شناسه خبر: 19480 منتشر شده در مورخ: 1398/9/12 ساعت: 13:41 گروه: اجتماعی  
نفسی تازه در یزد
برگزاری اولین جشنواره گردشگری معلولان

نفسی تازه در یزد

به گزارش خبرنگار اعزامی ایران سپید امسال روز و هفته جهانی معلولان در یزد حال و هوای دیگری دارد یزد شهری با میراث فرهنگی که در سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده است. بافت تاریخی و قدیمی غالباً با پله های ورودی بلند که ورود معلولان یا بازدید آنها را از این مکانها مشکل و حتی غیر ممکن ساخته است. اما یزد این روزها شاهد برگزاری جشنواره گردشگری معلولان است.

به گزارش ایران سپید  به گزارش خبرنگار اعزامی ایران سپید امسال روز و هفته جهانی معلولان در یزد حال و هوای دیگری دارد یزد شهری با میراث فرهنگی که در سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده است. بافت تاریخی و قدیمی غالباً با پله های ورودی بلند که ورود معلولان یا بازدید آنها را از این مکانها مشکل و حتی غیر ممکن ساخته است. اما یزد این روزها شاهد برگزاری جشنواره گردشگری معلولان است. به گفته سپنتا نیکنام، عضو شورای شهر یزد این شهر قصد دارد به عنوان شهر دوستدار معلولان پایلوت مناسبسازی و توجه به معلولان در کشور به حساب آید.

جشنواره گردشگری معلولان در اولین گام با حضور معلولان ضایعه نخاعی سراسر کشور در دو زمانبندی  11 تا 14 و 14 تا 17 آذر ماه برنامه ریزی شده است. دوشنبه 11 آذر افتتاحیه مراسم در مجموعه میدان امیر چخماق برگزار شد و حدود 36 معلول ضایعه نخاعی بر روی ویلچر و با استفاده از اتوبوسهای مناسبسازی شده و مجهز به رمپ به میدان آورده شدند و اولین منطقه تاریخی مناسبسازی شده با حضور مسئولان شهری یزد به روی معلولان گشوده شد.

میدانی که این روزها به واسطه وجود مقبر هشت شهید گمنام به میدان شهدا نیز معروف شده است. مسیر عبور و بازدید بناهای تاریخی در اطراف میدان با رمپ برای معلولان ویلچرنشین مناسبسازی شده است. گروه بازدید کنندگان همچنین به زورخانه تاریخی رفتند محلی که تا آن روز بازدید کننده ای بر روی ویلچر به آن وارد نشده بود.

سپنتا نیکنام درباره مناسبسازی این بنای تاریخی میگوید: «اینجا پله هایی داشت که عملاً ورود معلولان را محال ساخته بود و ما تلاش کردیم مسیر پله های قدیمی را به گونه ای به شکل رمپ درآوریم که هم شکل سنتی زورخانه حفظ شود و هم معلولان بتوانند با ویلچر وارد شوند.» گفتنیست که این زورخانه قدیمی بر روی آب انباری به ارتفاع 18 متر قرار گرفته است و در مناسبسازی آن سعی شده است از بافت سنگفرش قدیمی استفاده شود تا در عین مناسبسازی تغییرات به چشم نیاید در زورخانه پهلوانان ورزش باستانی در حالیکه لباسهای منقش به آرم جشنواره گردشگری معلولان به تن داشتند به اجرای حرکتهای ورزشی پرداختند از کودک تا پیر و جوان، و جالب اینجا بود که در میان آنها دو معلول حرکتی نیز که یکی روی ویلچر نشسته بود میلهای باستانی را به دوش کشیدند.

علی نوری رییس هیئت مدیره انجمن ضایعه نخاعی یزد و مشاور شهردار در امور مناسبسازی میگوید: «قبل از امروز ما تعدادی از معلولان شهر را برای دیدن این مسیر آورده بودیم و اکثراً میگفتند ما تا قبل از این هیچ یک از این مکانهای تاریخی را ندیده بودیم. نوری همچنین گفت: در این جشنواره 10 بنای تاریخی مناسبسازی شده رونمایی میشوند.»  او افزود: «قرار است در ماههای آینده از دیگر آثار تاریخی گردشگری یزد نیز که برای معلولان مناسب سازی شده اند رونمایی شود.» 

صبح دوشنبه قبل از ورود مهمانان مسئولان فنی به سرعت در حال بر پا کردن نرده های کنار رمپها بودند تا به این صورت آخرین کارهای آماده سازی محل برای حضور معلولان انجام گیرد. سرویسهای بهداشتی و حمام نیز برای استفاده معلولان مناسبسازی شده اند اما اثری از راهنمایی و هشدار از جمله علائم صوتی برای تردد نابینایان به چشم نمیخورد. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *