این رقابت ها در قالب طناب زنی به مدت یک دقیقه، دراز و نشست به مدت 30 ثانیه و زیگزاک به مدت 30 ثانیه برگزار می شود.

این رقابت ها شامل مسابقات تک رشته ای نمی باشد و کلیه ورزشکاران از هر رشته ای می توانند در این مسابقه شرکت نمایند.

قوانین:

هر ورزشکار میبایست در سه ماده شرکت نماید.

جمع امتیازات سه ماده برندگان مسابقه را مشخص می نماید.

در صورتی که تا پایان خردادماه منع برگزاری مسابقات بر طرف نگردد مسابقات بصورت آنلاین در منازل برگزار خواهدشد.

در طناب زنی، هر نفر می‌بایست با طناب خود در مسابقات شرکت کرده و.در دراز و نشست نیز پاها باید جمع و در موقع خوابیدن هر دو دست زمین را لمس نماید.

در پرش زیگزاک، مانع به طول یک متر و ارتفاع ده سانتیمتر پیش بینی شده است.

اطلاعات تکمیلی، زمان و چگونگی برگزاری مسابقات متعاقباً اطلاع رسانی خواهدشد.

........جعبه جادو

* از سحر تا افطار با رادیو ایران: همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، رادیو ایران ویژه برنامه های متفاوتی را همچون؛ استقبال از ماه رمضان، برنامه های

افطار و سحر، ترتیل خوانی، میزگرد قرآنی، ویژه برنامه های ولادت امام حسن

مجتبی(ع) و ویژه برنامه های شب های قدر، پخش می کند.

ویژه برنامه های دیگر رادیو ایران در ایام مبارک ماه رمضان به شرح زیر

است: برنامه سحرگاهی «قرار بی قراران» هر روز از ساعت ۳:۰۰ تا ۵:۰۰ با اجرای محمدنصرآبادی از رادیو ایران پخش می شود. عبدالله علایی تهیه کننده «قرار بی قراران» در خصوص این برنامه گفت: در این برنامه نگاهی به دستورات الهی خواهیم داشت و در این مسیر از سفارش های اهل بیت (ع) بهره خواهیم برد.

 برنامه « قدر قرآن » هر روز از ساعت۰۵:۰۰تا ۰۵:۴۵ ترتیل یک جزء از قرآن کریم است.

برنامه «نفس صبح» هر روز بعد از خبر ساعت ۶:۰۰ ترجمه و تفسیر روان قرآن کریم با حضور دکتر محمدحسین نیک نام و تهیه کنندگی عبدالله علایی از رادیو ایران است. برنامه «به رنگ خدا» تحلیل آیات و روایات قرآنی است که هر روز از ساعت ۱۷:۳۰

تا ۱۸:۰۰ با اجرای مهندس علیرضا فتحی پور از رادیو ایران پخش می شود.

برنامه «ایرانشهر» در روزهای ماه رمضان با حال و هوای این روزها بعد از خبر ساعت ۱۸:۰۰از رادیو ایران پخش می شود.

ـ ویژه برنامه افطار با نام «قرار آسمانی» هر روز از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۰۰ بااجرای حامد نجم الهدی و با هدف آشنایی مخاطبان با سبک زندگی ایرانی -اسلامی که منجر به همدلی و کمک مومنانه در این روزها نسبت به یکدیگر می شود، به تهیه کنندگی حسین معصومی از رادیو ایران پخش می شود.

همچنین در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع) یعنی جمعه ۱۹ اردیبهشت ویژه برنامه دور عاشقان ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

ویژه برنامه «نور باران» در شب های قدر بعد از خبر ساعت ۲۳:۰۰ از رادیو ایران

پخش می شود.

 

.......حوادث

* اختلاف دو برادر بر سر عشق به فریبا به قتل انجامید:

ایران نوشت:حدود یک سال قبل خبر قتل مردی جوان در خانه‌اش به پلیس اعلام شد. وقتی مأموران پلیس به محل رفتند جسد مرد جوانی به‌نام کریم را پیدا کردند. شاهدان عینی به پلیس گفتند دقایقی قبل برادر این مرد افغانستانی به ملاقات او آمده بود. با انتقال جسد به پزشکی قانونی تحقیقات برای دستگیری برادر مقتول به‌نام رحیم آغاز شد. ساعتی بعد خانه رحیم شناسایی و مأموران راهی محل شدند. اما مشخص شد وی و همسرش فریبا شبانه خانه را ترک کرده‌اند.

با این حال ردیابی‌ها ادامه یافت و سرانجام یک هفته بعد متهم بازداشت شد. مرد افغانستانی ضمن اعتراف به قتل برادرش گفت: اختلاف من و برادرم بر سر فریبا بود. چند سال قبل وقتی در افغانستان بودیم، من فریبا را دیدم و عاشقش شدم و تصمیم گرفتم با او ازدواج کنم. مدتی بعد متوجه شدم برادرم هم عاشق دختری شده اما نمی‌دانستم آن دختر همان فریبا است وقتی ازدواج کردم بعد از مدتی از رفتارهای کریم فهمیدم که عاشق فریبا است به‌همین خاطر هم تصمیم گرفتم با همسرم به ایران بیایم. می‌خواستم خودم و همسرم از آنجا دور باشیم. اما برادرم که فکر می‌کرد من فریبا را از دست او گرفته‌ام کینه مرا به دل گرفته بود.

یک سال و نیم از این ماجرا گذشته بود و من هیچ خبری از برادرم نداشتم تا اینکه متوجه شدم به ایران آمده است. من حتی با خانواده‌ام در تماس نبودم که مبادا کریم ردی از من پیدا کند. یک روز یکی از هم ولایتی هایم را دیدم و او به من گفت برادرت به ایران آمده و دنبال تو می‌گردد. کسی نمی‌دانست اختلاف من و کریم بر سر چیست و فکر می‌کردند اختلاف مالی داریم. اما یک روز متوجه شدم برادرم خانه‌ام را پیدا کرده و به سراغم آمده است. هر چند وقتی فریبا در را بازکرده و گفته بود که من نیستم او هم رفته بود اما همین آمدنش من را بشدت عصبانی کرد.

متهم گفت: از طریق هم ولایتی‌ام خانه کریم را پیدا کردم و به آنجا رفتم. گفتم چرا به ایران آمده‌ای و می‌خواهی زندگی مرا خراب کنی؟ اول گفت که به خاطر کار کردن به ایران آمده اما وقتی دوباره ماجرای اختلاف گذشته را به زبان آورد درگیری بین ما بالا گرفت او به من حمله کرد که من را بزند. از شدت عصبانیت ضرباتی بر بدنش وارد کردم و بعد هم بلافاصله به خانه برگشتم.

مرد جوان گفت: من از مرگ برادرم بسیار ناراحتم.همه اعضای خانواده‌ام می‌دانند که من آدم آرامی هستم و هرگز به کسی آسیبی نزده‌ام.

همسر متهم نیز گفت: من از علت دعوای شوهرم و برادرش خبر نداشتم . فکر می‌کردم شوهرم از اینکه بشنود برادرش به‌دنبال او آمده است خوشحال می‌شود ولی نمی‌دانستم کار به قتل می‌رسد. بعد از گفته‌های متهم، کیفرخواست علیه وی صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. هرچند پدر و مادر متهم اعلام گذشت کردند اما او به‌ لحاظ جنبه عمومی جرم بزودی پای میز محاکمه می‌رود.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *