شناسه خبر: 20594 منتشر شده در مورخ: 1399/2/3 ساعت: 09:37 گروه: اجتماعی  
در روز های کرونایی همچنان همراه نابینایان هستیم
مدیر ایمنی و مهندسی عملیاتی مترو در گفت و گو با ایران سپید اعلام کرد

در روز های کرونایی همچنان همراه نابینایان هستیم

مترو به عنوان یک وسیله ی پر مسافر, از همان آغاز بهره برداری مورد توجه و استفاده ی گسترده ی نابینایان قرار گرفت؛ تا جایی که ایده آل هر شهروند نابینا در انتخاب محل سکونت, جاییست که به یک ایستگاه مترو نزدیک باشد.

به گزارش ایران سپید این روز ها که تقریباً فضای شهر نیمه فعال است, همچنان این وسیله ی نقلیه ی زیرزمینی, بهترین امکان دسترسی نابینایان به نقاط مختلف شهر را فراهم ساخته است. با در نظر گرفتن رعایت اصول بهداشتی, آیا مسئولان شرکت بهره برداری متروی تهران به این موضوع توجه کرده اند؟ قطعاً چنین است؛ اما میزان توجه مسئولان تا کجاست؟

حسین امیر احمدی, مدیر ایمنی و مهندسی عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران در گفت و گوی کوتاه با ایران سپید, اجمالاً به تشریح تلاش های خود و همکارانش در زمینه ی آمادگی برای مقابله با کرونا و ایجاد محیط بهداشتی برای تردد مسافران در محیط ایستگاه ها و داخل قطار ها می پردازد: «قبل از شروع کرونا و همزمان با انتشار خبر پیدا شدن این ویروس, مترو اقدامی پیشدستانه کرد و با ارسال ایمیلی به مترو چین, در این خصوص استعلام کرد. محتوای ایمیل هم این بود که ما نمی دانیم این ویروس واگیردار است یا نه؛ اگر چنین است, شما چه اقداماتی کرده اید؟ اگر اشتباه نکنم این موضوع در تاریخ 11 بهمن 98 اتفاق اتفاد؛ یعنی زمانی که هنوز خبری از کرونا در کشورمان نبود. با اتفاقی که در چین افتاد و خبر این ویروس در جهان منتشر شد, ما جلساتی برگزار کردیم و گفتیم هنوز معلوم نیست این ویروس به کشور ما برسد یا نه؛ اما بهتر است اقدامات پیشگیرانه ای کنیم و برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم که در صورت ورود این ویروس به ایران, آمادگی لازم را داشته باشیم. قبل از همه گیر شدن این ویروس در تهران, ما مقدماتی مثل آماده کردن بروشور ها, اقدامات اطلاع رسانی و برنامه های آموزشی را فراهم کرده بودیم. در همین راستا برنامه ریزی های لازم برای ضد عفونی قطار ها, زمانبندی ضد عفونی, مواد مناسب برای ضد عفونی و تأمین نیرو های لازم را انجام دادیم. در حال حاضر قطار های ما دو بار قبل از ظهر و دو بار بعد از ظهر در ایستگاه های پایانی استریل می شوند و همچنین بعد از پایان زمان بهره برداری, قطار ها مجدداً استریل می شوند.»

مدیر ایمنی و مهندسی عملیات شرکت بهره برداری مترو در ادامه به پاره ای تغییرات جزئی در داخل قطار ها اشاره می کند: «برای سرعت دادن به امر ضد عفونی و استریل کردن قطار ها, دستگیره ها و میله های جدا کننده ی واگن های خانم ها از آقایان را برداشتیم تا مانعی سر راه نیرو های ما نباشند.»

وی همچنین به تشکیل ستاد ویژه ی کرونا اشاره کرده و اظهار می دارد: «ستاد کرونایی تشکیل دادیم تا برنامه ها و گزارش ها از واحد های نظارتی مترو, از ایمنی گرفته تا بازرسی, حراست, انتظامات و... ارائه شود و برای هر کدام از این واحد ها, وظایفی تعیین شود.»

امیر احمدی در خصوص ضد عفونی ایستگاه ها نیز اظهار می دارد: «ایستگاه های مترو هم مثل قطار ها, دو بار قبل از ظهر و دو بار بعد از ظهر ضد عفونی می شوند. اقدام دیگری که در تأمین امنیت بهداشتی ایستگاه ها انجام دادیم, این بود که از متصدیان گیت ها خواستیم در اتاق شیشه ای مستقر شوند و از همان مستر روم, رفت و آمد مسافران را رصد کنند. همچنین برنامه ای هم برای سیستم تهویه ی ایستگاه ها در نظر گرفتیم. با پایان یافتن زمان بهره برداری قطار ها, به مدت یک ساعت هوا ساز ها همچنان کار می کنند تا از میزان و کیفیت ایمنی بهداشتی خاطر جمع شویم.»

حسین امیر احمدی در ادامه پیرامون اقدامات شرکت بهره برداری مترو تهران برای همراهی با نابینایان چنین اظهار می دارد: «همزمان با ضد عفونی تجهیزات, برنامه ریزی های لازم برای حفظ ایمنی پرسنل را با ارائه ی دستکش, ماسک و شیلد مخصوصاً به نیرو هایی که در ایستگاه ها با مردم تماس بیشتری دارند, انجام دادیم. یکی از مواردی که در بازرسی ها پیگیری می کنیم این است که آیا تمام این اقلام به دست پرسنل می رسد؟ وظیفه داریم به محض مشاهده ی یک شهروند نابینا که عصای سفید در دست دارد, او را همراهی کنیم. این نکته را عرض کنم که ممکن است شهروندی گلایه کند که کسی از مأموران در ایستگاه نیست. ما اعلام کرده ایم که به منظور حفظ سلامت شهروندان و پرسنل مترو, باید کاری کنیم ارتباط مسافر و پرسنل کم شود؛ اما این به معنی عدم حضور مأموران نیست؛ چنانکه گفتم, مأموران از مستر روم ها و از طریق دوربین ها مسافران را رصد می کنند. به محض اینکه یک شهروند نابینا را مشاهده کنند, او را تا سوار شدن به قطار همراهی می کنند و سعی می کنند در جایی مستقرشان کنند که ازدحام کمتر است.»

مدیر ایمنی و مهندسی عملیات شرکت بهره برداری مترو در پایان به تمام شهروندان,توصیه می کند که وقت را در رفت و آمد مدیریت کنند: «خواهشی که از تمام شهروندان دارم این است که سعی کنند مدیریت زمان کنند. ما ساعت های پیک کارمان را پیش بینی کرده ایم و سال هاست پیک کار ما مشخص است؛ اما مثلاً اگر می توانند ساعت 8 سوار قطار شوند, یک ساعت زودتر اقدام به حضور در ایستگاه نکنند تا ازدحام کمتری داشته باشیم.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *