شناسه خبر: 2000 منتشر شده در مورخ: 1392/10/27 ساعت: 09:41 گروه: فرهنگی  
گزارشی از اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر معلولان

گزارشی از اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر معلولان

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر "معلولان" کشور، صبح چهارشنبه، 25 دی ماه، در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، در ابتدای این مراسم، سرود ملی ایران با اجرای " گروه سرود ناشنوایان آوای دستان" به نمایش درآمد و پس از آن مجری برنامه، آناهیتا همتی به همراه یک مجری ویژه ناشنوایان روی صحنه رفته و به اجرای برنامه پرداختند.
در ابتدای این برنامه، دکتر زهرا نوع پرست، دبیر جشنواره، ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره و تشکر و قدردانی از داوران، که تا ساعت 3 صبح مشغول بررسی آثار بودند، اعلام کرد که سی دی آثار ارائه شده در جشنواره به تمامی 66 گروه شرکت کننده در مراحل نهایی اهدا خواهد شد.
سپس دکتر یحیی سخنگویی از کلیه شرکت کنندگان در جشنواره تشکر کرد و خطاب به آن ها  گفت: آنچه سال ها به دنبال آن بودیم، شما تحقق بخشیدید.
وی همچنین با تشکر ویژه از داوران، که حصارها را شکستند و توانمندی معلولان را دیدند، افزود: هم اکنون دوران شعارهای تغییر نگرش جامعه به معلولان به سرآمده و این تغییر به وجود آمده است. معلولان از امکانات جامعه استفاده می کنند و تغییر نگرش را به رخ جامعه می کشند. امروزه انجمن های معلولان مثل گذشته نیستند که برای دریافت کمک دست دراز کنند. امروز آن ها برای احقاق حق خود وارد عمل می شوند و این معنی توانمندی است. آن ها می توانند در عرصه تئاتر خودی نشان دهند و این یعنی تئاتر برای همه. توانمندی چیزی جز دیده شدن، شنیده شدن و احقاق حق کردن نیست. دست تک تک شما را می بوسم و آینده درخشانی را برای شما پیش بینی می کنم.
پس از اجرای نمایشی کوتاهی با اجرای " گروه ناتوانان ذهنی مرکز بهکوشی گرگان"، پیامی دکتر ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای این جشنواره قرائت شد.
در ادامه دکتر قطب الدین صادقی، به نمایندگی از گروه داوران، به صحنه رفت و بیانیه هیئت داوران پنجمین جشنواره تئاتر "معلولان" را قرائت کرد که متن آن به این شرح زیر است:
به نام خداوند جان و خرد
دیدن بیست و سه نمایش گوناگون برآمده از شش جشنواره منطقه ای، یک بار دیگر تاییدکننده این امر بود که مددجویان خلاق و خوشفکری، که هنر نمایش را به عنوان یکی از راه های برون رفت از معضلات جسمی و روانی می دانند، پر بیراه نرفته اند و حضور خلاقانه شان موجب شادی، دلگرمی، رهایی و سلامت خود و دیگران است. با این وجود در روند جشنواره چند نکته مهم به چشم آمد که یادآوری آن ها در روند پیگیری و ادامه این پدیده درمانی و هنری از هر نظر کارساز است.
1- تاکید بر امر آموزش پیوسته فنی و هنری گروه های تئاتری تا آن ها بهتر و بیشتر به اهداف بهزیستی شان نایل آیند و با مخاطبان ارتباط درست تر و نیرومندتری برقرار کنند.
2- اهتمام در ساختن فضاهای تئاتری مناسب سازی شده تا حضور مردم برای دیدن این آثار نمایشی به شکل مطلوب تری روی دهد و خود هنرمندان مددجو نیز با مشکلات ریز و درشت جابه جایی روبه رو نشوند.
3- تاکید بر حضور و همکاری یک گروه برجسته تخصصی شامل پزشک، روانشناس وکارشناس توانبخشی در کنار کارشناسان هنری، در همه مراحل انتخاب متن و اجرای نمایش، تا خدای ناکرده در اهداف کاربردی این گونه رخدادهای فرهنگی و کارهای هنری خلل و یا اشتباهی وارد نیاید.
4- پیش گیری از سودجویی برخی از افراد و گروه ها از معلولیت و هنرمندان معلول برای دستیابی به اهداف شخصی و منافع فردی و غیرهنری.
5- اولویت بخشیدن به کار خلاقه مددجویان در متن و اجرا و برجسته بودن تلاش و حضور آن ها در درجه اول، به گونه ای که نمایش پیش از هر چیز عرصه عمل و تخیل و توان آن ها باشد و نه اینکه  حضور آن ها بهانه ای برای عرض اندام افراد غیر مددجو باشد و زیرا در تئاتر معلولان، مددجو هدف است نه وسیله!
6-دوری از موضوع ها و آثار تجریدی و غیر مرتبط با معلولان و دغدغه های جسمی و روانی آن ها، زیرا یک بار دیگر یادآوری می کنیم، این جشنواره و این گونه آثار هنری بیش ار هر چیز دیگر امری کاربردی است و نه یک دل مشغولی شبه روشنفکری  و تفننی، بنابراین نمایش ها باید لزوما در راستای اهداف توانبخشی و مفاهیم کاربردی و درمانگری آن ها باشد.
7- بالابردن کیفیت آثار و تلاش برای دستیابی به قدرت بیان و زیبایی، تا این هنر و کار این هنرمندان بتواند تاثیر بیشتری بر خود خویشتن و مخاطبان آن ها داشته باشد. همان گونه که چندین نمایش اجرا شده در این جشنواره دارای این مزیت و کیفیت برتر بودند.
8-تسهیل امکانات مادی و اداری برای اجرای این نمایش ها در تهران و شهرستان ها و این ممکن نمی شود مگر اینکه سازمان بهزیستی، مجتمع فرهنگی، پایگاه یا ساختمان تئاتری ویژه خود را در تهران و شهرستان ها راه اندازی کند تا به این پدیده زیبا، که دیری است حرمت همگان را برانگیخته است، چارچوب و ابعادی بزرگ تر و رسمی تر ببخشد.
9- ضرورت ارتباط و تعامل بیشتر با جشنواره های بزرگ و مطرح کشور همچون فجر، خیابانی، سنتی یا کودک و نوجوان، تا بتوان مجموعه مسائل، دغدغه ها و زیباشناسی این جشنواره و این گونه خلاقیت ها را در سطح وسیع تر مطرح کرد و آن را از چارچوبی بسته و محدود رهایی بخشید.
10-شادی، امید، خلاقیت و بالا بردن مهارت های گوناگون در نزد هنرمندان مددجو، یک اصل پایدار و همیشگی در تئاتر معلولان است، بنابراین دوری از اشک و اندوه و ترحم در شکل و محتوای این آثار را نباید هرگز فراموش کرد، زیرا تا این گونه نباشد، نگاه دیگران را نمی توان تغییر داد و احترام و حرمت را جایگزین ترحم و دلسوزی کرد.
از سازمان بهزیستی، مسئولان، مدیران و کارشناسان این سازمان برای تلاش پیگیر و صادقانه شان در برپایی این جشنواره سپاسگزاریم و امید بر آن داریم تا همواره پیروز و سربلند باشند و در خدمتگزاری به مددجویان این سرزمین کوشا و پویا.
پس از آن، دکتر همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، به ایراد سخنرانی پرداخت و سپس مراسم اهدای جوایز آثار برگزیده آغاز شد.
اسامی برندگان جوایز اصلی جشنواره به این شرح است:
بازیگری زن بخش جسمی و حرکتی:
رتبه سوم: فریده عبدی برای نمایش "زمستان 66"
رتبه دوم: هانیه صداقت برای نمایش "دوستت دارم عزیزم"
رتبه اول: شنو قادری برای نمایش "صندلی ها"
بازیگری زن بخش همراه: مهسا رستمی برای نمایش "گنجشک قوی تر از فیل است"
بازیگری مرد بخش جسمی و حرکتی:
رتبه سوم: مجتبی علیزاده برای نمایش "ازدواج سنتی"
رتبه دوم: امن اله لشگر زهی برای نمایش "زهم و کپن"
رتبه اول: داوود بیگلری برای نمایش "دوستت دارم عزیزم"
جایزه ویژه هیئت داوران در این بخش به خاطر هماهنگی و زیبایی کار به بازیگران خردسال نمایش "آیدا" تعلق گرفت.
بازیگری مرد بخش ذهنی:
رتبه سوم: مرتضی محبوبی برای نمایش "زمستان 66"
رتبه دوم: حمید پورشمس برای نمایش "گنجشک قوی تر از فیل است"
رتبه اول: مهران قندهاری برای نمایش "صندلی ها"
جایزه ویژه هیئت داوران در این بخش به خاطر انسجام، دقت و ارتباط  گروهی بازیگران، به بازیگران نمایش "دایره" تعلق گرفت.
بازیگری مرد بخش شنوایی:
رتبه سوم: مهدی گودرزی برای نمایش "اتوبوس"
رتبه دوم: اسماعیل صالحی تبار برای نمایش "گورخرها"
رتبه اول: عادل فرمانبردار برای نمایش  "گورخرها"
بازیگری مرد بخش بینایی:
جایزه این بخش به طور مشترک به سید محمد مصطفوی برای نمایش "گام های نشسته" و حسین یداللهی برای نمایش "چهل کچل" اهدا شد.
بازیگری مرد بخش همراه: مصطفی عنایت پور برای نمایش "ازدواج سنتی"
نمایشنامه نویسی:
رتبه سوم: حامد کریمی برای نمایش "گورخرها"
رتبه دوم: حسن عنایت پور برای نمایش "ازدواج سنتی"
رتبه اول: منیژه معصومی برای نمایش "آیدا"
کارگردانی:
رتبه سوم: الف: محمد دین دشتی برای نمایش "زهم و کپن"  ب: حسن عنایت برای نمایش "ازدواج سنتی"
رتبه دوم: رامتین رمضانی برای نمایش "دایره"
رتبه اول: حسین رحیمی برای نمایش "صندلی ها"
همچنین دبیرخانه جشنواره به دلیل انطباق ارزش های محتوایی دو نمایش "ویلچر" و "گام های نشسته" در راستای اهداف توانبخشی همچون مناسب سازی و اشتغال معلولان، جایزه ویژه را به این دو نمایش اختصاص داد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *