شناسه خبر: 19739 منتشر شده در مورخ: 1398/10/5 ساعت: 06:58 گروه: دانش و فن آوری  
Scan Cursor, قابلیت تازه JAWS 2020

Scan Cursor, قابلیت تازه JAWS 2020

از عمر صفحه خوان JAWS بیش از دو دهه میگذرد و این نرم افزار، علیرغم محبوبیتِ افزاینده ای که NVDA در طول سالهای اخیر به دست آورده، همچنان بیشترین تعداد کاربران نابینا و کم بینا را در اختیار خودش دارد.

به گزارش ایران سپید حتی با وجود آنکه قیمت نسخه خانگی این صفحه خوان هزار دلار است و نسخه حرفی آن هم ۲۰۰ دلار از خانگی گرانتر است، بسیاری از کاربران نابینای رایانه در ایران آن را به NVDA ترجیح میدهند. البته نپیوستن ایران به معاهدات جهانی مرتبط با Copyright و در نتیجه، استفاده ایرانیها از نسخه های قفل شکسته و رایگان این برنامه هم در این انتخاب بیتأثیر نیست. همین علاقه کاربران به صفحه خوان JAWS، اخبار مربوط به نسخه های جدید آن را پر بیننده میکند. درست مثل آنچه که برای خبرهایی که حول JAWS 2020 منتشر میشود، رخ داده است.

رویکرد شرکت Freedom Scientific, همواره بر این استوار بوده که نسخه های جدید صفحه خوان خود را به گونه ای ارتقا بخشد که با آخرین نسخه های سیستم عاملها و نرم افزارهای مختلف، سازگاری کامل داشته باشد. همین اتفاق هم در JAWS ۲۰۲۰ افتاده و این شرکت سعی کرده این نسخه از JAWS را به طور خاص با آخرین ویرایشهای ویندوز ۱۰ سازگار کند. یکی از مشکلاتی که کاربران همواره از آن گله داشتند این بود که در برخی صفحات، از جمله پنجره برنامه هایی که از فروشگاه Microsoft دانلود و روی ویندوز ۱۰ نصب میکردند، نمیتوانستند از JAWS Cursor برای پیمایش استفاده کنند. این، مشکلی است که کمپانی مذکور سعی کرده آن را در نسخه ۲۰۲۰ برطرف کند. استفاده از یک Cursor یا مکان نمای تازه، راهی است که برای رفع این مشکل به ذهن طراحان JAWS رسیده است.

صفحه خوان JAWS با اتکا به روش و قابلیتی با نام Off Screen Model, قادر است در پنجره هایی که جهتنماها یا Tab نیمتواند نشانگر را بر روی گزینه های صفحه قرار دهد، به کمک JAWS Cursor این کار را انجام دهد. با تغییر شیوه های طراحی صفحات اما در برخی پنجره ها دیگر OSM جوابگو نیست و به همین علت هم وقتی کاربر JAWS Cursor را فعال میکند و جهتنماها را میفشارد، تنها پیغامی که از JAWS میشنود، واژه Blank است. در نسخه ۲۰۲۰ اما طراحان به روش تازه ای برای حل این مشکل دست یافته اند و این نسخه از صفحه خوان به گونه ای تنظیم شده که به محض قرار گرفتن در محیطهایی که به شیوه جدید طراحی شده باشند، در پی فشردن کلید منها در ماشین حساب، به جای JAWS Cursor, به شکل خودکار Scan Cursor فعال میشود و کاربران میتوانند از جهتنماها و سایر فرمانهایی که قبلاً از طریق JAWS Cursor در اختیارشان بود، استفاده کنند. ماشین حساب، هواشناسی و سایر اپلیکیشنهای موجود در ویندوز ۱۰ و بسیاری از نرم افزارهای قابل بارگیری در فروشگاه مایکروسافت به این ترتیب برای کاربران نابینا قابل استفاده خواهند بود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *