شناسه خبر: 1973 منتشر شده در مورخ: 1392/10/24 ساعت: 13:34 گروه: اجتماعی  
افزایش سالانه 5 تا 8 هزار معلول به جمعیت خراسان‌رضوی

افزایش سالانه 5 تا 8 هزار معلول به جمعیت خراسان‌رضوی

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه متوسط نرخ معلولان استان از متوسط کشوری بیشتر است، گفت: سالانه 5 تا 8 هزار معلول به معلولان استان اضافه می‌شود.

حمیدرضا پوریوسف  در مشهد در ارتباط با تعداد معلولان استان و چگونگی ارائه خدمات بهزیستی به این افراد اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 92 هزار نفر معلول در استان خراسان رضوی شناسایی شده‌اند.

وی افزود: نزدیک به 38 هزار نفر از معلولان استان در مشهد هستند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: معلولان به ترتیب نوع معلولیت، معلولان جسمی حرکتی، معلولان ذهنی، معلولان ناشنوا، معلولان نابینا و بیماران روانی مزمن هستند.

وی ادامه داد: به طور کلی بخشی از تعداد 92 هزار نفر معلول در استان نیز معلولان چند معلولیتی هستند که این افراد نیز نزدیک به 15 هزار نفر هستند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: معلولیت جسمی حرکتی شایع‌ترین نوع معلولیت است.

40 درصد معلولیت‌های استان مادرزادی است

وی عنوان کرد: نخستین علت عمده معلولیت‌ها در استان معلولیت‌های اکتسابی هستند که سهم عمده‌ای از این معلولیت را حوادث جاده‌ای و سوانح تشکیل می‌دهند و علت عمده دوم در معلولیت‌ها معلولیت مادرزادی است.

پوریوسف در ادامه گفت: به عبارتی 60 درصد علت معلولیت‌ها را معلولیت‌های اکتسابی و 40 درصد معلولیت‌ها را معلولیت‌های مادرزادی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: معلولیت‌های مادرزادی نیز اعم از معلولیت مادرزادی ژنتیکی و معلولیت مادرزادی غیرژنتیکی هستند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه علت معلولیت‌های مادرزادی تاکنون نامشخص مانده است، گفت: تشخیص علت معلولیت‌های مادرزادی و اینکه ارثی هستند یا خیر اغلب امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: مراقبت‌های دوران بارداری، تغذیه، بهداشت بارداری و بهداشت باروری و غیره نکاتی هستند که می‌توانند نقش زیادی در معلولیت مادرزادی داشته باشند.

ورود سالانه حدود 8 هزار معلول جدید به جمعیت فعلی استان

پوریوسف با بیان اینکه سالانه 5 تا 8 هزار نفر معلول به معلولان استان افزوده می‌شود، گفت: از سال گذشته تاکنون 7 هزار نفر به معلولان استان افزوده شده است.

وی در رابطه با چگونگی شناسایی این افراد نیز گفت: برخی از این افراد خود به بهزیستی مراجعه کرده‌اند و برخی نیز به‌ویژه در روستاها از طریق غربالگری شناسایی شده‌اند.

پوریوسف خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود نزدیک به چهار درصد از جمعیت خراسان رضوی دارای معلولیت باشند که در حال حاضر فقط 1,5 درصد معلولان شناسایی شده‌اند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون از چهار درصد جمعیت احتمالی معلول در استان فقط تعداد کمی شناسایی شده‌اند، گفت: دلایل عمده‌ای در عدم شناسایی چنین بیمارانی در استان وجود دارد از جمله اینکه برخی از معلولان به علت خفیف بودن نوع معلولیت و اینکه معلولیت آن‌ها خللی در امور شخصی فرد ایجاد نمی‌کند برای شناسایی به بهزیستی مراجعه نکرده‌اند و برخی دیگر از معلولان با وجود داشتن معلولیت شدید خانواده به دلیل تمکن مالی خوب از بیمار خود مراقبت کرده و به بهزیستی مراجعه نمی‌کنند.

روند نزولی ورود اطفال معلول

وی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه به طور ملموس در چند سال اخیر ورودی اطفال معلول در خراسان رضوی کاهش یافته است، گفت: این امر نیز به دو دلیل کاهش موالید در استان و اقدامات پیشگیرانه‌ای است که در کلیه دستگاه‌ها در بهزیستی انجام می‌گیرد.

پوریوسف افزود: از اقدامات بهزیستی در بحث پیشگیری می‌توان به مواردی مانند غربالگری تنبلی چشم در کودکی، غربالگری شنوایی و شناسایی کودکان کم‌شنوا و درمان آنان در کودکی اشاره کرد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه متوسط معلولان خراسان رضوی از متوسط معلولان کشور بالاتر است، گفت: آمار معلولان کشور 1,3 درصد است و این در حالی است که آمار معلولان در خراسان رضوی 1,5 درصد است.

پوریوسف در رابطه با چگونگی ارائه خدمات بهزیستی به معلولان استان نیز گفت: تمام 92 هزار نفر جمعیت معلول استان به نوعی از خدمات بهزیستی به صورت خدمات مستمر، غیرمستمر، مالی و غیرمالی بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: واگذاری تجهیزات و وسایل توانبخشی مانند سمعک، ویلچر، عصا، لوازم ضایعه‌های نخاعی و ...، کمک هزینه تحصیلی، تسهیلات اشتغال و سهم آورده مسکن مهر از جمله خدمات بهزیستی به معلولان است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: یکی از بحث‌های مهم در حوزه توانبخشی، توانمندسازی معلولان است و تمام رویکرد بهزیستی معطوف به توانمندسازی است مانند کمک هزینه کاشت حلزون برای معلولان ناشنوا، کمک هزینه تغذیه معلولان PKU یا معلولان متابولیک.

اجرای طرح مراقبین خانگی از سال 91

وی افزود: از دیگر خدمات بهزیستی، توانبخشی، ویزیت در منزل و طرح مراقبین خانگی است که از آذرماه سال 91 این طرح در حال اجرا است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در بحث خدمات بیمه‌ای نیز گفت: نزدیک به 60 درصد از معلولان استان تحت پوشش بیمه پایه درمان (سایر اقشار) هستند و بقیه، افرادی هستند که از طریق بیمه‌های خویش‌فرما و ایرانیان بیمه شده‌اند.

وی همچنین در خصوص بیمه تکمیلی معلولان افزود: بیمه تکمیلی معلولان که ناکارآمد بود در سال گذشته به صندوق درمان تبدیل شد و بهزیستی به‌جای وارد قرارداد شدن با بیمه‌گذار جهت بیمه تکمیلی کردن معلولان اعتبار آن را مستقیماً به مددجو به عنوان صندوق کمک هزینه درمان پرداخت می‌کند.

معاون توانبخشی اداره کل خراسان رضوی سقف این کمک هزینه را 2 میلیون تومان جهت اعمال جراحی، روش‌های تشخیصی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ... اعلام کرد.

وی با اشاره به جشنواره تئاتر معلولان گفت: این جشنواره در 9 و 10 آبان‌ماه با موفقیت در سبزوار با 11 گروه تئاتر معلولان برگزار شد.

پوریوسف همچنین در مورد کمک هزینه مسکن برای معلولان استان گفت: در گذشته با کمک خیرین مسکن‌ساز، بهزیستی، شهرداری، مسکن و شهرسازی 508 واحد مسکن در پروژه‌های مختلف برای معلولان شناسایی شده در مراکز توانبخشی استان ساخته شد.

وی گفت: از سال 90 که پروژه‌های خیرین مسکن‌ساز به مسکن مهر تغییر یافت، بهزیستی چهار میلیون تومان از سهم آورده مسکن مهر را برای معلولان تحت پوشش خود پرداخت می‌کند.

کمبود اعتبار و کاهش سهم بهزیستی در مسکن مهر معلولان

پوریوسف پرداخت سهم آورده مسکن مهر توسط بهزیستی به معلولان تحت پوشش خود را در 6 ماه نخست سال 92 (57 مورد)، در سال 91 (400 مورد)، در سال 90 (168 مورد) و در سال 88 (23 مورد) عنوان کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در 6 ماه نخست سال‌جاری به دلیل کمبود اعتبارات، سهم آورده مسکن مهر به معلولان کاهش داشته است که امیدواریم این کاهش در 6 ماه دوم جبران شود.

پوریوسف در خاتمه گفت: مراکز بهزیستی در شهرستان‌ها در حال تکمیل و آماده کردن پرونده‌های معلولان تحت پوشش بهزیستی در راستای دریافت سهم آورده مسکن مهر به این افراد هستند که با تحقق بودجه بیشتر تا آخر سال‌جاری بتوانیم سهم آورده بیشتری را ارائه دهیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *