شناسه خبر: 19736 منتشر شده در مورخ: 1398/10/5 ساعت: 06:58 گروه: اجتماعی  
تشویق بخش خصوصی برای دسترسپذیر کردن گردشگری + فایل صوتی

تشویق بخش خصوصی برای دسترسپذیر کردن گردشگری + فایل صوتی

یزد، شهر میراث جهانی، کار دسترسپذیر کردن اماکن تاریخی و گردشگری خود را برای معلولان آغاز کرده است.

به گزارش ایران سپید معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در حاشیه دیدار از اماکن تاریخی مناسبسازی شده برای معلولان در یزد گفت: ما از سال 95 در حوزه گردشگری جانبازان و معلولان که اصطلاحا به آن گردشگری دسترسپذیر میگوییم؛ کار را شروع کرده ایم و ضوابط استاندارد سازی ابنیه تاریخی و مراکز گردشگری را تعیین کرده ایم.

دکتر ولی تیموری افزود: به این ترتیب همکاران ما در بخش خصوصی اگر بخواهند هتلی بسازند  یا پروانه خود را تمدید کنند هم موظفند و هم تشویق شده اند 25    شاخص گردشگری دسترسپذیر را رعایت کنند تا به تدریج شاهد باشیم معلولی که میخواهد وارد هتل یا فضای تاریخی شود نگران مناسبسازی این اماکن نباشد البته همکاران بخش خصوصی انتظار دارند دولت آنها را مجبور نکند به همین دلیل ما این موارد را به شکل حرفه ای و اخلاقی مطرح کردیم. بعلاوه از سال 95 بناهای جدیدی که ساخته میشوند موظف به رعایت ضوابط دسترسپذیری هستند.

در مورد بناهایی که از قبل ساخته شده اند هم نمرات تشویقی برای مناسبسازی بنا در نظر گرفته ایم همچنین توافقنامه ای با سازمان جهانی گردشگری امضا کردیم و به عنوان مسئولیت اجتماعی پایلوتی را در خیابان سی تیر تهران در نظر گرفته ایم که شامل خیابان ؛ ایستگاههای مترو و هم موزه شیشه و سرامیک است تا با استفاده از تجربه جهانی این پایلوت دسترسپذیر شود. در ضمن قرار است آموزشهایی با توجه به توصیه های بین المللی در کشور داشته باشیم. در گام سوم هم کارگروه گردشگری دسترسپذیر در زیرمجموعه ستاد مناسبسازی کشور که مسئولیت آن بر عهده وزارت کشور است قرار گرفته که مصوبات این ستاد برای همه کشور لازم الاجرا است پس خانواده گردشگری در قبال معلولان هرچند با تاخیر، احساس مسئولیت کرده است.

بعلاوه مناسبسازی مراکز گردشگری به غیر از جنبه اخلاقی، جنبه اقتصادی هم دارد و وقتی هتلی مناسبسازی شده باشد جمعیت 16 درصدی معلولان و جانبازان هم مشتری آن خواهند شد و بازار جدیدی ایجاد میشود در ضمن بخش عمده ای از گردشگرانی که وارد ایران میشوند بالای 50 سال سن دارند و نیاز دارند مراکز گردشگری برایشان مناسبسازی شده باشند. به همین دلیل تجربه ای که در یزد به دست آوردیم نمونه ای است که به دنبال اجرای آن در استانهای دیگر هستیم

س:مناسبسازی وقتی اصولی انجام میشود که از تجربه خود معلولان استفاده شود در این خصوص چه کرده اید؟ج: من مشاوری از بین معلولان در کنار خودم دارم بعلاوه با مشورت گرفتن از انجمن معلولان پارس و باور کارها را جلو میبریم و تجربه ای جهانی هم در این خصوص وجود دارد که البته ما شاخصهای جهانی را در این زمینه بومی سازی می کنیم.

  س: مشکلی که در برخی از اماکن تاریخی وجود دارد برخورد سلیقه ای با گردشگران معلول و گاه نپذیرفتن آنها است آیا در این خصوص آموزش و دستورالعمل خاصی وجود دارد؟ج: اگر در جایی چنین برخوردی با فرد معلولی شده است قطعا درست نیست در هیچ کدام از مقررات وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی چنین موضوعی وجود ندارد و این کار غیر قانونی است در ثانی به دنبال تشویق بخش خصوصی برای رعایت ضوابط مناسبسازی در صدد برگزاری کارگاههای آموزشی برای کارمندان بخش خصوصی هستیم تا بدانند که وقتی معلولی وارد هتل یا یک مکان گردشگری میشود چگونه با او برخورد کنند این آموزشها هم توسط خود تشکلهای معلولان در حال تهیه است.

فایل صوتی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *