شناسه خبر: 1966 منتشر شده در مورخ: 1392/10/24 ساعت: 11:13 گروه: بهداشت و سلامت  
وقتی قاتل نامرئی نقاب سرماخوردگی می‌زند!
سرگیجه‌های دسته جمعی را جدی بگیرید

وقتی قاتل نامرئی نقاب سرماخوردگی می‌زند!

یک عضو شورای سیاستگذاری انجمن جوامع ایمن کشور علائم مسمومیت با منوکسیدکربن را مشابه برخی آثار سرماخوردگی دانست و گفت: باید نسبت به بروز سرگیجه‌های دسته‌جمعی حساس بود چرا که این پدیده از جدی‌ترین نشانه‌های گاز گرفتگی است.

جواد نوفرستی ، با بیان اینکه گازگرفتگی در برخی موارد علائمی مشابه سرماخوردگی دارد ، گفت: اگر افراد هنگام حضور در خانه علائم سرماخوردگی داشته یا با سوزش چشم، سرگیجه و ضعف مواجه شدند اما پس از خارج شدن از محیط این علائم در آنان از بین رفت باید بدانند که در معرض قاتل نامرئی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه سرگیجه‌های دسته جمعی در خانه یا محیط کار را باید جدی گرفت، اضافه کرد: این حالت یعنی افراد در معرض مسمومیت با گاز CO (مونوکسیدکربن) قرار گرفته‌اند و مرگ خاموش جان آنان و اطرافیانشان را تهدید می کند.

رییس کارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش ناشی از گاز مونوکسیدکربن افزود: گاز مونوکسیدکربن یا CO در اثر احتراق ناقص انواع سوخت‌های فسیلی نظیر نفت، گاز، بنزین، ذغال و ... تولید و منتشر می‌شود و به زبان ساده در واحدهای مسکونی، در صورت بدسوزی یا ناقص سوزی وسیله حرارتی که ممکن است به دلایل متعدد از جمله کمبود هوا و عدم جریان مستمر هوا، کارکرد نامناسب دودکش و پس زدن دود و محصولات احتراق، نیاز به تنظیم، سرویس و تعمیر وسیله حرارتی و ... باشد، این اتفاق رخ می‌دهد.

نوفرستی با بیان اینکه قاتل نامرئی سلامت و حیات ساکنان را به خطر می اندازند، ادامه داد: عده‌ای گمان می‌کنند که مسمومیت با مونوکسیدکربن تنها سبب مرگ افراد می‌شود و این درحالیست که این گاز سمی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های صعب العلاج و مادام العمر نیز شود.

این عضو شورای سیاستگذاری انجمن جوامع ایمن کشور از شهروندان خواست از سلامت کامل و کارکرد صحیح و استاندارد دودکش وسایل حرارتی خود اطمینان حاصل کرده و هرچند وقت یکبار در طول سال نسبت به کنترل وسایل گازسوز خود اقدام کنند.

نوفرستی با بیان اینکه نباید مانع ورود هوای تازه به محل سکونت شد، گفت: باید منفذ یا روزنه‌ای برای ورود هوای تازه قرار داد و شهروندان ضمن پرهیز از دستکاری وسایل گازسوز تنها از خدمات سرویسکاران مجاز شرکت‌ها استفاده کنند و با استفاده از خدمات تعمیرکاران و نصابان متفرقه، ایمنی خود را به خطر نیندازند. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *