شناسه خبر: 19641 منتشر شده در مورخ: 1398/9/27 ساعت: 10:37 گروه: اجتماعی  
عدم اجرای بخشهای زیادی از قانون معلولان به دلیل سرپیچی دستگاهها

عدم اجرای بخشهای زیادی از قانون معلولان به دلیل سرپیچی دستگاهها

مدیر کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت گفت:بخشهای زیادی ازقانون معلولان به دلیل کوتاهی دستگاهها اجرا نشده و کمتر ازیک شانزدهم بودجه لازم در لایجه بودجه ارائه شده که به هیچ وجه کافی نیست

به گزارش ایران سپید بهروز مروتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد بودجه لایحه حمایت از حقوق معلولان گفت: پیشنهاد سازمان بهزیستی ۲۰ هزار و ۶۰۰ میلیون تومان بود درحالی‌که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور فقط ۱۳۰۰ میلیارد تومان عنوان شده است که این مبلغ یک‌شانزدهم بودجه مورد نیاز قانون حمایت از حقوق معلولان است

وی با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت نامه ای به نمایندگان مجلس نوشته و خواستار افزایش اعتبار قانون جامع حمایت از حقوق معلولان شده است افزود: با توجه به شرایط فعلی و تورم افسار گسیخته و پیش‌بینی شرایط سخت‌تر سال آینده،وضعیت معیشتی، درمانی، توانبخشی،مراقبتی،تردد، بیکاری و ... افراد دارای معلولیت به مراتب دشوارتر از هر زمان دیگری شده و باعث بحرانی‌تر شدن زندگی آنان و خانواده‌هایشان خواهد شد به همین دلیل نامه ای برای نمایندگان مجلس نوشته و خواستار رسیدگی به وضعیت معلولان و رفع مشکلات آنها شده ایم.

وی به بخشی از مواردی که در این نامه آمده اشاره کرد و گفت: قانون حمایت از حقوق معلولان توسط نمایندگان مجلس در اسفند ۹۶ تصویب و از اردیبهشت ۹۷ توسط رئیس جمهور به تمامی وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد اما متاسفانه با گذشت نزدیک به ۲۰ ماه از ابلاغ آن،بخش‌های بسیاری از این قانون به دلیل سرپیچی دستگاه‌ها اجرا نمی‌شوند و  سازمان برنامه‌ و بودجه اعتبار مورد نیاز اجرای آن را تخصیص نمی‌دهد و همان مبالغ ناچیز تخصیص یافته را هم به موقع پرداخت نمی‌کند یا به عناوین دیگر بخشی از همان بودجه ناچیز را حذف ‌می‌کند و تمامی این موارد در نامه اعلام شده است.

وی به بودجه سال ۹۸ نیز اشاره کرد و گفت: برای امسال نیز ۱۱۰۰ میلیارد تومان تصویب شده بود که فقط تا امروز ۱۷۸ میلیارد تومان اختصاص داده شده که مشخص نیست تا پایان سال مبلغ دیگری تخصیص دهند یا خیر.

به گفته مروتی، در سال ۹۷ نیز که اولین سال اجرای قانون حقوق معلولان بود، ۲۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسید درحالی‌که هیچ مبلغی از آن را ندادند.

مدیر کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت افزود: هر سال با استناد به قانون استفاده از امکانات کشور، سه درصد از بودجه سازمان‌ها، کسر و صرف مناطق محروم می‌شود درحالی‌که در قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت، باید بودجه بهزیستی و کمیته امداد به طور کامل پرداخت شود اما این سه درصد نیز از بودجه مددجویان بهزیستی که بیش از سایر اقشار نیاز به حمایت دارد، کسر می‌شود.

مروتی بیان کرد: طبق ماده ۷۶ برنامه ششم توسعه، معلولان باید حداقل دستمزد مصوب را مستمری دریافت کنند که متأسفانه هنوز این امر محقق نشده و همچنین مستمری ناچیزی را نیز که به مددجویان پرداخت می‌کنند و امسال باید ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد، با گذشت حدود ۱۰ ماه از سال، هنوز این افزایش پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه برخی مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نیاز به اعتبار ندارد، گفت: در ماده ۲۰ و ۲۱ باید فرهنگ‌سازی انجام شود و بودجه‌ای نیز لازم ندارد اما این موارد نیز اجرایی نمی‌شود به طوری که صدا و سیما باید در هفته پنج ساعت را به امر فرهنگ‌سازی برای معلولان اختصاص دهند که متأسفانه علی‌رغم رایزنی‌های متعدد، این اتفاق رخ نداده است.

مدیر کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت در مورد نقش سازمان بهزیستی برای گرفتن حق معلولان از سازمان‌های مختلف اظهار داشت: بر اساس قانون، بهزیستی می‌تواند دستگاه‌ها و ارگان‌ها را مکلف به انجام امور مربوط به معلولان کند و در صورت عدم انجام این کار، نسبت به آنها در دستگاه قضایی اقامه دعوی کنند اما بهزیستی تاکنون این کار را نکرده است.

وی افزود: شهرداری‌ها در مورد مناسب‌سازی و وزارت بهداشت نیز برای بیمه خدمات توانبخشی مکلف به ارائه خدمات شده‌اند درحالی‌که تاکنون سازمان بهزیستی هیچ جلسه‌ای با آنها برای انجام اقدامات صورت نداده و عملکرد بهزیستی در این خصوص ضعیف است.

مروتی با اشاره به اینکه هیچ همتی برای اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از سوی دستگاه‌ها وجود ندارد، گفت: بعد از حدود ۲۰ ماه از اجرای قانون جامع، هنوز شهرداری‌ها هیچ ابلاغیه‌ای برای مناسب‌سازی اماکن، معابر و سازمان‌های دولتی نداشته‌اند که این خود تخلف است و بهزیستی باید پیگیر این موضوع شود.

مدیر کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز بهزیستی برای استفاده معلولان مناسب‌سازی نشده‌اند، تصریح کرد: به تازگی رئیس سازمان بهزیستی به تمامی ادارات خود نامه‌ای ابلاغ کرده مبنی بر اینکه مکلف به مناسب‌سازی شوند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *