شناسه خبر: 19621 منتشر شده در مورخ: 1398/9/26 ساعت: 10:38 گروه: اجتماعی  
نامه سرگشاده کمپین حقوق معلولان در حمایت از حقوق معلولان

نامه سرگشاده کمپین حقوق معلولان در حمایت از حقوق معلولان

کمپین حقوق معلولان با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن انتقاد از عدم اجرای قانون تصویب شده در خصوص «حمایت از حقوق معلولان»، خواستار پیگیری و نظارت نمایندگان مجلس بر اجرای این قانون با هدف استیفا و ارتقای حقوق افراد دارای معلولیت شدند.

به گزارش ایران سپید در این نامه آمده: شهروندان دارای معلولیت همواره دچار تبعیض و مشکلات عدیده روزافزون و مضاعفی نسبت به سایر شهروندان بوده‌اند و با توجه به عدم اجرای این قانون وضعیت آنان به مراتب اسفبارتر از هر زمان دیگری است.

در ادامه این نامه خطاب به رئیس سازمان بهزیستی کشور، آمده است: با توجه به اینکه جنابعالی در رأس اصلی‌ترین نهاد دولتی متصدی امور آسیب‌مندان، معلولان و اقشار دارای انواع کم‌توانی یا ناتوانی‌ها، ایفاء مسئولیت می‌کنید؛ و با عنایت به اینکه جنابعالی در دوره ریاست خود رویه متفاوت داشته‌اید، کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت به عنوان تشکلی که خواست‌ها و مطالبات معلولان کشور را نمایندگی می‌کند پاره‌ای نکات اساسی و سرنوشت‌ساز را از باب تذکار و مطالبه عمومی تقدیم می‌نماید.
در این نامه با یادآوری برخی از توصیه‌های بزرگان آمده است: حضرت علی بن ابیطالب(ع) در نامه‌ای به استاندار فارس در زمان خلافتش می‌نویسد: «به خدا سوگند اگر به من خبر دهند که در اموال مردم خیانت کرده‌ای چه کم و چه زیاد باشد به بدترین روش با تو برخورد می‌کنم». در نامه دیگر به همان کارگزار می‌نویسد: «تو در حالی که غرق در نعمت‌ها و دارایی‌ها هستی ولی مانع رسیدن آسیب‌مندان و سالمندان به حقوقشان می‌شوی». حضرت علی(ع) درباره کارگزاران در عهدنامه مالک‌اشتر به تفصیل مطالبی آورده است؛ از جمله می‌نویسد: «اگر کارگزاری به مردم و اموال مردم خیانت کرد، علاوه بر مجازات، لازم است او را مؤاخذه کنی و خیانتش را افشاء کنی تا جایگاهش را از دست بدهد و ذلیل گردد و علامتی روی او نصب می‌کنی تا همگان متوجه خائن بودن او بشوند».
در این نامه ذکر شده است: در این زمان هم رهبر معظم حضرت آیت الله خامنه‌ای بارها بر ضرورت مبارزه با فساد مدیران تأکید کرده است. ایشان در ۱۹ دی ۸۰ چنین گفت: «امروز یکی از مهم‌ترین مسائل ما، مبارزه با فساد است. این را باید همه مسئولان کشور بفهمند. فساد یعنی چه؟ فساد یعنی این که کسانی با زرنگی، با قانوندانی، با زبان چرب و نرم و با چهره حق به جانب، به جان بیت‌المال این ملت بیفتند و کیسه‌های خود را پُر کنند». همچنین در ۲۲ مرداد ۹۷ گفت: «مفسد بایستی مجازات بشود. خب حالا چرا این را ما علنی می‌گوییم و اصرار می‌کنیم؟ برای خاطر اینکه تجربه نشان داده که وقتی با فساد و با مفسد، مواجهه و مقابله صورت می‌گیرد، جیغ و دادهایی از گوشه و کنار بلند می‌شود».
کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت خطاب به قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی نوشته است: جنابعالی به توصیه‌های بزرگان عمل کردید و با بخشنامه اجرایی منع پذیرش و یا قبول منافع متعارض بهزیستی در مبارزه با فساد اداری و مالی در سازمان بهزیستی، زمینه‌های خوشحالی مردم و به ویژه خانواده این سازمان یعنی سالمندان، آسیب‌مندان و معلولان را فراهم آوردید، به طوری که در هر محفل و مجلس از محاسن این اقدامات یاد می‌شود. هر چند ممکن است عده اندکی از چنین اقداماتی ناراحت شوند؛ اما بدانید خوشحالی میلیون‌ها انسان که با حرام‌خواری عده‌ای معدود به حداقل حقوق خود نرسیده‌اند، ترجیح دارد و حتماً عموم مردم و حتی نسل‌های آتی اقدام شما را خواهند ستود و به نیکی از آن یاد خواهند کرد.
اما درباره دو فساد مالی که در یک سال اخیر و دوره ریاست شما افشاء و اطلاع‌رسانی اندکی شده، نکاتی هست که ذیلاً تذکر می‌دهیم. در واقع این تذکرات مطالبات عمومی است و امیدواریم جنابعالی با پشتیبانی معلولان کشور به این خواست‌ها اهتمام نمایید.
در این نامه سرگشاده آمده است: مدتی قبل در سازمان بهزیستی کشف شد، ۳۷۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت که فوت کرده‌اند و یا به روش‌های دیگر، اسم‌شان در لیست مراکز نگهداری و توانبخشی وابسته به بهزیستی به عنوان افرادی که خدمات دریافت می‌کنند، ثبت شده بود. این آمار کذب و جعلی سال‌ها گزارش می‌شده و یارانه آن افراد هم به آن مرکز پرداخت می‌شده است. معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آقای احمد میدری در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در ۲۸ مهر ۹۸ تحت عنوان شناسایی فوت شدگانی که از بهزیستی مستمری می‌گرفتند، اولین بار به این موضوع اشاره کرد. نیز دکتر علی همت محمودنژاد مشاور ریاست سازمان بهزیستی در جلسه‌های مختلف، تعداد آنها را ۳ هزار و ۷۰۰ نفر اعلام کرد. این آمار سازی جعلی برای گرفتن بودجه و پول بیشتر توسط مراکز وابسته بوده و سازمان بهزیستی پس از کشف این فساد، افراد پشت نوبت را جایگزین این تعداد کرد.
گزارش فساد ۳ هزارو ۷۰۰ نفری را به اجمال آوردیم ولی انتظار هست ریاست محترم سازمان با همه عوامل این فساد برخورد کند؛ اولاً به طور شفاف و بدون پرده پوشی همه افراد و مراکزی که در جریان این فساد نقش داشته‌اند را معرفی کند و شرح ماجرا را دقیق اطلاع‌رسانی نماید. همچنین جریمه‌ای برای آن افراد و مراکز خاطی منظور شود، برای مثال پروانه و مجوز آنها دائم یا موقت ابطال شود و همه عوامل و مسببان این فساد به قوه قضائیه معرفی شوند.
در ادامه این نامه خطاب به قبادی دانا آمده است: فساد دیگر که به نام قبول منافع متعارض بهزیستی مطرح و مشهور شده، اولین بار توسط جنابعالی در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۸ معرفی شد و شما در مصاحبه با ایلنا گفتید: «۱۱۰۰ نفر از مدیران در سازمان بهزیستی مراکز غیر دولتی یا مؤسسات مختلف وابسته یا همکار با بهزیستی دارند. به نحوی این افراد خودشان با خودشان همکاری می‌کردند. این افراد بین مدیریت یا مؤسسات خود باید یکی را انتخاب کنند».
همچنین کاظم نظم‌ده مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در مصاحبه با سایت بهزیستی در ۱۸ آبان ۹۸ با اشاره به بخشنامه اجرایی منع پذیرش و یا قبول منافع تعارض اظهار کرده است: «از ۴۲ هزار مجوز صادر شده در سازمان بهزیستی، هزارو ۲۹۷ مرکز در تملک مسئولان و کارکنان بهزیستی و یا بستگان درجه یک آنها (پدر، مادر، خواهر، برادر، پسر، دختر و همسر) است. البته در گذشته این روال معمول بوده و مشکلی نداشته اما با بخشنامه اشاره شده، از این پس مسئولان بهزیستی نمی‌توانند مدیریت مرکزی را به عهده داشته باشند. همچنین ایشان گفته است مسئولان و کارکنان بهزیستی سه ماه فرصت دارند که یا از کارمندی سازمان بهزیستی و یا از مرکز خود کناره‌گیری کنند».
در این نامه با اشاره به انتظار مردم به ویژه جامعه هدف سازمان بهزیستی، آمده است: مردم انتظار دارند بدانند چه افرادی تاکنون هم در بهزیستی اشتغال و سمت مدیریت داشته و هم برای مرکزی مجوز دریافت کرده‌اند. به ویژه می‌خواهند بدانند چه افرادی به داشتن مرکز اکتفاء نکرده و به دلیل کارمند و مدیر بهزیستی بودن و داشتن نفوذ، از فرصت‌ها (رانت‌ها) بهره‌مند شده‌اند.
در نامه آمده است: توجه جنابعالی را به این نکته نیز جلب می‌نماییم که اگر در دوره جنابعالی فسادها مخفی گردد و بر شفاف‌سازی اهتمام ننمایید، حتماً در سال‌های آینده، همه اسامی و همه اطلاعات خائنین به اموال عمومی از پرده بیرون می‌افتد و مردم به واقعیت‌ها خواهند رسید، چه بهتر که این مهم به دست جنابعالی انجام شود در این صورت آیندگان و نسل کنونی شما را پاک دست خواهند دانست و از اتهام شراکت با مفسدین و خائنین مبری خواهید شد و نام شما در تاریخ به نیکی ثبت خواهد شد.
در ادامه این نامه آمده است: بی‌سوادی، فقدان اشتغال، مرگ‌های زودرس، دردهای جسمانی و صدها مشکل که دل هر انسان صاحب وجدانی را آزرده می‌سازد، به دلیل فقر و نداری بوده است. اما درست این است که نگوییم فقر، زیرا اینان اموال داشته‌اند ولی اموال‌شان توسط خائنانی مورد دستبرد قرار گرفته و این اموال را به نفع خود غصب کرده‌اند. از طرف دیگر رؤسای ارشد و بالاسری هم با خونسردی و غفلت از کنار مسئله گذشته‌اند.
در این نامه از قبادی‌دانا خواسته شده که یک بار با شجاعت، این رویه را تغییر دهید و حقوق این انسان‌های بی‌پناه را از خائنان بگیرید و به حق‌داران و صاحبان واقعی این اموال برگردانید.
در پایان این نامه با اشاره به سخن حضرت علی بن ابیطالب(ع)   خطاب به استاندار مصر آمده است: حضرت فرمودند: «به خاطر خدا، حافظ و نگهبان حقوق معلولان باش، این حقوق به دلیل اینکه حق الهی و فطری است که در معلولان نهاده شده و از تو خواسته می‌شود تا محافظت کنی».

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *