اسباب بازی مایکروسافت برای کودکان نابینااخیراً کمپانی مایکروسافت به خلأ موجود در این زمینه در میان نابینایان پی برده و با طراحی یک محصول تازه، بسیار خبرساز شده است. وسیله ای الکترونیکی ویژه نابینایان که در قالب بازی، آنها را برای برنامه نویس شدن آماده میکند. |
به گزارش ایران سپید دنیای اسباب بازیها برای نابینایان متأسفانه در مجموع دنیایی سوت و کور به حساب میآید. بر خلاف کودکان بینا که برایشان اسباب بازیهای مختلفی با اهداف گوناگون و متناسب با سلایق مختلف طراحی میشود، بازار نابینایان در این زمینه خالی از هر گونه نوآوری و قدرت انتخاب کودکان نابینا بسیار محدود است.
از حوزه هایی که کودکان بینا به شدت به آن ابراز علاقه میکنند، برنامه نویسی و به طور کلی مباحث مرتبط با طراحیهای رایانه ای است. بازیسازها هم از این علاقه غافل نمانده اند و انواع و اقسام بازیهای رایانه ای یا فیزیکی را با هدف تقویت و تربیت آن بخش از هوش کودکان که به مباحثی همچون حل مسأله و تفکر خلاق مربوط میشود، طراحی و روانه بازار کرده اند.
اخیراً کمپانی مایکروسافت به خلأ موجود در این زمینه در میان نابینایان پی برده و با طراحی یک محصول تازه، بسیار خبرساز شده است. نام «Code Jumper» چند ماهی است که در محافل مرتبط با فناوری زیاد شنیده میشود.
وسیله ای الکترونیکی ویژه نابینایان که در قالب بازی، آنها را برای برنامه نویس شدن آماده میکند. به بهانه تقدیر از این سخت افزار در نمایشگاه سالانه CES2020 بد ندیدیم که مروری بر این اسباب بازی جالب داشته باشیم. «Code Jumper»، با هدف استفاده کودکان و نوجوانان نابینا ساخته شده است. این دستگاه، شامل چندین مکعبِ قابل جا به جایی است که بر روی یک سطح، چیده میشوند.
دستگاه به وسیله کابل به رایانه متصل میشود و یک نرم افزار، وظیفه کنترل، برنامه ریزی و هدایت آن را به عهده دارد. با انتخاب هر کدام از قالبهایی که از پیش در نرم افزار تعریف شده اند، هر کدام از مکعبها نقش و کارکرد خاصی را میپذیرند و کودکان میتوانند با تغییر محل قرارگیری هر مکعب، در روند عملکرد هر مکعب تغییر ایجاد کنند. نابینایان میتوانند به وسیله این مکعبها انواع و اقسام زنجیره ها را بسازند. زنجیره هایی که هر یک میتواند یک روایت مستقل باشد.
یک زنجیره میتواند یک ترانه کودکانه را شکل دهد، قصه ای صوتی را بسازد یا حتی یک لطیفه صوتی به وجود آورد. کودکان میتوانند با استفاده از خلاقیتشان، این زنجیره ها را بسازند. حل مسأله و تفکر منطقی، از دیگر مهارتهایی است که در استفاده از این اسباب بازی، در کودکان نابینا تقویت میشود.
Code Jumper دو ویژگی بارز دارد که آن را از دیگر اسباب بازیهای ویژه نابینایان متمایز میکند؛ اول آنکه نیاز نیست معلم حتماً متخصص رایانه یا برنامه نویسی باشد و هر معلم با هر سطح از دانش در زمینه رایانه میتواند به کودک نابینا کمک کند و دوم اینکه این وسیله بر خلاف بسیاری از بازیهای نابینایی، میتواند به عنوان یک اسباب بازی مشترک میان کودکان بینا و نابینا استفاده شود. Microsoft این دستگاه را با همکاری خانه چاپ بریل آمریکا طراحی کرده و قرار است به زودی در تمام دنیا در اختیار علاقمندان قرار گیرد.