شناسه خبر: 20215 منتشر شده در مورخ: 1398/11/27 ساعت: 10:14 گروه: اجتماعی  
سالانه ۲۵۰ مخاطره طبیعی در ایران رخ می‌دهد

سالانه ۲۵۰ مخاطره طبیعی در ایران رخ می‌دهد

رییس اداره مدیریت کاهش خطر بلایا وزارت بهداشت اعلام کرد که سالانه بالغ بر ۲۵۰ مخاطره طبیعی در ایران رخ می‌دهد و ۱.۵ میلیون نفر تحت تاثیر این مخاطرات قرار می‌گیرند که سیل بیشترین مخاطره طبیعی و زلزله کشنده‌ترین مخاطره در کشور است.

به گزارش ایران سپید محمد اسماعیل مطلق در کارگاه مدیران و کارشناسان دفاتر مدیریت کاهش خطر بلایای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیان کرد: آمار مخاطرات آب و هوایی در دنیا به علت تغییر اقلیم رو به افزایش است و ایران نیز از همین الگو تبعیت کرده و تغییرات جوی شدید که به تازگی نقاطی از کشور را تحت تاثیر قرار داده، نشان دهنده همین موضوع است.

وی ادامه داد: اقدامات پیش فعال تاثیر غیرقابل انکاری در کاهش خسارت‌های ناشی از بلایا و ارتقای آمادگی واحدهای بهداشتی در پاسخ به هنگام و موثر به مخاطرات داشته که شاهد این موضوع ارتقای شاخص‌های بهداشتی در حوزه مدیریت خطر بلایا است. نتیجه این تلاش‌ها، افزایش میزان آمادگی عملکردی واحدهای بهداشتی از ۳۷ درصد در سال ۹۷ به ۴۵ درصد در سال ۹۸ بوده است. علاوه بر این، ایمنی کامل واحدهای بهداشتی از ۴۲ درصد در سال ۹۷ به ۴۷ درصد رسیده است. همچنین با تلاش مراقبان سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور میزان آمادگی خانوارها در برابر بلایا از ۲۱ درصد به ۲۷ درصد در سال ۹۸ ارتقا یافته است.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: افراد و گروه‌های آسیب پذیر نظیر زنان باردار، کودکان، سالمندان و معلولان بیش از دیگران پیامدهای ناشی از بلایا را تجربه می‌کنند. این موضوع لحاظ کردن مولفه‌های اقتصادی و اجتماعی را در برنامه‌های نظام سلامت الزامی می‌کند. بنابراین پیوست مولفه‌های اجتماعی برای برنامه‌ها غیرقابل انکار است.

رییس اداره مدیریت کاهش خطر بلایا وزارت بهداشت اظهار کرد: عزم ملی و ارتقای آگاهی شرط اول حاکمیت خطر و درک خطر به عنوان اولویت‌های غیرقابل انکار است و مدیران ارشد در حمایت از مدیریت خطر بلایا باید به این موارد توجه کنند.

به گزارش ایرنا،  بر اساس نتایج پژوهش‌ها سیل ۶۱ درصد و زلزله ۲۸ درصد از مخاطرات آسیب زا در کشورمان را تشکیل داده است.  سیل و زلزله دو مخاطره فراگیر از مجموع ۲۹ مخاطره ثبت شده در کشور است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *