شناسه خبر: 19907 منتشر شده در مورخ: 1398/10/23 ساعت: 10:26 گروه: اجتماعی  
تبدیل کتاب فارسی پایه اول ابتدایی به زبان اشاره برای اولین بار

تبدیل کتاب فارسی پایه اول ابتدایی به زبان اشاره برای اولین بار

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست با اعضاء شبکه ملی ناشنوایان گفت: ۹۰۰ هزار نفر ساعت زبان اشاره در کشور از سال ۹۷ تاکنون آموزش دیده اند که گروه هدف ما معلمان مدارس استثنایی والدین و معلمان مدارس عادی می باشند

به گزارش ایران سپید دکتر محسن غفوریان با بیان اینکه  ناشنوایی معلولیت ارتباطی است، اظهار داشت: ناشنوایی قبل از اینکه حس شنوایی را محدود یا کمتر کند، یک معلولیت یا محدودیت ارتباطی است.

وی تصریح کرد: تمام برنامه های آموزش و پرورش استثنایی به دنبال برقرار کردن این ارتباط است که در این زمینه خوشبختانه تجربیات داخلی و خارجی وجود دارد.
دکتر غفوریان با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش  استثنایی ضمن استفاده از لب خوانی در شیوه ارتباط و آموزش برای ناشنوایان از زبان اشاره بهره کامل می بریم.
دکتر غفوریان همچنین گفت: سازمان آموزش و پرورش  استثنایی کشور از سال ۹۷ ، آموزش زبان اشاره را در دستور کار خود قرار داده و امروز زبان اشاره به عنوان ابزار آموزشی،  برای فهم بهتر و ارتباط بیشتر، آموزش کیفی تر در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
وی اعلام کرد: ۹۰۰ هزار نفر ساعت زبان اشاره در کشور از سال ۹۷ تاکنون آموزش دیده اند و گروه هدف ما معلمان مدارس استثنایی والدین و معلمان مدارس عادی می باشند و حتی آموزش زبان اشاره به کادر نیروی انتظامی را هم در دستور کار خود قرار دادیم و قرار است آموزش زبان اشاره و خط بریل را به سر فصل های دروس تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان اضافه کنیم که به زودی تصویب خواهد رسید.
دکتر غفوریان افزود: امسال در روز جهانی معلولین با حضور دکتر حسینی برای اولین بار کتاب فارسی پایه اول ابتدایی به زبان اشاره تبدیل شده است و بحث آموزش  زبان اشاره انگلیسی نیز در دستور کار قرار دارد. 
وی همچنین یادآور شد : ما با نظر ریاست محترم سازمان  با نهضت سواد آموزی و مرکز آموزش از راه دور  نیز برای افراد ناشنوا که بازمانده از تحصیل هستند، وارد مذاکره شدیم که با امیدواریم  به زودی این سامانه آموزشی  نیز راه اندازی شود .
دکتر غفوریان با بیان اینکه در بحث استفاده از ظرفیت های تشکلهای غیر دولتی در حوزه ناشنوایان ارتباط خوبی با تشکلها داریم افزود: بهره گیری از نظرات گروه هدف در تصمیم سازی ها در دستور کار سازمان قرار دارد. 
دکتر غفوریان افزود: البته یک سری محدویت هایی هم در این بخش وجود دارد و آن اختلاف نظرهای است که بین تشکل های غیر دولتی ناشنوایان وجود دارد که این باید حل شود و باید به سمت همدلی پیش برویم. 
وی با اعلام این مطلب که ما هیچ اختلاف نظری با سازمان بهزیستی نداریم و  جلسات مشترکی هم با هم داریم ،.
دکتر غفوریان در ادامه گفت: دانش آموزان ناشنوا به لحاظ پایین بودن گنجینه لغاتشان در زبان نوشتاری دچار مشکل می شوند و ما برنامه هایی در سال ۹۸ و ۹۹ برای این موضوع داریم و امیدواریم با مداخله بهنگام در پیش دبستانی با همکاری والدین گرامی بتوانیم این مورد را بهبود ببخشیم..
وی در خصوص رشته های تحصیلی نیز بیان داشت: ما با توسعه رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش سعی در افزایش حضور دانش آموزان ناشنوا در مدارس فنی و حرفه ای و کارودانش بوده و هیچ رشته ایی را حذف نکرده ایم و حتی در تلاش ایجاد رشته های جدید با رویکرد بوم نگر برای دختران و پسران ناشنوا  هستیم. 
وی با تاکید بر این مطلب که ما بر اساس سند تحول بنیادین، برای ایجاد فرصت های برابر آموزشی، در توسعه رشته های آموزشی سعی و تلاش کرده ایم افزود: در مورد شرایط استخدام هم باید گفت که شرایط استخدامی توسط قانونگذار بررسی می شود ولی ماهم توصیه ها و پیگیری های لازم را انجام داده و خواهیم داد.
دکتر غفوریان ادادمه داد: ما همچنین در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان ۹۸ بسته آموزشی را  تولید کرده ایم و در اختیار والدین کودکانی که تشخیص ناشنوایی می گیرند قرار داده ایم که این بسته در زمینه های مختلف آموزشی،توانبخشی و..... وآن چیزی که خانواده باید در ارتباط با این دانش آموزان بدانند  را ارائه داده ایم.
وی موضوع بعدی را تربیت مدرسین آموزش زبان اشاره عنوان کرد و افزود: ما تمایل به همکاری با شبکه ملی ناشنوایان را داریم.
دکتر غفوریان با اشاره به اینکه ذات تشکل های غیر دولتی احقاق حقوق معلولین است، تاکید کرد:  ما سعی می کنیم که این هدف را با همکاری متقابل محقق سازیم.
وی ضمن اعلام این مطلب که آموزشی که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی داده می شود یک آموزش رسمی است بیان کرد:  آموزشی که در فضای بیرون از سازمان آموزش و پرورش استثنایی داده می شود غیر رسمی بوده و اگر در آموزش اختلاف نظر هایی وجود دارد به این علت است.
دکتر غفوریان در پایان گفت: ما در زمینه همکاری های آمشترک آموزشی و توسعه ارتباطات دانش آموزان به ویژه زبان اشاره و همچنین زبان نوشتاری دانش آموزان ناشنوا اعلام آمادگی می کنیم.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *