شناسه خبر: 20475 منتشر شده در مورخ: 1399/1/18 ساعت: 16:47 گروه: دانش و فن آوری  
هموار شدن مسیر استفاده از BeMyEyes برای کاربران ایرانی

هموار شدن مسیر استفاده از BeMyEyes برای کاربران ایرانی

این روز‌ها با توجه به پیشرفت‌هایی که در فناوری هوش مصنوعی به وجود آمده و رشد روز‌افزونی که در حوزه هوش ماشینی و تشخیص تصاویر پدیدار شده، از در و دیوار، نرم‌افزار‌هایی می‌بارد که قرار است با شناسایی تصاویر و متون مختلف، زندگی را برای نابینایان آسان‌تر کند.

به گزارش ایران سپید از نظر ما نابینایان اما هیچ کدام از این امکانات قرار نیست جای چشم را بگیرد. کم نیست زمان‌هایی که هیچ کدام از اپلیکیشن‌ها به کارمان نمی‌آیند و فقط یک جفت چشم می‌تواند کارمان را راه بیندازد.

BeMyEyes, نام اپلیکیشنی است که چند سالی می‌شود که دقیقاً با همین هدف طراحی شده و در اختیار نابینایان قرار گرفته است. کمتر می‌توان نابینای اندروید یا آیفون به دستی پیدا کرد که با این اپلیکیشن غریبه است. اما برای آنها که هنوز آن را نصب نکرده‌اند، BeMyEyes اپلیکیشنی است که در بستری کاملاً رایگان و در فضایی مبتنی بر کمک داوطلبانه، ارتباط ویدئویی متقاضی نابینا را با یک فرد داوطلب بینا برقرار می‌کند و متقاضی، به کمک دوربین گوشی و راهنمایی‌های فرد داوطلب، می‌تواند از جزئیات تصویر مورد نظرش مطلع شود.

این اپلیکیشن هر جایی ممکن است کاربرد داشته باشد. خواندن تاریخ انقضای مواد داخل یخچال، جدا کردن CD ها و DVD های مختلف و انتخاب و هماهنگ کردن رنگ لباس، از جمله مواردی است که بلافاصله در باره کارایی این اپلیکیشن به ذهن متبادر می‌شود. کارایی این برنامه اما بیش از این‌ها است. کافی است نابینا باشی و کمی خلاق تا بتوانی در موقعیت‌های مختلف از آن استفاده کنی.

یکی از مشکلاتی که تا به امروز باعث می‌شد نابینایان ایرانی نتوانند آنطور که باید از آن استفاده کنند این بود که بستری که BeMyEyes تماس‌های تصویری را از طریق آن برقرار می‌کرد، مانع استفاده ایرانی‌ها از این بستر شده بود و به همین خاطر هم اپلیکیشن BeMyEyes برای ایرانی‌ها بدون امکانات عبور از فیلتر و تغییر IP قابل استفاده نبود. همین مشکل، علاوه بر تمام موانع مرسومی که به وجود می‌آورد، موجب کندی و اختلال در سرعت اینترنت و در نتیجه افت کیفیت تصاویر ارسالی می‌شد و باعث می‌شد کاربران ایرانی نتوانند آنطور که باید از این امکان کار راه انداز، استفاده کنند. حالا و به ناگاه اما از طریق برخی گزارش‌های کاربران ایرانی، متوجه شدیم این مشکل حل شده و این اپلیکیشن حالا بی هیچ مانعی برای کاربران نابینا قابل استفاده است.

کاربران ایرانی از این پس می‌توانند با مراجعه به فروشگاه Play و دانلود این اپلیکیشن، بعد از طی کردن مراحل ثبت نام، از قابلیت‌های آن بهرمند شوند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار نابینا در سر تا سر دنیا از خدمات BeMyEyes استفاده می‌کنند. تعداد داوطلبان هم تا این لحظه از مرز سه میلیون عبور کرده است. کاربران و داوطلبان این برنامه در بیش از ۱۵۰ کشور زندگی می‌کنند و افزون بر ۱۸۰ زبان هم در این اپلیکیشن پشتیبانی شده است. آمار دقیقی از تعداد کاربران و داوطلبان فارسی زبان در BeMyEyes وجود ندارد اما آنطور که به نظر می‌رسد، این تعداد روز به روز در حال افزایش است. این امید وجود دارد که با رفع فیلتر این برنامه و تبلیغ آن از سوی کاربران نابینای فارسی زبان، در آینده نزدیک شاهد افزایش قابل توجه تعداد فارسی زبان‌ها در این برنامه باشیم. با افزایش تعداد داوطلبان فارسی زبان، زمان انتظار هر کاربر نابینای ایرانی برای دریافت خدمات در BeMyEyes کوتاه‌تر خواهد شد. از همین رو، شاید بد نباشد که کاربران نابینا، از طریق شبکه‌های اجتماعی یا آشنایان و اطرافیان، در جهت شناساندن این اپلیکیشن و جذب افراد داوطلب، تلاش کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *