شناسه خبر: 20567 منتشر شده در مورخ: 1399/1/30 ساعت: 23:50 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 31 فروردین 1399

روزنامه یکشنبه 31 فروردین 1399

برنامه ریزی برای جبران کمبود 12 هزارنیروی آموزش و پرورش استثنایی در سال آینده - دکتر روحانی: وزارت بهداشت شرایط آغاز فعالیت کسب و کارها با ریسک متوسط را مشخص کند - پاسخ به چند پرسش درباره تسهیلات حمایتی یک میلیونی - بازگشایی مطبهای دندانپزشکی با رعایت موازین ایمنی- مردی با سلوک سکوت - برگزاری نخستین جلسه ستاد بازی های پارالمپیک توکیو - کرونا زن جوان را از چنگ راننده متجاوز نجات داد

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 31 فروردین 1399

25 شعبان 1441

19 آپریل 2020

سال بیست و چهارم شماره 6393

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

برنامه ریزی برای جبران کمبود 12 هزارنیروی آموزش و پرورش استثنایی در سال آینده

دکتر  روحانی: وزارت بهداشت شرایط آغاز فعالیت کسب و کارها با ریسک متوسط را مشخص کند

پاسخ به چند پرسش درباره تسهیلات حمایتی یک میلیونی

بازگشایی مطبهای دندانپزشکی با رعایت موازین ایمنی

مردی با سلوک سکوت

برگزاری نخستین جلسه ستاد بازی های پارالمپیک توکیو

کرونا زن جوان را از چنگ راننده متجاوز نجات داد    

 

.......ویژه

* برنامه ریزی برای جبران کمبود 12 هزارنیروی آموزش و پرورش استثنایی در سال آینده: معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: برنامه ریزی برای ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی پیش رو و جبران کمبود نزدیک به 12 هزار نیروی آموزش و پرورش استثنایی از طریق کارگروه ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی در حال انجام است.دکتر سید جواد حسینی در جلسه ویدئو کنفرانس با روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان های کشور اظهار داشت:  جبران  کمبود این میزان نیرو نیازمند اهتمام ویژه روسای ادارات در سامان دهی نیروی انسانی برای سال آینده است.وی افزود: 4 هزار و 590 معلم خاص، 2 هزار و 372 معلم رابط، 3 هزار و 862 نیروی توانبخشی و 913 نیروی مراکز اختلالات یادگیری در سال آینده کمبود داریم که امید است با برنامه ریزی های انجام شده این کمبود ها مرتفع شود. حسینی با بیان راهکارهای جبران کمبود نیروی انسانی اظهار داشت: رایزنی و تلاش در جهت جذب نیروهای متخصص از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ ویژه آموزش و پرورش استثنایی، جدی گرفتن جذب  نیروهای طرحی  و سرباز معلم ، استفاده از نیروهای داوطلب در قالب طرح زمان،  جذب نیروی بازنشسته و استمرار کار آنها و اختصاص ساعت غیر موظف به همکاران از راهکارهای جبران کمبود نیروی انسانی است. وی تصریح کرد:سهم  آموزش و پرورش استثنایی از ۱۷ هزار دانشجوی سال گذشته دانشگاه فرهنگیان۵۰۰ دانشجو بود که روسای ادارات  استان ها باید از طریق رایزنی با مدیران کل این سهم را افزایش دهند.

 معاون وزیر با بیان استاندارد کلاس های آموزشی دانش آموزان با نیاز های ویژه اظهار داشت: استاندارد معلمان مدارس ویژه 6 به یک است که در حال حاضر این رقم 11 به یک است و استاندارد معلیمن رابط نیز 6 به یک است که در حال حاضر این رقم 17 به یک است.

وی افزود: نرم استاندارد برای گروه های طیف اتیسم، جسمی – حرکتی و چند معلولیتی باید حداکثر 5 دانش آموز باشد.

معاون وزیر در ادامه جلسه با بیان اینکه "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی"  فراگیرترین طرح در آموزش و پرورش استثنایی است، اظهار داشت: شرایط کشور و آموزش و پرورش با وجود ویروس کرونا  تغییر کرده است و با توجه به این شرایط برای طرح سنجش در سال تحصیلی پیش رو سه سناریوی مختلف طراحی شده است.

وی افزود: در صورتی که شرایط جامعه به شرایط عادی برگردد و فعالیت مدارس به زودی آغاز شود  طرح  سنجش نیز مطابق با سال های گذشته انجام خواهد شد‏.

معاون وزیر با بیان اینکه سناریوی دوم بر اساس وجود بحران در حد متوسط برنامه ریزی شده است، افزود: اگر بر اساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا  تجمعات تا اواخر شهریور ممنوع باشد و یا  زمان پایان سال تحصیلی جاری تغییر کند  می توان با تغییر زمان برگزاری آزمون های سنجش و همچنین افزایش تعداد مراکز،  طرح سنجش در کشور کار را به انجام رساند.

وی افزود: بدترین حالت این است که در سال جاری نتوانیم به صورت فیزیکی مراکز سنجش را راه اندازی کنیم که در اینصورت باید دنبال شرایط دیگری برای طرح سنجش باشیم.

معاون وزیر با بیان اینکه در سال گذشته پوشش طرح سنجش نو آموزان بدو ورود به دبستان 97 درصد بود اظهار داشت: برنامه ریزی برای پوشش 99 درصدی نوآموزان از طریق همکاری و هماهنگی با معاونت آموزش ابتدایی  جهت شناسایی بازمانده ها و مداخلات موثر در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: پوشش طرح برای پیش دبستانی ها در سال گذشته 50 درصد بود که امیدواریم با برنامه ریزی صورت گرفته شده این پوشش در سال جاری به 70 درصد برسد.

.....سیاسی

* دکتر  روحانی: وزارت بهداشت شرایط آغاز فعالیت کسب و کارها با ریسک متوسط را مشخص کند.

رئیس جمهور در جلسه با روسای کمیته‌های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، اداری، بهداشتی، آموزش عالی، پشتیبانی، اصناف و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:ارزیابی‌های دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت بهداشت و درمان از اجرای یک هفته‌ای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در استان‌ها حکایت از همراهی و همکاری نسبتا رضایت‌بخش مردم دارد.همکاری مردم با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند موجب کاهش روند گسترش بیماری در برخی‌ استان‌ها و ایجاد روند ثابت در دیگر استان‌ها شده است. کاهش روند گسترش بیماری کرونا در استان‌ها به‌خاطر همکاری مردم با طرح فاصله‌گذاری هوشمند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی صاحبان مشاغل است.

* تصمیم گیری در مورد بازگشایی مشاغل پرخطر تا پایان هفته جاری: رئیس اتاق اصناف ایران از تصمیم گیری برای سایر مشاغل تا پایان هفته جاری پس از ارزیابی شرایط بهداشتی و میزان شیوع ویروس در مدت بازگشایی مشاغل کم خطر خبر داد و گفت، هنوز برای مراکز تجاری و پاساژ ها تصمیم اتخاذ نشده و تعطیل هستند.

* هدیه‌ ۵ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به ۱۵ هزار خانواده کارگران فصلی و نیازمند مازندران

رئیس بنیاد مستضعفان در گفتگو با تسنیم گفت: با توجه به شیوع کرونا در کشور و آسیب دیدن بسیاری از مشاغل و همچنین افزایش فشار اقتصادی بر اقشار آسیب‌پذیر، با درخواست استاندار مازندران، مقرر شد برای 15 هزار خانوار نیازمند از جمله کارگران فصلی و دهک‌های پایین این استان هدیه نقدی حمایتی در نظر گرفته شود. طبق تصمیم اتخاذ شده، قرار شد برای این عزیزان، هدیه‌ای 5 میلیارد تومانی از سوی بنیاد مستضعفان در نظر گرفته شود و در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گیرد تا با مدیریت این نهاد به این عزیزان تقدیم شود.

* ماجرای معدوم کردن جوجه های یک روزه:  معاون امور تولیدات دام وزارت جهاد کشاورزی: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نبود تقاضا برای خرید و افت قیمت مرغ قرار شد، تولید جوجه یک روزه محدود شود. قرار بود تولید تخم مرغ نطفه دار را کاهش دهند.قرار بود تخم مرغ معدوم شود نه خود جوجه‌ها!

* تلاش زندانیان برای فرار از زندان شیراز با پهپاد: سخنگوی قوه قضائیه گفت: در زندان عادل‌آباد شیراز گروهی با بیرون زندان دست به دست هم دادند و برای فرار پهپاد تهیه کرده بودند که عوامل داخلی و بیرونی شناسایی و بازداشت شدند.

.....گزارش روز

* پاسخ به چند پرسش درباره تسهیلات حمایتی یک میلیونی؛

حسین میرزایی سخنگوی تسهیلات حسین میرزایی در یک لایو اینستاگرامی با مخاطبان خود به چند پرسش درباره تسهیلات حمایتی یک میلیون تومانی کرونا پاسخ داد و اعلام کرد که آن دسته از سرپرستان خانواری که به هردلیلی نتوانستند سیم‌کارت تهیه کنند تا ۱۸ اردیبهشت مهلت دارند. آنها که از اول تا ۱۸ اردیبهشت کدملی خود ارسال کنند، انتهای ماه مبارک رمضان این وام را دریافت خواهند کرد.

-آیا زبان گوشی هنگام ارسال پیامک باید فارسی باشد یا انگلیسی؟

تفاوتی ندارد که فارسی یا انگلیسی باشد. فقط شماره ۱۰ رقمی کد ملی خود را ارسال کنید.

-زمان واریز مبلغ وام چه زمانی است؟

تا یک شنبه شب، ۳۱ فروردین ماه کدملی ها را دریافت می کنیم و مبالغ تا پنج شنبه، چهارم اردیبهشت واریز می شود. - برخی افراد کهنسال هستند یا دارای معلولیت‌اند و سیمکارت نیز ندارند؛ این افراد چگونه باید تسهیلات را دریافت کنند؟ بسیاری معلولان هم دارای سیمکارت هستند ولی اگر سرپرستانی فاقد سیمکارت هستند، دیگر اعضای خانواده می توانند با مدارک آنها مراجعه و سیمکارتی تهیه کنند.

-آیا این امکان وجود دارد که کدملی سرپرست فاقد شماره همراه را از طریق سیمکارت دیگری ارسال کرد؟

خیر، این امکان وجود ندارد. باید سیمکارت به نام خودشان باشد؛ زیرا ارسال کدملی به معنی پذیرش شرایط بازپرداخت وام و همانند امضای سند است و هیچ کس جز سرپرست نمی تواند برای بازپرداخت اقساط متعهد شود.

- اگر حساب یارانه به علت وام بانکی مسدود باشد، تسهیلات تعلق نمی گیرد؟

اگر انسداد به علت وام بانکی باشد، مبلغ قابل واریز است اما شما امکان  برداشت از حساب ندارید. اگر پیامک ارسال کنید مبلغ را دریافت می کنید ولی امکان برداشت ندارید.

- آیا مبلغ یک میلیون تومان کم نبود؟

ما در تعیین مبلغ دخیل نبودیم. ما عدد پیشنهادی خود را اعلام کردیم اما در نهایت تصمیم سازمان برنامه بود که مدیریت دخل و خرج کشور را برعهده دارد. البته احتمال دارد بزودی برای زنان سرپرست خانوار مبلغی را اعلام کنیم  که هنوز مشخص و قطعی نشده است.

- کدملی ارسال کرده ایم اما پیامک تایید از سوی وزارت رفاه به دست ما نرسیده است؛ آیا درخواست ما ثبت شده است؟

بله، اگر پیام شما تحویل شده، جای نگرانی وجود ندارد و نیازی به ارسال مجدد کدملی نیست. سیستم و خطوط شلوغ است بتدریج پیامک های تایید هم می رسند.

- آیا خرداد ماه اطلاعات مالی مردم را برای بسته معیشتی خانوار بروز می کنید؟

ما در خرداد ماه این اجازه را داریم که یکبار دیگر آخرین وضعیت مالی را بررسی کنیم. در  خرداد ماه لیست معیشتی را بروز می کنیم.

- اقساط از چه زمانی کسر می شود؟

اقساط از تیرماه کسر می شود و ۳۰ قسط ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومانی با کارمزد ۴ درصدی خواهد بود.

-تا کنون هیچ پیامکی از سوی وزارت رفاه برای ما ارسال نشده است؛ باید چه کنیم؟

اگر برای شما پیامکی از سوی وزارت رفاه نیامده، مشکلی وجود ندارد، خودتان کد ملی‌تان را به ۶۳۶۹ ارسال کنید.

- برای سرپرستان خانواری که در زندان هستند تدبیری شده است؟

اطلاعات و کدملی را از سازمان امور زندان‌ها می‌گیریم که مستقیم واریز کنیم.

-جاماندگان یارانه چه کنند؟

سازمان هدفمندی باید به این سوال پاسخ دهد. ما لیست پایه را از سازمان هدفمندی می گیریم.

- زیر ۱۸ سال سن دارم و تا قبل از ۱۸ سالگی امکان دریافت سیمکارت ندارم، باید چه کنم؟

امکان تهیه سیمکارت دانش آموزی وجود دارد.

میرزایی همچنین در گفت وگو با بخش خبری شبکه اول سیما درباره افرادی که سیمکارت ندارند، گفت: برخی سرپرستان خانوار سیمکارت به نام‌شان نیست. اگر در این چند روز توانستند سیمکارت تهیه و پیام ارسال کنند تا آخر هفته مبلغ وام به حسابشان واریز می شود. اما اگر به هر دلیلی نتوانستند سیمکارت تهیه کنند تا ۱۸ اردیبهشت مهلت دارند.

وی افزود: آنها که از اول تا ۱۸ اردیبهشت کدملی خود ارسال کنند، انتهای ماه مبارک رمضان این وام را دریافت خواهند کرد.

......بهداشت و سلامت

* بازگشایی مطبهای دندانپزشکی با رعایت موازین ایمنی:عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: همکاران تمامی شاخه‌های رشته دندانپزشکی در هر دو بخش دولتی و خصوصی باید به این نکته توجه داشته باشند که موظف به ارائه خدمات اورژانسی به بیماران بوده و از انجام اعمال غیر اورژانسی (الکتیو) مانند خدمات زیبایی خودداری کنند.

بهنام عباسیان، اظهار داشت: تمامی پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی که از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت در خصوص ویزیت بیماران اورژانسی دندانپزشکی ارائه شده باید به طور کامل رعایت شود تا آسیبی به دندانپزشک و بیمار نرسد.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه مطب و مراکز درمانی دندانپزشکی باید طبق گذشته برای ارائه خدمات به بیماران از دستکش، ماسک، شیلد و سایر لوازم بهداشتی مورد نیاز برای خود و دستیار خود استفاده کنند و بیمار هم قبل از ورود به اتاق معاینه و قرار گرفتن بر روی یونیت دندانپزشکی با تب سنج چک شود.

* برخی باورهای غلط در مورد کرونا:

ترس‌ها و تصورات غلط به صورت آنلاین گسترش می‌یابد.باورهای ما ممکن است از اطلاعات سطحی برخی شبکه‌های مجازی ناشی شود و ما را به خطا اندازد. ما باید بیش از هر چیزی تلاش کنیم پروتکل‌های اصلی حفظ سلامتی در دوران شیوع کرونا را رعایت کنیم و اطلاعات خودمان را به روز نگه داریم.

باور غلط:-خوردن سیر به درمان کرونا کمک می‌کند

سیر یک ماده غذایی سالم و ضدمیکروب است اما هیچ نشانه‌ای در مورد مبارزه آن با کرونا یا همان کووید ۱۹ وجود ندارد.

باور غلط: واکسن آنفولانزا باعث محافظت از ما در برابر کرونا می‌شود

واکسن‌های ضدآنفولانزا در برابر این ویروس ما را محافظت نمی‌کنند. این ویروس بسیار جدید است و واکسن مخصوص آن هنوز در دست تحقیقات است.

باور غلط: شستشوی بینی با نمک برای دفع کرونا موثر است

هیچ مدرکی دال بر موثر بودن شستشوی بینی با نمک وجود ندارد که نشان دهد مردم با این کار از عفونت و ویروس کرونای جدید محافظت شده‌اند.

باور غلط: اسپری کردن الکل یا کلر در بدن می‌تواند ویروس را از بین ببرد.

اسپری کردن الکل یا کلر در بدن شما ویروس را از بین نخواهد برد.

باور غلط: آنتی‌بیوتیک‌ها در جلوگیری و معالجه ویروس کرونای جدید مؤثر هستند

آنتی بیوتیک‌های متفاوتی برای انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها تجویز می‌شوند. این نوع ویروس جدید کرونا به هیچ کدام از آنتی‌بیوتیک‌های موجود جواب درمانی نداده است.

باور غلط: آب و هوای گرم در درمان کرونا موثر است

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی این عامل موثر نیست و ویروس در دماهای متفاوت به حیات خودش ادامه می‌دهد.

باور غلط: واکسن ویروس کرونا اختراع شده است

در حال حاضر هیچ واکسنی برای درمان کرونای جدید وجود ندارد. دانشمندان کارهای بسیاری را آغاز کرده‌اند اما تولید و کشف واکسنی که در انسان ایمن و موثر باشد، ماه‌های زیادی طول خواهد کشید.

باور غلط: کرونا به طور عمد ایجاد یا منتشر شده است

ویروس‌ها می‌توانند با گذشت زمان تغییر کنند. گاهی اوقات، ویروسی در یک حیوان وجود دارد که دچار تغییراتی می‌شود و به انسان منتقل می‌شود.

باور غلط: سفارش کالا از خارج از کشور افراد را بیمار می‌کند. محققان در حال مطالعه روی کرونا و چگونگی آلوده شدن افراد هستند. در همین رابطه سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، احتمال ابتلا به کووید ۱۹ از یک بسته تجاری وجود ندارد زیرا چند روز سفر کرده است و در دما و شرایط مختلف قرار گرفته است. برای اطمینان از آن می‌توانید به سادگی بسته را با الکل ضدعفونی کنید. سخنگوی وزارت بهداشت:

 ثبات نسبی مرگ و میر کووید 19: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا مدتی پیش در هر ده دقیقه یک ایرانی در اثر ابتلا به کووید 19 جان خود را از دست می داد اما در چند روز اخیر به ثباتی نسبی در این زمینه رسیده ایم و آمار کاهش یافته است. به نقل از وبدا، دکتر جهانپور افزود: در دوران پیک کرونا و اوایل فروردین ماه، از هر 6 مرگ و میر در کشور، یک مورد بر اثر ابتلا به بیماری کووید19 بود اما امروز از هر 11 مورد مرگ و میر، یک مورد مربوط به این بیماری است.

.......گفتگوی فرهنگی

* مردی با سلوک سکوت

گفت و گوی اختصاصی ایران سپید با رضا کیانیان درباره ی زندگی و اندیشه ی زنده یاد سیامک شایقی

چهار شنبه 27 فروردین 99, یکی از کارگردان های مؤلف سینمای ایران را از دست دادیم.

سیامک شایقی, کارگردان فیلم هایی مثل «ماه در جنگل», «ابر های ارغوانی», «خواب زمستانی», «باغ فردوس 5 بعد از ظهر» و.... در اثر ابتلا به سرطان در 66 سالگی چشم از جهان فرو بست. شاید خیلی از مخاطبان سینما شایقی را با فیلم خاطره انگیز «رنو تهران 29» به یاد داشته باشند؛ اما فیلم هایی مثل «در کمال خونسردی» و «باغ فردوس 5 بعد از ظهر» از جمله ساخته های او هستند که می توان شناسنامه ی این کارگردان قلمداد کرد.

سیامک شایقی کارگردانی مؤلف در سینمای ایران بود. ویژگی های تألیفی او را از چه ابعادی می توان بررسی کرد؟

رضا کیانیان, بازیگر برجسته ی سینما, تئاتر و تلویزیون در گفت و گو با ایران سپید, نگاهی مجمل به اندیشه ی شایقی می اندازد؛ خاصه آنکه کیانیان در دو فیلم «باغ فردوس 5 بعد از ظهر» و «مادرم گیسو» بازی شاخصی داشته است. او در ابتدا به سختی هایی که این کارگردان فقید در طول زندگیش متحمل شده, اشاره می کند: «سیامک شایقی ویژگی های خاص خودش را داشت. او در زندگی خصوصیش سختی های زیادی کشید؛ 4 سال که با سرطان دست و پنجه نرم کرد؛ چند سال قبل هم یکی از پسر هایش در اثر تصادف جانش را از دست داد. وقتی با آقای فرمان آرا درباره ی او صحبت می کردم, گفت که سرنوشت به شایقی ظلم کرد. با این حال او کار خودش را می کرد و نگاه خاصی به سینما داشت؛ دنبال این بود که آن نگاه خاص را به جایی برساند که متأسفانه اجل مهلت نداد.»

کیانیان در ادامه به پیشینه ی فعالیت های زنده یاد شایقی می پردازد: «او کلی فیلم کار کرد. ابتدا در مدرسه ی سینما و تلویزیون درس خواند و یکی از شاگردان خوب آنجا بود. بعد در مجله ی فیلم شروع به نقد نوشتن کرد. آقای هوشنگ گلمکانی, مدیر مجله ی فیلم می گفت شایقی از جمله کسانی بود که وقتی شروع به نقد نوشتن کرد, گفت من می خواهم کارگردان شوم؛ منتها اول نقد می نویسم و وقتی شرایط فراهم شد, فیلم می سازم. بعد ها شرایط فراهم شد و او فیلم هایش را ساخت. بعد از مدتی کارگردانی, تصمیم گرفت خودش تهیه کننده ی فیلم هایش شود. این در حالی بود که واقعاً تهیه کنندگی در سینمای ایران پوست کلفتی می خواهد؛ خاصه آنکه تهیه کننده کارگردان هم باشد. به هر حال او چند فیلم آخرش را خودش به هر ضرب و زور و مکافاتی بود, تهیه کرد. این ها نشان دهنده ی این نکته است که شایقی سینمایی بود؛ یعنی دنیایش سینمایی بود  و زندگیش را بر محور سینما متمرکز کرده بود. فیلم نامه می نوشت, کارگردانی می کرد, تهیه کننده هم شده بود. این اواخر هم قرار بود با مجله ی 24 به مدیریت آقای معززی نیا همکاری کند که نشد. متأسفانه خود آقای معززی نیا هم کسالت دارد؛ او هم رنج کشید؛ برادرش را در اثر ابتلا به کرونا از دست داد. می گفت قرار بود آقای شایقی با مجله ی ما همکاری کند و نقد بنویسد که این اتفاق نیفتاد؛ چون خود آقای معززی نیا به علت کسالتی که دارد, به جایی که دارای آب و هوای مناسبیست, مهاجرت کرد. خلاصه آقای شایقی تا آخر عمرش به دنبال نوشتن بود. فیلم زیاد می دید و هر کس که فیلم زیاد ببیند, خوب می نویسد و می تواند نظریه پرداز خوبی باشد.»

رضا کیانیان همچنین به نگاه خاص شایقی در فیلم سازی اشاره کرده و اظهار می دارد: «به سکوت خیلی اهمیت می داد؛ به این اهمیت می داد که ماجرا ها بیشتر درونی باشد تا بیرونی. دنیای خاصی داشت و به دنبال این بود که در دنیای خودش کند و کاو کند. نمی دام انتهای این دنیا کجا بود و اگر زنده می ماند, تا کجا پیش می رفت. بر همین اساس, می توان او را کارگردانی مؤلف دانست؛ چون نگرش او جهان خودش را داشت.»

کیانیان در ادامه ی صحبت خود پیرامون مؤلف بودن سیامک شایقی و جهان بینی خاص او, به فیلم «باغ فردوس 5 بعد از ظهر» که خودش هم در آن بازی کرده, اشاره می کند: «وقتی فیلم نامه را به من داد, دیدم کم دیالوگ است؛ به همین علت خیلی استقبال کردم و پیشنهاد دادم دیالوگ ها از این هم کمتر شود. یعنی شخصیت دکتر در طول فیلم حرف نزند, مگر آنجا که لازم است یک جمله بگوید. او از این پیشنهاد خیلی استقبال کرد و نشستیم کار کردیم و به جایی رسید که دکتر در اکثر صحنه ها حضور دارد, اما حرف نمی زند و کار هایی می کند؛ حتی در پایان فیلم, شخصیت دختر که به دکتر پیشنهاد ازدواج می دهد و استدلال می کند که با وجود فاصله ی سنی میانشان, خیلی به درد هم می خورند, دکتر یک کلمه هم دال بر قبول یا رد این پیشنهاد نمی گوید؛ فقط به قفس پرنده هایش نگاه می کند و دوربین هم به سمت قفس می رود و نشان می دهد که پرنده ها باهم عشق بازی می کنند؛ بعد صدای پرنده ها روی تصویر می آید؛ یعنی دکتر موافقتش را اینگونه ابراز می کند. سکوتی که می گویم در این فیلم خیلی هویداست.»

بازیگر «مادرم گیسو» توضیحاتش را با مثالی درباره ی چخوف ادامه می دهد: «استانیسلاوسکی, کارگردان و نظریه پرداز شهیر روس وقتی قرار شد یکی از نمایش نامه های چخوف را کار کند, یک روز چخوف سرزده به جلسه ی تمرین آن ها رفت. وقتی دیالوگ ها را نگاه کرد, خطاب به استانیسلاوسکی گفت: تو اصلاً نمایش نامه ی مرا نفهمیدی؛ منظورم از این متن, دیالوگ ها نبود, بلکه فضای خالی بین سطور بود. آقای شایقی هم این فضا را دوست داشت. در فیلم هایش دیالوگ ها خیلی مهم نبود؛ مهم همان فضای خالی بود که پشت دیالوگ ها به وجود می آمد. خصوصیت مهم دیگر او این بود که نمی خواست خودش را تکرار کند. اگر باغ فردوس مورد استقبال واقع شد, او مجدداً فیلمی شبیه به آن را نساخت تا گیشه بگیرد.»

رضا کیانیان در پایان به موضوع بی حاشیه بودن زنده یاد شایقی اشاره می کند و اظهار می دارد که اخلاق و کار هنری در ایران به هم آمیخته می شود: «یکی از مواردی که ما در ایران همیشه به آن فکر می کنیم, درآمیختن اخلاقیات با کار است؛ به نظر من این درست نیست. اخلاقیات سر جای خودش است و هر انسان باید دارای خصایل اخلاقی باشد؛ ولی کار هنری و تکنیکی و دریچه هایی که یک هنرمند به روی مردم باز می کند, وجه دیگریست. ایرادی که پیش می آید این است: ما می خواهیم هنر را نقد کنیم, به سمت اخلاق می رویم؛ طبعاً آن وقت از نقد هنر باز می مانیم. بهتر این است وقتی یک پدیده ی هنری را نقد می کنیم, به مؤلفه های هنری آن بپردازیم؛ مثلاً فلان فیلم به لحاظ سناریو, طراحی, نور پردازی, فیلم برداری و کارگردانی در چه سطحیست. یک مثال دیگر: آقای هربرت فونکارایان یکی از بزرگترین رهبران ارکستر در جهان است؛ اما مشکلات اخلاقی هم دارد. حالا چون آقای فونکارایان مشکلات اخلاقی دارد, باید بگوییم او رهبر ارکستر خوبی نیست؟ من نمی گویم که اخلاق را در نظر نگیریم؛ اتفاقاً اخلاق اصلیست که همه باید داشته باشند؛ اما در ایران اخلاق روی تکنیک های هنری یک پدیده سایه می اندازد و باعث می شود عناصر هنری آن دیده نشود. مرحوم شایقی هر دوی این اصول را داشت؛ هم انسان اخلاق مدار و بی حاشیه ای بود و هم تکنیک های هنری خاص خودش را داشت.»

........ورزشی

* برگزاری نخستین جلسه ستاد بازی های پارالمپیک توکیو

کمیته ملی پارالمپیک میزبان نخستین جلسه ستاد بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲1 در سال جدید بود.

در این نشست که با حضور اعضای ستاد و نیز رؤسای فدراسیون های دارای سهمیه پارالمپیک توکیو از جمله جانبازان و معلولین، نابینایان و کم بینایان، قایقرانی، تکواندو و تیراندازی با کمان برگزار شد، با توجه به تعویق بازی های پارالمپیک توکیو و ایجاد فرصت برای ترسیم چشم اندازی جدید، آیین نامه مربوط به اولویت بندی رشته های ورزشی، برگزاری اردوها و اعزام های تدارکاتی و نیز کمک هزینه های پیش بینی شده برای ورزشکاران مورد بررسی مجدد قرار گرفت و کلیه اعضا نظرات خود را در این خصوص ارائه دادند.

بر این اساس و با توجه به اصلاحات مورد مصوب، از این پس کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون هایی که در اعزام بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ نماینده دارند، در راستای این آیین نامه اقدام خواهند نمود.

هادی رضایی دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک گفت: مصوبه جدید ستاد عالی بازی‌های پارالمپیک توکیو بعد از جلسه با هیات اجرایی و هیات رئیسه فدراسیون پس از جمع‌بندی نهایی به زودی اعلام می‌شود.

وی افزود: فدراسیون‌ها برنامه‌های خود را برای پارالمپیک توکیو ارائه دادند و پیشنهادات خود را به صورت مکتوب به امضای اعضای ستاد رساندند.

رضایی گفت: در حال حاضر تا پارالمپیک توکیو ۱۸ ماه فرصت داریم که در طی این مدت ما فرصت داریم درباره چگونگی نحوه برگزاری اردوها و همچنین پرداخت حقوق به ورزشکاران پارالمپیکی نظرات خود را نهایی و مصوب کنیم. البته ما سعی میکنیم همانند سال گذشته پیشنهادات فدراسیون‌ها را دریافت کنیم و سیاست‌های خود را بر اساس نظر آنها ارائه دهیم.

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک افزود: به جز پارالمپیک توکیو ما بازی‌های پاراآسیای ۲۰۲۲ چین را نیز پیش رو داریم که باید نیم نگاهی هم به این رقابت‌ها داشته باشیم. تلاش ما بر این است پیشنهادات مختلف را بررسی کنیم تا بتوانیم بعد از اینکه شرایط از نظر ویروس کرونا به حالت عادی برگشت برنامه‌های خود را به زودی عملیاتی کنیم.

وی پیرامون این پرسش که آیا امکان دارد تغییری در سهمیه‌های ورزشکارانی که موفق به کسب سهمیه شده‌اند ایجاد شود یا خیر؟ خاطرنشان کرد: آنهایی که در سال گذشته موفق به کسب سهمیه شده‌اند سهمیه آنها پابرجاست و ما باید برای کسب سهمیه در رشته‌های دیگر تلاش کنیم. البته منتظر سیاست‌های جدید فدراسیون‌های جهانی هستیم.

 

........حوادث

* کرونا زن جوان را از چنگ راننده متجاوز نجات داد: زن جوان وقتی دریافت راننده پراید شرور قصد تجاوز به او را دارد  به بهانه اینکه مبتلا به کروناست موفق شد  خود را از بی آبرویی و تعرض نجات دهد. چند روز قبل زن جوانی به دادسرای امور جنایی تهران رفت و از راننده یک پراید  شکایت کرد و گفت: حدود ۴۰ روز از خانه بیرون نرفته بودم چون با شیوع ویروس کرونا می ترسیدم مبتلا شوم و خانواده ام نیز گرفتار شوند تا اینکه مجبور شدم به خاطر تهیه مایحتاج خانه به خرید بروم.

کنار خیابان به انتظار تاکسی ایستادم تا به محله یافت آباد بروم. تصمیم داشتم به یک مرکز فروش بروم تا همه وسایل را از یک جا تهیه کنم. اما خبری از تاکسی نبود، خیابان خیلی خلوت بود و من همچنان به انتظار ایستادم. تا اینکه بعد از چند دقیقه  خودروی پرایدی پیدا شد. از انتظار خسته شده بودم و به ناچار سوار شدم اما هیچ مسافری نداشت.

زن جوان گفت: پس از طی مسافتی راننده تغییر مسیر داد، به او اعتراض کردم و گفتم چرا از مسیر اصلی نمی رود. راننده که مرد جوانی بود، مدعی شد که یکی از محله های آنجا را به خاطر کرونا قرنطینه کرده اند و به همین دلیل باید تغییر مسیر بدهد و از راه دیگری برود. من هم با این تصور که او راست می گوید به مرد جوان اعتماد کردم. ناگهان به خیابان خلوتی رسیدیم و مرد جوان از فرصت استفاده کرد و چاقویی را که به همراه داشت به سمت من گرفت. او مرا تهدید کرد که اگر تسلیم خواسته شومش نشوم مرا می کشد. ترسیده بودم، شروع به التماس کردم و از او خواستم که اجازه دهد من بروم. اما راننده جوان به التماس های من هیچ توجهی نمی کرد. نمی دانستم چکار باید بکنم، درهای ماشین بسته بود و کسی هم نبود که سر و صدای مرا بشنود و به کمکم بیاید.

ترفند عجیب

زن جوان ادامه داد: در حالی که داشتم به راننده التماس می کردم تا مرا رها کند ناگهان چشمم به تابلویی افتاد که درباره کرونا هشدار داده بود این تابلو انگار تلنگری به ذهنم زد و باعث شد تا نقشه ای بکشم. ناگهان شروع به سرفه کردم و به مرد جوان گفتم، من کرونا دارم و الان هم می خواستم به دکتر بروم. گفتم  اگر مرا رها نکنی تو هم کرونا می گیری. به خاطر مریضی من، خانواده ام مبتلا شده اند و باید در بیمارستان بستری شوم. بعد هم شروع کردم به سرفه و ریختن آب دهان  روی راننده پراید و  تهدیدش کردم که اگر مرا رها نکند، کرونا می گیرد. راننده هم که به شدت ترسیده بود، مرا از ماشین به بیرون انداخت و فرار کرد. او آنقدر ترسیده بود که حتی از من سرقتی هم نکرد. بعد از رفتن او، با خانواده ام تماس گرفتم و آنها بلافاصله به کمک آمدند.

با شکایت زن جوان؛ تحقیقات به دستور بازپرس زمانی آغاز شد.در بررسی های اولیه، زن جوان به چهره نگاری از متهم فراری پرداخت و تصویر فرضی او بدست آمد.

از سویی بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران دستور بازبینی دوربین های اطراف محل حادثه را صادر کرد. بررسی ها برای دستگیری متهم فراری به اتهام آدم ربایی ادامه دارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *