به گفته مسئولان، جامعه هدف کمک حمایتی دولت را نیز «مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم درآمد» تشکیل می دهند.
با اتمام دور نخست واریز کمک معیشتی که طی سه مرحله انجام شد، بسیاری از سرپرستان خانواری که این رقم برایشان واریز نشده بود اما خود را حائز شرایط دریافت این مبلغ می دانستند، پیگیر شدند تا بتوانند مراتب اعتراض خود را به گوش دولت برسانند.
در همین ارتباط، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد معترضان به عدم دریافت کمک معیشتی می توانند با شماره گیری کد دستوری *۶۳۶۹#، ثبت اطلاعات خود، دریافت کد رهگیری و ثبت اطلاعات در وبسایت Hemayat.mcls.gov.ir مراتب اعتراض خود را به ثبت برسانند و منتظر اعلام نظر وزارت تعاون در رابطه با وضعیت هزینه و درآمد خانوار خود باشند.
البته شماره گیری کددستوری مذکور و وبسایت ثبت اطلاعات مدتی دچار اختلال بود وامکان دسترسی شهروندان به آنها وجود نداشت؛ به همین دلیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهلت ثبت اعتراض در این دو سامانه را تا فردا پنج شنبه، ۲۰ آذر ماه تمدید کرد.
خانوارهایی که به عدم دریافت کمک معیشتی معترض هستند باید تا فردا نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.
معیار عدم برخورداری از بسته حمایت معیشتی جدول زیر است.
علاوه بر شاخص اصلی فوق شاخص های زیر نیز مد نظر قرار می گیرند:
الف- خانوارهایی که اعضای آن دارای «واحد مسکونی»، «شغل» و «خودرو» به طور «همزمان» هستند یا خانوارهایی که دارای «دو واحد ملکی» هستند.
ب- خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها (۱۲) میلیارد ریال و در سایر شهرستانها (۹) میلیارد ریال باشد.
ج- خانوارهایی که دارای خودروی سواری با ارزش بیش از (۳۰۰) میلیون تومان یا خودروی عمومی با ارزش بیش از (۴۰۰) میلیون تومان باشند.
د- کارفرمایانی که بیش از (۳) بیمه پرداز داشته باشند.
ه- خانوارهایی که بیش از (۳) سفر خارجی غیر زیارتی داشتهاند.
و- گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعاً بیش از (۳) میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند./ مهر