شناسه خبر: 19975 منتشر شده در مورخ: 1398/10/29 ساعت: 12:23 گروه: اجتماعی  
طعم تلخ سهمیه بنزین برای خودروهای پلاک ویژه معلولان

طعم تلخ سهمیه بنزین برای خودروهای پلاک ویژه معلولان

طی اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از 28 دی کارت سوخت خودروهایی پلاک ویژه معلولان ابطال خواهد شد و هنوز تاریخ مشخصی از صدور کارت سوخت جدید از سوی این شرکت نفتی اعلام نشده است.

به گزارش ایران سپید بعد از سهمیه بندی بنزین در سال 98 و افزایش سه برابری قیمت آزاد آن سبب شد بسیاری از انجمنهای فعال حوزه معلولان طی نامه ای به سازمان بهزیستی، وزارت تعاون و نهاد ریاست جمهوری خواستار سهمیه ویژه برای معلولان شوند. بعد از این نامه نگاریها، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تأیید نهاد ریاست جمهوری سهمیه 40 لیتری را به خودروهای بنزین سوز و گازسوز معلولانی که پلاک ویژه یا همان پلاک (ژ) دارند، اضافه کرد.

با انتشار این خبر سوالهای بسیاری برای افراد دارای معلولیت ایجاد شد که این سهمیه اضافی به چه صورت و در چه تاریخی در کارت بنزین این افراد شارژ خواهد شد. از سوی دیگر هنوز هم گروهی معتقد هستند این سهمیه 40 لیتر کفاف هزینه رفت و آمد معلولان در سطح شهر را نمیدهد. بعد انتشار این خبر سیل عظیمی از تماسها با دفتر روزنامه ایران سپید برقرار شد و همه مخاطبانی که به نوعی درگیر این خبر و سهمیه میشوند خواستار اطلاعات دقیقتری شدند.

ما نیز پیگیریهای خود را از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران آغاز کردیم و طی تماسهای مکرر و نامه نگاری خواستار شفاف سازی در نحوی ارائه این سهیمه شدیم. در نهایت روز شنبه 28 دیماه این شرکت جهت شفافسازی در روند دریافت این سهمیه بنزین اطلاعیه ای را منتشر کرد که خود دارای ابهامات بود. در این اطلاعیه آمده است: « شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه جدید خود و پیرو اطلاعیه شماره ۱۱ به اطلاع مالکان خودروهای معلولان و جانبازان محترم میرساند کارت سوخت قبلی، از مورخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ ابطال و غیرقابل استفاده است و کارت سوخت جدید با شارژ سهمیه ویژه معلولان و جانبازان و در اسرع وقت، تولید و توسط شرکت پست به آدرس مالکان خودروها ارسال و تحویل میشود.

همچنین به اطلاع آن دسته از معلولان و جانبازان محترمی که پلاک خودروی آنها ویژه معلولان و جانبازان نمیباشد میرساند، جهت دریافت سهمیه مازاد ۴۰ لیتر لازم است ابتدا از طریق سازمانهای مربوطه (بهزیستی و بنیاد جانبازان) و پلیس راهور نسبت به تغییر پلاک خودروی خود اقدام نمایند تا به‌تبع آن امکان تولید و ارسال کارت سوخت جدید مهیا شود.

گفتنی است، با توجه به مصوبه کارگروه بند هشت هیئت محترم وزیران سهمیه تخصیصی به خودروهای سواری شخصی دارای پلاک معلولان و جانبازان از ابتدای دیماه سال جاری برای خودروهای بنزین سوز به میزان ۱۰۰ لیتر و خودروهای دوگانه‌سوز به میزان ۷۰ لیتر در ماه است که به همین منظور مابه‌التفاوت سهمیه دی‌ماه این کارتها، در کارتهای جدید به میزان ۴۰ لیتر به سهمیه قبلی اضافه شده است که با تعویض کارت سوخت فعلی و صدور کارت جدید قابل بهره‌برداری خواهد بود.»

در پی این اطلاعیه و نکات مسئله دار آن سهیل معینی مدیرعامل شبکه تشکلهای نابینایان کشور«چاووش» طی تماسهای مکرر با مسئولان  بهزیستی و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نکات مسئله دار این اطلاعیه را مطرح کرد. نکته اول آنکه در اطلاعیه آمده است، از تاریخ شنبه 28 دیماه کارتهای سوخت خودروهای پلاک ویژه معلولان ابطال میشود. این یعنی معلولان تا رسیدن کارت سوخت جدید باید بنزین با نرخ آزاد یعنی لیتری سه هزار تومان را در باک خودروهایشان تزریق کنند. دوم آنکه معلولانی که خودروهای فاقد پلاک (ژ) دارند باید ابتدا در روندی زمان بر به بهزیستی و پلیس راهور مراجعه نمایند تا پلاک ویژه را دریافت کنند این یعنی ماهها انتظار برای دریافت پلاک، تازه اگر به آنها تعلق گیرد.

این موضوعات سبب شد پیگیریهای ایران سپید و مسئول انجمن باور افزایش یابد تا این اجحافات و اشتباهاتی که در روند این سهمیه بندی صورت گرفته است، هرچه سریعتر اصلاح شود. در حال حاضر پیگیری و گفتگو با مسولان شرکت ملی نفت ادامه دارد تا به راهکاری مناسب برای ارائه این 40 لیتر اضافه به خودروی معلولان دست یابیم. اطلاعات بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *