شناسه خبر: 19700 منتشر شده در مورخ: 1398/10/2 ساعت: 11:51 گروه: بهداشت و سلامت  
نکات ضروری برای ورزش در افراد دارای اضافه وزن

نکات ضروری برای ورزش در افراد دارای اضافه وزن

یک متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به چالش‌های ورزش در افراد دارای اضافه وزن، بر رعایت نکاتی ضروری برای پیشگیری از بروز عوارض در این دسته از افراد تاکید کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا  دکتر محمد حسبی با بیان اینکه افراد دارای اضافه وزن در هنگام ورزش با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شوند، گفت: به عنوان نمونه افراد دارای مشکلات اسکلتی - عضلانی در هنگام ورزش با دردهایی روبرو می‌شوند که انجام حرکت ورزشی را برای آنها سخت و مشکل می‌کند. بنابراین تدوین برنامه ورزشی مناسب برای این دسته از افراد ضروری است.وی در خصوص برنامه‌های ورزشی مناسب برای افراد دارای مشکلات اسکلتی-عضلانی، گفت: انجام حرکات ورزشی برای این دسته از افراد باید آرام‌تر و در مدت زمان کوتاه‌تری انجام شود؛ چراکه بدن باید خود را با شرایط جدید متناسب کرده و در کل باید از تمهیداتی استفاده شود تا میزان فشار بر روی مفاصل به حداقل ممکن برسد.حسبی با بیان اینکه نوع ورزش در کاهش فشار به اسکلت و عضلات بدن تاثیرگذار است، ادامه داد: به عنوان مثال حرکات کششی، فشار کمتری به سیستم اسکلتی-عضلانی  وارد می‌کند و یا استفاده از دوچرخه ثابت به جای تردمیل باعث کاهش بار وزن بر زانوها خواهد شد. البته ممکن است انجام این حرکات ورزشی برای افراد دارای مشکلات زانو و یا کشکک پا مناسب نباشد. بنابراین استفاده از روش‌های آب درمانی برای این افراد مطلوب‌تر است؛ چرا که فشار کمتری بر مفاصل وارد می‌کند.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با درمان چاقی از طریق ورزش، ‌ اضافه کرد: ورزش، رژیم غذایی مناسب و در کل سبک زندگی سالم، اساس و پایه‌ کنترل وزن است که اگر این روش کافی نباشد، روش‌های درمان دارویی و یا تهاجمی مانند عمل‌های جراحی نیز استفاده می‌شود.این متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه  نمی‌توان رژیم درمانی و فعالیت بدنی را از پروسه کنترل وزن حذف کرد، گفت: در هر شرایطی می‌توان برای رفع محدودیت‌ها راه حل مناسبی کشف کرد. به عنوان مثال در افراد دارای فشار خون باید به نوع ورزش و محدودیت‌های مورد نیاز آن توجه شود.حسبی در خصوص تاثیر و عوارض دستگاه‌های الکتریکی برای کاهش وزن، عنوان کرد: نمی‌توان در این رابطه یک نظر کلی داد؛ چراکه ممکن است برخی از این دستگاه‌ها موثر بوده و برخی دیگر صرفا جنبه‌های اقتصادی داشته باشند و بیش از آنکه موثر باشند تنها جنبه تبلیغاتی دارند. بنابراین، هنگام استفاده از دستگاه‌های ورزشی باید تحقیقات لازم جهت آگاهی از تاثیرات ثابت دستگاه انجام شود.این عضو هیات علمی دانشگاه در خاتمه با تاکید بر اهمیت ورزش و فعالیت‌های بدنی در کنترل و کاهش وزن، تصریح کرد: فعالیت بدنی بدون نیاز به هیچ تجهیزات کمک کننده‌ای وگاهی با یک پیاده‌روی ساده محقق می‌شود. بنابراین می‌توان با یک برنامه‌ریزی مناسب و تحت نظر پزشک متخصص بهینه‌ترین نتیجه را کسب کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *