شناسه خبر: 19818 منتشر شده در مورخ: 1398/10/11 ساعت: 14:19 گروه: اجتماعی  
سلامت دهان و دندان از مهم‌ترین مشکلات مددجویان بهزیستی
اداره کل بهزیستی استان تهران

سلامت دهان و دندان از مهم‌ترین مشکلات مددجویان بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: بخش زیادی از مشکلات مددجویان بهزیستی مربوط به بیماری‌های دهان و دندان است.

به گزارش ایران سپید امین شاهرخی در سمپوزیوم سلامت دهان و دندان در افراد دارای ناتوانی افزود: بیماری های دهان و دندان پیامدهایی مانند تغذیه نامناسب برای مددجویان ایجاد می کند که خود تغذیه مناسب نیز عوارض دیگری مانند عدم کالری کافی در پی دارد.

وی ادامه داد: برای رسیدگی به مشکلات دهان و دندان مددجویان لازم است که تیم توانبخشی کامل باشد و بارها از دندانپزشکان برای تکمیل تیم توانبخشی دعوت شده و استقبال کرده اند اما پس از مدتی با عذرخواهی از این تیم جدا شده‌اند که دلیل آن می تواند نداشتن روحیه، نداشتن حس کافی مسئولیت اجتماعی و همچنین نداشتن تخصص لازم برای این کار باشد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با تاکید بر لزوم بکارگیری راهبردهای مدیریتی و کلان برای رفع مشکل سلامت دهان و دندان مددجویان، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم دوره های آموزشی کوتاه مدت برای دندانپزشکان در حوزه سلامت دهان و دندان افراد کم توان برگزار کنیم.

شاهرخی افزود: قبلا اگر می خواستیم مددجویی را در استان تهران به مراکز دندانپزشکی ارجاع دهیم فقط یک مرکز وجود داشت اما اکنون پنج مرکز دندانپزشکی ویژه افراد کم توان در استان تهران فعالیت می کنند که با آمار ۱۴۲ هزار و ۱۹۸ نفر مددجویان و معلولان این استان همخوانی ندارد و کافی نیست.

وی ادامه داد: بهزیستی هر اندازه که مرکز راه اندازی کند باز هم پاسخگوی نیاز مددجویان نیست و راهکارهای مدیریتی برای برطرف کردن این بحران باید پیدا کرد.  

 افراد کم توان ذهنی، چندین برابر بیشتر از افراد سالم، دچار پوسیدگی دندان می شوند.

مطالعات جهانی نشان می دهد،  سلامت دهان و دندان در افراد دارای معلولیت، مطلوب نیست، بطوری که افراد کم توان ذهنی، چندین برابر بیشتر از افراد سالم، دچار پوسیدگی دندان می شوند.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت، سلامت کامل بدون تامین سلامت دهان امکان پذیر نیست و با توجه به هزینه های بالای دندانپزشکی و نیاز اکثر افراد کم توان ذهنی به حفظ بهداشت دهان و پیشگیری از آن، بالا بردن آگاهی جامعه تخصصی توانبخشی، مراقبان  و خانواده ها، می تواند بسیار مهم باشد.
بنابراین تا ایجاد ساختارهای مناسب در این حوزه، گروه های توانبخشی می توانند نقش مهمی در کمک به این افراد ایفا کنند.

سمپوزیوم «سلامت دهان در افراد دارای ناتوانی» به عنوان نخستین همکاری تیم توانبخشی و دندانپزشکی در کشور در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد./ ایرنا

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *