شناسه خبر: 195 منتشر شده در مورخ: 1392/7/29 ساعت: 15:06 گروه: سیاسی  
جهانگیری: شورای عالی صادرات فعال می شود

جهانگیری: شورای عالی صادرات فعال می شود

معاون اول رییس جمهوری با تصریح بر این که سیاست دولت تدبیر و امید رفع تمامی موانع پیش روی صادرکنندگان است، گفت: به زودی شورای عالی صادرات فعال می شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از گروه سیاسی ایرنا، دکتر «اسحاق جهانگیری» روز دوشنبه در مراسم روز ملی صادرات با تاکید بر این که دولت به دنبال آن نیست که موانعی برای صادرکنندگان ایجاد کند، افزود: در مقطع فعلی موضوع صادرات از اهمیت بسیار بالایی برای کشور برخوردار است. 

جهانگیری با اظهار تاسف از این که در شرایطی بسر می بریم که تحریم های ظالمانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است، اضافه کرد: با توجه به چنین شرایطی فعالان بخش خصوصی در حوزه صادرات توانستند در برخی زمینه ها موفق عمل کنند که از آنها قدردانی می کنیم. 
جهانگیری یادآور شد: با وجود تحریم ها بخش خصوصی کشورمان در عرصه صادرات و با استفاده از اندیشه و تجربه خود توانست در این عرصه فعالیت های موثری را در مسیر توسعه و صنعتی شدن انجام دهد. 
به گفته معاون اول رییس جمهوری، باید با اتخاذ تدابیر و ایجاد یک راهبرد، مسیر توسعه و صنعتی شدن را به گونه ای پیش برد تا کشور از شرایط کنونی خارج شود. 
جهانگیری خطاب به فعالان بخش خصوصی در حوزه صادرات اظهار داشت: امروز آینده ایران و وضعیت آن در جهان نیازمند آن است که به توسعه به طور جدی بیش از پیش توجه شود و با شناسایی و رفع موانع، راهکاری را در راستای توسعه در برابر صادرکنندگان قرار دهد. 
وی افزود: اگر جمهوری اسلامی ایران از گردونه توسعه دنیا عقب بیفتد، وضعیت نگران کننده ای به وجود خواهد آمد. 
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: باید سیاست هایی را اتخاذ کنیم که به سمت توسعه و ارتقای جایگاه ایران در این مسیر کمک کند که این گفته نیز شعار نیست بلکه عزمی جدی است که دولت و شخص دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به دنبال آن است که بخش خصوصی به معنای واقعی در محور اصلی توسعه کشور قرار بگیرد. 
جهانگیری اضافه کرد: در این راستا باید از توانمندیهای نیروهای جوان تحصیلکرده که در شرایط کنونی به دنبال کار هستند برای پیشرفت کشور استفاده کرد. 
وی ادامه داد: این اقدام تنها با ایجاد فضای امن برای کشور، فعالان صادرکننده و همچنین ایجاد سرمایه گذاری مناسب امکان پذیر خواهد بود. 
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به سخنان دکتر روحانی خاطرنشان کرد تغییر مهمی که آقای رییس جمهور می خواهد این است که همان گونه که سانتریفیوژها باید بچرخند، کارخانه ها هم باید بچرخند و همچنین تولید و اقتصاد کشور هم باید بچرخند. 
جهانگیری در عین حال تاکید کرد: زندگی مردم جزء مهمترین مسوولیت دولت است و از این رو دولت نمی تواند خود را از مسائل روزمره زندگی مردم کنار بکشد و دولت در مورد تک تک مردم احساس وظیفه می کند. 

** دولت در راستای ایجاد اشتغال جوانان راهکار ارائه می دهد 
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که دولت به دنبال راهکار مناسبی برای اشتغال جوانان به ویژه افراد تحصیلکرده است، گفت: دست ما به سوی بخش خصوصی دراز است و در این راستا به دنبال تدوین سیاست هایی در زمینه توسعه اقتصادی کشور و بکارگیری نیروی انسانی در این عرصه هستیم. 
جهانگیری یادآور شد: دولت با تکیه بر توانمندی و تخصص سرمایه های جوان کشور با روش عقلایی تدابیری را برای از بین بردن مشکلات پیش رو اتخاذ خواهد کرد تا فضای مناسب برای توسعه کشور ایجاد شود. 
وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در این مدت و همچنین سفر رییس جمهوری به کشورهای قرقیزستان و نیویورک و دیدار و گفت و گو با مقامات برخی کشورها گفت: اکنون همه دنیا بر این امر اذعان دارند که با یک مجمع اهل تعامل (جمهوری اسلامی ایران) از موضع تعامل روبه رو هستند. 
جهانگیری ادامه داد: سفر اخیر رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان به ژنو و اقدامات دیپلماسی ایران در عرصه بین المللی نشان داد که تهران به دنبال حاشیه نیست که این خود فرصت جدیدی برای صادرکننده ها محسوب می شود. 
معاون اول رییس جمهوری در ادامه سخنان خود در جمع صنعتگران و فعالان بخش خصوصی بر این امر اذعان کرد که ایران در تعامل با دنیا باید چند موضوع را از جمله استفاده از پیشرفت های علمی و فناوری روز دنیا و همچنین تقویت کالاهای صادراتی به جهان را در دستور کار قرار دهد. 
جهانگیری با اشاره به رشد انباشت سرمایه ثابت کشور که در سال گذشته منفی ۲۱ درصد بوده است گفت: ما سرمایه های بلوکه شده ای در کشورهای مختلف دنیا داریم که اگر بتوانیم شرایط بازگشت آنها را به کشور فراهم کنیم می توانیم در بحث توسعه صادرات از آن استفاده کنیم که البته در این راستا تدابیری در نظر گرفته شده است. 

** اشتیاق کشورهای اروپایی و آسیایی برای تبادلات اقتصادی با ایران 
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که در این مدت دو ماهه شرکت های اروپایی و آسیایی برای برقراری و از سرگرفتن تبادلات اقتصادی و تجاری با طرف های ایرانی تماس گرفته اند گفت: این خود یک گام مهمی در عرصه تقویت توسعه کشور است. 
جهانگیری با اشاره به این که سرمایه ایرانی به طرق دیگری غارت شده است گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که به میزان سهم ملت ایران در عرصه های بین المللی از آن بهره ببریم. 
وی با یادآوری این که به دنبال صادرات کالای ایرانی به کشورهای جهان هستیم گفت: اکنون باید با توجه به فضایی که در عرصه بین المللی ایجاد شده از آن در راستای صادرات کالاهای ایرانی به خارج از کشور استفاده کنیم و صادرکنندگان را مورد حمایت مالی قرار دهیم. 
جهانگیری ادامه داد: صندوق ضمانت توسعه صادرات کشور هم باید در حمایت از بخش خصوصی فعال شود. 

** افزایش سرمایه بانکی در دستور کار دولت 
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که دولت افزایش سرمایه بانکی را در دستور کار خود قرار داده است گفت: با این اقدام به دنبال حمایت بهتری از صادرات هستیم. 
جهانگیری با اشاره به این که ذخیره صندوق توسعه صادرات ۳۲ میلیارد دلار است گفت: با اتخاذ تصمیماتی باید خط های اعتباری صندوق توسه صادرات به کمک صادرات بیاید. 
وی خطاب به فعالان عرصه اقتصادی این نوید را داد که دولت به دنبال آن است که تا پایان سال جاری روند شاخص های منفی اقتصادی را متوقف و در سال ۹۳ شاهد بهبود شاخص ها باشند. 
جهانگیری با یادآوری این که دولت به دنبال آن است که تورم را کاهش دهد ، تصریح کرد: دولت همچنین مجبور است سیاست کنترل نقدینگی را مورد توجه قرار دهد که البته مقوله نقدینگی بخش خصوصی نیز یکی از موضوعات جدی است که باید برای آن نیز راهکار پیدا کرد. 
وی ثبات بخشی به اقتصاد، بهبود بخشیدن شاخصه های اقتصادی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر در کالاها را از دیگر راهکارهای پیش روی عرصه توسعه اقتصادی برشمرد و افزود: در این راستا باید از مناطق آزاد به عنوان مراکز توسعه صادرات کشور بهره گرفت. 
جهانگیری با بیان این که باید شرکای خارجی داشته باشیم، گفت: از سرمایه گذاری خارجی نیز حمایت خواهیم کرد وصدور خدمات فنی و مهندسی را نیز در دستور کار قرار دهیم. 
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد که دولت بنا دارد برخلاف روند سیاست های دولت های گذشته و بدون این که بخواهد با تخریب دیگران خود را موجه جلوه دهد با تبیین و نقد برخی سیاست ها راهبردهایی را جهت توسعه کشور اتخاذ کند. 
هفدهمین سالروز ملی صادرات با شعار «صادرات محور توسعه» به منظور ارج نهادن به تلاش های قابل تقدیر فعالان عرصه صادرات کالا و خدمات غیرنفتی به میزبانی سازمان توسعه تجارت ایران در سالن اجلاس سران با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد. 
در این مراسم همچنین « محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت ، «محمد نهاوندیان» رییس اتاق بازرگانی، فعالان بخش خصوصی در حوزه صادرات و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. 
در این آیین و در حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری و «محمد نهاوندیان» رییس اتاق بازرگانی از فعالان ممتاز بخش خصوصی در حوزه صادرات تقدیر شد

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *