شناسه خبر: 20550 منتشر شده در مورخ: 1399/1/28 ساعت: 00:07 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 28 فروردین 1399

روزنامه پنجشنبه 28 فروردین 1399

ابلاغ استاندارد مناسب‌سازی وبگاه‌های الکترونیک به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی - سخنگوی دولت: حتی یک دلار هم گم نشده است - مدرسه تلویزیونی و مناسب سازی برای معلولان - به معلولان زندگی می‌آموخت اما خود در برابر کرونا زانو زد - ورزش در قرنطینه خانگی بخش سوم - حوادث - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 28 فروردین 1399

22 شعبان 1441

15 آپریل 2020

سال بیست و چهارم شماره 6391

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

شهروندان معلول نگران نباشند؛ اتوبوس ها را هر روز ضد عفونی می کنیم

سخنگوی دولت: حتی یک دلار هم گم نشده است

مدرسه تلویزیونی و مناسب سازی برای معلولان

به معلولان زندگی می‌آموخت اما خود در برابر کرونا زانو زد

ورزش در قرنطینه خانگی بخش سوم

حوادث

چاردیواری

 

 

 

 

.......ویژه

* مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس رانی در گفت و گو با ایران سپید

شهروندان معلول نگران نباشند؛ اتوبوس ها را هر روز ضد عفونی می کنیم

فاصله گذاری اجتماعی, طرحیست که از سوی دولت به منظور کنترل شیوع کرونا-ویروس اعلام شد و تمام سازمان ها و نهاد هایی که کار خود را آغاز کردند, ملزم به اجرای آن شدند. التزام به اجرای این طرح, شرکت ها و سازمان های خدمات رسان را واداشت تا برنامه ها و خدمات خود را بر اساس این طرح تنظیم کنند.

شرکت واحد اتوبوس رانی هم در این راستا, با علامت گذاری صندلی های اتوبوس های حمل و نقل عمومی و بخش خصوصی, اقدام به فاصله گذاری اجتماعی کرد. به این صورت که علامت ضرب در نشانه ی ممنوعیت و علامت مربع سبز نشانه ی عدم ممنوعیت استفاده ی مسافران پیش بینی شده است. پرسش مهم اینکه نابینایان چطور می توانند این علائم را تشخیص دهند؟ آیا به منظور بهره مندی نابینایان از خدمات ناوگان اتوبوس رانی بر اساس طرح فاصله گذاری اجتماعی, تمهیداتی اندیشیده شده است؟

محمود ترفع, مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس رانی در گفت و گوی اختصاصی با ایران سپید, به این پرسش ها پاسخ می دهد: «اجرای طرح های جدید بستگی به موقع و مقطع زمانی آن دارد. در حالت عادی وقتی طرحی ارائه می شود, فرصت به اندازه ی کافی هست؛ همه ی جوانب سنجیده می شود حتی بودجه ی کافی هم پیش بینی می شود. در مواقع بحرانی مثل روز هایی که سپری می کنیم, ممکن است طرحی به صورت تلفنی اعلام شود یا از طریق تلویزیون اطلاع رسانی شود. ما باید آن طرح را اجرا کنیم؛ در حالی که هنوز ابلاغیه اش به دستمان نرسیده است. علامت گذاری صندلی ها هم مشمول این شرایط بود. با توجه به بودجه ی کمی که در اختیار داشتیم, صندلی های اتوبوس ها را با استفاده از نوار چسب های پهن و علامت ضربدر و رنگ مخالف صندلی ها, علامت گذاری کردیم. تازه بعد از چند روز می بینیم این علامت ها کنده شده اند. درباره ی نحوه ی تشخیص این علائم به وسیله ی نابینایان, واقعاً چیزی به ذهنمان نرسیده؛ طبعاً همکاری خود این عزیزان می تواند راهکار های سازنده ای به ما بدهد. بنا بر این من از همینجا اعلام می کنم که ما آمادگی دریافت طرح های سازنده از سوی تشکل ها یا افراد نابینا را داریم. یک نکته را هم لازم می دانم بیان کنم. رئیس جمهوری در آخرین جلسه ی ستاد مبارزه با کرونا اعلام کردند که اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس های حمل و نقل عمومی, باید به این شکل باشد که مسافران در صندلی ها بنشینند؛ اما کسی سرپا نایستد؛ یعنی اگر صندلی ها پر شد, کسی سوار نشود. هنوز ابلاغیه ی این دستور به دست من نرسیده؛ طبعاً اگر این شکل از طرح فاصله گذاری اجرا شود, تقریباً به حالت قبل از کرونا باز می گردیم.«

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس رانی در خصوص ضد عفونی اتوبوس ها و همچنین خودرو های سامانه ی حمل و نقل جانبازان و معلولان اظهار می دارد: «اتوبوس ها در ابتدا و انتهای خطوط ضد عفونی و دستمال کشی می شوند؛ بنا بر این هیچ مسافر اعم از شهروند بینا یا نابینا قادر به تشخیص اینکه اتوبوس ضد عفونی شده یا نه, نمی شود. همین رویه درباره ی خودرو ها و اتوبوس های سامانه ی حمل و نقل جانبازان و معلولان نیز اجرا می شود. از این بابت شهروندان معلول ما اصلاً نگران نباشند.»ترفع همچنین درباره ی رعایت اصول بهداشتی راننده های خودرو های سامانه ی جانبازان و معلولان

ترفع در پاسخ به سؤالی پیرامون عدم رعایت اصول بهداشتی بعضی راننده های سامانه ی جانبازان و معلولان به دلیل دریافت نکردن اقلام بهداشتی از سوی شرکت اتوبوس رانی چنین اظهار می دارد: «حقیقتاً تهیه ی ماسک این روز ها راحت نیست؛ حتی خود من هم برای استفاده شخصی وقتی به داروخانه ها مراجعه می کنم, می گویند موجود نیست یا در صورت موجود, یکی دو تا بیشتر نمی دهند. در ابتدا برای تهیه ی ماسک مشکل داشتیم؛ خوشبختانه نوعی ماسک از سوی یکی از شرکت های دانش بنیان تولید شد و ما آن را برای استفاده ی راننده ها تهیه کردیم. این ماسک ها در لایه ی بیرونی پوششی از دی اکسید تیتانیم دارند. این پوشش خاصیت دفع هر نوع ویروز یا میکروب را که از تابش نور طبیعی یا غیر طبیعی را که بر روی سطح ماسک می نشیند, دارد. سایر ماسک ها دارای فیلتر هستند که فقط جلوی ورود ویروس به مجاری تنفسی را می گیرد, شرکت دانش بنیانی که این ماسک ها را از آن خریداری کردیم, توصیه کرد که این ماسک ها بین یک تا سه ماه قابل استفاده هستند. ما تأکید کردیم که مصرفمان یک ماهه خواهد بود. فکر می کنم هفته ی آینده یک ماه تمام می شود و سری جدید که خریداری کردیم, در اختیار راننده ها قرار می دهیم. متأسفانه برخی راننده ها از ماسک ها استفاده نمی کردند که از ابتدای این هفته ابلاغیه ای زدیم و استفاده از ماسک ها برای راننده ها را اجباری کردیم.»ترفع در پایان به موضوع مناسب سازی ایستگاه ها و اتوبوس ها اشار

ترفع در پایان به پرسش ایران سپید درباره ی دسترسی سخت معلولان به برخی ایستگاه های خطوط اتوبوس های بی آر تی چنین پاسخ می دهد: «این موضوع را در جلسه ای که با خانم دکتر نژاد بهرام داشتیم, خدمتشان عرض کردم. وقتی سطوح شیبدار مطرح شد, عرض کردم که برخی ایستگاه های ما مثل چند ایستگاه خط 9 بی آر تی, دارای آسانسور یا پله برقی نیستند و دسترسی این ایستگاه ها فقط به وسیله ی پله ها ایجاد شده؛ منتها این موضوع از حیطه ی اختیارات من و شرکت واحد اتوبوس رانی خارج است. ما بهره بردار خطوط و ایستگاه ها هستیم. به این معنی که ایستگاه ها طراحی شده و گارد ریل ها بسته می شود و ما وظیفه ی تجهیز ناوگان اتوبوس ها را داریم. عملیات زیرسازی ایستگاه ها بر عهده ی معاونت های حمل و نقل شهرداری های مناطق تهران است. بنا بر این باید از شهرداری ها این مطالبه را بکنید. درباره ی سطح شیبدار یا همان رمپ معلولان, بعضی اتوبوس ها این رمپ ها را داشتند, اما بعضی دیگر فاقد رمپ بودند. در همان جلسه مقرر شد برای اتوبوس های فاقد رمپ معلولان, تعدادی رمپ به صورت دستی نصب شود تا معلولان بتوانند به آسانی سوار یا پیاده شوند. این در همین هفته این رمپ ها بین سامانه ها توزیع شد تا کار نصب و بهره برداریشان انجام شود.»

.......سیاسی

* سخنگوی دولت: حتی یک دلار هم گم نشده است

«علی ربیعی» در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی از موارد مطرح شده در گزارش تفریغ بودجه ۹۷ از سوی رئیس دیوان محاسبات کشور که در صحن علنی مجلس ارائه شد، گفت:‌ از جمله مواردی که در این گزارش به صورت کلی پرداخت شده و به جزئیات آن اشاره نشده، موضوع ارز است.  وقتی که عدد کلی در این زمینه اعلام می‌شود در جامعه ابهام ایجاد می‌کند.

ربیعی در ادامه گفت:‌ همه مطلع هستند بخش‌هایی که ارز دریافت کرده اند، اما وارداتی نداشته اند نیز تحت کنترل هستند و حتی یک دلار آن نیز حساب و کتاب دارد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ما در حال حاضر یک و نیم میلیارد دلار پرونده رسیدگی به این موضوع داریم، گفت: ‌بخشی از این رسیدگی‌ها به قوه قضاییه ارسال شده است که شاید حدود ۷۰ یا ۸۰ میلیون دلار شود.

 ربیعی افزود: ضمن احترام به گزارش دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال ۹۷، به ملت ایران اطمینان می‌دهم چیزی نیست که ما بگوییم حتی یک دلار از این مبلغ چیز ناپیدایی است و یا گم شده است و همه این‌ها به طور مشخص محاسبه خواهد شد.

سخنگوی دولت یکی دیگر از موارد مورد انتقاد دولت به گزارش تفریغ بودجه را موضوع خصوصی سازی ذکر کرد و افزود:‌ این گزارش از سوی دولت، غیر دقیق خوانده شده و وزیر اقتصاد و دارایی نیز آن را غیردقیق می‌داند.

* اطلاعیه وزارت تعاون در خصوص شرایط دریافت وام حمایتی کرونا:

کد ملی سرپرست خانوار را حداکثر تا روز یکشنبه ۹۹/۱/۳۱ از طریق تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار است به شماره ۶۳۶۹ پیامک کنند.

خانوارهای یارانه بگیر، برای استفاده از تسهیلات بانکی، تقاضای خود را صرفاً با پاسخ به پیامک‌هایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرشماره v.refah ارسال می‌کند ثبت کنند.

تاکید می‌شود برای اعلام تقاضا، هیچگونه مراجعه به بانک‌ها و سازمان‌های دولتی نیاز نیست.

مبلغ تسهیلات برای هر خانوار یک میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه و تعداد اقساط ۳۰ ماه متوالی خواهد بود

 

........گفتگوی ویژه

مدرسه تلویزیونی و مناسب سازی برای معلولان

مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش از اولین روزهای شروع قرنطینه با ابتکار مسئولان شبکه آموزش شروع به کار کرد. هر چند در ابتدا گمان می رفت این مدرسه زمان کوتاهی به کار خود ادامه دهد اما با ادامه دوران قرنطینه دیگر به یکی از مهمترین منابع درسی دانش آموزان سراسر کشور تبدیل شد.. برای آشنایی با برنامه های این شبکه در آینده و مناسب سازی برنامه های آن به ویژه برای ناشنوایان با شهرام کجوری مدیر آموزشهای رسمی این شبکه گفتگویی داشتیم.

در ابتدا از او در مورد به کار نگرفتن رابط زبان اشاره می پرسم که موجب اعتراض دانش آموزان ناشنوا شده چون آنها نمی توانند با تدریس معلمان ارتباط بگیرند. آقای کجوری در حالیکه در مورد تعداد دانش آموزان ناشنوا و تعداد آنها در مقاطع مختلف تحصیلی و رشته های مورد علاقه آنها می پرسد، می گوید: روزی که کار مدرسه تلویزیونی را شروع کردیم فکر نمی کردیم اینقدر طولانی شود فکر می کردیم کار مدت کوتاهی طول می کشد مثلا 10-15 روز یا نهایت تا آخر اسفند.اما ظاهرا کرونا همچنان ادامه دارد و ما هم باید کار مدرسه را ادامه دهیم. کار مدرسه تلویزیونی از پنجم اسفند با ارائه پیشنهاد آن شروع شد و چند روز بعد اولین برنامه برای پخش آماده شد. یعنی کار رسما از ده اسفند شروع شد ما فکر نمیکردیم این برنامه جایگزین مدرسه شود و آن را مکمل مدرسه می دانستیم. در حال حاضر کار روی روال افتاده در اوایل شروع کار ،به رابط زبان اشاره هم فکر کردیم اما امکانات تکنیکی ما برای این کار مناسب نبود اما از  دو سه شب پیش برای داشتن رابط ناشنوا برای بعضی از دروس برنامه ریزی کرده ایم. به نظرم دروسی مانند ریاضی نیازی به رابط زبان اشاره ندارند چون عملیاتی هستند ولی در مورد دروسی مثل ادبیات ،علوم و اجتماعی حق با شماست. .

س: ناشنوایان نیازهای متفاوتی دارند شاید برخی ترجیح دهند زیرنویس یا لب خوانی معلم را داشته باشند

ج: البته قرار دادن زیرنویس برای ما ممکن نیست چون بخشی از این برنامه ها به صورت زنده پخش می شوند و امکان زیرنویس را ندارند. برخی از برنامه ها هم به روز تولید می شوند. بعلاوه  بسیاری از نکاتی که معلمان می گویند در کتابها هست و آنها بر اساس کتاب جلو می روند و برای همین نیازی به زیرنویس ندارند.ولی برای رابط زبان اشاره در آینده نزدیک از یک یا چند رابط کمک خواهیم گرفت.

س: به نظر می رسد ناشنوایان به رشته هایی که جنبه تصویری و نقاشی دارند مانند گرافیک علاقمندتر باشند آیا  برنامه ای برای نظرسنجی از خود ناشنوایان دارید؟

ج: ما در این رابطه برنامه ای نداریم این اطلاعات را باید آموزش و پرورش استثنایی یا حتی بهزیستی به ما بدهد. آنها می دانند  که تعداد ناشنوایان در کدام مقطع بیشتر است و به کدام دروس یا رشته ها  علاقمندتر هستند. اگر ناشنوایان به دروس تصویری علاقمند باشند ما باید در حوزه کار و دانش از رابط زبان اشاره استفاده کنیم.به نظرم  کسانی که درخواستها رابط زبان اشاره داشته اند باید اطلاعات مورد نیاز ما را هم در اختیارمان قرار دهند ما باید بدانیم برای کدام مخاطب و در چه سنینی ، محتوا تولید می کنیم و دانش آموزان این سنین در چه ساعتی ممکن است برنامه تلویزیونی را تماشا کنند مشکل این است که معمولا فقط یک درخواست مطرح می شود ولی اطلاعات مورد نیاز در اختیار قرار نمی گیرد. مثلا من میدانم تعداد زیادی از ناشنوایان کاشت حلزونی انجام داده اند و شاید مشکلی برای شنیدن صدا نداشته باشند. من از روابط عمومی آموزش و پرورش می خواهم اطلاعات مورد نیاز را هم در اختیار ما قرار دهند این باعث می شود به جای اینکه کلی هزینه کنیم و کاری را برای صد نفر انجام دهیم آن هزینه را برای ده هزار نفر انجام دهیم من هم این را از آموزش و پرورش خواسته ام اگر ما همینطوری برای بعضی از دروس رابط زبان اشاره بگذاریم نه تنها مشکل حل نمی شود بلکه بخشی از این افراد را هم از نظر روحی روانی اذیت می کنیم و می گویند این مشکل ما نبود و ما درسهای دیگری را می خواستیم.

س: دوستان ناشنوا چگونه می توانند نظرات خود را به اطلاع شما برسانند؟

ج:  این افراد می توانند در اینستاگرام شبکه آموزش در مورد درسهای ما نظر بدهند amouzeshtv7 آدرس صفحه اینستاگرام شبکه است ناشنوایان و اولیای آنها به ما بگویند داشتن رابط در چه ساعتی و برای کدام درسها مهمتر است تا بر آن اساس برنامه ریزی کنیم.

س: در مورد نابینایان هم اگر معلمان متنهای نوشتاری را به تمامی بخوانند بیشتر در جریان درس قرار می گیرند؛ ما از آنها هم می خواهیم نظراتشان را به شما برسانند اما سوال اینجاست که  با راه اندازی شبکه اجتماعی شاد ، کار مدرسه تلویزیونی ادامه می یابد؟

ج: شبکه اجتماعی شاد به کار شبکه آموزش مربوط نیست شبکه شاد متعلق به  آموزش و پرورش و مکمل کار مدارس است شبکه آموزش عمومیت بیشتری دارد ممکن است دانش آموزان خیلی از نقاط کشور به اینترنت دسترسی نداشته باشند ولی پوشش شبکه آموزش 98 درصدی است و با یک آنتن ساده روی آنالوگ هم می توان شبکه آموزش را دریافت کرد. 

س: اطلاعات مربوط به ساعت کلاسهای مدرسه تلویزیونی از چه راههای در دسترس است؟

ما روزهای تعطیل کار مدرسه را یک ساعت دیرتر شروع می کنیم که با زیرنویس در شبکه خودمان و شبکه خبر از قبل اطلاعرسانی می کنیم زیرنویس کلاسها هم در هر برنامه قرار دارد شاید آن را کمی با تاخیر ببینید اما اگر صبر کنید نوشته دیده می شود. در صفحه اینستاگرام شبکه آموزش هم اطلاعات ساعت پخش برنامه قرار داده می شود.

س:مدیریت برنامه های شبکه 4 چگونه است؟

ج:  دروس رشته انسانی، معارف وکار و دانش از آنتن شبکه 4 پخش می شود ولی این برنامه ها نیز در شبکه آموزش تولید می شوند.

 

 

 

.......از شش نقطه جهان

به معلولان زندگی می‌آموخت اما خود در برابر کرونا زانو زد: «پشت هر کوهی که صعود میکنی کوه دیگری انتظارت را میکشد.» این، جمله‌ای بود که «برایان میلر» همیشه به کار می‌برد. او معتقد بود هر قله‌ای را که در زندگی فتح کنی، پشتش قله بزرگتری هست که باید به جنگ آن بروی. از جمله اولین گروه دانشآموزان نابینایی در آمریکا بود که در میانه دهه هفتاد میلادی، پا را از مدارس ویژه نابینایان بیرون گذاشتند و به شیوه آموزش فراگیر یا آنطور که در ایران معروف است، «تلفیقی» تحصیل را ادامه دادند.

مادر برایان در باره روز‌های تحصیل فرزندش می‌گوید: « از سه سالگی و در پی یک بیماری، شبکیه برایان دچار آسیب شد و پس از آن فقط می‌توانست تا چند سانتیمتری خود را آن هم به شکلی تیره و تار ببیند. با این حال در کنار بقیه دانش‌آموزان در مدرسه عادی تحصیل کرد. تحصیل را در شرایطی ادامه می‌داد که هر روز از یکی از مسؤولین آموزشی مدرسه با جملاتی از این دست مواجه می‌شد که مدارک تحصیلی اصلاً به چه درد یک نابینا می‌خورد؟ تخته را نمی‌دید اما درس‌ها را همانجا در کلاس فرا می‌گرفت و فردا هم به سادگی به سؤالات معلمانش پاسخ می‌داد. طوری که حتی بعضی معلمانش تا آخرین لحظه نتوانستند عمق اختلال بینایی برایان را بفهمند.» مادر برایان در همین باره خاطره جالبی نقل می‌کند او می‌گوید: «یک روز معلم آزمایشگاه برایان با من تماس گرفت و پرسید که آیا میکروسکوپ میلر سالم است؟ من با تعجب از او علت این سؤالش را پرسیدم و او در جواب گفت که برایان نتوانسته از عهده درس آزمایشگاه به خوبی بر‌آید و اگر اینطور پیش برود او نخواهد توانست از مدرسه فارغ التحصیل شود. او حتی نمی‌دانست که برایان نابینا است و قاعدتاً نمی‌تواند با میکروسکوپ کار کند.»

برایان نه تنها مدرسه را به پایان رساند، که لیسانس را هم در رشته علوم سیاسی از دانشگاه ایالتی سندیگو دریافت کرد و افزون بر این، فوق لیسانس و دکترا را هم در رشته تاریخ از دانشگاه آیووا فارغ التحصیل شد. برایان پس از پایان تحصیلات، در قسمت توانبخشی در وزارت آموزش و پرورش آمریکا مشغول به کار شد. او هر آنچه را که از کمبود‌های آموزش و پرورش آمریکا برای معلولان در دوران دانش‌آموزی خود مشاهده کرده بود، به عنوان نقشه راه خود در وزارت آموزش آمریکا تعیین کرد و سعی کرد تا این مشکلات را حل کند. در طول ربع قرن فعالیت برایان در این جایگاه، کودکان معلول زیادی تحت آموزش او قرار گرفتند و به گواه بسیاری از مراجعانش، او توانست به آنها روش زندگی کردن را بیاموزد.

برایان میلر، عاشق سفر کردن بود. به خاطر موقعیت شغلیش هم این فرصت را یافته بود که بسیار سفر کند. او تصمیم گرفته بود در هر سال، پنج کشور دنیا را ببیند. آرزویی که تقریباً در حال تحقق بود. او توانسته بود به ۶۵ کشور دنیا سفر کند. پیش از ابتلا به کرونا هم در سفری به اردن دچار علائم این بیماری شده بود. در بازگشت از آن سفر بود که پزشکان به او پیشنهاد کردند در خانه بماند و استراحت کند. استراحت اما کارگر نشد و شرایط جسمی برایان هر روز وخیم‌تر شد؛ تا آنجا که او را در بیمارستان بستری کردند و از ونتیلاتور برای تنفسش کمک گرفتند. وزیر آموزش آمریکا، از جمله کسانی بود که برای ابراز همدردی پس از مرگ برایان به مادر او تلفن کرد. تنها ساعاتی پس از این اتفاق، تلفن و صفحات شخصی برایان در فیسبوک و توییتر، پر شد از پیام‌های تسلیت کسانی که زندگیشان را مدیون او می‌دانستند.

مردی که آمده بود قله‌های زندگی را یکی یکی فتح کند، کسی که آنچنان عاشق سفر و فرهنگ‌های مختلف بود که علاوه بر انگلیسی، به فرانسوی و روسی و اسپانیایی هم صحبت می‌کرد، کسی که هر روز به خیل مراجعانش انگیزه و راه و رسم زندگی را می‌آموخت، سر‌انجام خود در ۵۲ سالگی تسلیم کرونا شد و دنیا را ترک گفت. او مدت کوتاهی بود که نوشتن وبلاگی را برای نابینایان علاقمند به سفر شروع کرده بود. مادرش در این باره می‌گوید: «هیچ چیز نمی‌توانست مسیر یادگیری و پیشرفت را برای برایان سد کند، مگر این ویروس احمق که بالاخره هم زهر خودش را ریخت و ما را از داشتن برایان، محروم کرد.»

 

 

.......ورزشی

* ورزش در قرنطینه خانگی بخش سوم

به جهت ادامه تعطیلات باشگاه های ورزشی تا آخر اردیبهشت، مجموعه حرکات تمرینی را به شما معرفی می کنیم که بتوانید در منزل آنها را انجام دهید و از افزایش وزن خود جلوگیری کنید.

امروز نیز سه حرکت کششی و نرمش های سبک را از زبان ابراهیم کربلایی با هم مرور می کنیم.

1: پشت به دیوار بچسبید به نوعی که به آن تکیه داده باشید. پای راست را از زانو خم کرده و بالا بیاورید. دو دست خود را دور زانو حلقه کنید و آن را به داخل بدن و سینه بالا بکشید و تا هفت ثانیه نگه دارید، اگر جوان هستید تا دوازده ثانیه. سپس همین عمل را با پای چپ انجام دهید اگر مشکل زانو دارید، دست های حلقه شده خود را از جلوی زانو به زیر زانو منتقل کنید و عمل کشش را پیگیر باشید.

3: پشت به دیوار روی زمین بنشینید و پاهای خود را از هم دور و باز کنید. ابتدا با دو دست کشیده، به سمت پای راست خود خم شوید و ناحیه شکمی را در فشار مربوطه قرار دهید. حالا برگردید و به دیوار تکیه دهید. این بار با دو دست کشیده سعی کنید نوک پای چپ را لمس و شکم و پهلو را تحت فشار و کشش قرار دهید. مکث لازم را در نظر بگیرید. در صورتی که کمردرد دارید یا طی کشش احساس درد کردید، فشار را کم و در مرز درد نگه دارید. افراد کمر دردی که احتمالاً افراد بالای پنجاه سال باشند، می توانند هنگام خم شدن کمی زانوی خود را بالا بیاورند تا از فشار بر روی ناحیه کمر کم شود. ضمناً با تمرین در روزهای متوالی، انعطافپذیری شما بالا می رود و از احساس درد کم شده و می توانید تمرینات را به صورت کاملتر انجام دهید . سعی کنید هر تمرین با مکث مورد نظر را سه بار در روز در رده های مختلف یا در یک وعده با استراحت های کوتاه انجام دهید.

4: بایستید و پشت به دیوار قرار بگیرید، یک قدم یا به اندازه چهل پنجاه سانتیمتر جلو بروید و از دیوار فاصله بگیرید. اینک در همانجا 90 درجه به راست بچرخید به طوری که پهلوی راست شما سمت دیوار باشد و پهلوی چپ سمت فضای باز اتاق. دست ها را بالا ببرید و انگشت های شصت را به هم گره بزنید تا دست ها از هم جدا نشود. از پهلوی راست به سمت دیوار خم شوید تا دست هایتان به دیوار برسد، در این حالت نباید رویتان به سمت دیوار بچرخد بلکه فقط فشار بر روی پهلوی راست و کشش بر روی پهلوی چپ باشد. بعد از انجام تکرار و مکث لازم در همانجا طوری قرار بگیرید که پهلوی چپتان به سمت دیوار باشد. حالا خمش را بدون چرخش بدن به سمت دیوار با دست های بالا انجام دهید تا فشار به عضلات پهلوی چپ و کشش به عضلات پهلوی راست شما وارد شود. بعد از انجام مکث لازم و تکرار های گفته شده، چند نفس عمیق بکشید و برای سرد شدن، ریکاوری و بازگشت به حالت اولیه دوش ولرم بگیرید .فعلاً مجموع فعالیت های شما نباید کمتر از 10 تا 15 دقیقه و بیشتر از 30 دقیقه در روز باشد .

امیر سرمدی

.......حوادث

* قاتل در کارواش به دام افتاد:  مرد جوان که پس از قتل کارگر انبار لوازم خانگی، فرار کرده بود در کارواشی در شرق پایتخت دستگیر شد. شامگاه 7 فروردین امسال مأموران کلانتری 113 بازار در تماس با بازپرس کشیک قتل پایتخت، از وقوع یک جنایت خبردادند.

با اعلام این خبر بلافاصله بازپرس جنایی و تیم بررسی صحنه جرم راهی انبار لوازم خانگی در بازار شدند. در اتاق سرایداری داخل انبار، آنها با جسد مرد 30 ساله در حالی روبه‌رو شدند که از ناحیه شکم با چاقو مجروح و  پارچه‌ای دور شکم او پیچیده شده بود. روی دست‌های مرد جوان نیز آثار خراشیدگی دیده می‌شد.

 پسرعمه مقتول که جسد را پیدا کرده بود، گفت: من و پسردایی‌ام  کارگر باربری یخچال هستیم. چند روز قبل یکی از دوستانمان از شهرستان برای پیدا کردن کار به تهران آمد. من برای انجام کاری انبار را ترک کردم و بعد از بازگشت با جسد پسردایی‌ام مواجه شدم و از دوستم به نام پرویز هم خبری نبود.

دستگیری در کارواش

با احتمال اینکه پرویز در این جنایت نقش داشته، تحقیقات برای دستگیری مرد جوان به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت ادامه یافت تا اینکه کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت با خبر شدند مرد جوان در کارواشی در شرق تهران مشغول به کار شده است. بدین ترتیب پرویز دستگیر شد و به قتل دوستش اعتراف کرد. به دستور بازپرس محمدتقی شعبانی، متهم جوان در اختیار کارآگاهان جنایی قرار داده شد و بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد.

گفت‌وگو با متهم

چرا به تهران آمدی؟

برای پیدا کردن کار. چون جایی برای ماندن نداشتم به سراغ شهریار - مقتول- و پسرعمه‌اش رفتم تا در فرصت مناسب برای خودم کاری دست و پا کنم.

چه شد که تصمیم به قتل گرفتی؟

من نمی‌خواستم شهریار را بکشم. شهریار فکر می‌کرد وقتی من در شمال کشور کار می‌کردم  پول زیادی از این راه بدست آورده‌ام، با این تصور به فکر سرقت از من افتاده بود. من که از ماجرا باخبر شده بودم یک چاقو تهیه کردم، شب حادثه که پسرعمه شهریار برای انجام کاری بیرون رفت شهریار هم در ورودی را قفل کرد و کلیدش را داخل جیبش گذاشت ولی ناگهان  به من حمله کرد. ترسیده بودم و با چاقو به او دو ضربه زدم. شهریار که خونین روی زمین افتاده بود، تازه فهمیدم چکار کرده‌ام. جای زخم را با پارچه‌ای بستم و برایش یک لیوان آب آوردم. بعد هم  70 هزار تومان پول و گوشی تلفن او را برداشتم و از ترس دستگیر شدن فرار کردم.

بعد از قتل کجا رفتی؟

به منطقه مسگرآباد رفتم. 70 هزار تومان مقتول را برای ماندن در آنجا دادم. پولم که تمام شد گوشی تلفن مقتول را به افرادی که آنجا بودند روزی 10 تا 20 هزار تومان اجاره می‌دادم تا هم خرج خورد و خوراکم فراهم شود و هم بتوانم اجاره اتاقم را بدهم. بعد از مدتی که پول‌هایم تمام شد به سراغ یکی از دوستانم رفتم و او گفت کارواشی در شرق تهران کارگر می‌خواهد. سه روز بود که مشغول به کار بودم که دستگیر شدم.

 

.......چاردیواری

با سلام و درود به خوانندگان ایران سپید پس از تقریبا یک ماه تاخیر این فرصت را دوباره پیدا کردیم تا با شما گفتگوی نوشتاری را داشته باشیم. این تاخیر همینطور که آگاهید به خاطر شرایط ویژه ناشی از کرونا ایجاد شد و همچنین تعطیلی پنجشنبه ای که در هفته گذشته داشتیم. به هر حال سال سختی را آغاز کردیم اما امیدوارم در ادامه با تدبیر و هم بستگی که مردم اتخاذ خواهند کرد یا بهتر بگم اتخاذ خواهیم کرد در کنار تصمیمات درست مدیریتی کشور بتوانیم این بحران را که البته بحران کوچکی هم نیست پشت سر بگذاریم و بار دیگر با سلامتی در کنار یکدیگر باشیم. ما ایرانی ها خیلی در تعارفات روزانه مان همیشه اشاره می کردیم که سلامتیم یا ارزوی سلامتی برای دیگری می کردیم اما شاید به تعارف تبدیل شده بود و مثلا در پاسخ به سوال اینکه چه خبر میگفتیم سلامتی اما الان مشخص شده که چقدر سلامتی در واقع مهمه برای همه مردم و زیر بنای هر گونه بهبودی ست در زندگی همه. امیدوارم در کنار هم به عنوان خانواده نسبتا بزرگ ایران سپید این بحران را پشت سر بگذاریم و به روزهای درخشان ارتباط با یکدیگر و زندگی خوب برگردیم. در این مختصر میخواهم از تمام دوستانی که عید را به ما تبریک گفته اند سپاسگزاری کنیم و اجازه بدهید که تکرار نکنم اسامی این دوستان را و به این مختصر بسنده کنم که از همه عزیزانی که به فکر ایران سپید بودند سپاسگزاری کنم و قدردان محبت های شما بوده و هستیم. همانطور که شاید بخش عمده ای از شما اگاه باشید در شروع سال و به خاطر شرایط ویژه کرونا از انتشار روزنامه بریل خودداری کردیم. این توقف به دلیل شرایط  مختلف ناشی از کروناست از جمله عدم امکان حضور کارکنان تحریریه ایران سپید در محل روزنامه و همچنین عدم امکان تمرکز همکاران ما در چاپ روزنامه زیر یک سقف و همچنین عدم شرایط نرمال کاری در بخش توزیع. به منظور جبران این نقیصه از آغاز کار یعنی از یکشنبه 17 فروردین ماه اقدام کردیم به تولید پادکست ایران سپید که همان بسته صوتی مطالب فشرده روزنامه است که هر روز ساعت 10 صبح در سایت ایران سپید بخش رادیو انلاین و بنام پادکست ایران سپید و در کانال تلگرامی ایران سپید و کانال توییتر ایران سپید بارگذاری می شود و دوستان می توانند به این فایل صوتی دسترسی پیدا کنند شاید تا حدودی بتواند عدم انتشار روزنامه بریل را جبران کند. به آگاهیتان میرسانم روزنامه بریل حداقل تا هفته دوم اردیبهشت ماه همچنان منتشر نخواهد شد تا تدبیری بیاندیشیم متناسب با شرایط و با حفظ اولویت سلامتی شما در این مورد تصمیم بگیریم. شاید امکان چاپ روزنامه فراهم شود اما ان چیزی که ما را به درنگ وا می دارد این است که روزنامه ای که از طریق بسته های پستی به دست شما میرسد ممکن است الوده باشد و ما اولویتمان سلامتی شماست و به همین دلیل باید بررسی کنیم که ایا مطالعه روزنامه بریل و خروجش از بسته های پلاستیکی امکان آلودگی برای شما ایجاد میکند یا نه؟ بحث بعدی که دارم در واقع نظرخواهی از شما درباره پادکست است و اینکه درباره کیفیت و مطالب آن اظهار نظر کنید و همچنان با شماره تلفن همیشگی ایران سپید 84711371 با ما در ارتباط باشید به این دلیل که هر چند تا هفته دوم اردیبهشت ماه ما در تحریریه حضور نخواهیم داشت به شکل فیزیکی اما خانم طیوری همچنان پاسخگوی تماس های شما عزیزان خواهد بود. ترجیح میدهم این گفتگو را کوتاه کنم با ارزوی روزهای بهتر و بازگشت شرایط کاری ایران سپید به شرایط نرمال و امکان پاسخگویی هر چه بهتر به نیازهای شما عزیزان تا گفتگوی بعدی ایام به کام منتظر پیشنهادات و نظرات شما عزیزان هستیم.

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *