شناسه خبر: 20622 منتشر شده در مورخ: 1399/2/6 ساعت: 12:50 گروه: اجتماعی  
اشتغال معلولان اصفهان نیازمند توجه نهادهای اجرایی است

اشتغال معلولان اصفهان نیازمند توجه نهادهای اجرایی است

مدیرکل بهزیستی اصفهان با اشاره به اینکه موضوع اشتغال معلولان یک تکلیف برای مسوولان و مطالبه جدی معلولان است گفت: دستگاه‌های اجرایی استان با قانونمداری، استخدام سه درصدی معلولان را عملی کنند.

به گزارش ایران سپید طبق قانون حمایت از حقوق معلولان، دولت مکلف است حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی رسمی، پیمانی و کارگری دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از سازمان‌ها، وازتخانه ها، موسسات، شرکت‌ها و نهادهای عمومی انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی را که از بودجه کشور استفاده می‌کنند، به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد.

براساس این قانون سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، شرکت‌ها و نهادهای عمومی انقلابی مکلفند سه درصد از مجوزهای استخدامی خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند. سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است نسبت به تخصیص این سهمیه استخدامی برای افراد دارای معلولیت اقدام و بر رعایت آن نظارت کند.

همچنین بالاترین مسئول دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی غیردولتی، شهرداری‌ها و بانک‌ها مکلف به اجرای دقیق مفاد این قانون هستند.

مرضیه فرشاد  روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای جذب و اشتغال معلولان قانون سه درصد سهمیه معلولان زیرپوشش بهزیستی در استخدام وجود دارد که تا سال ۹۸ دستگاه‌های اجرایی از این موضوع طفره رفته و زیربار نمی‌رفتند اما در سال ۹۸ هیچ موردی از بی‌توجهی دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه استخدام به این قانون دیده نشد و رعایت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: استفاده از تسهیلات برای مددجویان و زنان سرپرست خانوار یکی دیگر از فرصت‌های موجود برای اشتغالزایی معلولان و زنان سرپرست خانوار است که هر نفر از این افراد می‌تواند تا ۵۰۰ میلیون ریال از تسهیلات اشتغالزایی استفاده کند.

وی اظهارداشت: همچنین ما به کارفرمایانی که معلولان و مددجویان بهزیستی را به‌کارگیری کنند نیز به ازای هر نفر ۵۰۰ میلیون ریال و تا سقف ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات اعطا می‌کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه ۲ فرصت دیگر اشتغالزایی برای معلولان و مددجویان وجود دارد که از نظر کیفی بسیار مناسب است اما کمیت آن کافی نیست اضافه کرد: پرداخت حق بیمه مددجو به کارفرما در صورت به‌کارگیری مددجویان بهزیستی از دیگر فرصت‌های اشتغالزایی معلولان است که متاسفانه تعداد مددجویی که زیر  پوشش داریم کم و در سال‌های مختلف این عدد متغیر است یعنی ممکن است مددجویی امسال شاغل و سال بعد بیکار باشد.

وی ادامه داد: در دستورالعمل دیگری بخشی از حقوق اشخاص معلول به کارفرمایان پرداخت می‌شود که این ۲ فرصت اشتغالزایی اگر پوشش کاملی داشت و کارفرمایان بابت پرداخت بیمه و حقوق اطمینان داشتند بی‌شک مشکل اشتغال مددجویان بهزیستی رفع می‌شد.

فرشاد نبود اعتبارات لازم برای این منظور را از دلایل پایین بودن کمیت آن دانست و تصریح کرد: بهزیستی به دنبال این است که با جذب منابع مالی مختلف این ۲ فرصت اشتغالزایی را برای معلولان ایجاد و به صورت کامل عملی کند.

وی با اشاره به اینکه نبود اعتماد به نفس در افراد معلول به وفور دیده می‌شود خاطرنشان کرد: این نبود اعتماد به نفس مانعی بر سر راه اشتغال این افراد است.

مدیرکل بهزیستی استان یادآور شد: این نبود اعتماد به نفس به مسائل مختلفی از جمله دید اجتماع به معلولان، فرهنگ و نیز نگرش خانواده‌ها به معلولان خود بستگی دارد.  

اکنون ۱۲۰ هزار معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی استان ثبت شده که این تعداد یک پنجم آمار معلولان در استان است و پیش بینی می‌شود که دست‌کم ۵۰۰ هزار فرد معلول در استان ساکن باشند.

از مجموع معلولان زیر پوشش بهزیستی اصفهان ۲۸ هزار نفر معلول جسمی حرکتی و ۲۳ هزار نفر معلول ذهنی هستند.

 براساس آخرین بررسی های صورت گرفته دستکم سه هزار و ۷۰۰ خانوار دارای ۲ تا پنج فرزند معلول در استان سکونت دارند.

در زمان حاضر ۶٧ مرکز توانبخشی معلولان ذهنی، ١١ مرکز توانبخشی سالمندان، ١٠ مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن، ١٠ مرکز توانبخشی معلولان جسمی حرکتی، ۸۰ واحد خدمات مددکاری، ۴۶ واحد پیراپزشکی، ۳۲ پایگاه سی بی آر و ۳۸ تشکل معلولان به این اقشار خدمت رسانی می‌کنند.

فرآیندهای بهزیستی از ابتدای انقلاب ۱۶ برابر شد

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی بهزیستی با کمتر از ۱۰ فرآیند فعالیت خود را آغاز کرد که امروز میزان فرآیندهای این سازمان به ۱۶۴ مورد مانند حمایت از معلولان، کودکان بی‌سرپرست، زنان و ... توسعه یافته که افزایش ۱۶.۵ برابری نشان می‌دهد.

فرشاد درباره تاریخچه ایجاد بهزیستی در کشور افزود: قبل از انقلاب مجموعه‌ای مانند بهزیستی در کشور نداشتیم و فعالیت‌های این چنینی شامل خدماتی متفرقه‌ای بود که توسط خیریه‌ها، بنیادها و نهادهای ارائه دهنده خدمات حمایتی صورت می‌گرفت.

وی بیان کرد: سازمان بهزیستی سال ۵۸ توسط شهید فیاض‌بخش و از ترکیب ۱۵ مجموعه مختلف شکل می‌گیرد و با دستور کار زیر ۱۰ فرآیند آغاز به کار می‌کند.  

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: هنگام نگارش برنامه اول توسعه، دستور کار بهزیستی ۲۰ فرآیند بود ولی اکنون در برنامه ششم توسعه ۱۶۴ فرآیند در مجموعه بهزیستی داریم که از زمان جنینی و مشاوره ژنتیکی آغاز و تا سالمندانی که در مرکز سالمندان زندگی می‌کنند مسوولیت حمایت از افراد را داریم.

وی تعدد خدمات در بهزیستی را هم فرصت و هم تهدید دانست و ادامه داد: اگر به دید فرصت به آن نگاه کنیم کمک می‌کند تا بسیاری از نگرانی‌ها که ناشی از آسیب‌های اجتماعی و دغدغه جامعه است کاهش یابد و از طرفی نیز ممکن است منجر به اقیانوسی از خدمات با کیفیت کم شود و نتوان آنگونه که باید در همه فرآیندها خدمات‌رسانی کرد.

فرشاد خاطرنشان کرد: به همین دلیل برنامه سازمان بهزیستی در سال‌های اخیر به سمت توسعه نوع خدمت نرفته و برای بالا بردن سطح کیفیت خدمات کوشش می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت سازمان بهزیستی تعامل با سایر دستگاه‌ها و نهادها تعریف نشده بود گفت: این تعامل موجب توسعه خدمات پیشگیرانه و از وظایف بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه شد: در چهار دهه پس از انقلاب پیشگیری سطح یک را بیش از همه توسعه دادیم تا در پیشگیری سطح دو و سه که درمان و کاهش آسیب است کمتر هزینه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شاید کماکان انتقادهایی به بهزیستی باشد که چرا با وجود همه این فعالیت‌ها، معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی در حال افزایش است و روند کاهشی آن را نمی‌بینیم، اظهارداشت: عواملی که این مسائل و آسیب‌ها را ایجاد می‌کند چند علتی است و اگر این نوع و این مدل فعالیت و پیشگیری در بهزیستی نبود ما بدون شک در شرایط بدتری بودیم.

فرشاد با اشاره به اینکه در زمان حاضر مشاوره ژنتیک و پیش از ازدواج را با شدت و جدیت دنبال می‌کنیم افزود: اگر 2 یا سه فرآیند و برنامه بزرگ را در سازمان بهزیستی به همین شکل انجام دهیم می‌توانیم به نتایج بسیار خوبی در زمینه پیشگیری برسیم.

وی تعداد مراکز زیر پوشش بهزیستی استان را نزدیک به 2 هزار مرکز برشمرد و یادآورشد: تعداد این مراکز دائم در حال افزایش است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: بهزیستی اگر اولین نباشد دومین دستگاهی است که فرآیندهایش به بخش غیردولتی واگذار شده است.

وی گفت: درحالی که برخی فرآیندهای بهزیستی به ویژه در بخش آسیب‌های اجتماعی حاکمیتی است و نمی‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد و هنوز مجوز واگذاری نداریم ولی متقاضی وجود دارد.

فرشاد حساس کردن افراد نسبت به مسوول بودن در قبال خود و دیگران را یکی دیگر از عوامل مهم در دستور کار سازمان بهزیستی دانست و ادامه داد: این موضوع که همه مسوولیت‌ها را مربوط به دولت بدانیم منطقی نیست.

وی در زمینه توسعه آموزش‌ها اضافه کرد: بیش از چهارهزار مربی در استان داریم که درخصوص مهارت‌های زندگی و آموزش خانواده فعالیت دارند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان افزود: بیش از ۲۰۰ مرکز مشاوره از جمله ۷۰ مرکز مشاوره تخصصی خانواده، تحصیلی و تربیتی، سالمندان، صنعتی و ساختمانی زیر نظر سازمان فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت این مراکز با هدف ارتقای توانمندسازی عمومی اجتماع است که مردم بتوانند به انواع خدمت‌ها دسترسی داشته و بهترین نوع خدمت را انتخاب و بهترین شیوه زندگی را تجربه کنند.

فرشاد با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بیشتر به سنین میانسالی توجه شد گفت: توجه به سنین پایین یکی از رویکردهای تقویت شده سازمان بهزیستی است.

وی گفت: اصفهان به صورت آزمایشی شهر دوستدار سالمند در کشور است و صندوق بین‌المللی جمعیت، از شهرداری و دبیرخانه شورای سالمندی استان این طرح شهر دوستدار سالمند را پذیرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در شهر دوستدار سالمند هشت محور از جمله حمل و نقل، مناسب‌سازی، اشتغال، معاشرت اجتماعی و نیازمندی‌های سالمندان باید در شهر مورد توجه و یا اصلاح قرار بگیرد تا برند این شهر را گرفته و به شبکه شهرهای دوستدار سالمند بپیوندیم.

وی تاکیدکرد: تمام تلاش ما بر این است که به خانواده احترام گذاشته و از بنیان خانواده برای پیشگیری از تمامی ناکارآمدی‌های اجتماعی استفاده شود.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۹.۸ درصد جمعیت استان اصفهان را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *