شناسه خبر: 19679 منتشر شده در مورخ: 1398/10/1 ساعت: 09:47 گروه: اجتماعی  
جلب مشارکت خیران با حرکت در مسیر شفافیت افزایش می‌یابد

جلب مشارکت خیران با حرکت در مسیر شفافیت افزایش می‌یابد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جلب مشارکت‌های خیران و سازمان‌های مردم نهاد با حرکت بیشتر در مسیر شفافیت افزایش می‌یابد و هر چه این شفافیت بیشتر باشد، می‌توان خیران بیشتری برای کمک به مسائل اجتماعی جذب کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا محمد شریعتمداری روز جمعه در آیین افتتاح بزرگترین و مجهزترین شیرخوارگاه کشور و خاورمیانه افزود: خیران لذت کارهای خیر را می‌دانند و در این زمینه هم کمک‌های زیادی در جامعه انجام داده‌اند براین اساس باید دست آن‌ها را بوسید.

وی تصریح کرد: البته باید شرایط برای استفاده از خیران خرد و کوچک نیز فراهم شود و در این مسیر شفافیت برای جلب مشارکت آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

شریعتمداری گفت: در ساخت مرکز شیرخوارگاه شبیر،  شرکت های نفت و ایمد رو کمک کرده‌اند و این نوع کمک ها در دنیا شناخته شده است،  کارهای خیر ریشه در دین دارد و همه ادیان از آن استقبال می‌کنند اما باید گفت راهکار جلب مردم به کارهای خیر توجه به مسیر شفاف است بنابراین باید شفافیت به جامعه برگردانده شود تا مردم بیشتر به ما اعتماد کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت :پیش از این، کمک خیران به جامعه ایران شامل ۸۰۰ میلیارد تومان بود اما اکنون این رقم به هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که رقم بزرگ و قابل توجهی است و می تواند افزایش یابد اما توجه به امر شفافیت می‌تواند موجبات مشارکت بیشتر خیران را فراهم کند.

شریعتمداری تاکید کرد :اهمیت کار "خیر" باید به مردم گفته شود تا مردم در کارهای "خیر" سرمایه‌گذاری کنند.  جامعه خیران کشور باید در ادامه فعالیت های خود در راستای توقف موتورهای تولید فقر و ایتام فعالیت کنند و در این راستا در انجام ازدواج های سهل و آسان و همچنین ایجاد اشتغال در جامعه همکاری لازم را داشته باشند.

 وی تاکید کرد: گرچه توقف موتور تولید فقر از وظایف اصلی دولت است،  اما توجه خیران به اقدامات پیشگیرانه در تولید موتور فقر در مباحثی مانند ایجاد اشتغال در عرصه های مختلف آموزش حرفه و مهارت آموزیدر کنار دولت، میتواند موتور تولید فقر در جامعه را کمرنگ و متوقف کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای بنده افتخار بزرگی است که در این مکان مقدس، یعنی مسجدی به نام شیرخوارگاه شبیر در جمع خیران حضور دارم، محلی که خادمین دولت و خادمین بخش خصوصی گرد هم آمده و با هم پیوند خورده‌اند و حاصل زحمات‌شان را امروز می‌بینیم. باید قدر این یکپارچگی را بدانیم و از آن صیانت کنیم.

وی افزود: پرچم ما برای کار خیر سفید است و همه باید دست به دست بدهیم و از همدیگر برای کار خیر سبقت بگیریم.

وزیر رفاه با بیان اینکه این کار باشکوه برکات بسیاری دارد، گفت: در این مراسم یک خیر پذیرفت که یک شیرخوارگاه دیگر در کشور بسازد. این روز را باید ثبت کرد، کار خیر ادامه می‌یابد.

شریعتمداری افزود: کنترل تورم، ایجاد اشتغال، توسعه فعالیت‌های مهارت افزایی در ایران، تکریم کارآفرینان و اکرام آن‌ها نیز جزء وظائف دولت و کنترل کننده ادامه فعالیت موتور تولید فقر است و دولت در کنار خیران می‌تواند،  کمک کنند تا این موتور از کار افتد.

وی ادامه داد: موتور تولید معلول را نیز با حل مشکل آلاینده‌ها، کاهش آمار تصادفات، حذف نقاط پرخطر جاده‌ای، افزایش ایمنی کارگاه‌ها، عملیات غربالگری ژنتیکی که از اقداماتی است که از تولید معلولیت جلوگیری می‌کند را از کار بیندازیم.

شریعتمداری گفت: قانون حمایت از معلولان تصویب شده و امید است منابع مورد نیاز اجرای این قانون که ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، تامین شود و خیران در این مورد نیز کمک کنند،  ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای اجرای این قانون در بودجه پیش بینی شده و توان دولت با توجه به شرایط موجود برای این امر محدود است.

وی با اشاره به حضور جوانی (وحید قبادی دانا) در منصب ریاست سازمان بهزیستی گفت: امروز راه نجات کشور بکارگیری نیروهای جوان است و باید این مسیر را ادامه دهیم و از سپردن مسئولیت به جوانان نترسید، در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مقام معظم رهبری بر سپردن مسئولیت به جوانان تاکید فرموده‌اند.

وزیر رفاه از دیگر کمک های خیران را توجه به ایتام دانست و افزود: ۲۶ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست داریم که کمتر از نیمی از آن‌ها در مراکز و ۳۴ شیرخوارگاه نگهداری می‌شوند. شیرخوارگاه شبیر می‌تواند بار بزرگی را از دوش تهران درباره نگهداری کودکان بر دارد. برای تشکیل جلسه با جامعه خیران و سپردن کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تهران به شیرخوارگاه شبیر آماده‌ایم که  البته تعداد خانواده‌های متقاضی نیز کم نیست و باید شرایط را برای رفتن کودکان به خانواده‌ها بر حسب شرایط فراهم کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *