شناسه خبر: 20020 منتشر شده در مورخ: 1398/11/3 ساعت: 05:52 گروه: اجتماعی  
مروری بر ارزانترین نمایشگر بریل دنیا

مروری بر ارزانترین نمایشگر بریل دنیا

دو سال پیش بود از نمایشگر بریلی نوشتیم که کمتر از هزار دلار قیمت داشت و با هدف ترویج بریل و فراهم کردن امکان استفاده نابینایان با درآمدهای پایین یا ساکنان کشورهای کم برخوردار طراحی شده بود.

به گزارش ایران سپید «Orbit Reader»، نام نمایشگری ۲۰ سلولی است که در حال حاضر به قیمت ۶۰۰ دلار در بازار عرضه میشود. این اما ارزانترین نمایشگر نیست و بعد از عرضه Orbit Reader, نمایشگر ارزان دیگری هم به بازار آمد که صد دلار از Orbit ارزانتر است و علاقمندان میتوانند آن را به قیمت ۵۰۰ دلار خریداری کنند.«BrailleMe»، نام این ارزانترین نمایشگر بریل دنیا است که از سوی کمپانی «Inovision» عرضه شده است. حال بد نیست نگاهی بیندازیم به ویژگیهای ارزانترین نمایشگر بریل دنیا. جعبه «BrailleMe» را که باز میکنی با پنج وسیله مواجه میشوی؛ خودِ دستگاه، کیف یا پوشش نمایشگر، کابل USB, شارژر و یک حافظه هشت گیگابایتی. این دستگاه بیست سلول بریل دارد و اگر دستگاه را به شکل صحیحش بر روی یک سطح صاف قرار دهید، سلولهای بریل، نزدیکترین قسمت دستگاه به شما خواهد بود. تفاوت این نمایشگر با Orbit در این است که در BrailleMe شما به ازای هر سلول بریل، یک دکمه نشانگذاری یا آنچه که بین کاربران به دکمه Routing معروف است، در زیر هر خانه بریل، در اختیار دارید. سلولهای بریل، شش نقطه طراحی شده اند و دستگاه فاقد خانه های هشت نقطه است. از همین رو، تایپ هشت نقطه هم مقدور نیست و کلیدهای نوشتن در این دستگاه به شکل شستیهای ماشین پرکینز ساخته شده اند. باطری هم قابل تعویض است. البته هیچ جا قید نشده که شما این باطری را از کجا باید تهیه کنید. با بررسی نرم افزاری این دستگاه آنچه به دست میآید این است که این نمایشگر، حد اقلهای خواندن و نوشتن به بریل را در اختیار کاربران میگذارد. دستگاه فاقد سیستم عامل است. لذا امکان نصب برنامه جدید یا ویرایش برنامه های قبلی برای کاربر فراهم نیست. «فایلخوان»، اولین برنامه ای است که با روشن کردن دستگاه با آن مواجه میشویم. این اپلیکیشن، فقط از فایلهایی با پسوند TXT, BRL و BRF پشتیبانی میکند. از همین رو، کاربران باید پیش از انتقال فایلها به نمایشگر، باید فرمتهای دیگر را به TXT تبدیل کنند. دستگاه به گونه ای طراحی شده که هنگام خواندن، امکانات جزئی نظیر جستجوی کلمه, گذاشتن نشان یا bookmark و حرکت در ابعاد ۲۰ خانه ای یا پاراگراف و خط، در اختیار کاربران قرار گرفته است. این برنامه در حالت عادی نیازی به JAWS یا NVDA ندارد اما چنانچه بخواهید آن را به گوشی یا رایانه متصل کنید، باید بعد از برقراری اتصال از طریق بلوتوث یا USB, ملزومات نرم افزاری را بر روی دستگاه مقصد، نصب کنید. دستگاه خروجی صدا هم ندارد و تنها صدایی که شنیده میشود، بوقی است که برای مشخص شدن روشن یا خاموش بودن آن تعبیه شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *