شناسه خبر: 19653 منتشر شده در مورخ: 1398/9/28 ساعت: 09:21 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 28 آذر 1398

روزنامه پنجشنبه 28 آذر 1398

با فنآوریهای داخلی، کیفیت آموزش دانشآموزان نابینا را بالا میبریم - ناچارند برگردند - نوبتدهی اینترنتی در بیمارستانهای دولتی - از در و دیوار این مدرسه بریل میبارد - نایب قهرمانی صفایی در شطرنج بین قاره ای نابینایان - قاتلی که دندان مصنوعی اش را در محل جا گذاشت - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 28 آذر 1398

22 ربیع الثانی 1441

19 دسامبر 2019

سال بیست و چهارم شماره 6309

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

با فنآوریهای داخلی، کیفیت آموزش دانشآموزان نابینا را بالا میبریم 2

ناچارند برگردند 5

نوبتدهی اینترنتی در بیمارستانهای دولتی 7

از در و دیوار این مدرسه بریل میبارد 9

نایب قهرمانی صفایی در شطرنج بین قاره ای نابینایان 13

قاتلی که دندان مصنوعی اش را در محل جا گذاشت 15

چاردیواری 18

 

 

...............ویژه

* با فنآوریهای داخلی، کیفیت آموزش دانشآموزان نابینا را بالا میبریم: در حاشیه نخستین جشنواره بریل فارسی «بریلفا» که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با ایران سپید گفتگو کرد. حسینی در این گفتگوی کوتاه پیرامون برنامه های سازمان متبوع خود ویژه نابینایان و نگرش این سازمان در حوزه ی بریل اظهار داشت: بحث بریل به اندازه ای مهم است که چهارم ژانویه، برابر با ۱۴ دی را به عنوان روز جهانی بریل اعلام کرده اند. ما برای دانشآموزان با نیاز های ویژه که نابینایان از نظر فراوانی گروه ششم ما محسوب میشوند، بحثهای تطابقسازی و مناسبسازی محیطی، محتوایی، انسانی، آموزشی و وسایل آموزشی را مد نظر داریم. در همین راستا از روز دوازده آذر امسال نهضت بریلآموزی، زبان اشاره، چاپ کتابهای درشتنما و کتب صوتی را کلید زدیم. حسینی در زمینه توجه به معلمان و پیشبینی برنامه های توسعه محور در حوزه آموزش اظهار داشت: تألیف و تدوین بیش از ۱۰ عنوان راهنمای معلم تخصصی مثل راهنمای آموزش جهتیابی و حرکت، آشنایی با مناسبسازی فضای آموزشی دانشآموزان، آشنایی با نحوه تعمیر و نگهداری تجهیزات نوشتاری، آشنایی با مراحل تقویت و تربیت بینایی و آشنایی با روانخوانی خط بریل، از جمله برنامه هاییست که ویژه ی معلمان مدارس خاص و پذیرا در نظر گرفته ایم. تولید و تدوین بسته ی آموزشی همراه معلم شامل ۱۰ عنوان راهنمای آموزشی، تدوین و تولید بسته ی معرفی وسایل آموزشی و کمک آموزشی و توانبخشی تولید و تدوین اپلیکیشنهای آموزشی ویژه ی معلمان مدارس خاص و پذیرا، از دیگر فعالیت هاییست که انجام داده ایم و این تولیدات در سراسر کشور توزیع شده است. رئیس سازمان آموزش و پرورش در ادامه در توضیح بیشتر پیرامون نهضت بریلآموزی ویژه معلمان اظهار داشت: در راستای نهضت آموزش خط بریل، میزان آشنایی معلمان گروه معلولان با آسیب بینایی را شناسایی کردیم و در سراسر کشور برای این معلمان تعیین سطح کردیم و کارگاههایی را به منظور آموزش این معلمان پیشبینی کردیم. حسینی در ادامه به پرسش ما پیرامون استفاده از تجهیزات نوین ویژه ی نابینایان و خرید این تجهیزات برای دانشآموزان مدارس استثنایی چنین پاسخ داد: ما دو طرح مهم فراگیر سازی و مناسبسازی را دنبال میکنیم. مناسبسازی میتواند شامل مناسبسازی محیط آموزش، معلمان، اولیا و تجهیزات آموزشی ویژه ی نابینایان باشد. خوشبختانه ما فنآوریهای نوین را در کشور داریم و میتوانیم در تعامل با شرکتهای دانشبنیان به نتایج مثبتی برسیم و از راه تأمین بودجه دولتی و کمک گرفتن از خیران، امکان تهیه تجهیزات تولید شده در داخل کشور را فراهم کنیم تا کیفیت آموزش دانشآموزان نابینا را بالا ببریم.

..............سیاسی  

* ناچارند برگردند.

رییس جمهوری که به منظور شرکت در اجلاس سران کوآلالامپور به مالزی سفر کرده است، روز چهارشنبه در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم این کشور، با تاکید بر اینکه‌آمریکاییها ناچارند از مسیری که در پیش گرفته اند برگردند، گفت: با مقاومت و ایستادگی مردم در برابر تحریمها و فشارهای اقتصادی حد اکثری دشمنان، تابآوری ما در برابر فشار خارجی از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دفاعی بسیار بیشتر از گذشته است.

* اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در ابلاغیه‌ ای به دستگاهها تاکید کرده است که هیچ یک از مدیران و نمایندگان دستگاههای اجرایی حق مخالفت با هیچ بخشی از لایحه بودجه ۹۹ و یا درخواست تغییر هیچ بخشی از آن در مجلس را ندارند.

* در مورد بوی بد تهران طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران، گفت:  این بو قطعا از آرادکوه است. من و دیگر نمایندگان تهران هم که دوبار برای بازدید به سایت آرادکوه رفته بودیم، دقیقا همین بو را استشمام کردیم؛ بویی که در مسیر فرودگاه بین‌المللی می‌آید هم دقیقا همین بو است. یکی از مسئولان سازمان محیط زیست به من گفت که هرگاه باد تهران از شرق به غرب میوزد، بو را از سمت آرادکوه میآورد.

* در جلسه علنی روز سه شنبه  مجلس، بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در تذکری گفت: آیا خبر دارید که پراید شش میلیونی ۶۰ میلیون تومان شده است؟ آیا میدانید خودرویی که هشت میلیارد جمعیت جهان میتوانند آن را با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان و به صورت قسطی بخرند در ایران ۵۰۰ میلیون تومان عرضه میشود؟ همان کارگری که از او دم میزنید نمیتواند یک پراید بخرد. * علی مطهری در پاسخ به این سوال که چرا چهرههای شاخص به میدان انتخابات نیامدند گفت: « هیچ اصل و قاعده ای نیست که اگر مشارکت کاهش پیدا کند حتما یک جریان پیروز خواهد شد اساسا صلاح کشور در مشارکت بالا است.»

 

.............بهداشت و سلامت

* نوبتدهی اینترنتی در بیمارستانهای دولتی: معاون کل وزارت بهداشت گفت: در تمام بیمارستانهای دولتی بالای‌ 100 تخته کشور، 70 الی 80 درصد نوبتها بصورت تلفنی یا اینترنتی انجام میشود. حریرچی با اشاره به اینکه حدود 80 درصد مراجعات بستری و 40 درصد خدمات سرپایی بیماران در بخش دولتی ارائه میشود، افزود: سرانه بار مراجعه به پزشک عمومی و متخصص در سال برای هر ایرانی 4 و 14 صدم بار است که در سال 343 میلیون بار ویزیت پزشک در کشور داریم. در حال حاضر در 20 استان کشور از سطح یک از پزشک روستا و پزشک خانواده، نوبتدهی از طریق پرونده الکترونیک سلامت انجام میشود اما زمان منتظر ماندن در مطبها و درمانگاهها گاهی بالاست که باید ساماندهی شود. وی در پایان گفت: مردم عزیز اگر اشکالی در بیمارستانهای دولتی میبینند با سامانه 190 تماس بگیرند و مشکل نوبتدهی، پرداخت غیر متعارف هزینه‌ ها و یا ارجاع به خارج از بیمارستان برای تهیه اقلام و تجهیزات پزشکی و دیگر موارد را اطلاع دهند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

* گرانی تولیدات ارگانیک طبیعی است: عضو کمیسیون کشاورزی، مجلس با بیان اینکه گرانی تولیدات ارگانیک‌ به نسبت دیگر محصولات‌ طبیعی است، گفت: پیشگیری از بیماریها با سرمایه‌گذاری ‌در ‌تولید محصولات ارگانیک امکانپذیر است. ابراهیمی افزود: قیمت تمام شده محصولات ارگانیک‌ برای کشاورزان گرانتر از دیگر محصولات تمام میشود بنابر این نرخی باید‌ برای فروش محصولات ارگانیک توسط‌ دولت تعیین شود که برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد. نگاه صرفا کمی به تولید محصولات کشاورزی ‌برای برطرف کردن‌ نیازهای غذایی جامعه سلامت مردم را‌ دچار مخاطره‌ میکند، بنابر این بهترین راهکار این است که محصولات بنام ارگانیک ‌به طریق طبیعی تولید‌ و در جریان توزیع در بازار کشاورزی قرار بگیرند. محصولات ارگانیک عاری از مواد افزودنی و شیمیایی هستند.

.............از شش نقطه جهان

* از در و دیوار این مدرسه بریل میبارد: در مدرسه نابینایان بانکوکِ تایلند، هر کدام از سطوحی که در طراحی داخلی به کار رفته اند، به شکلی کاربرد آموزشی دارند. مدرسه نابینایان در پاتایا، دانشآموزانی در طیفهای مختلف بینایی را میپذیرد. هدف این مدرسه، کمک به آموزش و تجربه این کودکان در جهان اطرافشان است. گروه معماری تایلندی “creative crew” این ساختمان را به مدرسه ای تبدیل کرده که همه تجربه های آموزشی در آن با «حس لامسه» اتفاق می افتند.

طراحی داخلی مدرسه ویژه نابینایان در تایلند بر روی همه سطوح تمرکز دارد. دیوارها و سطوح کف، همه و همه برای یادگیری بچه ها طراحی شده اند. در چرخه خط بریل که روی این سطوح کار شده، حس لامسه کودکان به کار می افتد و آماده خواندن و نوشتن به بریل میشوند. اخیراً دیوارهایی به این مدرسه اضافه شده که اشیایی با خاصیت مغناطیسی به آنها میچسبند و جدا میشوند؛ مثل یک بازی جدید! این سطوح لمسی، کار تخته های وایت برد را انجام میدهند. پینها و سنجاقهای مختلف برای یادگیری روی آنها هستند، مثل بلوکهای شکلدار و حیوانات کوچک پلاستیکی. در کلاس درس اصلی، تمام چهار دیوار اطراف و حتی کف، به «مکعبهای لمسی» مجهز هستند و خطوط بریل روی آنها به یک دایره میرسند. در این دایره بچه ها تفاوت و رابطه میان شکلها، اندازه ها و وزنهای مختلف را با بازی و آموزش یاد میگیرند. اما کودکانی که کمی بینایی دارند چه؟ نورپردازی این کلاسها طوری انجام شده که بچه های کمبینا هم بتوانند در آن با آرامش آموزش ببینند. همچنین صداهای ضبط شده ای پخش میشود که یادآور صداهای جهان بیرون است. شاید بامزه ترین قسمت این کلاسها، کپسولهای بو باشد. این کپسولها بوهایی مثل گاز و آتش یعنی بوهای شهری و روزمره را به فضا وارد میکنند تا کودکان فضایی عادی و شهری را تجربه کنند. کاشی های کف اتاق با اعداد انگلیسی و تایلندی برجسته شده اند. این یعنی فرصت یادگیری و بازی در گوشه گوشه این مدرسه!

مدرسه هایی در بانکوک هستند که علاوه بر آموزش به کودکان نابینا یا کمبینا، درهای خود را به روی همه باز کرده اند تا با بازدید از این مراکز بتوانند جهان را از چشم این بچه ها ببینند. راسکوک چیراجان، مدیر مدرسه نابینایان در بانکوک میگوید: «ما مرکزی میخواستیم که در آن همه بتوانند بازدید کنند و با فعالیتهای مختلف مدرسه ما آشنا شوند و از نزدیک ببینند که چطور به این کودکان آموزش میدهیم». بازدیدکنندگان زیادی هر روز به این مدرسه میآیند و با تاریخچه این مدرسه و نحوه ارائه کمکهای مختلف به آن آشنا میشوند. نمایشگاههای مختلفی هم برای نمایش میراث مدرسه برگزار شده است. این نمایشگاهها با معرفی زندگینامه جنووی کالفیلد شروع میشود. جنووی یک زن نابینای آمریکایی بود که در سال ۱۹۳۹ این مدرسه را برای نابینایان در تایلند تأسیس کرد تا به عشقش برای آموزش به این کودکان جامه عمل بپوشاند. این نمایشگاه حتی یک صدای ضبط شده از خود کالفیلد را هم دارد که در سال ۱۹۵۵ ضبط شده است.

چیراجان در باره دسترسی نابینایان به ابزارهای کمکی میگوید: «ابزارهای آموزشی ما برای کودکان کمبینا یا نابینا از بهترین شرکتها و با پیشرفته ترین فناوریها تهیه شده است، اما با این حال کافی نیستند. دنیای دانش و اختراعات انگار نیازی نمیبیند برای نابینایان انرژی زیادی بگذارد». کمبود محتوا و رسانه های مناسب برای کودکان نابینا یا کم بینا همچنین باعث شده آنها کمتر از دیگر افراد جامعه آموزش ببینند و سرگرم شوند. «وقتی یک کتاب جدید در تایلند منتشر میشود، افراد بینا میتوانند آن را فورا از یک مغازه تهیه کنند و بخوانند اما یک کودک نابینا گزینه های کمی دارد. او باید از کسی بخواهد کتاب را برایش بخواند، یا ماهها صبر کند تا شاید نسخه بریل آن منتشر شود. این یعنی هزینه و زمان بیشتر برای این افراد».

...............ورزشی

* نایب قهرمانی صفایی در شطرنج بین قاره ای نابینایان: در پایان اولین دوره مسابقات شطرنج بین قاره ای نابینایان که زیر نظر فیده در کشور ترکیه و در شهر آنکارا برگزار شد، تیم منتخب آسیا که ملیحه صفایی شطرنج باز نابینای کشورمان از خراسان رضوی را در عضویت خود داشت، موفق به کسب نایب قهرمانی شد. در اولین دوره این مسابقات ورزشکاران معلول از چهار قاره آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکا و یک تیم با عنوان اسپانسر حضور داشتند که در پایان منتخب اروپا با کسب 8 امتیاز عنوان قهرمانی را بدست آورد. تیم منتخب آسیا با 5 امتیاز نایب قهرمان و تیم منتخب آمریکا با 4 امتیاز سوم شد. ملیحه صفایی شطرنج باز نابینای کشورمان با 2 پیروزی مقابل ورزشکاران منتخب آفریقا و اسپانسر، یک تساوی با نماینده اروپا و شکست مقابل نماینده قاره آمریکا و کسب ۲.۵ امتیاز سهم بسزایی در نایب قهرمانی تیم قاره آسیا داشت.

* فوتبال جهانی نابینایان، اوکراین قهرمان شد: تیم ملی اوکراین در فینال مسابقات جهانی فوتبال فدراسیون بین المللی ورزش نابینایان، با برتری مقابل انگلیس در دیدار فینال که به میزبانی آنتالیا در ترکیه برگزار شد، به عنوان قهرمانی دست یافت. اوکراین با پیروزی 5 بر 2 مقابل انگلستان ضمن کسب عنوان قهرمانی بدون شکست این مسابقات را به پایان رساند. آنها در 6 مسابقه خود در مرحله گروهی این رقابتها، هیچ شکستی را متحمل نشده بودند.

* از سرگیری تمرینات پاورلیفتینگ برای نابینایان تهرانی: علاقه مندان جهت حضور در تمرینات رشته وزنه برداری قدرتی نابینایان پاورلیفتینگ، میتوانند در روزهای فرد ساعت ۱۳ تا ۱۵ در سالن بدنسازی مجموعه ورزشی شهید هرندی حاضر شوند. مربیگری این تمرینات را آقای ذبیحی از اساتید برجسته و از مربیان اسبق تیم ملی بر عهده دارد. جهت ثبت نام و هماهنگیهای بیشتر با جناب آقای صادقی دبیر هیأت تهران به شماره ۵۵۱۵۵۵۵5 تماس بگیرید.

............حوادث

* قاتلی که دندان مصنوعی‌ اش را در محل جا گذاشت: مرد میانسال که دوست صمیمی اش را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود، از قضات درخواست مرگ کرد. رسیدگی به این پرونده چند روز پس از یلدای سال 96 و همزمان با کشف جسد مردی به ‌نام ناصر در خانه‌اش، آغاز شد. مأموران دایره قتل پس از بررسیهای اولیه دریافتند که مقتول دو سال پیش از همسرش جدا شده و به تنهایی زندگی میکرده است. کارآگاهان در بررسی صحنه جرم یک دست دندان مصنوعی پیدا کردند و همین سرنخ آنها را به محسن دوست صمیمی مقتول رساند و موجب بازداشت او شد. مظنون پرونده پس از بازجویی اولیه به قتل اعتراف کرد و درباره جزئیات شب حادثه گفت: شب یلدا با ناصر به محلی رفتیم و مواد مخدر زیادی مصرف کردیم. پس از آن به خانه ناصر رفتیم. چند ساعتی باهم بودیم و پس از خوردن شام خوابیدیم. حدود ساعت چهار صبح بود که از خواب پریدم و بدون اینکه بدانم چه کاری قرار است انجام دهم به آشپزخانه رفتم و چاقویی برداشتم و به سراغ ناصر رفتم. در همین هنگام او به یکباره از خواب پرید و من هم ناخودآگاه چاقو را به سینه او زدم و بعد هم کیسه پلاستیکی روی سرش کشیدم و خفه‌ اش کردم. و بعد هم با پای برهنه از خانه خارج شدم و به سرکارم رفتم. 2 – 3 ساعت بعد تازه فهمیدم که دندان مصنوعی ام را در منزل ناصر جا گذاشته ‌ام. در جلسه دادگاه فرزندان مقتول و مادرش در جایگاه ایستادند و عنوان کردند که ما خواهان دیه هستیم و اگر متهم توانایی پرداخت دیه را ندارد خواستار قصاص‌ایم. در ادامه همسر سابق مقتول هم در جایگاه قرار گرفت و مدعی شد: با مادر شوهرم رابطه خوبی دارم حتی بعد از جدایی از همسرم با او زندگی میکنم. شوهر سابقم از وقتی غرق اعتیاد شد دیگر نتوانست زندگی را اداره کند و مدام به خاطر اعتیادش من و فرزندانم را آزار میداد. در ادامه جلسه دادگاه متهم گفت: من هیچ انگیزه‌ ای برای کشتن ناصر نداشتم به خاطر مصرف مواد مخدر حالت عادی نداشتم و توهم باعث شده بود تا ندانم که آن شب چه کاری انجام میدهم. من جنایتی که مرتکب شده ام را قبول دارم اما توانایی مالی برای پرداخت دیه ندارم و خودم را مستحق مرگ میدانم.

* سرقت کابل برق با چادر: به‌ دنبال وقوع یک فقره سرقت کابل برق در یکی از روستا‌های همجوار شهر ملایر، مأموران کلانتری به محل رفته و به یک دستگاه موتورسیکلت که یک مرد و زن سوار آن بودند ظنین شدند. در حالی که مرد موتورسوار قصد فرار داشت مأموران به تعقیب وی پرداختند اما در همین هنگام قسمتی از چادر سرنشین موتورسیکلت داخل پره های چرخ عقب موتور گیر کرد و موتورسیکلت سارقان به زمین خورد. مأموران پس از بررسی اولیه متوجه شدند که سرنشین موتورسیکلت که چادری زنانه بر سرش داشت مرد است و هر 2 نفر اعتیاد به هروئین و تریاک دارند که از آنها یک کیسه حاوی سیم برق، قیچی ویژه بریدن سیم کابل و چراغ قوه کشف شد متهمان با تشکیل پرونده تحویل مرجع قضایی شدند.

.............چاردیواری

* سلام یاران. هفته پیشرو دو مناسبت را در خود دارد که به تفسیری در تاریخ کهن دارای یک ریشه اند. یکی شب یلدا که علیرغم شناختن آن به عنوان طولانیترین شب سال در واقع نامش را از میلاد خورشید و تولد منشا نور گرفته است. زیرا از این زمان به بعد شاهد طولانیتر شدن روز و تابش خورشید هستیم و دیگری تولد حضرت عیسی مسیح (ع) که جا دارد ضمن تبریک آن به تمام نابینایان مسیحی عزیز کشورمان آن را به نوعی با منشا تولد خورشید یکی دانسته اند و البته گفته اند تفسیر است و در اسطوره شناسی جا دارد. دفتر این شماره را با جوابیه مرکز خدمات خزانه آغاز میکنم که ادعای یکی از دوستان خواننده را مبنی بر دریافت وجه در این مرکز برای نصب نرم افزارهای ویژه نابینایان را تکذیب کرده و آن را ادعایی خلاف واقع توصیف کرده اند. اجازه دهید به این بهانه نکته ای را باز کنم. در تماسهای بعدی با دوست مدعی این امر مشخص شد اولاً ایشان به مرکز مراجعه نکردند و گویا تلفنی تماس داشتند که خود خلاف ادعاست و مشخص شد فردی که ایشان ادعای گرفتن وجه را از سوی او دارند در اساس از کارکنان مرکز نیست و به شخص مدعی گفته است برای نصب نرم افزار باید به مکانی خارج از مرکز مراجعه کنند و در ازای پرداخت حق الزحمه نرم افزار مورد درخواستش نصب شود. بررسی این داستان نشان داد که ماجرا به آن چیزی که این دوست عزیز مطرح کردند کاملاً متفاوت است دوستی که خواسته است نامش محفوظ باشد! اصولاً بسیاری از مشکلات ناشی از دوستانی است که میخواهند نامشان هنگام ذکر اطلاعاتشان یا ادعا هایشان مطرح نشود متأسفانه این مشکل رایجی است قطعاً همه دوستانی که میخواهند نامشان برده نشود از مسئولیتشان در ذکر ادعاها و برخی اطلاعات نمیخواهند شانه خالی کنند اما قطعاً عده ای از دوستان نام محفوظ به خاطر عدم دقت اخبار و اطلاعاتشان نمیخواهند نامشان برده شود. سه تن از دوستان آقای اقبالی از تهران، دهخوارقانی و فاخری هر دو با نام کوچک حسن از تبریز از دردسرهای اجبار استفاده از رمز دوم پویا یا یکبار مصرف در تراکنشهای بانکی شکایت کردند البته این اجبار فنی برای نابینایان دردسر ساز است اما در صدد آن هستیم که اگر مشکلی در دسترسیهای فنی است آن را با شرکتهای فناوریهای بانکی مطرح کنیم و اگر مشکل به ضرورت آموزش شیوه استفاده بر میگردد فکری برای آموزش آن کنیم. دوستان در حال بررسی و پیگیری هستند سعی میکنیم تا هفته آینده گزارشی در این خصوص منتشر کنیم. آقای رحیمی از اردبیل در مورد چگونگی انتخاب خانوارهای مشمول کمک پرداخت حمایتی سازمان بهزیستی پرسیده اند که در این خصوص ضمن مکاتبه و تماس با کارشناسان سازمان بهزیستی پیگیر جوابیه سازمان در این خصوص هستیم که امیدوارم تا هفته آینده شاخصها و معیارهای تعیین 191 خانوار مشمول مشخص شوند. با تشکر از گوشزدهای آقای بدرپور و محمدی و نیز خانم نوروزی از اصفهان. خدایتان یار تا مجالی برای گفتگوی دیگر.


 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *