شناسه خبر: 19804 منتشر شده در مورخ: 1398/10/10 ساعت: 11:05 گروه: فرهنگی  
نقش انکار ناپذیر مسیحیان در رشد موسیقی ایرانی + فایل صوتی

نقش انکار ناپذیر مسیحیان در رشد موسیقی ایرانی + فایل صوتی

تاریخ صد سال اخیر موسیقی ایران، پر است از نامهایی که هر کدامشان به نوعی یادآور نگاهی علمی و بین المللی به موسیقی است.

به گزارش ایران سپید نامهایی که آهنگشان، تنها یک قوم و گروه و نژاد خاص را به یاد انسان میآورند. چه کسی هست که اسمهایی مثل «ملیک اصلانیان»، «میناسکانیان»، «واروژان»، «رازمیک اوهانیان»، «آندره آرزومانیان»، «آلن بارسخیان»، «آرمیک» و بسیاری دیگر را نشنیده باشد و از نقش انکار ناپذیرشان در رشد علمی موسیقی ایرانی بیخبر باشد؟ در میان مسیحیان ایرانی حتی کسانی هم به ساخت ساز مشغول بوده اند و در این عرصه به نامدارترینها تبدیل شده اند از جمله «هوهانس آبکاریان» که ما او را با نام «یحیی» میشناسیم و هر نوازنده تار، آرزو دارد مهر یحیی روی سازی که مینوازند حک شده باشد. به بهانه پایان سال میلادی، نگاهی خواهیم داشت به زندگی «پیتر سلیمانیپور»، نوازنده و آهنگساز مسیحی ایرانی که یک سال و چند ماه پیش، رخت از دنیا بر کشیده است.

«پیتر سلیمانیپور» آهنگساز و نوازنده چیره دست سازهای بادی بود. او را از بهترین نوازندگان ساکسوفون و از موسیقیدانان مهم و تأثیرگذار جاز و موسیقی تلفیقی در ایران میدانند.

«پیتر» از ابتدای دهه ۱۳۷۰  نوازندگی ساکسوفون را به صورت تجربی آغاز کرد و مدتی بعد از سال ۱۳۷۳  با حضور در صحنه همراه گروه آتین قدم به عرصه موسیقی حرفه ای گذاشت. او نخستین کسی بود که با نواختن سازهای درامز، گیتار بیس و ساکسوفون در اجرای گروه آتین در فرهنگسرای بهمن، از این سازها در یک اجرای رسمی پس از انقلاب استفاده میکند. در همان سال گروه موسیقی «پرسیکو کوارتت» را با همراهی علی فروردین، مهراب مقدسیان و عین الله کیوانشکوه تشکیل داد. این گروه، ترانه های جاز سرشناس جهان را به صورت زیرزمینی اجرا میکردند.

در سال ۱۳۷۶  به همراه علی فروردین، بابک ریاحیپور، همایون نصیری، کسرا ابراهیمی و نیما حمزه گروه موسیقی «پرسیکو هگزتت» را تشکیل داد که صرفاً به اجرای ساخته های سلیمانیپور میپرداختند.

در سال ۱۳۸۴«آنسامبل پیتر سلیمانیپور» را با همراهی افرادی چون ماهان میرعرب، پیتر آکوپ، حبیب مفتاح بوشهری، آرش پژند مقدم، دارا دارایی، آیدا نصرت، امین طاهری و میثم مروستی تشکیل داد.

از آثار منتشر شدهی او، میتوان آلبومهای «منظومه شخصی»، «قشم، هشت روایت»، همکاری با سهیل نفیسی در آلبوم «چنگ و سرود» و همکاری با بهزاد میرخانی در آلبوم «جوانه ها» را نام برد. پیتر سلیمانیپور آخرین بار حدود دو ماه پیش از مرگ در برنامه «شبهای جاز» فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت. او بعد از تحمل دوره طولانی بیماری سرطان در سن ۵۰ سالگی درگذشت.

ایران سپید به مناسبت آغاز سال نو میلادی، قطعه «سرور» از آلبوم «منظومه شخصی» اثر «پیتر سلیمانیپور» را به همه پیروان پیامبر صلح و آشتی تقدیم میکند. این قطعه را از وبسایت دانلود و گوش کنید.

joy
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *