شناسه خبر: 20575 منتشر شده در مورخ: 1399/1/31 ساعت: 23:56 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 1 اردیبهشت 1399

روزنامه دوشنبه 1 اردیبهشت 1399

ایجاد اتاق بازی در تمامی مدارس مستقل نابینایان - دستور صدور آنلاین سیم‌کارت به اپراتورها ابلاغ شد - شبکه شادنگرانی این روزهای نابینایان - بازی و کودک نابینا"بخش چهارم" - سعدی, شاعری واعظ و طناز - پرنده الهام بخش نماد چهارمین دوره بازی های پاراآسیایی 2022 هانگژو - نقشه عموی پیر برای اخاذی از برادرزاده - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 1 اردیبهشت 1399

26 شعبان 1441

20 آپریل 2020

سال بیست و چهارم شماره 6394

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

ایجاد اتاق بازی در تمامی مدارس مستقل نابینایان

دستور صدور آنلاین سیم‌کارت به اپراتورها ابلاغ شد

شبکه شادنگرانی این روزهای نابینایان

بازی و کودک نابینا"بخش چهارم"

سعدی, شاعری واعظ و طناز

پرنده الهام بخش نماد چهارمین دوره بازی های پاراآسیایی 2022 هانگژو

نقشه عموی پیر برای اخاذی از برادرزاده

اطلاعرسانی

 

 

.......ویژه

* ایجاد اتاق بازی در تمامی مدارس مستقل نابینایان: رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: با راه‌اندازی ۱۱ اتاق بازی در سال ۹۷ و ۱۱ اتاق بازی دیگر در سال ۹۸ تمامی ۲۱ مدرسه ویژه نابینایان در کشور دارای اتاق بازی شده‌اند و برای تجهیز هر یک از این اتاق‌های بازی ۱۰۰ میلیون ریال از طرف سازمان آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافته است.

سید جواد حسینی افزود: هم اکنون ۱۶ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده های دانش اموزان با نیاز های ویژه در کشور داریم که در سال جاری با راه اندازی ۱۶ مرکز جدید این تعداد به ۳۲ مرکز خواهد رسید.وی با بیان اینکه در سطح آموزش و پرورش استثنایی باید تألیف و مناسب سازی کتب درسی همواره در دستور کار باشد، اظهار داشت: تاکنون ۲۰  کتاب ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه تالیف، ۱۰۹ کتاب مناسب سازی و ۲ درس افزار نیز تولید شده است.وی افزود: پوشش بیش از  ۸۲ هزار دانش آموز استثنایی، ۷۵ هزار دانش آموز طرح  تلفیقی، ۲ هزار دانش آموز اتیسم و ۱۴ هزار نوآموز پیش دبستانی از جمله خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که تداوم دارد.

این مسئول با اشاره به سیر نظام برنامه ریزی در ایران اظهار داشت: برنامه ریزی برای توسعه در هر کشوری با توجه به نیازها و شرایط و متقضیات آن کشور صورت می گیرد و در نظام جمهوری اسلامی نیز برنامه های کوتاه مدت  بودجه ای سالانه، برنامه های میان مدت ۵ ساله، برنامه بلند مدت و چشم انداز ۲۰ ساله تهیه و اجرایی شده است.وی افزود: با پایان جنگ و ضرورت های موجود برای بازسازی هر چه سریعتر کشور در سال ۶۸ اولین  برنامه میان مدت پنج ساله  تدوین شد و در حال حاضر با پایان یافتن ششمین برنامه میان مدت توسعه وارد هفتمین برنامه میان مدت خواهیم شد. حسینی تصریح کرد: با توجه ضرورت تبیین یک چشم انداز برای آینده کشور سند چشم انداز بیست ساله کشور در سال ۸۲ تدوین شد و با توجه به اینکه آغاز این سند از سال ۱۳۸۴ مد نظر قرار گرفته بود، اهداف تعریف شده در آن باید تا سال ۱۴۰۴  به عنوان افق این چشم اندازمحقق شود و بر همین اساس، از این سند به عنوان «چشم انداز ۱۴۰۴» یا «ایران ۱۴۰۴» هم یاد می‌شود. معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طراحی، اجرا، نظارت و بهبود عملکرد چهار جزء اصلی هر نظام برنامه ریزی است اظهار داشت: برای رسیدن به نظام  جامع برنامه ریزی مطلوب، شناسایی وضع موجود، جمع آوری و به روز آوری داده ها و ترسیم وضع مطلوب و آرمانی باید مد نظر قرار گیرد. حسینی با اشاره به فعالیت های حوزه معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی اظهار داشت: در سال گذشته ۳ برنامه در قالب ۷۱ فعالیت در این حوزه تدوین شد که از این میزان ۲۱ فعالیت به طور کامل محقق شده است، ۵ فعالیت در حال انجام است، ۹ فعالیت  هنوز انجام نشده است و ۱۲ فعالیت نیز چند بخشی و بین بخشی است که نیاز به هماهنگی بیشتر دارد. وی افزود: در مجموع ۴۵ برنامه هنوز محقق نشده است که این برنامه ها باید در سال جاری نیز دیده شده و استمرار یابد. حسینی تصریح کرد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی نظام برنامه ریزی به لحاظ کمی و کیفی  گسترش خواهد یافت و علاوه بر افزایش تعداد برنامه ها، سه سند تحولی اضافه شده است و در هر شش زیر نظام سند تحول بنیادین نیز برنامه خواهیم داشت. حسینی با اشاره به آفت‌های موجود در سازمان ها گفت: تعارض های سازمانی و عدم هماهنگی بین بخشی و درون بخشی از آفت های هر سازمانی است و آفت های هر سازمان است و افت های هر سازمانی است و ارتقای مولفه های فرهنگ سازمانی، هم رایی و تعلق  بخش های مختلف هر سازمان و نشستن تعلق سازمانی بجای تملک سازمانی از جمله رازهای موفقیت هر سازمانی است.

 وی شروع و استمرار زبان نهضت اشاره و خط بریل و آموزش های منزل محور را  از فعالیت های ویژه آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: طراحی اپلیکیشن جامع آموزش گروه های هفت گانه دانش آموزان استثنایی در دستور کار قرار دارد که می تواند کمک بزرگی برای آموزش های مجازی و منزل محور باشد.

حسینی خواستار تمرکز ویژه بر مسائل فنی حرفه ای دانش آموزان با نیازهای ویژه شد و گفت: برگزاری جشنواره ملی مهارتی، نیاز سنجشی رشته های فنی حرفه ای، تدوین سند جامع راهبردی مهارت های فنی حرفه ای و کارآفرینی، استاندارد سازی کارگاه های دوره های حرفه ای و پیش حرفه ای، آموزش همراه با تولید باید در آموزش و پرورش استثنایی  و برای مهارت آموزی این دانش آموزان پیگیری شود. وی با تشکر از همراهی محققین دانشگاهی با آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: ۱۳۱ محقق دانشگاهی در قالب ۱۶ هزار ساعت و در کارگروه های مختلف همکاری کرده اند  که  باید  به سمت بهره وری بیشتر این آموزش ها  حرکت کنیم.

 

.....سیاسی

* دستور صدور آنلاین سیم‌کارت به اپراتورها ابلاغ شد: پس از واکنش وزیر ارتباطات به صف‌های طولانی برای دریافت سیم‌کارت سرپرستان خانوار به منظور دریافت وام یک میلیون تومانی، اپراتورها به فروش آنلاین سیم‌کارت تلفن همراه و توزیع آن توسط پست ملزم شدند. مشترکان توسط مامور اداره پست احراز هویت می‌شوند.

* رئیس جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت پاساژها از اول اردیبهشت بازخواهند شد. پایان فعالیت پاساژها تا ساعت ۶ بعدازظهر است.

* طرح ترافیک اجرایی شود سفرهای مترو به 2 میلیون در روز می‌رسد: محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: در صورتی که طرح ترافیک اجرایی یا همه فعالیت‌ها در سطح شهر آغاز شود میزان ترددها با مترو به 2 میلیون سفر در روز خواهد شد

* داروی کرونا تا ۳ ماه آینده تولید می شود: مینو محرز عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت:داروی Remdesivir که در گذشته برای درمان ابولا تولید شده بود، مراحل نهایی کارآزمایی بالینی را برای درمان کرونا طی می کند و احتمالا تا سه ماه آینده به عنوان داروی درمان کووید ۱۹ به دنیا معرفی می شود. چین این دارو را در اختیار دارد و اگر تایید شود می توانیم این دارو را از چین تهیه کنیم.

البته اکنون مقدار کمی از این دارو در کشور وجود دارد و در برخی مراکز درمانی ایران در بهبود بیماران کرونا موثر بوده است.

در تهران و اصفهان که شیوع بالای این بیماری را داشتیم به وضعیت مسطح و عبور از پیک این بیماری رسیده ایم و البته در بسیاری از  استانها روند کاهشی و نزولی این اپیدمی زودتر شروع شده بود.

نگران بازگشایی مشاغل هستیم. به مسئولان هم توصیه کرده بودیم که بازگشایی ها به تعویق بیفتد

 

 

......گفتگوی ویژه

* شبکه شادنگرانی این روزهای نابینایان: شبکه اجتماعی شاد برای ارتباط بین مدرسه و دانش آموزان همچنان دستخوش تغییر است و در روزهایی که دانش آموزان عادی نیز از مشکلات شاد گیج و نگران هستند دانش آموزان استثنایی و به ویژه نابینایان شرایط دشوارتری را پشت سر می گذارند. به گفته دکتر اسماعیل برقی مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی ،شبکه شاد قرار است از اول اردیبهشت به طور رسمی آغاز به کار کند و این روزها گزارشها از استانهای مختلف به معاونت آموزشی استثنایی ارسال می شود تا مشکلات این شبکه قبل از راه اندازی رسمی شناسایی و بر طرف گردد. از اینرو جلسات مدیران آموزش و پرورش استثنایی و بخش فن آوری آموزش و پرورش در این باره بیشتر شده است. خانم نگهبان کارشناس نابینایان استثنایی می گوید: استفاده از شبکه شاد در مدارس ابتدایی برای دانش آموزان و معلمان بینا و کم بینا شروع شده و مشکل ما در مورد دانش آموزان بزرگتر است که به تنهایی می خواهند از امکانات این شبکه استفاده کنند.این در شرایطی است که بخشی از مشکلات مربوط به خود شبکه است و به استفاده دانش آموز استثنایی یا عادی مربوط نمی شود

خانم ظرافت انگیز دبیر ادبیات مقطع متوسطه نیز می گوید نر افزار شاد برای نابینایان مناسب سازی و برچسب گذاری نشده است و حتی برچسب دار نبودن آیتمها هم مشخص نمی شود  و اگر حتی بتوانیم برای دانش آموزان پیامی بفرستیم دیگر قادر به دریافت پیام آنها نیستیم اما در مقطع ابتدایی در بین معلمان بینا می بینم که امکانات خوبی برای برنامه درنظر گرفته شده مثل امکان دادن نمره یا فرستادن استیکر مثلا صد آفرین و .. البته ما کار آموزش را در گروههای مجازی خود داریم و سال تحصیل تقریبا به پایان رسیده است اما امیدوارم با برطرف شدن مشکلات این برنامه بتوان آن را در تعطیلات دیگر در سالهای آینده مثل آلودگی هوا به کار برد هدف از ایجاد این برنامه هم همین بوده است که در آموزش وقفه نیفتد.

از جمله امکاناتی که این روزها به شبکه اجتماعی شاد اضافه شده می توان از امکان نصب دو برنامه بر روی یک گوشی برای استفاده دو نفر در یک خانواده و امکان نصب برنامه بر روی کامپیوتر را نام برد. همچنین مشکل اتباع خارجی هم برای پیوستن به سامانه برطرف شده است. در حال حاضر مشکلاتی مثل تشکیل نشدن همه کلاسهای درسی برای یک دانش آموز  وجود دارد و برخی از والدین هم همچنان برای نصب برنامه با خطا مواجه می شوند. اما از دیگر ویژگی های این شبکه می توان به موارد زیر اشاره کرد: امکان بارگذاری نرم افزارهای مورد استفاده از سوی آموزش و پرورش، رایگان بودن اینترنت در این شبکه و تضمین پشتیبانی فنی آن از سوی همراه اول تا 15 سال و امنیت اطلاعات در آن با همکاری دانشگاه شریف. باید دقت کرد که نرم افزار را تنها از لینک زیر دریافت کنید و فریب نرم افزارهای متفرقه در شبکه های اجتماعی و کانال ها و گروه هایی که به نام شاد درست شده است را نخورید.

در کنفرانس خبری روز گذشته نیز معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: شبکه آموزش دانش آموزان یک شبکه ویژه تمامی دانش آموزان و معلمان است و جهت ارتباط بهتر با معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه ایجاد یک کانال اختصاصی ویژه آموزش و پرورش استثنایی در این شبکه ضرورت داشت که با تلاش همکاران این کانال به آدرس @kodakanbaniyazvijheh در شبکه شاد ایجاد شد

دکتر سید جواد حسینی ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش استثنایی تاکنون بیش از ۸۰ درصد معلمان،  دانش آموزان و مدارس به شبکه شاد وارد شده اند.

وی با بیان اینکه دوران قرنطینه فرصت استثنائی برای ورود آموزش های دیجیتال به آموزش و پرورش است،افزود: باید برای بقیه دانش آموزانی که امکانات دسترسی به شبکه شاد را ندارند روش های جایگزین را در نظر گرفت تا از ظهور شکاف های آموزشی در بستر جدید جلوگیری بعمل آید.

وی با بیان اینکه می‌توان از طریق شبکه شاد پوشش همه طیف های استثنایی را ایجاد کرد اظهار داشت:  پوشش ۵ هزار کلاس چند پایه، اتصال نوآموزان و والدین  دوره های پیش دبستانی در گروه های مختلف با طیف های متفاوت، ورود ۹ هزار معلم رابط در آموزش های تلفیقی فراگیر برای پوشش بیش از ۲۳ هزار دانش آموز در ۲۰ هزار مدرسه پذیرا  از جمله مواردی است که نیاز به پیگیری دارد.

‌وی افزود: ایجاد نرم افزار گویا ساز در شبکه شاد برای ورود دانش آموزان با آسیب بینایی، اتصال ۷۲۰ مرکز ویژه مشکلات یادگیری به شبکه شاد حل مشکل ورود دروس کارگاهی متوسطه حرفه ای و پیش حرفه ای در این شبکه، تعریف کلاس ها و مدارس ضمیمه و فراهم آوردن امکان عضویت همکاران گروه توانبخشی و مشاوره از جمله مشکلاتی است که  پیگیری و حل خواهد شد‌.

 

......آموزشی

* بازی و کودک نابینا"بخش چهارم":در ادامه مباحث مربوط به بازی  کودکان نابینا به بحث کمک کودک برای شناخت و محل یابی صداها می رسیم.

شنوایی بسیار برای کودک نابینا اهمیت دارد چون به او راجع به چیزهایی که در نزدیکی او نیستند اطلاعات می دهد. صدا به کودک نابینا کمک می کند تا از جنس اشیا، محل آنهاو فاصله آنها آگاه شود . همچنین به او کمک می کند تا صداهای خطرناک و غیر خطرناک  را بشناسد .پس اگر کودکتان خوب گوش دادن را یاد بگیرد بهتر می تواند حرکت کند.

بهتر است کودکتان هر چیزی را که صدا تولید می کند، لمس کند .

• بازی هایی را ترتیب دهید تا کودک شما با صداهای روزمره آشنا شود مثل صدای ریزش آب ، صدای باران،صدای جوشیدن آب کتری، صدای تکان خوردن  شاخه درخت ، صدای موتور یخچال،مثلا بگویید دخترم بیا ببینیم چند تا صدا الان می شنویم و بگیم صدای چیه و براش اسم بگذاریم .(بیب- بیب،تق-تق،شررر،توق-توق،جیرینگ،و...) 

• مثلا در طی بازی از کودک خود بخواهید که صدای افراد خانواده را حدس بزند یا حدس بزند که هریک از اعضای خانواده چه کاری انجام می دهند؟

• در خانه یک کفش پاشنه دار یا صندل بپوشید وراه بروید و از او بخواهید که حدس بزند شما به کدام طرف می روید یا در حالیکه حرکت می کنید دست بزنید و از او بخواهید که شما را پیدا کند ومحل شما را بگوید مثلا الان کنار تلویزیون هستی ، کنار پنجره هستی و...

• یا یک صندل به  او بپوشانید تا موقع راه رفتن صدای پایش را بشنود وبه اوبگویید وقتی که در کنار دیوار راه می رود با زمانیکه وسط اتاق راه می رود صدای پا  چه تفاوتی می کند؟  تا دوری و نزدیکی اشیارا حدس بزند   و با همان صندل به جاهای مختلف ببریدش مثلا روی خاک راه برود یا روی اسفالت خیابان یا روی فرش تا تفاوت صدا ها را متوجه شود.

• حتی می توانید از یک اسباب بازی صدا دار استفاده کنید برای اینکه مرتب تغییرات صدا را به او نشان دهید .

•   همچنین زمانیکه داخل ماشین هستید صداهای مختلف محیط را برای کودکتان  معرفی کنید

.......دُریافت

* سعدی, شاعری واعظ و طناز

اول اردیبهشت هر سال به عنوان روز بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیراز نام گذاری شده؛ روزی که ادبا و شعرا در سراسر ایران و جهان به ایراد سخن و نوشتن مطلب درباره ی فرمانروای ملک سخن می پردازند. این روز ها که کرونا همه را خانه نشین کرده, جلسات و دورهمی های ادبی به شکل مجازی برگزار می شود.

بررسی ابعاد مختلف شعر و نثر سعدی, نیازمند پژوهش و مطالعه ی گسترده و گفت و گو با اساتید ادبیات است. گرچه تا امروز کتاب های زیادی درباره ی اندیشه ی سعدی نوشته شده, اما صیت حکمت و ادب او چنان گسترده است که جا برای کشف و شهود همچنان هست.

دُریافت این هفته با عنایت به ارزش چنین روزی, اختصاص به نقل مطالبی مختصر درباره ی یکی از ابعاد اندیشه ی سعدی در نظم و نثر او دارد. حسین شیرخانی, کارشناس ادبیات و پژوهشگر تاریخ و فلسفه, درباره ی وجود روحیه طنز آمیز در نظم و مخصوصاً نثر سعدی در اثر ارزشمند او (گلستان) نکات جالبی بیان می کند: «در زمانی که سعدی چیز می نوشت, بشر در روزگاری فکر و زندگی می کرد که می توان آن روزگار را عصر کلاسیک عنوان کرد؛ عصر کلاسیک به این معنی که همه چیز پیرو قواعد خاص خودش بود. مثلاً در تئاتر یونان باستان می بینید زمان و مکان مشخص است؛ وحدت واقعه وجود دارد. از آنجا که تمدن اسلامی تأثیراتی از تمدن یونان گرفته بود و از دیگر سو, تمدن ایرانی هنوز دست به ساختار شکنی نزده بود, بنا بر این می توان گفت سعدی در روزگار کلاسیک زیست می کرد و نفس می کشید. به این اعتبار, در آن فضا, هنوز به تخصص گرایی امروزینه ی بشر نرسیده بودیم که مثلاً در زمینه ی خنداندن, خنداندن به عنوان هدف قلمداد شود. امروز ما آثار زیادی در ژانر ها و قالب های مختلف می بینیم که هدف سازندگان آن آثار, صرفاً خنداندن است. حالا ممکن است این سؤال پیش بیاید که ما در روزگاران کهن و عهد یونان باستان, کمدی داشته ایم؛ اما باید در نظر داشت که آن ژانر کمدی به معنی نگاه خوشبینانه به زندگی بشری بود. مثلاً اگر به زندگی چهره ی معروف آن زمان یعنی آریستوفان نگاه کنید, می بینید هدف او از کمدی صرفاً خنداندن نیست؛ بلکه از ابزار خنده و بخصوص خوشبینی استفاده می کرده تا جامعه ی یونان, روابط زن و مرد, دموکراسی و... را نقد کند. لذا سعدی هم در همین قالب می گنجد. به معنای واقعی کلام, هدف سعدی خنداندن صرف نیست؛ چون اولین چیزی که مد نظر دارد, تربیت کردن مخاطب است؛ تربیت, تذکیه نفس و آموزش مخاطب را اولاترین مسئله ای می داند که مخاطب باید از فحوای کلام او دریافت کند. در واقع اولی هدف سعدی, تربیت است. بر همین مبنا می توان گفت که سعدی نهایتاً واعظ است.»

شیرخانی در ادامه به تکنیک های سعدی و طبع نمکین و طنز آمیز او اشاره کرده و اظهار می دارد: «اصولاً همه گونه شعر در آثار سعدی یافت می شود. چنانکه گفتم, سعدی واعظ است. هم پادشاهان را نصیحت می کند, هم رعیت را. مثلاً می گوید از حمایت و پشتیبانی رعیت ضعیف است که ملک پادشاه قوام می یابد. خب کاملاً روشن است که اینجا پادشاه را نصیحت می کند. طبعاً کسی که در آن روزگار می توانست پادشاه را نصیحت کند, توان نصیحت مردم را هم داشته است. تکنیک های طنز در شعر سعدی خیلی ساده است؛ اما با وجود سادگی بسیار تأثیر گذار است. کسانی که آثار او را مطالعه کنند, به این می رسند که سخن در دستان سعدی مثل موم است. قبل از مثالی درباره ی گلستان, به یکی از قصائد او اشاره می کنم که به قول خودمان, انتهای وعظ و نصیحت اوست. می گوید: أیُهَ الناس! جهان جای تن آسانی نیست, مرد دانا به جهان داشتن ارزانی نیست. در انتهای قصیده خودش را خطاب قرار می دهد و می گوید: سعدیا! گرچه سخندان و مصالح گویی, به عمل کار برآید به سخندانی نیست. کسی جز خودش را مخاطب قرار نمی دهد که مبادا به کسی بر بخورد. شاید در نظر ما بعنوان مخاطب امروزینه سؤال پیش بیاید که کجای این طنز است؟ اگر خودتان را در 700 سال پیش تصور کنید و در نظر بگیرید بعنوان یک اهل علم  که عمامه به سر دارد, در مسجد جامع شیراز و محضر پیرِ دانایِ فرزانه ای نشسته اید, وقتی متوجه شوید این پیر خودش را مورد خطاب قرار می دهد, این هم نمکین است, هم طیبت دارد, هم در وجدان و ناخودآگاهتان به تان بر می خورد که عجب! این پیر فرزانه خودش را مورد خطاب قرار می دهد!.»

حسین شیرخانی در ادامه به برخی موارد طنز آمیز در گلستان سعدی اشاره می کند: «در باب اول (در سیرت پادشاهان), موارد طنز آمیز زیادی داریم. مثلاً حکایتی که به تخطئه کردن برادر کوتاه قد به وسیله ی برادرانش که پسران رشید یک امیرند, نمونه ی جالبیست. در واقع پسران رشید آن امیر, برادر کوتاه قدشان را تخطئه می کردند که به درد هیچ کاری نمی خورد. این مضمون کاملاً عامیانه است؛ اما سعدی همین مضمون را در قالب سخنی رسا و استفاده از تکنیک تضاد و گاهی اغراق, در ذهن مردم جا می اندازد. در حکایت دیگر, دروغگویی یک شیاد را نقل می کند که نزد حاکمی اظهار کرد که از سفر حج آمده و شعری تقدیم او کرد و گفت که این شعر از من است. دست بر قضا یکی از ندمای حاکم که حج به جا آورده بود, او را شناخت و گفت که او دروغ می گوید, زیرا من او را در بصره دیده ام نه مکه و آن شعر هم از انوریست, نه خود او. وقتی حاکم امر به عقوبت او کرد, شیاد ناچار لب به اعتراف گشود:

غریبی گرت ماست پیش آورد,

دو پیمانه آب است و یک کمچه دوغ؛

اگر راست خواهی ز من بشنوی,

جهاندیده بسیار گوید دروغ.

در واقع مرد شیاد اعتراف شیرینی می کند. راست را مقابل دروغ قرار دادن؛ آب را مقابل ماست قرار دادن, همان تکنیک تضاد است که امروز در نظر ما ساده می آید؛ اما سعدی با استفاده از این تکنیک و موقعیت سنجی صحیح, بسیار زیبا بیان می کند. نهایتاً سعدی با تکنیک های ساده و کلام خود, با استفاده از سجع, جناس و انواع تکنیک های بیانی و بدیعی که در ادبیات وجود دارد, به هر واقعه ی ساده ای, جامه خیال می پوشاند. رمز ماندگاری سعدی هم, همین ویژگیست.»

........ورزشی

* پرنده الهام بخش نماد چهارمین دوره بازی های پاراآسیایی 2022 هانگژو

کمیته پارالمپیک آسیا از نماد بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانگژو رونمایی کرد.

طرح (Feifei)،بیانگر موتیفی از پرنده الهام بخش، در فرهنگ لیانگژو است که نماد تلفیق میراث فرهنگی شهر هانگژو و تکنولوژی آن بوده و نیز یکپارچگی انسان و طبیعت است.

در افسانه‌ها و روایت‌های داستانی آمده است که «پرنده الهام بخش»، سعادت و برکت را با خود به همراه می‌آورد. بنابراین می‌توان گفت که این پرنده پیام‌آور شادی و برتری فرهنگی است‌.

بخش اول نام این پرنده یا همان (Fei)، به معنای پرنده‌ای است که با پرواز خود، معنی یکپارچگی، احترام و برادری جامعه انسانی را به دنبال دارد و بخش دوم نام این پرنده (Fei)،نشان‌دهنده  استحکام ذهنی ورزشکاران دارای معلولیت است که فرای تمام محدودیت‌های جسمی، رویاهای خودشان را دنبال می‌کنند.

همچنین در ترکیب ظاهری این پرنده، طرح جوهره اصلی فرهنگ لیانگژو دیده می‌شود و زیبایی دراماتیک آن را نیز نمایش می‌دهد.

حرف «i»، در پیشانی و تاج این پرنده، نماد هوش و ذکاوت است و نشان می‌دهد که هانگژو، شهر اینترنت است و وقتی که بازی ها در آن برگزار شود، به رنگ آبی شاد در خواهد آمد.

دایره‌ای روی سینه این پرنده وجود دارد که از ۴۵ نقطه تشکیل شده است و سمبل شادی‌بخش جمع شدن ۴۵ عضو کمیته ملی پارالمپیک آسیا در کنار یکدیگر است.

چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی به میزبانی چین در شهر هانگژو، از ۹ تا ۱۵ اکتبر سال ۲۰۲۲ ( ۱۷ الی ۳۰ مهر ماه سال ۱۴۰۱) با شرکت نزدیک به سه هزار ورزشکار و در ۲۲ رشته ورزشی برگزار خواهد شد که دو رشته پاراتکواندو و پاراکانو برای اولین بار در این رویداد حضور خواهند داشت.

........حوادث

* نقشه عموی پیر برای اخاذی از برادرزاده:  مرد 70 ساله که به بهانه اختلاف مالی نقشه ربودن برادرزاده‌اش را طراحی و اجرا کرده بود تحت تعقیب قرار گرفت. اوایل تیر سال گذشته گزارش یک مورد آدم‌ربایی به پلیس اعلام شد.  صاحب یک رستوران در حوالی بزرگراه امام علی (ع) به پلیس گفت: سرنشینان یک خودروی پژو 206 قصد ربودن مردی را داشتند که وی خود را از خودرو بیرون انداخت  وقتی که شاهدان و رهگذران می خواستند سرنشینان  پژو را دستگیر کنند آنها فرار کردند.

بدنبال این تماس بلافاصله مأموران پلیس راهی محل حادثه شدند و شهرام که موفق شده بود از دست آدم ربایان فرار کند در تحقیقات به مأموران گفت: مدتی است که با عمویم  یک فروشگاه مواد غذایی تأسیس کردیم. کارهای حسابداری فروشگاه را من انجام می‌دادم. مدتی قبل عمویم، خسرو، مدعی شد که یک میلیارد و 800 میلیون تومان از حساب و کتاب‌ها کم شده است و سر همین موضوع  اختلاف پیدا کردیم. - بدهی دردسرساز: شهرام ادامه داد: برای اثبات بی گناهی خودم هرمدرکی لازم بود نشانش دادم اما باور نکرد و من هم از او به خاطراین تهمت شکایت کردم.  امروز هم برای پیگیری کارهایم به مجتمع قضایی شهید بهشتی رفته بودم. بعد از اینکه از مجتمع بیرون آمدم ناگهان خودروی پژو 206 راه را بر من سد کرد.  دو نفر از ماشین پیاده شده و با تهدید شوکر مرا به زور سوار خودروشان کردند. آنها مرا تهدید کردند که اگر برگه‌ای که داخل آن نوشته بود مبلغ 1 میلیارد و 800 میلیون تومان به عمویم بدهکار هستم را امضا نکنم مرا می‌کشند.  اما من از امضا خودداری  کردم در بزرگراه امام علی در حرکت بودیم که با  ترافیک  رو به رو شدیم و من خودم را بیرون انداختم. با دیدن این صحنه سرنشینان خودروها و مغازه داران آن اطراف به کمکم آمدند اما پژو سواران موفق به فرار شدند. من از عمویم و سرنشینان ناشناس خودرو شکایت دارم.

  • دستگیری یک زن

با شکایت شهرام، به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی پایتخت، کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی وارد عمل شدند. با کمک شماره پلاکی که صاحب رستوران در اختیار تیم تحقیق قرار داده بود، کارآگاهان موفق به شناسایی صاحب خودرو به نام مهرنوش شدند. زن جوان در تحقیقات گفت: مدتی است که از همسرم جدا شده‌ام و با بچه‌هایم زندگی می‌کنم. خودروام هم در این مدت دست کسی نبوده است. من با ماشین بچه‌هایم را به مدرسه و جاهای دیگر می برم و هرگز هم برای کارهای خلاف از آن استفاده نکرده‌ام. درحالی که مهرنوش چنین ادعایی مطرح کرد، عموی شهرام نیز که به دستور بازپرس جنایی به عنوان مظنون اصلی پرونده بازداشت شده بود منکر آدم ربایی شد. از آنجایی که هیچ مدرکی در دست کارآگاهان پلیس نبود، به ناچار عموی 70 ساله و زن جوان  آزاد شدند.

 در ادامه بررسی‌های پلیسی، مشخص شد مرد جوانی به نام مهیار، تماس‌های زیادی با مهرنوش و خسرو داشته است. همین مسأله سرنخ اصلی را بدست تیم جنایی داد و با شناسایی هویت مرد جوان، بازپرس زمانی دستور بازداشت او را صادر کرد.تحقیقات نشان می داد مهیار در عسلویه کار می‌کند و هر چند وقت یکبار به تهران می‌آید. در نهایت 9 ماه پس از آدم‌ربایی 2 ساعته، تیم تحقیق با خبر شد که مهیار به تهران برگشته و بلافاصله مأموران او را بازداشت کردند.

اعتراف به آدم ربایی: مهیار که خود را در برابر مدارک پلیسی می‌دید در تحقیقات اولیه به جرم خود اعتراف کرد. او گفت: من دوستی به نام امیر داشتم که از کارمندان خسرو بود. او گفت خسرو با برادرزاده‌اش شهرام مشکل پیدا کرده و می‌خواهد کاری کند که از شهرام زهر چشم بگیرد تا از شکایتش صرفنظر کند. به همین دلیل از من خواست تا شهرام را بترسانم. از آنجایی که من و امیر دوستان صمیمی هستیم با او موافقت کردم و موضوع را به دو نفر از همکلاسی‌های سابقم که باهم برادر بودند گفتم. آنها هم در این ماجرا با من همراه شدند.  روز حادثه ماشین دختر خاله‌ام  را برای چند ساعتی قرض گرفتم و شهرام را ربودیم که با مقاومت شهرام، این آدم ربایی ناموفق ماند.با اعتراف مرد جوان، بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران دستور بازداشت دوباره خسرو و دو متهم دیگر این پرونده را  صادر کرد. در ادامه بررسی‌ها نیز شهرام اعلام کرد که   از سوی قاضی پرونده‌اش در مجتمع قضایی شهید بهشتی، مشخص شده که یک میلیارد و 800 میلیون تومان از حساب‌های فروشگاه مواد غذایی کم نشده و ادعای عمویش دروغ بوده است.

 

.......اطلاعرسانی

* به استحضار می رساند این فدراسیون نابینایان در نظر دارد به منظور آمادگی جسمانی نابینایان و کم بینایان عزیز کشورمان یکدوره مسابقات دو و میدانی در بخش های آقایان و بانوان به شرح ذیل (پس از برطرف شدن منع برگزاری مسابقات) برگزار نماید . امید است نابینایان و کم بینایان ورزش در خانه را جدی گرفته و با آمادگی هر چه بیشتر در میادین ورزشی آینده حضور یابند. 

شرایط مسابقات :

طناب زنی : زمان 60 ثانیه

زیگزاک : زمان 30 ثانیه ،  ارتفاع مانع 10 سانتی متر

دراز و نشست : 30 ثانیه (پاجمع)

مسابقات در دو گروه سنی زیر 40 سال و بالای 40 سال برگزار خواهد شد .

به نفرات برتر هر ماده مدال ، حکم و جوایزی اهداء می گردد .

مسابقات در دو مرحله استانی و کشوری انجام خواهد شد .

زمان و مکان مسابقات متعاقبا اعلام می گردد .

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *